
Aki Rissanen on soittanut lukemattomissa projekteissa, kuten Warpissa, White Light Quartetissa ja Thalassassa.
Jazz ja elokuva ovat aikalaisia. Molemmat aloittivat taipaleensa 1800–1900-lukujen taitteessa ja kehittyivät merkittäviksi taidemuodoiksi myrskyisällä 1900-luvulla. Vähemmän yllättävästi niiden polut ovat myös ristenneet useaan eri otteeseen.
Jazz on valkokankaalla säestänyt niin film noir -hämyilyä, sensuelleja rakkauden leimahduksia kuin hengenvaarallisia takaa-ajojakin. Välillä jazzmuusikot ovat heittäytyneet elokuvasäveltäjiksi (Duke Ellington ja Otto Premingerin Erään murhan anatomia, Gato Barbieri ja Bernardo Bertoluccin Viimeinen tango Pariisissa, Sonny Rollins ja Lewis Gilbertin Alfie) ja välillä taas elokuvasäveltäjät ovat iskeneet jazzvaihteen silmään (Henry Mancini ja Orson Wellesin Pahan kosketus, Elmer Bernstein ja Otto Premingerin Kultainen käsivarsi, Bernard Herrmann ja Martin Scorsesen Taksikuski).
Nuorgam pyysi keskiviikkona kotimaiseen Amorandom-animaatioelokuvaan perustuvan audiovisuaalisen keikkasettinsä esittävää pianisti Aki Rissasta pistämään omat jazzilliset soundtrack-suosikkinsa järjestykseen.
#1 Hissillä mestauslavalle (Ascenseur pour l’échafaud), Louis Malle, 1958
”Ensimmäisen paikan vie itseoikeutetusti film noir -klassikko Hissillä mestauslavalle, johon soundtrackin sävelsi ja esitti itse Miles Davis. Äärimmäisen jännittävä käsikirjoitus ja tunnelmallinen musiikki loivat mestariteoksen, jossa kuvan ja musiikin tiivis suhde oli elokuvan historiassa uuraauurtavaa.
Milesin musiikki luo elokuvaan aivan uniikin tunnelman. Mua viehättää esimerkiksi miten hienosti Milesin trumpetti myötäilee Jeanne Moreaun tunnetiloja, ja rumpali Kenny Clark luo intensiivisellä rumpusoolollaan poliisikuulustelukohtaukseen oikean energian.”
#2Laukaus pimeässä (A Shot in the Dark), Blake Edwards, 1964
”Henry Mancini sävelsi svengaavaa jazzia Pink Panther -sarjan tiivistunnelmaiseen salapoliisitarinaan. Listani kakkossijan leffa sai ehkä siksi, että olen päätynyt soittamaan elokuvan tunnusmelodian haitarilla (kyllä) UMO Jazz Orchestran kanssa monisatapäiselle yleisölle.”
http://youtu.be/5enOsT3kdVc
#3 Rosemaryn painajainen (Rosemary’s Baby), Roman Polanski, 1968
”Krzysztof Komeda, puolalainen jazzpianisti ja elokuvasäveltäjä, teki musiikin tähän kauhuklassikkoon. Ei heikkohermoisille – tyttökaverini ahdistui leffasta pariksi päiväksi! Jos mun pitäisi säveltää mahdollisimman masentava tuutulaulu, niin Rosemary’s Babyn tunnusmelodia on ylittämätön esimerkki. Komedan musiikkia on viime aikoina levyttänyt ansiokkaasti muun muassa pianisti Leszek Możdżer.”
http://youtu.be/VQFwW8eAy4U
Aki Rissanen Trio: Amorandom, Mopo ja We Jazz Talk Show Andorrassa ja Dubrovnikissa 5.6.