Nuorgamin levyraadissa arvioitiin vuosina 2011–2012 yhteensä 315 kappaletta. Toiset arviot osuivat tarkemmin kohdalleen kuin toiset.
Television rakastettu Levyraati muistetaan ylilyönneistään. Lenita Airisto antoi nolla pistettä Kollaa kestään Kirjoituksia kellarista -kappaleelle, Jaakko Jahnukainen piti The Beatlesiä (toisten mielestä perustellusti) ”mölinänä”. M.A. Numminen sekä väitetysti Juha Torvinen antoivat kaikille esitetyille kappaleille kymmenen pistettä.
Nuorgamin levyraati kerättiin koolle 63 kertaa vuosina 2011–2012. Tulokset luvattiin lauantaisin ennen iltasaunaa, mutta “Järvisen Klasu” oli usein myöhässä. Raadissa arvioitiin yhteensä 315 raativiikoilla ilmestynyttä musiikkikappaletta. Toisista niistä tuli klassikoita, vaikka raatilaiset olivat aivan toista mieltä.
Tässä kymmenen pahinta hutiarviota. Nuorgamin kirjoittajat esiintyvät sitaattien yhteydessä omilla nimillään, tavalliset kuolevaiset nimikirjaimillaan.
#10 JVG feat. Ruudolf ja Karri Koira – Mitä sä siit tiiät (Heeeyyy)
Keskiarvo: 5,52 / Sijoitus: 145
JVG:n neljäs single julkaistiin syyskuussa 2011, neljä kuukautta torilla tapaamisen jälkeen. Lippis-anthem jäi bändin keikkasettiin, päätyi Mustaa kultaa -levyn vinyylibonukseksi ja oli yksi merkittävä osa Karri Koiran seuraavaksi vuodeksi yltyneen hypen luojana.
Sanottua:
”’Koira ei käytä mitää väkkiii…’ Mitä? Ärsyttävät sanat, ärsyttävä ääni. Tylsä ja ärsyttävä biisi. Nyt ärsyttää.” – T.O., 2p
”Tietämättä mitään suomiräpmaailmasta, jossa ilmeisesti pitäisi olla edes jotenkin mukana tästä mitään ymmärtääkseen, on vaikea uskoa, että tässä olisi jotenkin kärkiryhmää.” – P.M., 1p
”Eipä tätä jaksa toista kertaa kuunnella. JVG on syöpä ja Ruudolf on ainut tekijä, joka estää biisiä olemasta täydellinen floppi. Yksinkertaisesti tylsä ja kertsi on puuduttava.” – J.P., 2p
Oikeassa oli:
”Heti ensikuulemalta tän vuoden ykkösbiisi mennen-tullen. Rudy ei ehkä kovimmillaan, mutta silti kovempi kuin koko muu maailma yhteensä. Video, Koiran kertsit, ysärifiilistely, kaikki… 100 pistettä kymmenestä ja pirkkoliinamaa-merkki.” – Tommi Forsström, 10p
”Ihana ysäribiitti, täydelliset Karri Koira ja Ruudolf sekä kerrankin siedettävät Jare ja VilleGalle. Pakko sporttaa snäpbäkkii!” – L.O., 9p
#9 Ke$ha – Die Young
Keskiarvo: 3,17 / Sijoitus: 304
Ke$han Warrior-levyn ensimmäinen single on kuusi vuotta myöhemmin tekijänsä toiseksi kuunnelluin kappale Spotifyssa, heti läpimurtosingle TiK ToKin jälkeen. Yhdysvaltain singlelistalla se ylsi kakkoseksi, mutta heivattiin radiosoitosta Sandy Hookin koulun joukkosurman jälkeen. 185 miljoonaa striimaajaa eivät silti ehkä ole väärässä.
Sanottua:
”Teinipopin käytetyintä ideaa – ikuista nuoruutta – huonosti toteutettuna. Eipä tekisi mieli elää nopeasti ja kuolla tämän tahtiin.” – R.K., 1p
”Kertsin laulusaundiin on lainattu palanen Katy Perryä, mutta säkeistöjen nenähonotus ja yhdentekevä elektrojumputus lähinnä ärsyttää.” – A. A-J., 4p
Oikeassa oli:
”Kovin Ke$ha-vihamielistä porukkaa koolla raadissa, mutta tässä taloudessa Warrior on loppusyksyn odotetuin albumi ja Die Young vallan mainio pilottisinkku.” – Markus Hilden, 9p
#8 Grimes – Oblivion
Keskiarvo: 5,45 / Sijoitus: 149
Kanadalaisen Claire Boucherin seksuaalista väkivaltaa käsittelevä läpimurtosingle hänen kolmannelta albumiltaan Visionsilta. Kappaleen musiikkivideo oli aikansa pikkuilmiö. Sittemmin Pitchfork on valinnut kappaleen sekä vuoden 2012 että vuosien 2010–2014 parhaaksi. Nuorgamin 2010-luvun popklassikoiden listalla Oblivionin sijoitus oli 11:s. Nuorgamin levyraadin erässään se voitti niukasti Herra Ylpön.
Sanottua:
”Lallallaa. Taas kerran perusmukavaa retroilua. The Knife teki tämän kuitenkin mielenkiintoisemmin ja paremmin. Eikö elektropoppiin edes yritetä enää keksiä mitään uutta?” – V.A., 4p
”Liian pikkutyttömäinen laulutapa ärsyttää, mielummin kuuntelen Bat for Lashesia kuin tätä. Ja sitten noi lallatuksetkin vielä, ääh. Taustat ja jopa aa-attelutkin olis voineet olla kivat jollain toisella laulajalla, mutta tämän tytön tyyli ei innosta.” – T.O., 5p
”Ihan kiva ja samalla aika tylsä. Persoonallisuuden lisäksi kaipaisi biisiin muutakin sisältöä.” – L.O., 5p
Oikeassa olivat:
”Ekalla kuuntelulla kappaleen alkupuolisko ärsytti. Tokalla kuuntelulla kuulosti paljon paljon paremmalta koko styge. Tuotannossa ois voinu olla enemmän jykevyyttä mutta ei hullumpi näinkään.” – V.V., 7p
”Hypnoottinen bassokuvio (tulee mieleen State of Indepencence) ja biisin jälkipuolella mukaan tulevat hauskat elementit pelastavat pikkukivan elektropopbiisin mitäänsanomattomuudelta. Kaikki tässä on oikein viehättävää, tosin tässä ylipäänsä on aika vähän mitään.” – Antti Lähde, 7p
#7 Sky Ferreira – Everything Is Embarrassing
Keskiarvo: 5,22 / Sijoitus: 176
Sky Ferreiran läpimurtosingle oli ensimmäisiä, joiden avulla Ariel Rechtschaid ja Dev ”Blood Orange” Hynes loivat itselleen aseman vuosikymmenen tärkeimpinä taustajoukoissa häärijöinä. Ferreiran debyyttilevy julkaistiin vuonna 2013. Ghosts-ep:llä julkaistu, jotakuinkin kaikissa medioissa kehuttu Everything Is Embarrassing on yhä hänen kuunnelluin kappaleensa Spotifyssa ja Nuorgamin 2010-luvun popklassikko numero 62.
Sanottua:
”Alku lupaa todella kovaa biisiä, mutta ei vain lähde. Sky Ferreira voisi seuraavalla videollaan olla vähemmän kohtalokas, etten ala vältellä kaikkea hänen tekemäänsä musiikkia.” – Tuomas Kokko, 4p
”Muodikasta paskaa. Tai sit mie alan olla jo liian vanha näille.” – W.T., 5p
”Kyllä on taas niin saatanan kuulia touhua että persettä kirvelee.” : V.A., 3p
Oikeassa olivat:
”Simppeli, hyvin laulettu, sävelletty ja sovitettu popbiisi, jossa on tuotanto kerrassaan kohdallaan. Tykkään itse asiassa kaikesta tässä tosi paljon – paitsi videon töröhuulisesta vääntelehtimisestä, joka on maksimaalisen vaivaannuttavaa.” – Antti Lähde, 9p
”One of the best pop tracks of the year so far.” – Nick Triani, 9p
#6 Fun. – We Are Young feat. Janelle Monáe
Keskiarvo: 4,94 / Sijoitus: 198
Fun.-yhtyeen jättihitti voitti vuonna 2013 parhaan kappaleen Grammyn, myi Yhdysvalloissa viisinkertaista platinaa ja oli kuusi viikkoa listaykkönen. Bändin kitaristi Jack Antonoffista tuli reilussa viidessä vuodessa ”popin tärkein tuottaja”, joka on tehnyt levyjä St. Vincentin, Lorden ja Taylor Swiftin kanssa. We Are Young ylsi Nuorgamin 2010-luvun popklassikkolistan sijalle 122, mutta kirvoitti raatilaisista lähinnä arvosanoja 4–6.
Sanottua:
”Tässä oli mukavat ’rumpu’saundit, tuotanto muutenkin korvia miellyttävä. Biisi ei niinkään. Maailma tulessa kailotettiin Glee-henkisen autotunetuksen avulla. Yääh.” – J.L., 4p
”Ei ole todellakaan niin hyvä kertsi, että sillä voi ratsastaa koko 4-minuuttisen kappaleen. Jotain koukkua ois kaivannut. Laulajan ääni oli suht rasittava mun korvaan. Videokin ärsytti, koska arvasin, että se tyrii sen veitsen kanssa. Ei ollu mun juttu tää.” – V.V., 2p
Oikeassa oli:
”Ei ollenkaan mun musaa mutta jotenkin pakahduttavuudessaan toimi nyt.” – Juuso Janhunen, 7p
#5 Chromatics: Kill for Love
Keskiarvo: 4,48 / Sijoitus: 243
Chromaticsin paluusingle Kill for Love nosti bändin Drive-elokuvan ohella uuteen arvoon. Levyltä vuodenpäätösäänestyksestä mainintoja irtosi lähinnä tälle kappaleelle (Nuorgam #15, Pitchfork, #13). Nuorgamin 2010-luvun popklassikkoäänestyksessä Kill for Loven sijoitus on 28.
Sanottua:
”Yhhyh. Driven soundtrack-hetki taisi olla näiden Se Hetki. Kiitos ei kiitos. Ahdistavaa ja biisivapaalla vyöhykkeellä nuppiluut jäätä viistäen luistelevaa. Yksi chauvin-piste söpöstä laulajasta.” – I.K., 2p
”Jos tässä olisi kunnon laulaja […] niin ehkä tästä biisistä olisi jopa johonkin. Nyt järkyttävää kuunneltavaa, vaikka tausta onkin ihan kelpo.” – L.O., 3p
”Ensimmäisen 15 sekunnin aikana antaa odottaa vaikka mitä mahtavuutta – mutta sitten itse biisi alkaa. Lattea laulusuoritus ja pelkistetty biitti eivät pelaa dreampop-taustan kanssa millään tavalla yhteen.” – Antti Lähde, 3p
Oikeassa olivat:
”Tämähän oli ihan positiivinen yllätys. Laiska laulu yhdistettynä pehmeään pörinään – tykkään!” – T.O., 8p
”Rakastan italodiskoa. Sitä tämä ei ollut, vaan Mazzy Star–New Order -hybridin demo. Hyvä sellainen. Eli tykkäsin tosi paljon.” – J.N., 9p
#4 Kaija Koo – Kaunis rietas onnellinen
Keskiarvo: 3,61 / Sijoitus: 291
Kaija Koon kokoelmalevyn veturisinglestä on tullut yksi hänen suurimpia hittejään. Jos Vain elämää -”vedot” jätetään huomiotta, Kaunis rietas onnellinen on Koon kolmanneksi soitetuin kappale Tinakenkätytön ja Supernaisten jälkeen. Moderni klassikko, siis.
Sanottua:
”Kertsi on ihan huutonaurukamaa.” – Arttu Tolonen, 1p
”Englanniksi esitettynä ja Manboyn esittämänä tämäkin kappale olisi ihan kiva.” – J.N., 5p
Oikeassa oli:
”Ei ihan Vapaa, mutta todella tarttuva melodia enkä yhtään epäile, etteikö The Circus tämän tahtiin lauantaina sekoaisi. Melkeinpä parasta suomalaista radiopoprockia tällä hetkellä.” – Markus Hilden, 7p
#3 CHVRCHES – The Mother We Share
Keskiarvo: 4,29 / Sijoitus: 249
Skotlantilaisen syntikkatrion ensimmäinen single tuomittiin Nuorgamissa keskikastiin, mutta se nosti yhtyeen indiemittapuulla valtavaan suosioon. The Mother We Sharella on Spotifyssa 95 miljoonaa kuuntelua, kultalevy Yhdysvalloista ja Nuorgamin popklassikkoäänestyksen 38. sija. The Bones of What You Believe -debyyttialbumi nousi kympin tuntumaan kaikilla tärkeillä albumilistoilla. Festariteltta Flow’ssa oli täpötäysi.
Sanottua:
”Tää on näitä biisejä mitä mahtuu 13 tusinaan. Mikään tässä ei säväytä. Sävellyksenä ihan keskiverto popkappale, muttei missään tapauksessa hyvä. Loistava laulaja ois pelastanu tän mut sellastakaan ei löytynyt. Kaikin puolin todella peruskauraa.” – T.K., 4p
”Tää on taas niin tätä. Kasaripop-uusintoa, sopivan heiveröiset naivistivokaalit ja oo-o-oo-o-oo-o-o-oo-o. En minä jaksa enää. Eikö tämä voisi olla jo niin 2009? Laitetaan pari pistettä semikivoista soundeista.” E.H.K., 3p
Oikeassa oli:
”Tämä on näitä erittäin 1980-lukuvaikutteisia nykybiisejä. Toisin kuin joitakin vastaavia, tätä pystyi kuuntelemaan, ja saatoin jopa hetkittäin nauttia siitä.” – R.S., 6p
#2 Usher – Climax
Keskiarvo: 3,82 / Sijoitus: 273
Usherin Climax on todennäköisesti maailman ainut kappale, jossa tekijöinä ovat Nico Muhly ja Diplo. Jo levyraadin tulosraportissa todettiin biisin jakaneen mielipiteitä skaalalla ”hirveetä ininää” ja ”vuoden kovin r&b-single”. Sittemmin Pitchfork valitsi kappaleen vuoden kolmanneksi parhaaksi ja vuosikymmenen ensimmäisen puoliskon 13:nneksi parhaaksi. Nuorgamin 2010-luvun pop-klassikoissa tälle levyraatihylkiölle tipahti 90. sija.
Sanottua:
”Musavideona olis voinu olla heiluva kikkeli. Toivottavasti tätä ei kuulu hirmu pitkään missään ja ihmiset unohtavat tämän olemassaolon.” – K.Ä., 1p
”Ei pysty kyllä kuuntelemaan loppuun, anteeksi. Ulinakin voi olla kaunista. Tämä ei ole. Turhakkeita tämmöiset. Yäk.” – M.S., 1p
Oikeassa oli:
”Usherin levyjä on myyty yhteensä 65 miljoonaa kappaletta eli aika monta kertaa enemmän kuin muiden raatilaisten tuotoksia yhteensä. Tämä on ihan tyylikäs veto, digitaaliajan kutuballadi avaruusasemille.” – Antti Lähde, 7p
1. Rihanna feat. Calvin Harris – We Found Love
Keskiarvo: 3,24 / Kokonaissija: 303
Rihannan jättihitti pysyi Yhdysvaltain albumilistan kärjessä kymmenen peräkkäistä viikkoa, mikä oli vuotensa kovin saavutus – listaykkösviikkoja oli jopa enemmän kuin Umbrellalla. Nuorgamin 2010-luvun popklassikkojen listalla We Found Love sijoittui 19:nneksi. Levyraadissa se jäi muun muassa samalla viikolla esitellyn Metallican ja Lou Reedin ensimmäisen yhteissinglen The View’n taakse.
Sanottua:
”Saisi olla ponnekkaampi, miten Calvin Harris on kehdannut laittaa nimensä tähän alle?” – J.P., 3p.
”Todella köyhä avaussinkku tulevalta levyltä.” – J.M., 2p
”…saattaahan tämäkin lopulta räjäyttää potin, kun alkaa soida miljoona kertaa päivässä joka tuutista.” – J.M., 4p
Oikeassa oli:
”Monet yllä ovat oikeassa: avaussinkuksi köyhä siinä mielessä, että ei avaudu heti. Mutta kuunnelkaapa viikon ajan kerran päivässä, niin takuulla jäätte koukkuun ’we found love in a hopeless place’ -hokemaan. Tai sitten ette. Ei osallisten paras kappale.” – Markus Hilden, 7p