Beyoncé – 4

Columbia/Epic

Terve vaan.

Diivapopin kuningatar on entistä kypsempi ja seksikkäämpi.

Beyoncé on kuuma. Beyoncélla on jumalainen ääni, mehukkaat kurvit ja ehta pop-diivan attityydi. Beyoncé on uskollinen: yhteinen taival Jay-Z:n kanssa on kestänyt jo kymmenen vuotta. Beyoncé on live-esiintyjänä itsevarma, tilan ja yleisön tyylillä haltuunottava. Beyoncé käyttää ääntään taiten ja uskaltaa tulkita suuresti, silti kliseisiin sortumatta. Beyoncé vaikuttaa kaikissa tekemisissään aidolta, vaikka pinta on kimaltein kuorrutettu.

Ja kyllä, Beyoncén uusi albumi on hyvä. Itse asiassa se on hänen parhaansa. Loogisesti nimetty 4 esittelee entistä itsevarmemman ja kypsemmän Beyoncén: artistin, joka runnoo rihannat ja katyperryt maanrakoon jo silkalla takamuksellaan. Kohta kolmikymppisiään juhliva solisti on aikuistunut, ja se kuuluu uudenlaisena vapautumisena. Nyt ei tarvita I Am… Sasha Fierce -albumin alteregoilla kikkailua, Beyoncé on läsnä omana itsenään.

Levyllä solisti flirttailee toki naiivilla pop-lyriikalla (levyn avaava, ihana 1+1) mutta ei myöskään pelkää laittaa itseään peliin. Countdown on tarpeellinen manifesti sille, kuinka parisuhteesta voi vuosien yhteiselon jälkeenkin löytää uutta ja jännittävää:

”Still all up on each other, ain’t a damn thing change /
My girls can’t tell me nothing, I’m gone in the brain”

Tekstien ei tarvitse olla kypsiä kuulostaakseen vakuuttavilta. 4:n lyriikat ovat täynnä sinänsä yhdentekevää hiphop-glamouria ja fly girl -diivailua, mutta Destiny’s Childista soolouralle ampaisseen solistin suusta ne eivät tunnu tippaakaan teennäisiltä. Hölmöys on joskus hyve – ainakin silloin, kun tiedetään, ettei se ole koko totuus.

Yleinen linja on keskitempoinen. Ainut varsinainen bileraita on loppupuolelle säästetty hillitön Run The World (Girls). Major Lazerin Pon De Flooria lainaileva, The-Dreamin tuottama kappale on naisia voimauttavaa diivapopia puhtaimmillaan ja vertautuu luontevasti I Am… Sasha Fiercen pyllanthemiin Single Ladies (Put a Ring on It).

Yksi totaalihuti levyltä löytyy. Diane Warrenin kynäilemä I Was Here kanavoi paisutellulla voimavirrellään Celine Dionia tai Whitney Houstonia juustoisimmillaan. Teksti on kamala, alkaen heti ensimmäisestä, saippuaisesta säkeestä:

”I wanna leave my footprints on the sands of time /
Know there was something that, and something that I left behind /
When I leave this world, I’ll leave no regrets /
Leave something to remember, so they won’t forget”

Tyylimoka voidaan kuitenkin painaa villaisella, kun sen ympärillä soi näin rikas ja täyteläinen albumi perinnetietoista kasari- ja ysärisoulia sekä 2010-lukulaisia tanssibiittejä. On ehkä sääli, että jälkimmäiset ovat niin selkeästi paitsiossa – liekö kotisohva nykyään Beyoncélle mieluisampi paikka kuin tanssilattia – mutta toisaalta solisti kuulostaa ehkä ensimmäistä kertaa olevansa täysin kotona levyllään.

Sitäpaitsi ei ole ollenkaan huono juttu, jos levy synnyttää mielikuvia laulajasta kokkaamassa alasti luksus-asuntonsa avokeittiössä. Om nom nom!

Levyn huippukohdaksi nousee Kanye Westin ja Andre 3000:n tähdittämä Party, jonka lungisti tamppaava juhlahumu toimii täydellisenä ääniraitana aurinkoisiin kesäpäiviin. Hyvä verrokki sille löytyy levyn bonus-raidoista: Schoolin’ Lifella Beyoncé laulaa ihanien kasaribiittien ylle elämän totuuksista tyystin vastustamattomasti.

”This is for them pretty somethings /
Living in the fast lane, see you when you crash babe /
This is for them sexy somethings /
That body can’t always get ya out of everything”

Beyoncé on todistanut olevansa enemmän kuin kuuma kroppa. Hiljattainen Glastonburyn keikka ja nerokas live-esiintyminen Billboard Awardsissa ovat viimeisimmät testamentit sille, mihin pop-tähti on hyvää vauhtia matkalla. 4 on hyvällä tavalla ajasta irrallaan: vaikka sen äänimaailma on retroa, ei arvo ole pelkästään pinnassa.

Tuntuu kamalalta kliseeltä sanoa näin, mutta 4:ssä on sydäntä.

75 Alteregoilla leikkineen I Am… Sasha Fiercen jälkeen 4 tekee tarpeellisen linjauksen: läsnä on Beyoncé omana itsenään ja entistä kypsempänä. Satunnainen juusto rasittaa levyä, jonka diivapop on jalostettu kauniiksi, glamöörin retrosti soivaksi ääniraidaksi kotikokkailulle ja klubitukselle.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!