Minikritiikit, viikko 16

Cornershop – & the Double ’O’ Groove Of
Ample Play

74Brimful of Asha -jättihitin varjoon jäänyt When I Was Born for the 7th Time (1997) oli yksi 1990-lukuisen kollaasipopin mestariteoksista, leikkisä, imelältä tuoksahtava ja jokaisella kuuntelulla jotain uutta itsestään kertova albumi, jolla on iso, hymyilevä sydän. Sitä seuranneen puolentoista vuosikymmenen aikana Cornershop ei saanut aikaan juuri mitään mainitsemisen arvoista.

Double ’O’ Groove palauttaa muistot Cornershopin kulta-aikaan. Hajamielisen ja huolettoman oloiselta albumilta puuttuu kaikki se ryppyotsaisuus ja rypistys, joka teki esimerkiksi Handcream for a Generationista (2002) yhden hengettömimmistä tällä vuosituhannella julkaistuista levyistä. Heleä-äänisen punjabilaislaulajan Bubbley Kaurin maailmalle esittelevää albumia työstettiin peräti seitsemän vuotta. Levyn kymmenestä kappaleesta elastisesti helisevä Topknot ja minimalistisesti groovaava Natch julkaistiinkin singlellä jo vuonna 2004! Niiden lisäksi levyn parhaimmistoon nousevat Aphrodite’s Childia muistuttava Double Decker Eyelashes ja Don’t Shake It, jolla Tjinder Singh väläyttää osaamistaan barokkisen sunshine-popin saralla. (Antti Lähde)
Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Cornershop feat. Bubbley Kaur – Topknot

Lupe Fiasco – Lasers
Atlantic

61 Vaikka perinteinen ”pyhä artisti vs. levy-yhtiön sieluttomat pukumiehet” -asetelma onkin aikamoinen klisee, tämä albumi on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun levyjä tehdään focus group -ajattelun nostattamat taalankuvat silmissä. Lupe Fiasco itse on tehnyt selväksi, että erinäisistä levy-yhtiösotkuista johtuen platta tehtiin pitkälti bisnespuolen ehdoilla.

Ja kyllähän se kuuluu. Aiemmin omaperäisellä, lämpimän futuristisella soundillaan erottuneen Lupen albumin jokaiselle raidalle on nyt puskuahdettu stadionkokoisia Rihanna-kertosäkeitä. Tämä on räikeässä ristiriidassa Fiascon terävän riimittelyn kanssa. Onkin likipitäen rikos, että tämän hetken lahjakkaimpiin räppäreihin lukeutuvan miehen flow murskataan korskeassa ylituotannossaan totalitaaristen kertsien alle.

Brittien fantastinen grime-mc Sway vierailee biisillä Break the Chain, joka kiteyttää albumin ongelman: Lupen ja Swayn hallitsemat säkeistöt kuulostavat kekseliäiltä ja energisiltä, kun taas kertosäe tuo mieleen lähinnä Modern Talkingin imelän krauttipopin David Guetta -sukupolvelle päivittynä. (Santtu Reinikainen)

http://www.youtube.com/watch?v=btQKGvVRnZ8
Lupe Fiasco – Words I Never Said feat. Skylar Grey

Found – Factorycraft
Chemikal Underground

67Found on edinburghilainen, monenkirjavissa avantgarde-projekteissa marinoitunut trio, jonka kolmas albumi yllättää popmaisuudellaan. Factorycraft pursuaa ideoita ja ajatuksia, mutta on liian kliininen tuottaakseen kuulijalle kovinkaan syviä tunne-elämyksiä. Tasavahvan ja lopulta myös -paksun albumin ylivoimaisesti paras kappale on singlenäkin julkaistu Machine Age Dancing, joka rakentaa sillan Everly Brothersin harmoniapopin ja kolean indietronican välille. Hyviä kappaleita löytyy muitakin, kuten riemastuttavasti nimetty drone-jurnutus You’re No Vincent Gallo, mutta Factorycraftissa on liikaa laboratoriota ja liian vähän sydäntä, jotta se voisi nousta samanhenkisten Pinbackin, Grizzly Bearin tai The Notwistin parhaiden töiden rinnalle. (Antti Lähde)
Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Found – Machine Age Dancing (livenä Edinburghissa 4.12.2010)

Frankie & the Heartstrings – Hunger
Pop Sex

62 Sunderlandilainen Frankie & the Heartstrings huokuu nuorille popyhtyeille tyypillistä yli-innokkuutta. Yhtyeen esikoisalbumilla sen voi kuulla kaikenkattavana hätäilynä ja huojuvuutena, mutta myös parina Täydellisenä Pophetkenä, joiden edessä ei voi kuin kumartaa. Frankie & the Heartstringsin vahvin lenkki on laulaja Frankie Francis, jonka paatoksellisessa ja kiljahtelevassa tulkinnassa on paljon Erasuren Andy Belliä ja ABC:n Martin Fryta. Francis on muuhun bändiin verrattuna aivan omalla tasollaan; hieman kuin Martin Rossiter oli kimalteleva helmi Genen soittaja-sioille. Frankie & the Heartstrings hakee vaikutteensa ei-niin-yllättäen 1980-luvulta: ihastuttavasti kuplivalla Ungrateful-singlellä bändi tekee parhaansa kuulostaakseen Orange Juicelta, rempseä Possibilities tuo puolestaan mieleen The Clashin popeimmillaan. Hutejakin levyltä löytyy: esimerkiksi It’s Obvious on umpisurkea, viisi vuotta myöhästynyt yritys tavoittaa Franz Ferdinandin esikoisalbumin maaninen iskevyys. (Antti Lähde)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Frankie & the Heartstrings – Ungrateful

Katy B: On a Mission
Columbia

85 Dubstep-piireistä ponnistaneen Katy B:n debyytti solahtaa sulavasti tyylikkään ja fiksun brittiläisen rytmimusiikin jatkumoon – jopa siinä määrin, ettei levyä olisi voitu missään muualla edes tehdä. Henkisiä edeltäjiä voisi luetella elektronisen kauden Everything But the Girlistä lähtien, mutta lähimpänä Katyn soundi taitaa kuitenkin olla kahta levylläkin mukana olevaa artistia.

Jos siis halutaan yksinkertaistaa (ja haluammehan me), voidaan sanoa, että On a Mission yhdistää Ms. Dynamiten haikean garage-r&b:n Magnetic Manin enigmaattiseen bassorytmittelyyn. Levyllä on myös sekvensseripätkien sijaan ihan oikeita, hyviä biisejä. Kuin vain paras tanssimusiikki voi, ne saavat tanssihalut ja tunteet heräämään samanaikaisesti. Ja siinä on temppu, johon aika harva lopulta pystyy. (Santtu Reinikainen)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Katy B – Katy on a Mission

Peaking Lights: 936
Not Not Fun

85 Aviopari Indra Dunis ja Aaron Coyes ovat saaneet aikaan jo toisen albumillisen hämyistä, mutta helposti lähestyttävää dubia. Kaiken kaikkiaan duon rumpu- ynnä muihin luuppeihin ja kaikuihin nojaava rytmitaide ei ole kuitenkaan – luojan kiitos – uskollinen jamaikalaiselle innoittajalleen: se punoo luupeista, synista, psykedeliakitaroista ja lantioon menevistä bassolinjoista kudelman, jonka päällä Numbers-yhtyeessä rummuttaneen Indran uneliaat vokaalit leijuvat juuri sopivasti. Vaikka tietynlainen monotonisuus kuuluu asiaan, oikeassa paikassa oikeaan aikaan tämä albumi on parasta ikinä. (Juho Kaitajärvi)

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Peaking Lights – Amazing and Wonderful

Wye Oak – Civilian
Merge Records

85 Jenn Wasnerin ja Andy Stackin muodostama Wye Oak äityy kolmannella levyllään uransa monipuolisimpaan ja kiehtovimpaan esitykseen. Omaehtoinen duo hoitaa kerralla kaikki bändisoittimet, mutta löytää karsitusta arsenaalistaan dynamiikkaa ja runsautta. Civilian on täynnä huolellista etsimistä ja riemuisaa löytämistä. Wye Oak maistelee teemojaan mieluummin hetken liian kauan kuin liian vähän. Se ei kuitenkaan sorru pitkäveteisyyteen. Kappaleet etenevät Wasnerin vetoavan laulun kannattelemina luontevasti ja vievät usein jonnekin aivan muualle kuin mistä on lähdetty liikkeelle. Vaikka Wye Oak on parhaimmillaan kauniissa ja pienimuotoisissa kierroissaan, se myös hyökkää ärhäkästi. Holy Holyn ja nimikkokappaleen kaltaisissa täysosumissa ääripäät limittyvät luontevasti. Civilianilla Wye Oak tuntuu tutkivan hartaasti ja monesta eri näkökulmasta sitä, miltä Low tai Beach House kuulostaisivat nurkkaan ahdistettuina. Tutkimustuloksensa yhtye kertoo omalla äänellään. (Hannu Linkola)

http://www.youtube.com/watch?v=i2VNG8yMI8w
Wye Oak – Civilian