#27 Malcolm McLaren – Buffalo Gals

Performanssitaiteilija Malcolm McLaren valmiina seuraavaan eksploitaatioprojektiinsa.

Kun Malcolm McLaren oleili New Yorkissa 1980-luvun alussa, The Great Rock’n’Roll Swindlen takapiru vietiin Bronx River Community Centeriin Zulu Nation -bileisiin.

Musiikki oli hiphopia ja meno vaarallista. Ilta huipentui tappeluun, jossa nyrkit ja veitset vilisivät. Musiikin kollaasinomainen luonne teki McLareniin suuren vaikutuksen. Se oli nälkäistä, nuorta ja imi itseensä ääniä kaikkialta maailmasta.

Kulttuurikujeilija, jota Afrika Bambaataa on kutsunut culture vultureksi, etsi juuri silloin seuraavaa eksploitaatiokohdettaan, kun Sex Pistols hajosi omaan mahdottomuuteensa ja Bow Wow Wow oli vain bändi, ei kulttuurillinen ilmiö.

McLaren päätyi ajatukseen levystä, jolle kootaan erilaisia ”etnisiä tansseja” ympäri maailman, Etelä-Afrikan townshipeistä New Yorkin Bronxiin ja Yhdysvaltain maaseudun square dancesta Puerto Ricon merengueen.

Konsepti oli melko suora kopio siitä mitä Bambaataa teki levareillaan juhlissa, yhdistettynä guerilla-markkinointiin ja etnografisista esseistä jokseenkin raakaa pilaa tekeviin levynkansiteksteihin.

Buffalo Gals oli levyn ensimmäinen single. McLaren ja tuottajavelho Trevor Horn hyödynsivät sillä old school -hiphopin hyperaktiivista leikkaa-ja-liimaa-estetiikkaa käyttäen silloin juuri markkinoille tulleita samplereita. Ne olivat tässä vaiheessa vielä aivan liian kalliita ghettonuorison käytettäväksi. Mutta eivät pitkään.

Buffalo Gals-singlen ja Duck Rock -albumin ympärille oli jo etukäteen kehitetty kaiken kattava markkinointirysäys, johon kuuluivat videot, yökerho, Vivienne Westwoodin suunnittelemat rievut, radio-ohjelma, ynnä muuta. Sitä seurasi oikeusjuttujen tsunami.

Kuulostaako tutulta? McLarenin karkea post-kolonialistinen projekti ennakoi joiltain osin hiphopparien omaa toimintatapaa noin vuosikymmen myöhemmin.

Hienon Can’t Stop Won’t Stop -kirjan kirjoittajan Jeff Changin mukaan McLaren tuli puolivahingossa keksineeksi world musicin. Siis ei musiikkia itseään vaan tavan, jolla maapallon enemmistön musiikki voidaan markkinoida varakkaille länsimaiden asukkaille.

Changin mukaan McLarenin yritys luoda The Great Hip Hop Swindle kuitenkin epäonnistui. Kyseinen kulttuuri imi punatukan kuiviin matkallaan maailmalle. McLaren muuttui marginaaliseksi ja itseänsä parodioivaksi menneen maailman tuulahdukseksi.

Jälkeenpäin on selvää, että Buffalo Gals oli hänen hienoin hetkensä performanssitaiteilijana.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!