Small talk: vieraana Joey Fake

Missy Elliott? Ajanhukkaa, tuomitsee Joey Fake.

Ruotsin powerpop-kermaan kuuluvan Genuine Fakesin laulaja-kitaristi Johan Bergqvist alias Joey Fake paljasti sydämensä Nuorgamille ennen yhtyeen lauantaista keikkaa Turussa. Tukholmalaisyhtyeen voimasoinnuissa on juhlan kaikua, sillä Pikku-Torressa juhlitaan samalla perinteikkään Flavour of the Month -klubi-illan 13-vuotista ja klubin dj-ryhmään kuuluvan Vesa Lautamäen indieblogin One Chord to Anotherin 10-vuotista taivalta.

Mikä oli ensimmäinen popkappalen josta muistat pitäneesi?

”Ensimmäinen, joka todella kolahti, oli The Beatlesin Rain. Olin vielä pikkuskidi, kun näin televisiosta isäni nauhoittaman Beatles-dokumentin, ja kun Rain alkoi soida, se vei jalat altani. Rakastin kappaleen tunnelmaa, sitä miltä se kuulosti, ja tajusin, etten ole koskaan ennen kuullut mitään sen kaltaista. Biisi on edelleen yksi Beatles-suosikeistani.”
http://youtu.be/MPjDMZiuhbQ

Mitä kappaletta olet kuunnellut eniten elämäsi aikana?

”Sen täytyy olla Corduroy Pearl Jamin Vitalogy-albumilta. Olin todella innoissani grungesta 1990-luvulla, ja Vitalogy on mielestäni yksi aikakauden loistavimpia albumeita. Rakastin sitä joka tavalla; sen biisit olivat monipuolisia ja jopa kansitaide oli kohdallaan. Se on yksi albumeista, jonka pariin palaan aika ajoin ja jota en koskaan kyllästy kuuntelemaan. Corduroy on albumin suoraviivaisin kappale. Yleensä biiseissä säkeistöt ovat rentoja ja kertosäkeissä on enemmän voimaa, mutta tässä kappaleessa tilanne on päinvastainen. Sen säkeistössä on epätoivoista voimaa, jonka vastapainoksi kertosäe on suloisen pophenkinen. Ja sitten on väliosa, joka on kappaleen kliimaksi – menen yhä kananlihalle joka kerta, kun kuulen sen! Corduroy on yksi niistä biiseistä, jotka saivat minut ajattelemaan laulunkirjoittamista uudella tavalla ja jotka toivoisin itse kirjoittaneeni. Näin Pearl Jamin ensimmäisen kerran vuonna 2000, ja he aloittivat keikan tällä biisillä – se oli hyvin vaikuttava hetki.”
Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä klassista popkappaletta et ole koskaan oikein ymmärtänyt?

”Vaikea kysymys. Klassiset popkappaleet ovat useimmiteen nousseet klassikoiksi jostain hyvästä syystä; niissä on Sitä Jotain, oli se sitten riffi, melodiakoukku tai mitä hyvänsä. Vaikka en erityisesti pitäisikään jostain klassikkobiisistä, yleensä ymmärän mikä siitä tekee erityisen. Eniten minua hämmentää joidenkin modernien, täysin atonaalisten kappaleiden, kuten Missy Elliottin Get Ur Freak Onin, menestys. En kerta kaikkiaan ymmärrä mitä hienoa esimerkiksi juuri tuossa kappaleessa on. Täydellistä ajanhukkaa, jos minulta kysytään.”

Mitkä ovat suosikkisäkeesi popmusiikissa?

”Yksi suosikkisanoittajistani on ehdottomasti Popsicle-yhtyeen Andreas Mattsson. Hän on suorien, sydämeenkäyvien tekstien mestari. Hänen sanoitustensa ovat teemaltaan aina yksinkertaisia ja suoria, mutta eivät koskaan banaaleja. Not Forever on yksi hänen hienoimmista teksteistään ja yksi kaikkien aikojen suosikkikappaleistani, myös sävellyksensä puolesta.”

”I want you back I want a time I can remember
It’s as simple as I say I can change I’m not the same
Not forever”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Minkä kappaleen laulat todennäköisimmin karaokebaarissa?

Queenin Bohemian Rhapsodyn! Laulan karaokea vain, jos olen umpikännissä, ja kun olen umpikännissä, muutun suuruudenhulluksi.”

Mitä kappaletta toivot dj:ltä silloin, kun olet todella, todella humalassa?

”Jotain Guns N’ Rosesin Appetite for Destrucionilta. Se on kaikkien aikojen paras rockalbumi!”
Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Kenen muusikon kuolema kosketti sinua viimeksi syvästi?

”Viime aikoina niitä on ollut paljon. Alex Chilton (Big Star) esimerkiksi. Kaikken kovin paikka oli kuitenkin Will Owsleyn itsemurha. Hän oli todellinen nero, ja hänen ensimmäinen soololevynsä vuodelta 1999 on powerpopin moderni klassikko. Tuntuu niin merkityksettömältä, että lahjakas kaveri, jolla olisi ollut niin paljon annettavaa, päätti jättää meidät vain 44-vuotiaana. Olin kotona tekemässä biisejä tulevalle Genuine Fakes -albumille, kun kuulin hänen kuolleen. Koko loppuviikon olin shokissa. On sääli, ettemme ehtineet kuulla häneltä enempää fantastista musiikkia.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mikä artisti tai yhtye tekee maailman tärkeintä musiikkia juuri nyt?

”Riippuu mitä tärkeällä tarkoitetaan. Musiikillisesti? Poliittisesti? Edistyksellisesti? Kovin moni uusi artisti ei taida tällä hetkellä tehdä mitään erityisen vallankumouksellista – kuten en minäkään. Minua ilahduttavat bändit, jotka ovat olleet kuvioissa pitkään, mutta jotka ovat yhä kunnianhimoisia ja jaksavat haastaa itsensä ja kuulijansa yhä uudelleen. Bändit, kuten Pearl Jam ja Radiohead, jotka vieläpä ovat etujoukoissa, kun puhutaan uusista tavoista markkinoida ja jaella musiikkia. Pearl Jamia kuuntelen yhä paljon, Radioheadia en niinkään, mutta olen iloinen, että hekin ovat yhä voimissaan.”

Millä tavoilla musiikkibisnes muuttuu seuraavan kymmenen vuoden aikana?

”No, viimeisen kymmenen vuoden aikana musiikkibisnes on jo mullistunut ja levybisnes romahtanut. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Ylikansalliset levy-yhtiöt menettävät lopullisesti asemansa. Muusikoiden ja lauluntekijöiden asema vahvistuu, heistä tulee oman itsensä herroja. Suurten yleisöjen tavoittaminen on pienenevien budjettien takia hyvin vaikeaa, joten viraalituotteiden päälle ymmärtävät artistit, kuten kekseliäitä musiikkivideoita tehnyt Ok Go!, nousevat yhä merkittävämpään rooliin. Bändeille muodostuu elinehdoksi, että ne ovat viihdyttäviä ja ammattimaisia myös livenä, koska levymyynnin kutistuessa keikkailu on oikeastaan ainoa tapa rikastua. Superyhtyeiden aika on ohi. Emme näe enää sellaisia kaupallisia jättiläisiä kuin The Beatles, Black Sabbath, Queen, Guns N’ Roses tai edes Foo Fighters ja Coldplay. Onko yhtään sellaista noussut enää viimeisen viiden vuoden aikana? Ei mielestäni. Spotifyn ja Wimpin kaltaiset pilvipalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Miksi täyttää kovalevyä mp3-tiedostoilla, kun kaiken koskaan julkaistun musiikin voi streamata?”

Kumpi on tärkeämpää: sävellys vai se, miten se on toteutettu?

”Sävellys. Hyvä biisi on aina hyvä biisi. Ja jos biisi on hyvä, sitä voi kohdella vaikka kuinka huonosti, ja se on silti aina hyvä. Melodia on kaiken avain, se tekee klassikoista klassikoita. The Beatlesin kappaleet kuulostavat tänäkin päivänä tuoreilta sävellystensä takia, ei sen takia, miten ne oli äänitetty. Moni bändi keskittyy nykyään liikaa soundiin ja liian vähän hyvin kappaleden kirjoittamiseen. Bob Dylan on hyvä esimerkki vastakkaisesta; hänen kappaleensa kuulostivat aina hyvältä, tulkitsi niitä sitten Jimi Hendrix tai The Byrds.”

http://youtu.be/RS6OhC-4Zyw

Mikä sai sinut ryhtymään muusikoksi?

”Muistan täsmällisesti hetken, jolloin se tapahtui. Olin 7-vuotias ja istuin serkkuni huoneen lattialla, kun kuulin Guns N’ Rosesin Paradise Cityn ensimmäisen kerran. En ollut kuullut koskaan mitään sellaista, eikä musiikki ollut koskaan saanut minua tuntemaan niin. Olin koukussa ja päätin, että minusta tulee muusikko. Sen jälkeen en muuta harkinnutkaan.”

Jos et olisi muusikko, mikä olisit?

”Vuosien varrella olen kokeillut muutamia ammatteja. Olen opettanut englantia ja ranskaa lukiossa, ja sitä voisin tehdä kyllä enemmänkin. Olen myös työskennellyt kokkina, ja teen yhä silloin tällöin pitopalveluhommia. Myös psykologia kiinnostaa. Ei ole mahdotonta, että keskittyisin jossain vaiheessa siihen vakavammin.”

Minkä musiikkivideon muistat parhaiten lapsuudestasi?

Soundgardenin Black Hole Sunin. Se on sairas!”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitkä ovat kolme tärkeintä powerpop-yhtyettä kautta aikojen?

The Posies, Jellyfish ja Popsicle.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Olette tehneet mielenkiintoisen coverin Beyoncén kappaleesta Irreplaceable. Mikä sai teidät tarttumaan juuri siihen kappaleeseen?

”Se alkoi vitsinä. Pelleilimme treenikämpällä ja yritimme soittaa moderneja r’n’b-hittejä Genuine Fakesin tyyliin. Irreplaceable toimi niin hyvin, että päätimme yrittää sitä tosissamme. Mielestäni kappaleen alkuperäinen versio on tuotantonsa puolesta aika tylsä, mutta musiikillisesti aika hienovarainen. Huomasin, että biisiä voi vähän murjoakin, ja se kuulosti silti hyvältä – jopa paremmalta kuin alkuperäinen. Tuntui myös hyvältä idealta laittaa levylle yksi lainabiisi, jonka kaikki tuntevat mutta joka on jollain tavalla yllättävä. Jos olisimme coveroineet esimerkiksi Posiesia, se olisi ollut niin ilmiselvää, että tuskinpa sinäkään olisit vaivautunut asiasta kysymään…”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Oletko koskaan valehdellut musiikkimaustasi vaikuttaaksesi viileämmältä kuin oletkaan?

”Hah, enpä taida! En ole koskaan häpeillyt musiikkimakuani enkä ole milloinkaan teeskennellyt pitäväni jostain musiikista tehdäkseni vaikutuksen johonkin ihmiseen. Ihmiset miettivät aivan liikaa sitä, mitä muut ihmiset mahtavat asioista ajatella. Keskittyisivät mieluummin siihen, mitä itse ajattelevat.”

Oletko koskaan harrastanut seksiä oman musiikkisi tahtiin?

”Kyllä! Silloisen partnerini pyynnöstä!”

Mikä on ärsyttävin musiikinlaji, johon olet törmännyt?

”Minä todella vihaan eteläamerikkalaista huilumusiikkia. En tiedä, miksi sitä musiikinlajia pitäisi kutsua, mutta se saa minut raivon partaalle. Kesäisin ruotsalaiset kaupungit ovat täynnä niitä intiaanibändejä, jotka kiusaavat ihmisiä tulkinnoillaan Abba-klassikoista. Miksi?”

Kuka on tunnetuin henkilö joulukorttilistallasi?

”Vau, en edes muista milloin olisin viimeksi lähettänyt joulukortin! Mutta jos lähettäisin joulukortteja, The Soundtrack of Our Livesin Ebbot Lundberg olisi varmasti tunnetuin vastaanottajista.”
Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Kuka tai mikä on ehdottomasti yliarvostettua?

”Uskonto. Se on myös ehdottoman vaarallista.”

Flavour of the Month esittää: One Chord to Another 10 years! Esiintymässä Genuine Fakes, The Sugarrush ja The Wondermines. Pikku-Torre (Yliopistonkatu 30, Turku), la 3.9. klo 21–03. Liput 4 e.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!