Eläin – 2000 Deluxe

Juki Records

Ihanaa! Suomen bob hund on löytynyt!

Bob hund on Ruotsin paras yhtye. Juuri sellainen, josta suomalaiset ovat aivan syystä kateellisia, kun samalla tavalla sympaattisen vinksahtanutta rockyhtyettä ei löydä kotimaastamme millään. Ellei sitten tyydytä ryöstöviljeltyihin Radiopuhelimet– ja Absoluuttinen nollapiste -vertauksiin.

Jo siksi suomirockin kannalta tämän kevään paras asia on, että joensuulainen Eläin jalostaa potentiaalinsa kovatasoiseksi kakkoslevyksi.

Samalla bändi saa tittelin ”Suomen bob hund”.

Se on selvää bändin kakkoslevy 2000 Deluxen ensisekunneista lähtien: laulaja Timo Torvinen rääkyy kuin Thomas Öberg ja taustalla nakuttava syntikoitu kitaramassa kuulostaa aivan tukholmalaisbändin tuotannolta. Erona on vain laulukieli ja Eläimen murteeton ilmaisu.

Toisena kuultava säröpop-kaahaus Kumisaappaat jatkaa samalla linjalla, sillä sen naivistinen teksti on kuin uudelleenkirjoitettu bob hundin klassikko-b-puoli Hörlurar.

”Mulla on uudet kumisaappaat / Ne kestävät vettä /
Mulla on uudet kumisaappaat / Seison lätäkössä”

Vaikutuksen korostamiseksi Torvinen jälleen ilmaisee itseään huutamalla. Ja ikään kuin vajaaseen kolmeen minuuttiin ei saisi mahtumaan tarpeeksi bobhundismeja, Eläin tuuttaa vielä timanttisen ja vuoden hölmöimmän kertosäkeen, joka nivoo biisin lyyriset teemat yhteen:

”Ei pääse vesi näihin saappaisiin”

Neroutta, eikö!

Ei liene liioittelua väittää, että Eläimen levy on vuoden 2011 parasta suomenkielistä rock-lyriikkaa. Helpoiten sen huomaa vertaamalla sitä ilmeisimpiin kollegoihin. Eläimen tekstit ovat oivaltavampia kuin Sydän, sydämen, Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen bändin tai Sur-rurin keskimäärin. Puhumattakaan YUP:stä vuoden 1996 jälkeen.

Torvisen kirjoittamien tekstien temaattinen sisältö on jonkinlaista naiivia futurismia. Lähes jokaisessa biisissä on viittauksia pop-kulttuuriin, joilla terävöitetään kulutusyhteiskunnan ja kapitalismin kritiikkiä. Osansa saavat sekä toimiston että television orjat.

Eläin haluaa 2000 Deluxella saada ihmiset huomaamaan, millaisia rakenteita he toiminnallaan tukevat.

Sinänsä bändin kantaaottavuus on verrattavissa Radiopuhelimiin, mutta suoran hyökkäävyyden sijaan Eläin operoi absurdismin keinoin. Jälki on niin komeaa, että useammallekin biisille tekisi mieli myöntää kasapäin mitaleita ja muffinsseja.

Kirkkain helmi tällä saralla on 2000-kappale, jonka vuotta 2000 käsittelevä, todellisuutta ja CSI:tä sekoittava käänteisfuturismi on pullollaan toinen toistaan osuvampia riimejä. Kontekstistaan irrotettuina niiden teho tuplaantuu, jos lykkää vuosilukuun 11 ekstraa.

”Eletään vuotta 2000 /
kaikki on pahemmin päin vittua kuin missään Riston biisissä”

Musiikillisesti 2000 Deluxe on vuodentakaista edeltäjäänsä rosoisempi. Kymmenen biisiä kaahataan läpi puoleen tuntiin, mikä kertoo lähinnä korkeista tempoista.
Eniten Eläimen musiikin suoraviivaisuus muistuttaa Karkkiautomaatin pehmopunkista, osin laulaja Torvisen ja Janskun samankaltaisen nasaalin takia.

Soundiestetiikka on kuitenkin lähempänä varhaista YUP:tä tai Radiopuhelimia. Varsinkin Toimistossa taas -biisin rujo groove on ilmiselvä tribuutti jälkimmäisen suuntaan.

Tärkeintä on silti, että kulmikkaasta lähestymistavastaan huolimatta Eläimen biisit ovat sisimmässään mitä koukuttavimpia pop-kappaleita. Näistä edellä mainittujen Kumisaappaiden ja 2000:n lisäksi hieman vähemmän punk ensisingle Television sininen valo puhkuvat täysin YUP-tasoista hittipotentiaalia.

2000 Deluxe voisi olla pidempikin, mutta toisaalta nyt huonoa hetkeä ei löydä etsimälläkään. Kymmenen erinomaista 2–3-minuuttista höystettynä nokkelan piikikkäillä teksteillä – enempää tuskin voisi toivoa.

”En tajua, miten joku voi olla näin hyvä”, ihmettelee Torvinen bändin nettisivuille kirjoittamassaan FAQ-esseessä ja osuu oikeaan. Tällaista levyä sietää itse vähän kehuakin.

84Jos ei 2000- niin ainakin 2010-luvun ensimmäinen suomenkielisen vinorockin merkkiteos sisältää useammankin merkin kulttiklassikkopotentiaalista.

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress