Popklassikot 1993

#16 Blur – For Tomorrow

Blur kainostelee sillee söpösti: Damon, Alex, Graham ja Dave.

John Harrisin upean The Last Party -kirjan ansiosta tiedämme tarkkaan, millaisissa olosuhteissa For Tomorrow, tietyssä mielessä brittipopin ensimmäinen ikoninen singlebiisi, syntyi. Joulupäivänä 1992, krapulassa, turhautumisen pohjamudissa.

Blur oli ajautunut yhä pahemmin sivuraiteelle sen jälkeen, kun yhtyeen myöhäsyntyinen yritys hypätä baggy-kelkkaan oli tuottanut sen ensimmäisen hitin, pari kuukautta sitten tässä sarjassa ruoditun There’s No Other Wayn. Tyylipoliisit olivat naureskelleet bändille alun alkaenkin, pian sen hylkäsivät myös pop-nuoret. Esikoisalbumi oli puolivillainen, velkojen maksamiseksi järjestetty Amerikan-kiertue katastrofi. Vieraan mantereen hotellihuoneissa Damon Albarn alkoi kaivata – englantilaisuutta. Mitä tahansa englantilaista BBC:n aamuohjelmista huonoihin lämmitysratkaisuihin. Mutta kun siipirikot lopulta pääsivät kotimaahan, se olikin grunge-kuumeen vallassa. Hapsupartaiset amerikkalaiset tunkivat iholle täälläkin!

Albarnin mielessä alkoi hahmottua pop-manifesti, joka olisi äärimmäisen ja uhmakkaan englantilainen ja tekisi kunniaa saarivaltakunnan populaarikulttuurin koko historialle. Siis brittipop. Mutta Blurin levy-yhtiöpomot Food Recordsilla eivät olleet lainkaan innoissaan näin itsetarkoituksellisesta muotia vastaan asettumisesta. Yhtye sai työn ja tuskan kautta valmiiksi toisen albumin, vain kuullakseen Foodin Dave Balfen nillittävän, ettei levyä voisi sellaisenaan julkaista, vähintään yksi hittisingle puuttui yhä.

Albarn meni jouluksi kotilomille vanhempiensa luo, veti aattona kunnon kännit, heräsi seuraavana aamuna darrassa ja asettui porukoiden flyygelin ääreen. Näin hehkeissä olosuhteissa syntyi euforinen kappale nimeltä For Tomorrow.

Kun brittipopin nousua ja rappiota tarkastellaan nyt vuosien päästä sillä tavoin jälkiviisaasti kuin historian suuria tarinoita yleensä tarkastellaan, on helppo erehtyä näkemään siisti draaman kaari siellä, missä oikeasti oli sattumanvaraisesti hyppelehtivää todellisuutta. Tässä draamallisesti hiotussa versiossa For Tomorrow on sarastus ja suuri lähtölaukaus, viattomuuden ja optimismin ruumiillistuma, merkki paremmista ajoista. Katsokaa sen kirkasotsainen ja nerokas video: Albarn roikkuu double decker -bussin ovenkahvassa, pulut lennähtävät ilmaan Trafalgar Squarella, eri-ikäiset ja -näköiset lontoolaiset laulavat hurmioitunutta la-la-la-kertosäettä, kaupunki on mustavalkoinen ja kaunis. Lopussa laulusolisti kierii Primrose Hillin nurmea alas kietoutuneena söpöön 1960-luvun polkkatukkatyttöön.

Todellisuudessa tämä kaikki oli epätoivon manaamista toivolla, turhautumisen manaamista voitonriemulla, Amerikan manaamista Englannilla, epäonnistumisten manaamista säkenöivällä musiikillisella onnistumisella. Jos For Tomorrow’n tekstiä alkaa kuunnella biisin yleisen valoisuuden ja vaivattoman yhteislaulatuksen alta, löytää säkeistöistä lievästi paniikinomaisen kuvauksen viimeisiin mahdollisuuksiin tarttumisesta ja lopullisen tuhon täpärästä välttelystä. Vasta kertosäkeissä se taittuu uskoksi parempaan.

Eikä se kaikinpuolisessa hienoudessaankaan pystynyt aloittamaan brittipop-huumaa. Se menestyi listoilla huonosti, kuten manifestin laajempi versio, Modern Life Is Rubbish -albumikin. Vasta vuotta myöhemmin tähdet olivat Blurille oikeassa asennossa.

Vaan väliäkö näillä, kun koko brittipop on jo pelkkä alaviite Mojo-lehden arkistossa. Väliäkö silläkään, että biisin “1900-luvun poika” ja “1900-luvun tyttö” olivat jo sen ilmestyessä vain tulevaisuudenuskon mahdollisuutta janonneen Albarnin idealistisia konstruktioita, Lontoo-fantasiamaailman fantasiahahmoja.

Tällaiset kappaleet kun ovat aina totta viimeistään siinä vaiheessa, kun huhtikuu kallistuu loppupuolelleen ja me voimme itse kukin palata omalle Primrose Hillillemme, missä se sitten onkaan.

http://www.youtube.com/watch?v=gghFPavXE7Q

BONUS!

Tässä audioversiona kappaleen pidempi “Visit To Primrose Hill Extended” -versio, joka sisältää vastustamattoman instrumentaalilopukkeen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!