Minikritiikit, viikko 46

The Amazing – Gentle Stream

Subliminal Sounds

84 Tukholmalainen The Amazing on tehnyt albumin, jollaista Fleet Foxesilta aiemmin keväällä odoteltiin. Siinä missä amerikkalaisyhtyeen kakkosalbumi Helplessness Blues eksyi polveilevaan seikkailunhaluun, joka ei johtanutkaan minnekään, Gentle Stream lipuu eteenpäin – nimensä mukaisesti – rauhallisena ja vääjäämättömänä kuin hengästyttävien maisemien keskelle reittinsä löytänyt joki. Lauluntekijä Christoffer Gunrupin sekä Dungenista tuttujen kitaristi Reine Fisken ja rumpali Johan Holmegardin yhtye soittaa länsirannikon leijuvassa kevytpsykedeliassa uitettua lavealinjaista folkrockia, joka muistuttaa Midlaken ja Crosby, Stills, Nash & Youngin vaivattomasta täyteläisyydestä. Tunnistettavin elementti yhtyeen musiikissa on laulaja Gunrupin ääni, joka muistuttaa erehdyttävästi The Czarsin John Grantin kuulasta herkistelyä. Tuotannoltaan levy on yllättävän sliipattu, mutta rosollekin on paikkansa; nimibiisin aseman albumin huippuhetkenä haastaa Crazy Horsen hengessä särörockaava Gone. Vuodenaikasidonnaisesti musiikkiin suhtautuvat tuskin löytävät lämmikkeekseen parempaa myöhäissyksyn levyä. (Antti Lähde)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Fatty Gets a Stylist – Liberty Bell

Hello Cleveland!

68 Klassisesta sopraanosta vaihtoehtoiseksi poplaulajaksi muuntautunut australialainen Kate Miller-Heidke yllättää tällä kertaa aviomiehensä Keir Nuttallin kanssa parin sivuprojektilla Fatty Gets a Stylist. Maasta riippuen joko Miller-Heidken tai bändin nimellä myytävä kokeellinen elektro-indiealbumi on erityisesti Miller-Heidkelta uskalias hyppäys kauas pois siitä mistä hänet normaalisti tunnetaan. Liberty Bellillä ei revitellä lainkaan Katen uskomattomalla ääniskaalalla tai kuulla mahtipontisia pop-eepoksia. Ainoastaan The Plane Went Downissa on yksi Katen ominaisimpia tunnusmerkkejä – yli 20 sekunnin yhtäjaksoinen, hengästyttävän pitkä ääni. Eikä sitä ole koneella tehty. Miller-Heidke on kertonut, että alunperin Fatty oli puoliksi vitsiprojekti, jossa hän yritti laulaa itselleen huomattavasti alemmasta oktaavista. Liberty Bell onkin hassuttelevaa, arcade-peleille, The Ting Tingsille ja kasarin yksinkertaisille synamelodioille kumartelevaa lapsenomaista biletysmusiikkia. Toimii, mutta ei niin hyvin kuin Katen omat levyt. Seuraavaa sooloa odotellessa. (Niina Virtanen)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Gauntlet Hair – s/t

Dead Oceans

50 Gauntlet Hair upottaa laulunsa kaikuun ja räiskäyttää innostuessaan kuulijan naamalle efektipedaalillisen ilotulitteita. Rytmikästä ja meluisaa, Yeasayerin ja Animal Collectiven hengessä kuplivaa kitarapoppia tekevän amerikkalaisduon musiikissa on innostavaa rohkeutta ja raikkautta, mutta kuten niin kovin usein, eväät on hotkittu jo esikoisalbumia edeltävillä singlejulkaisuilla (I Was Thinking ja Out Don’t, joita ei kuulla). Yhdeksän biisin albumi on levoton ja rasittava kokonaisuus, joka paljastaa Andy R:n ja Craig Nicen armottoman mitäänsanomattomiksi lauluntekijöiksi. Muutamat kivat melodiakoukut ja tuotannolliset jipot eivät kanna juuri albumin puoliväliä pidemmälle. (Antti Lähde)

http://youtu.be/cryycmunuQc

High Places – Original Colors

Thrill Jockey

64 High Places teki melko suuren vaikutuksen vuoden 2008 nimettömällä esikoisalbumillaan, mutta vaikuttaa pakittaneen kolmanteen albumiinsa tullessaan ajassa taaksepäin. Original Colors ei ole millään muodoin huono levy, mutta sen dubahtavan elektropopin yllä leijuu häiritsevän voimakas 1990-luvun katku. Original Colorsin parhaat kappaleet, kuten Year Off, Banksia tai Altos Lugares, yhdistelevät syviä bassoja, hypnoottisia rytmejä, haaveilevaa naislaulua ja rapeita perkussioita suorastaan esimerkillisellä tavalla, mutta assosiaatiot The Orbiin, Gus Gusiin ja Underworldiin saavat albumin tuntumaan tietyllä tavalla elähtäneeltä. Epäreilua? Kenties, mutta kuten tilannekomediassa, myös popmusiikissa on pitkälti kyse ajoituksesta. (Antti Lähde)

http://youtu.be/18eSRpnTt1Q

Suvi Isotalo – P.S. Maj’lle

Sound of Finland

57 Suvi Isotalon toisen levyn avaava Sitten tuli sade on hieno biisi: vakava, melankolinen ja kohtalokkaalla johdonmukaisuudella etenevä balladi, joka herättää mielikuvia ullakkohuoneista, sateisista öistä ja päiväkirjaan vuodatetuista sanoista. Mutta mitä pidemmälle P.S. Maj’lle etenee, sitä hämärämmäksi tämä kuva käy: tilalle tulee psykiatrin sohva. Levy pursuaa raastavaa itsetilitystä, säröjä mielenterveydessä ja lopulta, Vastarakastuneet-päätösraidalla, parisuhteen tila analysoidaan puhki elämäntaito-oppaista muistuttavin sanankääntein. Hieman samanlainen asetelmallisuus vaivaa Isotalon kosketinvoittoista musiikillista ilmaisuakin. Sävellykset ovat aivan hyviä ja sovitukset perin ammattimaista työtä, mutta kappaleet eivät hengitä. Lopputuloksena on klaustrofobinen tunnelma, joka voi hyvinkin olla sitä mitä haettiin, mutta tekee albumin rakastamisen mahdottomaksi. Kriitikko ahdistuu ja haluaa laittaa soittimeen mustalaismusiikkia tai ’77-punkkia. (Niko Peltonen)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Nneka – Soul Is Heavy

Yo Mama’s Recording

92 Nigerialais-saksalainen Nneka yhdistelee kolmannella pitkäsoitollaan vaivattoman tyylikkäästi reggaeta, soulia, hiphopia, poppia ja afrikkalaista äänimaailmaa. Ja mikä parasta, paikoittain trendikkäistä musagenrevalinnoistaan huolimatta samettiäänistä laulajatarta ei voi syyttää teennäisyydestä tai pinnallisuudesta; tällä levyllä todella on nimessä luvattua sielua, kylmät väreet saa kaupan päälle. Vaikka Soul Is Heavy on mitaltaan pitkänlainen, ainuttakaan mitäänsanomatonta täytebiisiä ei levyltä löydy. Esimerkiksi Ms. Dynamiten feattauksella varustettu Sleep ja raastavan upea Do You Love Me Now kuuluvat yksinkertaisesti parhaimpiin reggae-, hiphop-, tai soul-vaikutteisiin biiseihin mitä viime vuosina on kuultu. Kaikki se, mitä Rihanna yrittää vakavimmillaan jäljitellä, on Nnekalla veressä. Ei tarvitse feikata tai keikuttaa pyllyä MTV:llä, kun ääni, taito ja asenne tulevat syvältä sielusta. (Niina Virtanen)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Stateless – Matilda

Ninja Tune

90 Brittein saarilta ponnistava triphop-elektro-alternative-yhtye Stateless julkaisee odotetun kakkosalbuminsa lähes neljän vuoden tauon jälkeen. Kehutun esikoisen jälkeen paineet ovat todennäköisesti olleet kovat, mutta kypsyttely kannatti. Matilda on kokonaisuutena edeltäjäänsä eheämpi, vaikuttava ja voimakas, itämaisesta musiikista vaikutteita vetänyt triphop-eepos. Levyllä soivat upean taianomaisessa sulosoinnussa mahtipontiset torvet, jumittavat konesoundit, metelöivän mekaaninen äänimaailma ja Chris Jamesin pehmeä laulu. Balanescu Quartetin dramaattisilla jousilla varustettu Ballad of NGB ja My Brightest Diamondista tutun Shara Wordenin kanssa levytetty herkkä I’m on Fire ovat kuin suoraan puusta pihistettyjä tummanpunaisia kirsikoita jo täydelliseen kakkuun. (Niina Virtanen)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!