
“Formationin videolla Beyoncé hyöri ikään kuin Katrina-hurrikaanin jälkeisissä maisemissa Louisianassa, vaikka se kuvattiinkin Los Angelesissa. Kappaleen poliittisesti latautuneet sanoitukset henkivät black positivity -asennetta.”
Beyoncé-bileet kesällä 2016 Helsingin Teurastamolla olivat maailman parhaat.
“Okay, okay, ladies, now let’s get in formation, ’cause I slay
Okay ladies, now let’s get in formation, ’cause I slay”
Kesällä 2016 Helsingin Teurastamolla järjestettiin Beyoncé-bileet. Oli paskan kesän paras päivä. Aurinko paistoi B-Side-baarin terassille tauotta. Dj:t soittivat vain Beyoncén kappaleita. Glitter-artisti taitelili glittermeikkejä halukkaille. Halukkaita oli niin paljon, ettei jonottaminen edes olisi kannattanut. Tanssiryhmä oli hankittu paikalle opettamaan Beyoncé-tansseja. Lisäksi oli asukilpailu.
”Tervetuloa viidakkoon… on pelejä”, kuten siinä Guns N’ Roses -käännösiskelmässä, jota ei ole levytetty, sanottaisiin.
Harhauduin, anteeksi.
Pukukilpailussa riitti osanottajia. Erilaisia beyonceja eri Beyoncé-aikakausilta tanssi auringonpaisteessa.
Ne olivat maailman parhaat bileet! 95 prosenttia osallistujista oli oletettavasti naisia. Tanssilattia oli turvallinen tila. Ei lääpitty, ei ördätty eikä isketty kiinni takapuskuriin. Toisin kuin monissa indiediskoissa, kävijäkuntaan kuului runsaasti muitakin kuin valkoisia ihmisiä. Juhlittiin kesää, kauneutta, nuoruutta ja monimuotoisuutta toisia kunnioittaen mutta ilosta pirskahdellen. Sinä iltana jokainen oli oman elämänsä Queen B.
Soittolista oli ymmärrettävistä syistä sangen kapea, vaikka kappaleita kuultiin myös Destiny’s Child -orkesterin tuotannosta. Saman vuoden helmikuussa julkaistu Formation kuultiin muistin mukaan ainakin 15 kertaa. Se oli osa visuaalista Lemonade-albumia, jonka harva oli kuullut, koska sitä ei löytynyt Spotifysta. Joku murjaisi vitsin, että julkaisutemput ovat menneet niin pitkälle, että pian Beyoncén albumin voi saada haltuunsa vain, jos artisti toisi sen käteen Uberilla keskellä Manhattania.
Formationin videolla Beyoncé hyöri ikään kuin Katrina-hurrikaanin jälkeisissä maisemissa Louisianassa, vaikka se kuvattiinkin Los Angelesissa. Kappaleen poliittisesti latautuneet sanoitukset henkivät black positivity -asennetta. Kaukana New Orleansista, Helsingin Teurastamolla, hoettiin kappaleen feminististä mantraa.
Formationin soidessa bileet hehkuivat luoksensa jokaista kutsuvaa Bey-feminismiä. Sen voiman ja tärkeyden tunsi illan aikana tapahtuneessa kohtaamisessa.
Kaveri pyysi bilealueen ulkopuolelle juomaan reppuviinejä. Hän maisteli lämmintä Rieslingiä aikansa ja sanoi sitten:
– Kuule, minusta tuntuu, että Trump voittaa ne vaalit.