2000-luvun kotimaiset pophelmet

#3 PMMP – Päiväkoti (2004)

(Säv. Think-Ink, san. Paula Vesala)

Mira Luoti ja Paula Vesala. (Kuva: Tomi Palsa)

PMMP:n uran merkittävimmän albumin ensimmäinen single osoittautui yhdeksi popmusiikin historian koskettavimmista.

”Ilma on kauniimpi kuin aikoihin
Miksi itkisin?”

Vuonna 2005, kun PMMP:n uran tärkeimmäksi albumiksi osoittautunut Kovemmat kädet oli ilmestynyt, matkustin lähes päivittäin lähijunalla töihin Helsinkiin ja kuuntelin albumia usein repeatilla. Ohi kiitävät maalaismaisemat sopivat kappaleiden tunnelmaan liian hyvin, jotta siitä malttoi luopua kuukausiin.

Järkyttävän upea Päiväkoti kosketti tehokkaimmin pimeinä loppusyksyn ja alkutalven aamuina, jolloin ilma ei ollut kovinkaan kaunis, mutta jolloin kappaleen erosaagassa ja pysäyttävässä itkeä-verbin käytössä oli jotain maagista.

PMMP:ltä on julkaistu kuusi albumia, joita on myyty yhteensä lähes 400 000 kappaletta. (Kuva: Tomi Palsa)

Jos viilataan pilkkua, niin Päiväkoti ei ole täydellinen. Sen säkeistöjen teksti lipeää paikoin epäkiinnostavaksi ja jopa omahyväiseksi parisuhdehaikailuksi:

”Juuri nyt joisimme aamukahvia
Katsoisimme ikkunasta leikkipuistoa
Pyysin jo anteeksi, kahdestikin
Kuka nyt pussailee mua aamuisin?”

Mutta vyöryvässä kertosäkeessä Päiväkoti mitätöi kaikki mahdolliset pienet virheensä ja kappaleeseen on pakko rakastua. Alussa siteeraamani huipennus kiteyttää koko biisin ja on kuin voimaannuttava syli, joka nostaa mielialan lattianrajasta vähintään lähijunan hattuhyllyn tasolle. Miksi itkeä, kun ympäröivä maailma on niin kaunis? Miksi itkeä, kun vaahterat säteilevät ruskan väreissä? Miksi itkeä, kun aamun ensimmäinen vastaantulija hymyilee? Miksi itkeä, kun työkaverit olivat taas kerran niin ystävällisiä?

Mutta itken silti. Viimeisen kertosäkeen jälkeen kyyneleet eivät valu siksi, että tuskailisin oman tai kertojan menetetyn parisuhteen perään vaan siksi, että ymmärrän paikkani maailmassa, jota rakastan ja joka rakastaa minua.

Päiväkoti on kaikkien aikojen parhaita lauluja.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Kappaleen säveltäjä Jori Sjöroos kertoo:

”Mulla ei oikeastaan koskaan ole muistikuvia siitä, miten sävellykseni syntyvät. Mutta muistan että tämä oli ekoja biisejä Open Airin ja Hands Burnin kanssa, joita aattelin laittaa tulevalle omalle albumilleni (Magenta Skycode: IIIII). En kuitenkaan saanut sanoituksia tehtyä kuin kertosäkeeseen, joten annoin demon rouville. Paula teki sanat, ja ekan demotuksen jälkeen oli selvää, että biisi on PMMP:n seuraavalla levyllä. Rakastan Paulaa (ja Miraa) ja hänen omituisen poikkeuksellista kykyään saada mun fonetiikkasianenkkudamdamsaksasta aikaan niin hienoja sanoituksia rytmityksineen kaikkineen. Kilpikonna-säkeistö on mun ehdoton suosikki.

Muistaakseni olimme lievästi pettyneitä, ettei kukaan halunnut soittaa biisiä oikeastaan missään verrattuna siihen, mihin olimme Rusketusraitojen ja Joutsenten kanssa tuolloin ’tottuneet’. Meistä laulu oli koskettava ja kertoi viime ajan tapahtumista. Jotenkin ihmiset alkoivat pikkuhiljaa ihastua Kovemmat kädet -albumiin ja tähän biisiin. Sen jälkeen kaikki on ollut vaan suurta bonusta ja ihmettelyä.

Vanha, mun laulama demo soi muistaakseni PMMP:n Kosketuksessa-ohjelmassa ja mun isä näki ja kuuli sen. Se soitti mulle, että ’poika, sun kannattaisi varmaan tehdä itse toi biisi vielä englanniksi’.”

Tässä Jorin alkuperäinen demo.
Päiväkoti demo 2004 Jori laulaa by NRGM

SAMAAN AIKAAN MAAILMALLA

21. huhtikuuta 2004 – Helsingin metrossa 36-vuotias mies surmasi opiskelijan kirveellä.