2010-luvun popklassikot

#69 Haim – Falling (2013)

”Viisi vuotta Fallingin jälkeen Haim tuntuu edelläkävijältä, esimaulta suunnasta, jonka indiemusiikki on ottanut 2010-luvun lopulla.”

Falling kertoo vapaudesta. Vuonna 2013 se näytti välähdyksen monimuotoisemmasta tulevaisuudesta.

”Never look back / Never give up”

Falling-kappaleen videolla Haimin sisarukset Alana, Danielle ja Este seikkailevat metsässä Kalifornian Pasadenassa. He rakentavat majan, ampuvat jousipyssyllä, pyydystävät kaloja paljain käsin, tanssivat kallioilla ja lopulta järjestävät jonkinlaiset noitamenot nuotion ympärillä. Video on kuin Instagram-ystävällinen yhdistelmä muotieditorialia, Kärpästen herraa ja new agea.

Kun Falling julkaistiin vuonna 2013, kappale vaikutti videonsa tavoin hämmentävältä sekoitukselta. Kieltämättä Falling oli tarttuva, mutta mikä oli tämä “hipsterinoloinen” bändi, joka yhdisteli r&b:tä, uuden aallon poppia ja Fleetwood Macia? Olivatko he tosissaan vai pelleilivätkö he? Olivatko he uskottavia vai feikkejä?

Nyt viisi vuotta myöhemmin Falling ja Haim tuntuvat edelläkävijöiltä, esimaulta suunnasta, jonka indiemusiikki on ottanut 2010-luvun lopulla. Keskustelu hipstereistä on (onneksi) unohtunut, ja tilalle ovat tulleet vakavammat kysymykset representaatiosta ja monimuotoisuudesta.

Valkoisten miesten hegemonia on (myös) indiessä vähitellen murtumassa. New York Times julkaisi syyskuussa jutun Rock’s Not Dead, It’s Ruled by Women. Siinä keskustelupöydän ääreen oli kutsuttu naisartisteja indierockyhtyeistä, kuten Vagabon, Soccer Mommy, Sheer Mag ja Speedy Ortiz.

Pitchfork puolestaan summasi vuoden 2017 artikkelissa The Year ”Indie Rock” Meant Something Different. Siinä Arcade Firen, The Nationalin ja LCD Soundsystemin sijasta vuoden johtotähdiksi nostettiin sukupuoleltaan, seksuaaliselta suuntautumiseltaan ja/tai etniseltä taustaltaan monimuotoinen indieartistien ryhmä, johon kuuluivat muun muassa Waxahatchee, Jay Som, Japanese Breakfast, Moses Sumney ja Perfume Genius.

Jo videonsa puolesta Falling istuu tähän aikaan täydellisesti. Sillä Haimin ihmenaiset seikkailevat ja pelleilevät ihastuttavan välinpitämättömästi. He ovat samalla tyylikkäitä ja hassuja. Miehiä ei näy missään, eikä heitä tarvitakaan.

Koko lyhyen uransa ajan Haimin siskot ovat välttäneet lokerot, joihin naiset on musiikkimaailmassa haluttu tunkea. He ovat nuoria, kauniita ja tyylikkäitä, mutta myös rockin historian tuntevia, omat kappaleensa kirjoittavia ja studiossa luomuksiaan viilaavia taitavia muusikoita.

He saattavat poseerata muotiluomuksissa punaisella matolla, mutta myös vaikkapa väännellä naamaansa ja urpoilla juontajan taustalla televisiokameralle Brit Awards -gaalassa. Basisti Este Haim on tunnettu ”bass facestaan” eli persoonallisesta ilmeilystään soittaessaan. Hän ei selvästikään suostu taipumaan perinteisiin kauneusvaatimuksiin tai passiivisuuden oletuksiin, joita naisille asetetaan.

Myöskään Haimin historia ei seuraa perinteisiä uskottavan muusikon tarinan kaavoja. He aloittivat uransa soittamalla vanhempiensa kanssa covereita dorkasti nimetyssä Rockinhaimissa. 2000-luvun puolivälissä Este ja Danielle olivat mukana popyhtye Valli Girlsissä, joka teki muun muassa tunnusbiisin Trollz-piirrettyyn.

Sekin on sekä hyvässä että pahassa nykyaikaa. Menneisyyden harharetket ja nuoruuden virheet jäävät piileksimään netin sivukujille.

Musiikissaan Haim on alusta asti vältellyt tiukkoja rajoja ja määritelmiä. Sen kappaleissa menneisyys ja nykypäivä sekoittuvat epäironisella tavalla. Haimin musiikki ei pelaa postmodernilla nokkeluudella, vaan se on 2010-luvun verkostojen maailman luonnollinen lopputulos. Kaikki musiikki on olemassa samaan aikaan ja helposti saatavilla, miksei sitä siis käyttäisi vaikutteena? Haimin kappaleissa ajatukset retrosta tai modernista ovat merkityksettömiä.

Osuvasti Falling on kappale vapaudesta. Sen kertoja on kielekkeellä valmiina hyppäämään kohti suurta tuntematonta. Kyyti voi olla kuoppaista, mutta minkäs teet.

”If it gets rough / It’s time to get rough”

Antaa mennä. Uusi aika on koittamassa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!