2000-luvun kotimaiset pophelmet

Rakkaudella sinulle, hyvä lukija: 111 kuluvan vuosituhannen toistaiseksi parasta kotimaista popkappaletta.
Paholaisen asianajaja

Paholaisen asianajaja

Näidenkin 30:n kappaleen akseleilla Hanoi Rocksista Robiniin ja Amorphisista Violaan olisi pitänyt olla pophelmilistallamme. Ainakin meidän itsemme mielestä.

Suuri tilastokatsaus

Suuri tilastokatsaus

Keskimääräinen 2000-luvun suomalaisen pophelmen esittäjä on Nuorgamin mukaan suomeksi laulava, yhtyeessä musisoiva mies, joka on aloittanut levytysuransa viime vuosikymmenellä. Tilastoja lukemalla saimme selville muutakin.

#1 Risto – Nina, olen palasina (2004)

#1 Risto – Nina, olen palasina (2004)

Yksitoista Nuorgamin kirjoittajaa kertoo suhteestaan 2000-luvun parhaaseen kotimaiseen popkappaleeseen. Onneksi olkoon, Risto.

#2 Ultramariini – Elohopeaa (2003)

#2 Ultramariini – Elohopeaa (2003)

Nautinto ilman työtä ja tuskaa pelottaa. Voitko luottaa tunteeseen, jonka synnyttäminen sujuu tuskitta?

#3 PMMP – Päiväkoti (2004)

#3 PMMP – Päiväkoti (2004)

PMMP:n uran merkittävimmän albumin ensimmäinen single osoittautui yhdeksi popmusiikin historian koskettavimmista, Markus Hilden kirjoittaa.

#4 Rubik – City & the Streets (2007)

#4 Rubik – City & the Streets (2007)

City & the Streets on irronnut tietystä kaupungista ja muodostunut itse sellaiseksi.

#5 The Crash – Lauren Caught My Eye (2001)

#5 The Crash – Lauren Caught My Eye (2001)

Teemu Brunilan pophaiku saavuttamattomalle, digitaalisesti moderoidulle rakkaudelle.

#6 Kauko Röyhkä & Riku Mattila – Helvetti (2008)

#6 Kauko Röyhkä & Riku Mattila – Helvetti (2008)

#7 Regina – Jos et sä soita (2011)

#7 Regina – Jos et sä soita (2011)

Antaisitko sinä puhelinnumerosi tuntemattomalle? Auroora Vihervalli vastaa kyllä.

#8 Op:l Bastards – Scorpius (2000)

#8 Op:l Bastards – Scorpius (2000)

Vuosituhannen alun hienoin kotimainen elektrohitti kuulostaa edelleen tuoreelta kuin vastakuoriutuneen skorpioninpoikasen verenhimoinen kirkaisu.

#9 Sister Flo – White Noise (2004)

#9 Sister Flo – White Noise (2004)

White Noise on siitä hauska kappale, että sen melodia on äärettömän pop ja tarttuva, mutta Samae Koskinen lopettaa laulamisen jo kahden minuutin kohdalla.

#10 Jenni Vartiainen – Ihmisten edessä (2007)

#10 Jenni Vartiainen – Ihmisten edessä (2007)

Ihmisten edessä on kappale ihastumisen huumasta, onnesta, ihmimillisestä rohkeudesta, tavallaan myös itsemääräämisoikeudesta.

#11 Disco Ensemble – We Might Fall Apart (2005)

#11 Disco Ensemble – We Might Fall Apart (2005)

Perinteikkäälläkin rakenteella varustettu biisi saadaan pysymään mielenkiintoisena ja kuuntelua kestävänä. Tarvitaan vain riittävästi osaamista, sopivasti näkemystä ja ennen kaikkea laadukkaat raaka-aineet.

#12 MC Taakibörsta – PA 2001 (2001)

#12 MC Taakibörsta – PA 2001 (2001)

Jos PA2001 julkaistaisiin huomenna, se olisi samanlainen hitti kuin vuonna 2001. Hitto, milloin rappioromantiikka ei olisi ajankohtaista?

#13 Magenta Skycode – Go Outside Again (2006)

#13 Magenta Skycode – Go Outside Again (2006)

Magenta Skycoden debyyttialbumin ihanan leijailevasta kolossaaliseen paisuva helmi kuuluu myös maestro-Sjöroosin omiin Magenta-suosikkeihin.

#14 Aavikko – Viitostie (2000)

#14 Aavikko – Viitostie (2000)

Jokainen on matkalla johonkin, mutta tie vapauttaa selittelyn tarpeesta. Matkan tarkoitusta ei kysellä, sillä verorahoin kustannetulla tiellä kaikki syyt matkustaa ovat tasavertaisia.

#15 Egotrippi – Matkustaja (2004)

#15 Egotrippi – Matkustaja (2004)

Matkustaja on orpo piru, mutta rakastettu sellainen. Se on albumilta tippunut valtava radiohitti, jonka sanoitus tarjoaa mahdollisuuden lukemattomille tulkinnoille.

#16 Ville Leinonen & Valumo – Tähtityttö (2000)

#16 Ville Leinonen & Valumo – Tähtityttö (2000)

Rakkauslauluna Tähtityttö on kaunein, mitä Suomessa on 2000-luvulla tehty. Hania ja himotyötä lukuun ottamatta sen teksti olisi voitu kirjoittaa vaikka 1950-luvulla.

#17 Giant Robot – Superweekend (2002)

#17 Giant Robot – Superweekend (2002)

Giant Robotin kunnianhimoisin kappale antaa mielikuvituksen harhailla yrittämättä väkisin pommittaa kuulijaa ylimääräisillä aistiärsykkeillä, vääjäämättä määränpäähänsä viileän itsevarmasti soljuen.

#18 Liekki – Pienokainen (2003)

#18 Liekki – Pienokainen (2003)

Pienokainen tiivistää Janne Kuuselan ilmaisun Liekin puitteissa paremmin kuin muut yhtyeen kappaleet, Teemu Fiilin kirjoittaa.

#19 Ruudolf – Doupeimmat jumala seivaa (2004)

#19 Ruudolf – Doupeimmat jumala seivaa (2004)

Rap-evankelista saarnaa kaikista hyvän elämän aineksista: epäterveellisestä ruoasta, piereskelystä ja hauskanpidosta. Selvää klassikkoainesta!

#20 Paavoharju – Valo tihkuu kaiken läpi (2005)

#20 Paavoharju – Valo tihkuu kaiken läpi (2005)

Jos yksikin amerikkalainen 2000-luvun alun freak folk -hypessä päätyi luulemaan Suomen kuulostavan ja näyttävän Paavoharjun musiikilta, en olisi tohtinut väittää vastaan. Haluaisin elää siellä itsekin.

#21 Eleanoora Rosenholm – Maailmanloppu (2007)

#21 Eleanoora Rosenholm – Maailmanloppu (2007)

Yhdet tekee hienon kappaleen ja sitten tulee joku Arttu Tolonen ja väittää sen kertovan masturboinnista. Joku roti!

#22 Uusi Fantasia – Lattialla taas (2003)

#22 Uusi Fantasia – Lattialla taas (2003)

Oli vain kaksi huuruista miestä. Oli 10-tuumainen vinyylinpala, jossa oli ruma kansi. Siinä diskosämple, vähän kitaraa ja syntikoita.

#23 Matti Johannes Koivu – Kuulin junien puhuvan (2006)

#23 Matti Johannes Koivu – Kuulin junien puhuvan (2006)

Junien puheessa yhdistyvät modernin ajan utopia ja radanvarsikaupunkilaisen kaukokaipuu.

#24 Joose Keskitalo – Kuuletko kun hautausmaa vetää käteen (2009)

#24 Joose Keskitalo – Kuuletko kun hautausmaa vetää käteen (2009)

Hautausmaan kumpu on sen häpykumpu, elämän lähde ja sen lopullinen päämäärä. Hautaan asetettava vainaja on syntymän negaatio, anti-syntymä, ihan konkretiankin tasolla.

#25 Olavi Uusivirta – Löysäläisen laulu (2008)

#25 Olavi Uusivirta – Löysäläisen laulu (2008)

Uusivirta tavoitti Minä olen hullu -levyllään tarkasti 2000-luvulla aikuistuneiden ahdistuksen ja epävarmuuden.

#26 Kemmuru – Landespede (2006)

#26 Kemmuru – Landespede (2006)

Jos amerikkalaisen räpin esikuvat eivät suostu häpeilemään gettoa, niin miksi Kemmuru nolostelisi landea?

#27 Office Building – To See Only Shadows (2000)

#27 Office Building – To See Only Shadows (2000)

Kesken panemisen itkevä mies ei ole cool, tietää Tero Uuttana.

#28 Tehosekoitin – Kaikki nuoret tyypit (2000)

#28 Tehosekoitin – Kaikki nuoret tyypit (2000)

Jukka-Pekka Ronkainen muistelee, kuinka Tehosekoitin ampaisi huipulle ja käynnisti samalla pitkät jäähyväiset.

#29 Pariisin kevät – Tämän kylän poikii (2010)

#29 Pariisin kevät – Tämän kylän poikii (2010)

Arto Tuunela seikkailee läpi juhannuksen ja joulun pitkin maanteitä, paikkoihin, joissa tytöt puhuvat outoa murretta ja näyttävät noidilta.

#30 Kuusumun Profeetta – Ei aurinko milloinkaan laske (2002)

#30 Kuusumun Profeetta – Ei aurinko milloinkaan laske (2002)

Laulu siitä, kun totuutta ei löydy – jos joku sen uskookin löytäneensä, ei kukaan osaa sitä totuudeksi todistaa.

#31 Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat – Paavi Roskapankissa (2005)

#31 Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat – Paavi Roskapankissa (2005)

Roskapankissa palvotaan jumalaa. Se jumalanpalvelus on joka päivä, ja se jumala on vaativampi kuin useimmat.

#32 Radiopuhelimet – Hailuoto (2000)

#32 Radiopuhelimet – Hailuoto (2000)

Hailuodon tehtävä on kertoa jälkipolville, mikä täkäläisessä elämänmenossa oli upeinta ennen kuin kaikki mokattiin.

#33 Sara – Rauhan aika (2008)

#33 Sara – Rauhan aika (2008)

Monet genret saattavat energisoitua vielä kuolinvuoteellaan hetkeksi – mistä on hyvänä esimerkkinä Saran viides albumi Veden äärelle.

#34 Asa – Runoilijanarsissi (2008)

#34 Asa – Runoilijanarsissi (2008)

Runoilijanarsissin väkevyys piilee sen herkkyydessä. Sen voima ja jännite voisivat hajota minä hetkenä vain.

#35 Minä ja Ville Ahonen – Sano (2010)

#35 Minä ja Ville Ahonen – Sano (2010)

On kiistatta totta, että rakkausballadista tulee kertaheitolla mielenkiintoisempi, kun joku tiputetaan ikkunasta.

#36 22-Pistepirkko (2001) – This Time

#36 22-Pistepirkko (2001) – This Time

22-Pistepirkon hittiristeily Ruotsiin päättyi tällä kertaa näin.

#37 Paleface – Back to Square One (2000)

#37 Paleface – Back to Square One (2000)

Suomiräpin älykkäimmän vaihto-oppilaan ensihitti on täysosuma, jonka veroista hän ei tähänkään päivään mennessä ole tehnyt, Mikael Mattila kirjoittaa.

#38 Villa Nah – Ways to Be (2009)

#38 Villa Nah – Ways to Be (2009)

Ways to Be ei ollut meidän Waterloomme, mutta taas yksi hyvä askel suomalaisen popmusiikin historiassa.

#39 Mirel Wagner – No Death (2011)

#39 Mirel Wagner – No Death (2011)

Luin ohjeen joskus teoksesta, jossa opetettiin, miten kummitusjuttuja tulee kertoa. Aivan yhtä hyvin se voisi olla Mirel Wagnerin huoneentaulu.

#40 Tulenkantajat – Rollofunk (2001)

#40 Tulenkantajat – Rollofunk (2001)

Maailman ensimmäisessä Rovaniemi-anthemissa kerrotaan etelän vetelille suorat sanat ja muistutetaan siitä, missä on oikeasti kova meno.

#41 Rättö ja Lehtisalo – Valonnopeus (2003)

#41 Rättö ja Lehtisalo – Valonnopeus (2003)

Jos suomalainen pop-musiikki olisi sadan metrin juoksu, Rätön ja Lehtisalon suoritukset diskattaisiin, koska sadan metrin juoksun sijasta he päättäisivät kävellä käsillään kaksikymmentä kilometriä ainoastaan siksi, että tänä päivänä intuitio sanoi niin.

#42 Cats on Fire – Tears in Your Cup (2009)

#42 Cats on Fire – Tears in Your Cup (2009)

Voiko hauskaa olla ilman viinaa ja vanhaa rockia, kysyy Oskari Onninen?

#43 Chisu – Kohtalon oma (2011)

#43 Chisu – Kohtalon oma (2011)

Laulu siitä, kun vapaa tahto ja kohtalo lähtivät kilpasille.

#44 Absoluuttinen nollapiste – Eräät tulevat juosten (2002)

#44 Absoluuttinen nollapiste – Eräät tulevat juosten (2002)

Kappale, jonka kahvinjuontisymboliikkaa Mikael Mattila ei kymmenen vuotta sitten tajunnut.

#45 Jori Hulkkonen – Lo-Fiction (feat. Jerry Valuri) (2005)

#45 Jori Hulkkonen – Lo-Fiction (feat. Jerry Valuri) (2005)

Lo-Fiction on kuin simpukka, josta kuulee meren kohinan parhaiten silloin kun sitä ei ole vielä avannut.

#46 Emma Salokoski Ensemble – Veden alla (2008)

#46 Emma Salokoski Ensemble – Veden alla (2008)

Niina Virtanen sukelsi pinnan alle kohti voimaannuttavaa rakkautta ja vedenalaista satufantasiaa.

#47 Fu-Tourist – King Kong of the Dancefloor (2000)

#47 Fu-Tourist – King Kong of the Dancefloor (2000)

Jos Jori Sjöroos kuvitteli, ettei Fu-Tourist jäisi yhden hitin ihmeeksi, hän oli väärässä. Miten se olisi voinut olla muuta kuin päiväperho, kysyy Markus Hilden.

#48 Joensuu 1685 – Nothingness (2008)

#48 Joensuu 1685 – Nothingness (2008)

Joensuu 1685:ssa on kyse puhdistautumisesta, jonkinlaisesta feedbackilla suoritettavasta äänikasteesta.

#49 Magyar Posse – Whirlpool of Terror and Tension (2006)

#49 Magyar Posse – Whirlpool of Terror and Tension (2006)

Kahden tanssivan sotilaan suudelmaan päättyvä myllytys ei kärsi Magyar Possen romanttisimpien sävellyksien imelyydestä; se on militantti ja tyly.

#50 Circle – Tulilintu (2005)

#50 Circle – Tulilintu (2005)

NWOFHM laittoi ex-nössöpopparinkin muuttamaan musiikinkuuntelutapojaan.

#51 Ceebrolistics – Hyviä juttuja (2000)

#51 Ceebrolistics – Hyviä juttuja (2000)

Yksi kotimaisen rapin arvostetuimmista klassikoista on myös puistofilosofoinnin malliesimerkki.

#52 The New Tigers – Pocketful of Sand (2011)

#52 The New Tigers – Pocketful of Sand (2011)

Suomen kotikutoisimpiin lukeutuva yhtye teki yhden kaikkien aikojen kimaltavimmista kesäbiiseistä.

#53 Gracias – HKI (2010)

#53 Gracias – HKI (2010)

Gracias astui kotimaisen hiphop-kentän valokeilaan tavalla, jota voi nyt pitää alan kotimaisena laatustantardina.

#54 Lapko – All the Best Girls (2006)

#54 Lapko – All the Best Girls (2006)

Harjavaltalaistrion pillifarkuntiukan yhteensoiton jalostunein kiteytymä, Tuomo Yrttiaho kirjoittaa.

#55 Zen Café – Eipä tiennyt tyttö (2001)

#55 Zen Café – Eipä tiennyt tyttö (2001)

Kaikki rockyhtyeet haluavat olla The Beatles tai The Rolling Stones, mutta vain harvalla riittää mielikuvitus haaveilla olevansa Antti Tuuri.

#56 TV-Resistori – Serkut rakastaa paremmin (2006)

#56 TV-Resistori – Serkut rakastaa paremmin (2006)

Serkkuavioliittoon ei enää tarvitse pyytää presidentin erillislupaa, kuten ennen vanhaan. Tv-Resistori sanoo: ”Antaa mennä vaan.”

#57 Boys of Scandinavia – Worse Than a Girl (2005)

#57 Boys of Scandinavia – Worse Than a Girl (2005)

Synkähkön diskon ja postpunkin välimaastossa operoivaa tanssimusiikkia soittava Boys of Scandinavia osaa kysyä olennaisimmat kysymykset.

#58 Von Hertzen Brothers – Kiss a Wish (2006)

#58 Von Hertzen Brothers – Kiss a Wish (2006)

Von Hertzen Brothersin uran alkutaipaleen kultakimpale tarjoaa yhdeksän ja puolen minuutin verran nostattavaa maailmojen syleilyä.

#59 Sydän, sydän – Kukko (2006)

#59 Sydän, sydän – Kukko (2006)

Jos pelottavasta maatilan nokkaeläimestä saa aikaan biisin, joka saa kuulijan korvanapeissa toisella puolella palloa täysin uuden merkityksen, on kyseessä oltava yksi 2010-luvun kotimainen merkkiteos, Niina Virtanen kirjoittaa.

#60 Lemonator – Once I Killed a Boy With a Girl (2000)

#60 Lemonator – Once I Killed a Boy With a Girl (2000)

Helsinkiläisyhtyeen pakahduttavin poplaulu ei auta meitä ymmärtämään maailmaa vaan tulee salakavalasti osaksi sitä, Markus Hilden kirjoittaa.

#61 Scandinavian Music Group – Lopulta olemme kuitenkin yksin (2007)

#61 Scandinavian Music Group – Lopulta olemme kuitenkin yksin (2007)

Musiikin muotoon puettu novelli, joka kruunasi esittäjänsä kehittymisen merkittäväksi pop-yhtyeeksi.

#62 Marko Haavisto & Poutahaukat – Paha vaanii (2002)

#62 Marko Haavisto & Poutahaukat – Paha vaanii (2002)

Vaikka Marko Haaviston tunnetuin kappale on erottamaton osa Aki Kaurismäen menestyselokuvaa, pärjää se myös erinomaisesti omillaan.

#63 Tuomo – Don’t Take It Too Hard (2007)

#63 Tuomo – Don't Take It Too Hard (2007)

Kuten Otis, Aretha ja monet muut, myös Tuomo vaatii kunnioitusta – ennen kaikkea itsekunnioitusta.

#64 Burning Hearts – Into the Wilderness (2011)

#64 Burning Hearts – Into the Wilderness (2011)

Jessika Rapo ja Henry Ojala tekevät arktista versiota baleraarisesta popista, kirjoittaa Jani Järvinen.

#65 Huoratron – $$ Troopers (2008)

#65 Huoratron – $$ Troopers (2008)

Turpeaksi käyneen säröelektrogenren helmi, joka saa väen todistetusti tamppaamaan niin Flow’ssa, Tuskassa kuin valtameren toisellakin puolen.

#66 Deep Turtle – Perdido (2003)

#66 Deep Turtle – Perdido (2003)

Vain Deep Turtlella on kyky tehdä jazzpunkista poppia, Tero Uuttana kirjoittaa.

#67 Ultra Bra – Heikko valo (2000)

#67 Ultra Bra – Heikko valo (2000)

Kun en osannut aamuyöllä nukkua, kuuntelin Ultra Brata, tunnustaa Markus Hilden.

#68 Shine 2009 – New Rules (2010)

#68 Shine 2009 – New Rules (2010)

Veimme Ruotsilta jo sauvakävelyn, nyt on aika viedä baleaarinen indiepop, ajattelivat Sami Suova ja Mikko Pykäri.

#69 Lännen-Jukka – Piupali paupali (2006)

#69 Lännen-Jukka – Piupali paupali (2006)

J. Karjalaisen roolileikki puhalsi uutta eloa porstuaan unohdettuun kansanlauluun.

#70 DJ Kridlokk feat. Eevil Stöö – Lainaan enkä palauta (2011)

#70 DJ Kridlokk feat. Eevil Stöö – Lainaan enkä palauta (2011)

DJ Kriddlokk tarjosi juuri sitä, mitä aurinkoisena alkanut kesä 2011 kaipasi: painostavan kuumaa ja hien lailla ihmiseen tarttuvaa likaista soundia.

#71 Jarkko Martikainen – Valssi tanssitaidottomille (2006)

#71 Jarkko Martikainen – Valssi tanssitaidottomille (2006)

Jarkko Martikainen kertoo ihmisyydestä jotakin. Ja rakkaudesta vielä enemmän.

#72 Stig Dogg – Häsleri (2006)

#72 Stig Dogg – Häsleri (2006)

Häsleri oli kertaheitolla valtin pöytään lyövä pelinavaus, joka ei jättänyt kenellekään epäselväksi mistä tässä hurtassa on kyse.

#73 Penniless – Adam’s Apple Pie (2001)

#73 Penniless – Adam's Apple Pie (2001)

Alisaarien veljeskatraan kuopus otti vuonna 2001 Penniless-yhtyeen keulamiehen paikan piirakantuoksuisin tuloksin.

#74 Five Corners Quintet – Three Corners (2004)

#74 Five Corners Quintet – Three Corners (2004)

Five Corners Quintetin avulla jokainen voi löytää salasanansa jazzin ihmeelliseen maailmaan, Joonas Kuisma lupaa.

#75 French Films – Convict (2011)

#75 French Films – Convict (2011)

Kuten monessa French Filmsin kappaleessa, tässäkin reilun kahden minuutin pyrähdyksessä piruillaan kevyesti yhteiskunnan mielettömyyksille ja ihannoidaan oravanpyörästä hyppäämistä.

#76 Reino & the Rhinos – Lempee (2008)

#76 Reino & the Rhinos – Lempee (2008)

Lempee on Reino & The Rhinosin rakkauslauluista paras.

#77 Jontti & Shaka – Kolmatta linjaa (2007)

#77 Jontti & Shaka – Kolmatta linjaa (2007)

Täsmäosumasamplen ympärille rakennettu kappale 2000-luvun urbaania sosiaalirealismia, esittäjinä dynamiikaltaan täydellinen suomirap-duo.

#78 Cosmobile – The Finger (2007)

#78 Cosmobile – The Finger (2007)

On aika pelastaa maailma, mutta millä? Ehkä vastaansanomattomalla rocktrion svengillä, upeasti poukkoilevalla sähkökitaralla ja melodialla, joka aina uudestaan saa pään pyörälle. Se riittää.

#79 Husky Rescue – Summertime Cowboy (2004)

#79 Husky Rescue – Summertime Cowboy (2004)

Husky Rescuen ensisingle Summertime Cowboy yhdisti tuoreella tavalla elokuvatunnelmaa ja pop-musiikkia, Sami Nieminen kirjoittaa.

#80 Super Janne – Oikein (2007)

#80 Super Janne – Oikein (2007)

Suomiräppärin aidosti myönteinen kappale on ainoa self-help-teos, jonka tarvitset, Santtu Reinikainen kirjoittaa.

#81 Muuan Mies – Ei (2009)

#81 Muuan Mies – Ei (2009)

Muuan Mies nimeltä Ismo Puhakka teki itseilmaisun vaikeudesta vaivattoman laulun.

#82 Abduktio – Jäänsärkijä (2005)

#82 Abduktio – Jäänsärkijä (2005)

Konekiväärisarjojen lailla hakkaavilla rummuilla käynnistyvät 50-sekuntinen on modernin hardcoren huipentuma, Tero Uuttana kirjoittaa.

#83 Anssi Kela – Milla (2001)

#83 Anssi Kela – Milla (2001)

Milla tiivistää kahteen säkeistöön kypsymättömyyden, jonka kertomiseen Minä ja Morrison -elokuvalta menee puolitoista tuntia.

#84 Samae Koskinen – Hän asuu näillä kulmilla (2006)

#84 Samae Koskinen – Hän asuu näillä kulmilla (2006)

Samae Koskisen esikoissinglellä Kauko Röyhkän wajdamainen tarina kohtasi Sister Flon huumavan ja ihmetystä täynnä oleva popin.

#85 Tuomio & Kone – Sorbuksen herra (2003)

#85 Tuomio & Kone – Sorbuksen herra (2003)

Tuomio & Kone nosti 2000-luvun alussa espoolaisen Olarin lähiön räp-fanien Suomen-kartalle, ellei suorastaan pääkaupungiksi, Teemu Kivikangas kirjoittaa.

#86 Gimmel – Etsit muijaa seuraavaa (2002)

#86 Gimmel – Etsit muijaa seuraavaa (2002)

Popstars-trion esikoissingle on intermediaalinen kertomus modernin parisuhteen kommunikaatio-ongelmista, Iida Sofia Hirvonen linjaa.

#87 Damn Seagulls – Human Torch (2006)

#87 Damn Seagulls – Human Torch (2006)

Jokainen kesä synnyttää renkutuksen, joka soi niin etkoilla kuin jatkoillakin. Human Torch oli julkaisunsa jälkeen juuri tällainen kappale.

#88 Notkea Rotta – Pöhinää (2001)

#88 Notkea Rotta – Pöhinää (2001)

Notkea Rotta raivasi tietä suomalaisille räppäreille, jotka eivät halunneet kopioida Rähinä-artistien teinihybristä, Santtu Reinikainen kirjoittaa.

#89 Luomo – Tessio (2003)

#89 Luomo – Tessio (2003)

Suomalaisessa house-musiikissa todelliset klassikkobiisit ovat melko harvassa. Tässä niistä yksi, lupaa Teemu Fiilin.

#90 Don Johnson Big Band – Road (2006)

#90 Don Johnson Big Band – Road (2006)

Tie on samanaikaisesti lähtemisen ja saapumisen, alkamisen ja päättymisen, ja siten myös elämän sekä ihmissuhteiden symboli.

#91 Sergio – Hitting Water (2005)

#91 Sergio – Hitting Water (2005)

Sergion jäntevästi ilmaistuun ja silti sangen vaihtoehtoiseen melurockiin ei osannut kaivata juurikaan lisää, Kimmo K. Koskinen kirjoittaa.

#92 Mokoma – Toista maata (2004)

#92 Mokoma – Toista maata (2004)

Toista maata voi kertoa pakolaisuudesta, vainon kohteeksi joutumisesta tai ulkopuolisuudesta siinä mielessä kuin kasvava ihminen sen kokee, Arttu Tolonen kirjoittaa.

#93 Tuvalu – Viimeiset hetket ovat käsillä (2008)

#93 Tuvalu – Viimeiset hetket ovat käsillä (2008)

Maailmanloppu tulee olemaan kaunis päivä, ainakin jos Tuvalulta kysytään.

#94 Sami Kukka – Tuulen työtä (2007)

#94 Sami Kukka – Tuulen työtä (2007)

Elämää eläessämme kuljemme joka askeleella kohti kuolemaa, mutta keskeistä onkin tajuta päästää irti, unohtaa, eikä jäädä tämän tosiasian alle, Jean Ramsay kirjoittaa.

#95 Manna – Silent (2011)

#95 Manna – Silent (2011)

Viime vuonna ilmestyneen Shackles-albumin helmi, jota ei jostain syystä ongittu singleksi.

#96 Nightwish – Amaranth (2007)

#96 Nightwish – Amaranth (2007)

Amaranth kuuluu metallisesta kuosistaan huolimatta samaan karsinaan 1980-lukulaisten voimapoppisten ja -balladien kanssa: se on isojen hiusten, ison symboliikan, isojen äänten ja vieläkin isompien satukirjatunteiden juhlaa.

#97 HIM – Killing Loneliness (2005)

#97 HIM – Killing Loneliness (2005)

Killing Loneliness muistuttaa, kuinka kaupallisesti merkittävä HIM ehti ohikiitävän tovin olla, Samuli Knuuti kirjoittaa.

#98 Stam1na – Kadonneet kolme sanaa (2005)

#98 Stam1na – Kadonneet kolme sanaa (2005)

Stam1na on löytänyt urallaan uusiakin temppuja, mutta kaikki yhtyeen erinomaisuus on vahvasti esillä jo tässä debyyttisinglessä, Kimmo K. Koskinen kirjoittaa.

#99 The Rasmus – In the Shadows (2003)

#99 The Rasmus – In the Shadows (2003)

In The Shadowsin menestyksen osasia on turha ylianalysoida. Se on yksinkertaisesti sanottuna universaalia popkieltä puhuva hitti.

#100 Manboy – A Bore (2001)

#100 Manboy – A Bore (2001)

”A Boren unenomainen melodia, helposti lähestyttä sanoitus ja kauniit kitaroinnit muistuttivat kaikkia meitä ajasta, jolloin pystyimme näkemään maailman yhtenä kokonaisuutena.”

#101 Eppu Normaali – Suolaista sadetta (2004)

#101 Eppu Normaali – Suolaista sadetta (2004)

Tismalleen esittäjänsä kuuloinen, välittömästi tunnistettava ja samaan aikaan määrittelemättömällä tavalla jotain täysin odottamatonta ja uutta.

#102 Mummypowder – Don’t Hold Your Breath (2004)

#102 Mummypowder – Don't Hold Your Breath (2004)

Mummypowderin musiikin hienojännitteisyys on tulos kirjaston musiikkiosastolla, divarin pahvilaatikoiden ja levysoittimen äärellä vietetyistä tunneista.

#103 Kerkko Koskinen – Sateentekijä (2002)

#103 Kerkko Koskinen – Sateentekijä (2002)

”Suureellisuus on vääjäämätön osa Koskisen taiteilijanluonnetta, ja myös Sateentekijä on pianoineen, kitarasooloineen ja lopun naistaustalauluineen isoksi sovitettu. Kertosäkeessä on yhteislaulun tuntua, jota Vysotskilla ei tapaa.”

#104 Keuhkot – Helsingin jätevedet (2002)

#104 Keuhkot – Helsingin jätevedet (2002)

Helsingin jätevesissä sukelletaan sameisiin vesiin, joissa ei luokkarajoja tunneta. Jokaisen tarina päättyy samaan puhdistamoon, jossa sekoittuvat elämän kaikki vedet.

#105 Maija Vilkkumaa – Totuutta ja tehtävää (2001)

#105 Maija Vilkkumaa – Totuutta ja tehtävää (2001)

”Odottamaton hyvänolontunne korvaa surumielisyyden kuin kesäaamun minuutti minuutilta kasvava lämpö yön vilun. Värjöteltiin sitten festariheilan kaunalossa Provinssirockin aamuhallassa tai pelataan mökillä pienissä juovuspäissä ystäväporukassa totuutta ja tehtävää.”

#106 Delay Trees – About Brothers (2008)

#106 Delay Trees – About Brothers (2008)

”Juuri sellainen kappale, joka pistää aikuisenkin kyynisen miehen kyyneliin ja tarraamaan vierustoverista kiinni. Sen intiimiys ja kauneus on pakahduttavaa, läpitunkevaa ja niin aseistariisuvaa, ettei sitä voi mitenkään ohittaa.”

#107 Herra Ylppö ja Ihmiset – Sata vuotta (2007)

#107 Herra Ylppö ja Ihmiset – Sata vuotta (2007)

”2000-luvun ajatusmaailma kuuluu yksityiskohdissa: Ylppö ei laula rakkaudesta, ja ihastuminenkin on jotain vaarallista. Toisaalta halutaan silti tunnetta.”

#108 Islaja – Pimeyttä kohti (2010)

#108 Islaja – Pimeyttä kohti (2010)

”Neljännellä levyllään Islaja teki dylanit ja sähköisti itsensä. Suomalainen psykefolk kuoli oikosulussa, ja torsoksi synnytetty genre sai uuden tahdistimen.”

#109 Sweatmaster – Hold It! (2001)

#109 Sweatmaster – Hold It! (2001)

”Turkulaisen garagepartion alkukantainen kutsuhuuto kajahti ja nosti kolmikon hetkeksi maamme kuumimpien bändien joukkoon ja myös ulkomaiseen tietoisuuteen.”

#110 Jolly Jumpers – Palomino (2006)

#110 Jolly Jumpers – Palomino (2006)

”Palominon shamanistisessa rytmissä on hypnoottista vaivattomuutta, johon suomalaisista yhtyeistä on yltänyt vain muutama.”

#111 Antero Raimo & Ovet – Kiitos minä (2002)

#111 Antero Raimo & Ovet – Kiitos minä (2002)

Olkaa hyvät, oi Nuorgamin ystävät! Antero Raimon positiivisen ajattelun peruskurssi on lähtölaukaus rakkaudella sorvaamallemme kesäsarjalle, jossa esittelemme kuluvan vuosituhannen 111 toistaiseksi parasta kotimaista musiikkiesitystä!

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress