
Moi moi, sanoo Momoiro Clover Z.
Tyttöpopkeskiviikko on viikottainen katsaus, jossa paneudutaan tyttöpopin maailmaan pintaa syvemmältä mutta pintaa unohtamatta. Sarja päättyy.
Tyttöpop on pelkkää pintaa, mahdottomia unelmia ja muovisia ihmisiä levy-yhtiöiden ja promoottorien luomissa keinotekoisen kauniissa paketeissa. Siinä ei ole mitään inhimillistä saati luovaa, eikä sen kautta voi kokea mitään todellisia tunteita. Tässä tyttöpopaiheisen juttusarjan viimeisessä osassa osoitan, että tyttöpoppia vastaan voi taistella esimerkiksi… tekemällä tyttöpoppia.
Momoiro Clover Z , Ke$ha & BiS
Tyttöpoppia vastaan tyttöpopin keinoin
Japanilainen tyttöbändi BiS (nimi on lyhenne sanoista Brand-New Idol Society) on vastareaktio siirappiseen peruspoppiin. Japanissa idoleiksi kutsutaan nuoria, teini-ikäisiä tai parikymppisiä mies- tai naispuolisia julkkiksia, jotka voivat olla poptähtiä, tv-kasvoja, malleja tai kaikkia kerralla. Idolin oletetaan edustavan viattomuutta ja puhtoisuutta. Hänellä ei voi olla poika- tai tyttöystävää, eikä hän ole romanttisesti kokenut.
BiS-yhtyeen suhde idoleihin ei ole täysin ongelmaton.
Kappaleen nimi on IDOL Is DEAD. Uusimmalla videollaan BiSimulation käydään idol-bändien naiskuvaa vastaan. Verta, räkää ja hikeä roiskuu ja ruhjeet näyttävät ruhjeilta, vaikka biisi onkin tyyliltään vähän lähempänä perinteisiä Japani-lallatuksia.
Kaikesta kritiikistä huolimatta BiS on osa japanilaista tyttöpopkoneistoa. Yksi yhtyeen erikoisemmista tempauksista on huutokaupata itsensä taloudenhoitajiksi. Voittaja saa yhtyeen jäsenet kolmeksi tunniksi asunnolleen kokkaamaan ja pesemään pyykkiä. Asiaa koskeva ilmoitus pitää sisällään japaninkielisen sanaleikin, joka viittaa runkkaamiseen.
Bändi pelaa muutenkin seksillä. Läpimurtohitti My Ixxx on katsottu YouTubessa yli 1,3 miljoonaa kertaa. Bändin jäsenet ovat näyttäytyvinään siinä alasti.
Idoliahdistus asettuu Japanissa omaan kontekstiinsa, jossa meininki on paikoin karumpaa kuin esimerkiksi meillä Suomessa. Supersankariaiheisen tyttöbändin Momoiro Clover Z jäsenet pistettiin vaa’alle julkisessa tapahtumassa bändin aloittaessa Universal Music Japanin tallissa. Ideana oli varmistaa, ettei kukaan heistä ollut salaa liian läski idoliksi.
Bändin nokkahahmo Reni Takagi oli 0,8 kiloa liian painava. Hänet käskettiin laihduttamaan ja sitten uudelleen punnittavaksi. Takagi on videolla violetissa.
http://www.youtube.com/watch?v=GxEMAsnH3QY
Biisin nimi on Mouretsu Uchuu Koukyoukyoku Dainana Gakushou “Mugen no Ai”. Ei ole ihme, että järjestelmää vastaan halutaan kapinoida. Mutta tuleeko kapinasta vain osa järjestelmää?
Tyttöpopin konventioita vastaan osataan toki taistella Yhdysvalloissakin. Ke$han tyyli on mietitty tarkoin sellaiseksi, että jokainen naisartistin imagon peruspalikka on toisin kuin yleensä.
Kappale on Tik Tok. Ke$ha ryyppää, ei huolehdi henkilökohtaisesta hygieniastaan tai pukeutumisestaan ja koheltaa krapulassa perinteisesti miesrokkareille ja alt-bändeille varattuun tyyliin. Tästä huolimatta Ke$ha on valtavirran keskipisteessä.
Paikalleen ei voi jäädä jumittamaan, ja niinpä Ke$hakin joutuu laajentamaan imagoaan. Seurauksena on biisin Blow video.
Yhteenveto
Ke$ha on sliipattu ja glamourikas. Kumpi on aito Ke$ha? Tik Tokin räkädarraaja vai Blow’n surrealistinen Bond-tyttö? Oliko kapina vain pintaa, vai voiko kapinallinenkin joskus pistää ykköset päälle?
Juhana Pettersson on kirjailija, toimittaja ja roolipelitaiteilija. Kirjoittajan ensimmäinen romaani Sokerisamurai ilmestyi maaliskuussa 2013 (Into Kustannus) ja sijoittuu tyttöpopin maailmaan. Läsnä Twitterissä ja Facebookissa.