Top 100 mahlanjuoksuttajat – 2000-luvun nerot

#36 Brian Burton

Brian Burtonin ja Cee-Lo Greenin Gnarls Barkley löi popmaailman sillä kuuluisalla ällikällä. Kuva: Tomi Palsa

Sananen tätä juttua sponsoroineelta ihanalta taholta: Mystisten taiteilijanimien taakse kätkeytyvät myös mainiot The Valkyrians-miehet, jotka voi nähdä The Circuksen lavalla tänään! Samalla keikalla mahdollisuus nähdä Pelle Miljoona Oy vihoviimeistä kertaa livenä Helsingissä!

Suurin osa meistä kuuli Danger Mousesta ensimmäisen kerran, kun musiikkimedia alkoi keväällä 2004 kohista Grey Albumista – EMIn lakimiehet takajaloilleen nostaneesta mash up -albumista, jolla Jay-Z:n Black Albumin riimit kohtasivat The Beatlesin valkoisen tuplan instrumentaatiot.

Saimme tietää, että hiirimaskin takaa löytyi Brian Burton, 26-vuotias newyorkilaismuusikko, jolla oli takanaan vaatimaton ura Pelican City -nimisenä triphop-artistina ja kulttimainetta nauttivan jenkkiräppärin Jemini the Gifted Onen taustapiruna.

Kuva: Tomi Palsa

Vaikka Grey Album olikin oivaltava ja parhaimmillaan suorastaan nerokas konseptialbumi, harva uskoi kuulevansa herra Burtonista sen jälkeen yhtään mitään.

Vaan ei: Burtonin puhelin alkoi piristä – eikä ihan heti lakannutkaan. Jo seuraavana vuonna hänen taitoihinsa turvautuivat niin Damon Albarn (Gorillazin Demon Days) kuin ug-hiphopin legenda MF Doom (yhteistyöprojekti Danger Doom).

Lopullisen tyrmäysiskunsa Burton antoi kuitenkin vasta vuoden 2006 maaliskuussa.

”I remember when, I remember
I remember when I lost my mind
There was something so pleasant about that place
Even your emotions have an echo in so much space”

Burtonin ja atlantalaisen hiphop-veteraanin Cee-Lo Greenin (Goodie Mob) Gnarls Barkley -projekti rikkoi tukun ennätyksiä esikoissinglellään Crazy, jonka kimmoisan psykedeelinen soul-soundi hämmästytti siinä missä Greenin ilmeikäs evankeliumi mielenterveyden menettämisen iloista.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Crazystä tuli ensimmäinen single, joka nousi Iso-Britannian singlelistan ykköseksi pelkästään digitaalisen myynnin perusteella. Kappale pysyi listan kärjessä yhdeksän viikkoa – pidempään kuin yksikään single yli kymmeneen vuoteen – ennen kuin levy-yhtiö päätti poistaa sen markkinoilta yleisön kyllästymisen pelossa.

Crazya seurasi kaleidoskooppinen St. Elsewhere -albumi, jonka julkaisun jälkeen Burtonin nimeen ei voinut yksikään aktiivinen popkuluttaja törmäämättä: hänen utuiset, jonnekin kuvitteelliselle 1960-luvulle sijoittuvat äänimaailmansa kelpasivat niin The Rapturelle, Beckille, The Good, the Bad & the Queenille, The Black Keysille kuin Martina Topley-Birdille, minkä lisäksi kalenterista löytyi tilaa yhteistyöprojekteille The Shinsin James Mercerin (Broken Bells), italialaissäveltäjä Daniele Luppin (Rome) ja edesmenneen Mark ”Sparklehorse” Linkousin (Dark Night of the Soul) kanssa.

Vaikka kaikki Burtonin projektit eivät ole aina olleet napakymppejä – etenkin Broken Bells on ollut lähtökohtiinsa nähden pettymys – on niissä aina ollut jotain oivaltavaa. Ilman perusteita mies ei ole netonnut viittä parhaan tuottajan Grammy-ehdokkuutta seitsemässä vuodessa.

Burtonin projekteista seuraava on kenties kaikkein uhkarohkein: U2:n tuleva albumi Songs of Ascent voi nostaa hänet pysyvästi supertuottajien kastiin. Parempaa piristysruisketta rockin valtavirralle olisi vaikea keksiä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Samasta aiheesta

Vuoden 2011 parhaat kappaleet – sijat 365–354

Danger Mouse
#90 Gnarls Barkley – Crazy (2006)

Gnarls Barkley
© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress