Vastakkainasettelun aika: Grant Hart vs. Bob Mould

Grant Hart ja Bob Mould Hüsker Dü -aikoina. Kuvassa eivät näy Greg Nortonin viikset.

Amerikkalaisen vaihtoehtorockin klassikkoyhtye Hüsker Dü imi raivokkaan energiansa kahden lauluntekijänsä, Bob Mouldin ja Grant Hartin, keskinäisestä kilvoittelusta. Yhtyeen levyt ja keikat perustuivat näiden kahden, eri tavoilla lahjakkaan lauluntekijän ja muusikon vuorotteluun valokeilassa.

Hartin melodiantaju ja Mouldin jyräävä kitarointi muodostivat yhtyeen keskeisen voimayksikön, jota sympaattinen basisti Greg Norton fantastisine viiksineen tuki ja tasapainotti. Yhtyeen hajottua mielenkiintoa on pitänyt yllä voimakaksikon vuosikymmeniä jatkunut riiteleminen – vaikka he mahtuivatkin kahden kappaleen ajaksi samalle lavalle vuonna 2004.

Yhtyeen fanien keskuudessa on usein esitetty olennainen kysymys: Hart vai Mould?

Grant Hartin Suomen-kiertueen kunniaksi Nuorgam esitti kysymyksen toimituskuntansa kahdelle kovimmalle Hüsker Dü –fanille.

Jean Ramsay ja Ville Aalto pyrkivät saamaan viidessä erässä lopullisen vastauksen yhteen rockmusiikin suurista kysymyksistä. Ottelun ratkaisee Nuorgamin torilta satunnaisotannalla valittu puolueeton tuomari.

I erä

Jean Ramsay: Grant Hart – tietenkin! Ilman Hartin kykyä tehdä melodisia ja tarttuvia biisejä Hüsker Dü ei olisi koskaan päässyt murtautumaan hardcoren karsinasta ulos. Hart on säveltänyt kaikki yhtyeen parhaat kappaleet: Green Eyes, Girl Who Lives on Heaven Hill, Keep Hanging on, Don’t Wanna Know if You Are Lonely

Hyräilepäs minulle yksi Mouldin kappale!

Ville Aalto: Bob Mould – tietenkin! Mouldin massiivisesti kirskuva kitara määritteli Hüsker Dütä enemmän kuin mikään muu, ja Sugar olisi ollut merkittävä voimatrio ilman laulajakitaristin menneisyyttäkin.

Mould oli Hüsker Dün lauluntekijöistä laaja-alaisempi. Hänen kynästään ovat sekä Metal Circus -ep:n hardcore-purkaukset että Hardly Getting Over Itin ja Celebrated Summerin kaltaiset kitaroilla kerrostetut popteokset.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Hüsker Dü – Don’t Wanna Know if You Are Lonely (Grant Hart, 1986)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Hüsker Dü – Makes No Sense at All (Bob Mould, 1985)

Tuomari: Ottaisitko mieluummin kottikärryllisen rubiineja vai kottikärryllisen smaragdeja? Ensimmäinen erä Hartin ja Mouldin välillä päättyy ratkaisemattomaan.

II erä

VA: Ei ole sattumaa, että Mould on menestynyt Hüsker Dün jälkeisellä urallaan paljon paremmin kuin Hart. Sugarin kaksi ensimmäistä levyä, voimapophelmi Copper Blue (1992) ja meluisa angstitrippi Beaster (1993), ovat ehdottomia 90-luvun pikkuklassikoita, ja Mouldin soolouran lauluista ainakin Poison Years kuuluu vaihtoehtorockin yleissivistykseen.

Mitä merkittävää Hart on tehnyt viimeisen kahdenkymmenenviiden vuoden aikana?

JR: Oletko kuullut kaikki Hartin perustaman Nova Mobin levyt – natsi-Saksaa ja Pompeijin tuhoa kartoittavan teemalevyn Last Days of Pompeii ja yhtyeen toisen, nimettömän levyn vuodelta 1994?

No jälkimmäistä et tietenkään ole, sillä Hartin sukset menivät ristiin hänen silloisen levy-yhtiönsä omistajan kanssa tämän vaimon lähdettyä Ranskaan yhtiön pääinvestoijan matkaan. Mies veti herneen nenään ja kosti tapahtuneen omille artisteilleen!

Olen löytänyt oman kappaleeni albumista nuhjuisesta skotlantilaisesta levykaupasta, ja se on vähintään Copper Bluen veroinen teos!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Sugar – Helpless (1992)

http://www.youtube.com/watch?v=l7KeX7vdGpE
Nova Mob – Old Empire (1994)

Tuomari: Sugarin kolmesta albumista saisi koottua liki Hüsker Dün parhaiden levyjen veroisen mestariteoksen. Saisiko Hartin soolourasta? Mould 1 – Hart 0.

III erä

JR: Grant Hart ei ole koskaan käsikirjoittanut ja selostanut vapaapainia! Grant Hart ei ole koskaan tehnyt paskaa elektroa, saati sitten tehnyt samaa levyä aina uudestaan, välillä Auto-Tunella maustettuna! Eikä soittanut dj-settejä ilman paitaa!

Noiden rikosten lisäksi Bob Mould on pitänyt blogia siitä, kuinka paljon on tullut punnerrettua ja minkälaista itupirtelöä imettyä.

Hart puolestaan vietti edelliset vuosikymmenet varsin mielenkiintoisissa piireissä – hän ystävystyi läheisesti William S. Burroughsin kanssa ja tutustui Gerard Malangaan ja Charles Henriin.

Hart hylkäsi musiikin ja palasi vuosikymmenen ajaksi taiteen ja kirjallisuuden pariin, ja löydettyään musiikin uudestaan, hän valitsi yhteistyökumppaneikseen Godspeed You! Black Emperorin jäseniä.

Voittaa vapaapainin.

VA: Vai olisiko niin, ettei Hartilla ollut mitään musiikillista annettavaa Hüsker Dün jälkeen, ottaen huomioon, että rumpalin heroiiniongelmalla oli osansa yhtyeen hajoamisessa? Kärsivän taiteilijan rooli on helppo.

Mould sen sijaan vaikuttaa terveemmältä ja energisemmältä kuin nuorempana, olkoonkin, että energia kohdistuu hieman erikoisiin asioihin. Bobin vapaapaini-keikka ei kuitenkaan kestänyt pitkään, ja hänen tekemänsä remix Interpolin Length of Lovesta on kaikkea muuta kuin paskaa elektroa.

Ja miksi pitäisi välittää jostain myyttisestä uskottavuudesta, varsinkin jos onnistuu nousemaan seksisymboliksi vielä vanhoilla päivillään?

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Grant Hart – You’re the Reflection of the Moon on the Water (2009)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Interpol: Fog vs. Mould for the Length of Love (2005)

Tuomari: Vapaapainifetissi vielä menettelee, mutta punnertamiseen ja superfoodiin hurahtaminen on Mouldilta anteeksiantamaton kömmähdys. Juttutuokiot Burroughsin ja Kanadan postrock-nerojen kanssa tuovat pisteen Hartille ja tasoittavat tilanteen. 1–1.

Väliaika

Sillä välin Greg Nortonin maailmassa:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Con Queso – Keg Fort in the Basement (2010)

IV erä

VA: Mould on tehnyt tunnusmusiikin kaikkien aikojen parhaaseen satiiriseen ajankohtaisohjelmaan, Jon Stewartin juontamaan The Daily Show’hun! (Tosin tätä nykyä ohjelma käyttää kappaleesta They Might Be Giantsin levytystä.)

JR: Mutta onko Mouldista tehty niin hyvää kappaletta kuin The Posiesin Grant Hart?

http://www.youtube.com/watch?v=wPANE9GnAuE
They Might Be Giants – Dog on Fire (Theme from the Daily Show)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
The Posies – Grant Hart (1996)

Tuomari: Hart ja Mould saavat kumpikin iskettyä yllättävän koukun kilpakumppaninsa leukaperiin. Neljäs erä päätyy ensimmäisen tapaan ratkaisemattomaan. Yhä 1–1.

V erä

JR: Kuuleehan sen nimistäkin: toinen on täyttä sydäntä, toinen pelkkää hometta!

Hart ei kieltämättä osaa soittaa rumpuja perinteisellä tavalla, mutta hän on kiertänyt ongelman nerokkaasti. Soitto on aggressiivista, nykivää ja järjettömästi kaiutettua, ja idiosynkraattinen kuvio toistuu liki jokaisessa kappaleessa. Siihen perustuu pitkälti Hüsker Dün musiikin hyökkäävyys.

Väittäisin, ettei Mouldinkaan kitara olisi kuulostanut niin hyvältä perinteisellä tavalla oikein soittavan rumpalin päällä.

VA: Kyllä Mouldin soitto kuulostaa aivan mahtavalta jopa niillä hänen soololevyistään, joilla rytmiä antaa huonosti ohjelmoitu rumpukone.

Mouldin ääritunnistettava kitara joka tapauksessa määritteli Hüsker Dün sointia tuhannesti enemmän kuin Hartin horjuva rytmityöskentely. Arvotti miehiä lauluntekijöinä miten vaan, muusikkona ja kitaristina Mould pelaa aivan eri sarjassa kuin Hart.

http://youtu.be/8odmSlXf3fA

Nova Mob – See and Feel and Know (Grant Hartin rumpujakkaran takaa, 1994)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Bob Mould – Poison Years (1989)

Tuomari: Mould vie voiton ehkä turhimmalla kuviteltavissa olevalla argumentilla – olemalla taitavampi muusikko! Mould voittaa Hartin 2–1, mutta Hüsker Dülle ei pärjää heistä kumpikaan.


Oliko päätös oikea? Jatka keskustelua alla, ja hae lisäpontta kannallesi soittolistaltamme Hüsker Dün jälkeiset.