Pere Ubu – Lady from Shanghai

Fire

David Thomasin (keskellä) Pere Ubu -yhtyeen perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi hulppeat 38 vuotta.

David Thomasin (keskellä) Pere Ubu -yhtyeen perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi hulppeat 38 vuotta.

David Thomas otti sääntökirjan käteensä.

PereUbuKansiNainen Shanghaista oli Orson Wellesin viides elokuva, vuonna 1947 ensi-iltansa saanut film noir, joka ei monista hienoista kohtauksista huolimatta muodosta ehjää kokonaisuutta.

Kiinalaiset kuiskaukset taas on Suomessa paremmin rikkinäisenä puhelimena tunnettu leikki, jossa sanomaa kuiskitaan kuulijalta toiselle kunnes se vääristyy tunnistamattomaksi.

Näitä kahta yhdistää Pere Ubun 17. levy Lady From Shanghai. Nimensä levy saa Wellesin elokuvasta. Toteutustapa puolestaan noudattelee yhtyeen johtohahmon David Thomasin mukaan kiinalaisten kuiskausten logiikkaa.

Ihan vähäinen ei ole levyn tarkoituskaan: yhtye julistaa vastustavansa tanssin hegemoniaa. Tanssija on heistä vain tanssin sätkynukke.

Niinpä Lady From Shanghai onkin ”levyllinen tanssimusiikkia korjattuna”. Korjaamisprosessissa, jota Thomas selittää levyn kanssa julkaistussa satasivuisessa Chinese Whispers -teoksessa, apuna on ollut monimutkainen kokoelma sääntöjä, kuten:

  • Älä harjoittele
  • Irrota säveltäminen harjoittelun ikeestä
  • Tuottaja määrää kertojan äänen (Yllättäen Thomas tuotti levyn itse. – toim. huom.)
  • Eristä muusikot
  • Älä koskaan anna oikean käden tietää mitä vasen käsi tekee
  • Mitään sellaista, minkä voi selittää, ei kannata tehdä
  • Älä murehdi, kyllä se siitä
  • Älä keksi pyörää uudelleen

…ja luultavasti paljon enemmän. Netissä kirjasesta kun oli luettavissa vain seitsemän ensimmäistä sivua.

Mutta se teoriasta. Miltä näin tehty levy sitten kuulostaa?

Alkuun levy tuntuu ottavan ajatuksen tanssin tuhoamisesta melkein tosissaan. Avausraidassa Thanks Thomas hokee ”go to hellAnita Wardin diskoklassikon Ring My Bellin (1979) sävelellä. Taustalla hakkaavat hyvin heppoiset rummut. Jokin surisee.

Alun jälkeen levy kuitenkin asettuu aika tavalla Ubun viime vuosien levyiltä tuttuun avant-garageen. Taidetta on toki paljon runsaammin kuin autotallia. Levyn paras groove on Mandyssa, jonka kutsu leikkimään oudon uhkaavasti.

Musicians Are Scum on huru-ukkomainen monologi, jossa Helsingin-keikallaan yhtyeettään tylyttänyt Thomas voi olla yhtä hyvin tosissaan.

Välillä eksytään surinaan. Kappaleen nimenä And Then Nothing Happens on liiankin lähellä totuutta.

Mikä sitten on kiinalaisten kuiskausten osa tässä kaikessa? Siellä täällä levyllä kuuluu tutun kuuloisia pätkiä, jotka sitten kuitenkin häviävät jonnekin. Ehkä ne ovat tuttuja tansseja Ubun kuiskausringin jäljiltä. Tai sitten eivät.

On myös hyvin mahdollista, että teoria on lopulta käytäntöäkin kiinnostavampi. Onneksi Chinese Whispersin voi tilata yhtyeen verkkosivuilta. Minä tilasin jo.

73 Pere Ubun 17. studiolevy pyrkii vapauttamaan meidät tanssin pakkovallasta korjaamalla musiikkia rikkinäisen puhelimen avulla. Ehkä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!