Leevi and the Leavings Top 40

Mikä on Leevi and the Leavingsin kaikkien aikojen paras kappale? Nuorgam antaa vastauksensa tähän mahdottomalta tuntuvaan kysymykseen.
#1 En tahdo sinua enää (1982)

#1 En tahdo sinua enää (1982)

Paljon on tehty lauluja jätetyksi tulemisesta, paljon vähemmän on tehty lauluja jättämisestä. Hyvin harvassa ovat laulut, joissa myös jätetyksi samaistuva voi kokea sympatiaa lähtijää kohtaan. En tahdo sinua enää on sellainen.

#2 Rin Tin Tin (1988)

#2 Rin Tin Tin (1988)

Rin Tin Tin on suomalaisen powerpopin jalokivi ja muistutus, että ihmisille kannattaa puhua, koska #yolo.

#3 Teuvo, maanteiden kuningas (1988)

#3 Teuvo, maanteiden kuningas (1988)

Tämä laulu on suomalainen road movie sekä Leader of the Pack.

#4 Pohjois-Karjala (1986)

#4 Pohjois-Karjala (1986)

Aitosuomalaisen mielenlaadun tarkin kuvaus sisältää samalla toiveikkaan anthemin.

#5 Elina, mitä mä teen? (1988)

#5 Elina, mitä mä teen? (1988)

Elinan kaltaiset kappaleet ovat muistutuksia elämän arvaamattomuudesta, siitä, miten positiivisuus ja sitkeä yrittäminen ei välttämättä aina riitä. Onnekkaita ovat ne, jotka saavuttavat elämässään haluamansa.

#6 Pimeä tie, mukavaa matkaa (1988)

#6 Pimeä tie, mukavaa matkaa (1988)

Sundqvistia synkimmillään. Tosin koko perhe sentään siirtyy ajasta ikuisuuteen yhdessä, perheenä.

#7 Poika nimeltä Päivi (1985)

#7 Poika nimeltä Päivi (1985)

Vain Gösta Sundqvist pystyi vuonna 1985 esittämään hlbt-väelle tärkeän asian ihan jokaiselle kaduntallaajalle tärkeässä muodossa.

#8 Itkisitkö onnesta (1995)

#8 Itkisitkö onnesta (1995)

Göstan laulama ”mieletöntä fiilistä” on jollain oudolla tapaa hienoimpia hetkiä suomalaisen musiikin historiassa.

#9 Rakkauden työkalu (1995)

#9 Rakkauden työkalu (1995)

Gösta Sundqvist oli suomalaisen popin suuri humanisti, täydellinen antiteesi Tero Vaaralle.

#10 Kerro terveiset lapsille (1986)

#10 Kerro terveiset lapsille (1986)

Kerro terveiset lapsille tasapainottelee nuorallatanssijan tavoin jossain korniuden ja patetian yllä, saapuen maaliin silti lähinnä liikuttavana.

#11 Amalia (1988)

#11 Amalia (1988)

Gösta Sundqvist ja bassolinja, joka muutti pikimustan tragedian vieläkin mustemmaksi huumoriksi.

#12 Tuhannen markan seteli (1980)

#12 Tuhannen markan seteli (1980)

Nyt ostetaan kaikki, nekin tavarat, joita ei ole.

#13 Unelmia ja toimistohommia (1989)

#13 Unelmia ja toimistohommia (1989)

Göstan mahdollisesti komeimmaksi popsävellykseksi jäi hämmentävästi samaa kahta osaa kiertävä oodi arkeenpaluulle.

#14 Jos Helsinki on kaunis (1989)

#14 Jos Helsinki on kaunis (1989)

Helsinginkin kauneus on katsojan silmässä.

#15 Pojat tanssimaan (1981)

#15 Pojat tanssimaan (1981)

Mene mukaan vaan! Tuskin edes huomaat, kun lattialla uudelleen synnyt!

#16 Elämä ikkunan takana (1986)

#16 Elämä ikkunan takana (1986)

Se tunne, kun ei haluaisi lähteä kouluun, kun vuode on vielä mukavan lämmin, ja länttää nenänsä pakkasen kylmettämään ikkunalasiin.

#17 Pohjoisen taivaan alla (1993)

#17 Pohjoisen taivaan alla (1993)

Eli kuinka kaiken maailman lamat ja sisällissodat ovat lastenleikkiä todellisiin, koko maapallon olemassaola uhkaaviin ympäristöuhkiin verrattuna.

#18 Kyllikki (1983)

#18 Kyllikki (1983)

”Et tahtonut olla niin kuin muut, ei sulle kelvannut taivaan tähdet ja kuu”

#19 Muotitietoinen (1980)

#19 Muotitietoinen (1980)

Eli kuinka uudet farkut eivät muuta maailmaa.

#20 Pikku prinsessa (1989)

#20 Pikku prinsessa (1989)

Härski, hauska, inhimillinen ja yhtä kertosäettä – aivan kuten Leevi and the Leavings ja elämä parhaimmillaan.

#21 Onnelliset (1980)

#21 Onnelliset (1980)

Oodi miehiselle materialismille.

#22 Kyykyssä (1995)

#22 Kyykyssä (1995)

Aiheena reppana, oman elämänsä kännipäissään pilannut antisankarimies – ei ensimmäistä, eikä viimeistä kertaa.

#23 Mitä kuuluu Marja-Leena? (1978)

#23 Mitä kuuluu Marja-Leena? (1978)

Eli kuinka sisäpiirivitsistä tuli suuri suomalainen ensisingle.

#24 Jouluaattona kännissä (1995)

#24 Jouluaattona kännissä (1995)

Joululaulu, joka tekee muut joululaulut turhiksi.

#25 Tikapuut taivaaseen (1991)

#25 Tikapuut taivaaseen (1991)

Omiin ongelmiinsa on helppoa etsiä ratkaisuja. Maapallon pelastaminen on huomattavasti vaikeampaa.

#26 Jos taivaalta sataisi rahaa (1983)

#26 Jos taivaalta sataisi rahaa (1983)

Vuonna 1983 Suomessa oli jupeista tuskin kuultukaan, mutta Gösta Sundqvist oli jo huomauttamassa keinottelemalla ansaitun rahan merkityksettömyydestä tärkeiden asioiden rinnalla.

#27 Nainen toiselta planeetalta (1986)

#27 Nainen toiselta planeetalta (1986)

48 sanaa, joita on puntaroitu jo 27 vuotta.

#28 Ihanasti sanottu (2000)

#28 Ihanasti sanottu (2000)

Ihanasti sanottu on kaikin puolin keskimääräinen Leevi and the Leavings -kappale.

#29 Elämänmeno (1978)

#29 Elämänmeno (1978)

Nuorgam kertoo, mitä saadaan, kun sekoitetaan Leavingsiin vähän Jaakko Teppoa.

#30 Paskaa lapsille (1992)

#30 Paskaa lapsille (1992)

Gösta Sundqvist maalasi kuvan maailmanlopusta.

#31 Vakosamettihousuinen mies (1995)

#31 Vakosamettihousuinen mies (1995)

Mikä olisi hienompaa kuin kaivata aina ajoittain menneitä ja samalla tuntea lämpöä nykyisyyttä kohtaan? Siinä on tavoitetta kerrakseen.

#32 Matkalla Motowniin (1996)

#32 Matkalla Motowniin (1996)

Sliipattu Motown-soul voi tarjota pakopaikan todellisuudesta.

#33 Raparperitaivas (1991)

#33 Raparperitaivas (1991)

Raparperitaivas on ajatuksena ihana sekä täysin vastuuton.

#34 Vasara ja nauloja (1995)

#34 Vasara ja nauloja (1995)

Ihmiset eivät ole tasa-arvoisia siinä, kenen erheestä syntyy helvetin haloo ja kenen ei.

#35 Moottoritiemurhaaja muistelee (1996)

#35 Moottoritiemurhaaja muistelee (1996)

Iskelmät eivät ole todellisuutta, ja todellisuus ei ole iskelmää.

#36 Mäyrä (1988)

#36 Mäyrä (1988)

Göstan maailmassa seksi ei tarkoita ahdistusta ja hammastenkiristystä.

#37 Sunnuntaiksi San Franciscoon (1995)

#37 Sunnuntaiksi San Franciscoon (1995)

Leevi and the Leavings oli aina enemmän kotimaista kuplettimusiikkia kuin suomirock-akti, kuitenkin tuon vanhan lauluperinteen taiten nykypopiksi trimmaten.

#38 Anastasia (1981)

#38 Anastasia (1981)

Kenties planeetan historian heinoin yhdistelmä slaavilaista melankoliaa, italialaista naputtelua, hotellin drinkkibaarin synia ja espanjalaista kitararevittelyä.

#39 Pihlajankukka (1989)

#39 Pihlajankukka (1989)

Maailmankaikkeus on suunnaton, käsittämätön ja sisältää niin kauneutta kuin kuolemaa. Usein samassa paketissakin.

#40 Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen (1996)

#40 Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen (1996)

Gösta Sundqvistin naisnimifetissin maksimalistinen huipentuma.

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress