Yezzuur! Hiphopin kaikkien aikojen kovimmat hokemat vertailussa

Shizzle ma nizzle, tiätsä.

Shizzle ma nizzle, tiätsä.

Jokaisella kovalla räppärillä on oma hokema tai tunnuslause, joillakin on jopa kymmenen sellaista. Mutta emme ole kiinnostuneita määrästä vaan laadusta, meille kelpaa vain paras. Siksipä laitoimme 15 hyvin tunnettua rap-hokemaa parhaimmuusjärjestykseen! Balliiin!

#15 DJ Khaled: ”Deejay Khaled”

45 Miamin rap-hahmo DJ Khaled ei ole räppäri, eikä ehkä kaikkein loistavin dj tai edes tuottaja, mutta silti hänellä on kova tarve huutaa omaa nimeään. Siksi lähes jokainen DJ Khaled -biisi (joita on ilmestynyt seitsemän vuoden sisään jo seitsemän albumillisen verran) alkaa suhteellisen maanisella ”Deejay Khaled” -huudolla. Usein sen perää kuullaan vielä ”we the best” -vakuuttelu.

Periaatteessa rääkäisyn voi tajuta DJ Khaledin hstorian varjolla: hän on toiminut radiossa dj:nä, jossa on aina tärkeää tehdä selväksi, kuka on äänessä. Oman nimen huutelun tapa on pesiytynyt myös mixtape-kulttuuriin, joka on myös Khaledille tuttu maailma. Mutta kun albumin kannessa lukee jo DJ Khaled, tuntuu nimen huutelu lopulta pelkästään rasittavalta ja turhalta eleeltä. Vähän kuin uusimpien levyjen kansissa tapahtuva Khaledin omien kasvojen koskettelu. Khaled, tässä ystävän neuvo: älä pinnistä liikaa, kaikki menee ihan hyvin. Sinusta pidetään sellaisen kuin olet!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:44

#14 Akon: ” Konvict” / ” Konvict Muzik”

51 Akon on ollut linnassa ja myös sinun pitää tietää se. Siitä tulee taiteilijanimi (”A convict”) ja levymerkki Konvict Muzik. Tietenkään sitten debyyttilevy Troublen (2005) Akonin musiikissa ei ole ollut juuri mitään kovin vaarallista. Mutta kerran linnakundi on aina linnakundi, vaikka Akon onkin nykyään yksi Afrikan rikkaimmista ihmisistä, timanttikaivosta laakereilla lepäillen pyörittävä miljonääri.

Mutta kakkoslevy Konvictedistä lähtien Akonin kappaleet – niin omat kuin erityisesti muille tehdyt – ovat alkaneet linnan kaltereiden kolahduksella ja Akonin lausumalla ”convict”-sanalla. Jossain kohtaa äänilogo sai toisen version lauletusta ”Konvict Muzik” -sanaparista. Jokainen on kuullut ”konvictin”, ainakin Lady Gagan Just Dancen kellottaessa 0:10.

Akonin biisien brändäys on samaa kastia DJ Khaledin oman nimen huutelun kanssa: pelkkä äänilogo tavaramerkin turvaamiseksi. Siinä ei ole paljoa omaleimaisuutta, vaikka tunniste onkin ammattitaidolla toteutettu.

Joihinkin biiseihin (kuten Gwen Stefanin varsin ihanaan The Sweet Escapeen) logo sopii yhtä hyvin kuin parfyymi kaurapuuroon. Joten Akon, jos luet tätä ja aiot vielä joskus jatkaa musiikki-uraasi, niin VÄHÄN RAJAA SEN LOGOTTAMISEN KANSSA KIITOS.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:04

#13 Elephant Man: ”Shizzle ma nizzle”

60 Jamaikalainen Elephant Man on melko sekavan tuntuinen mies. Energy god -nimellä kutsuttu Elephant Man värjää tukkansa oranssiksi, pukee naamalleen laskettelulasit ja tekee lavalla temppuja, joista Michael Monroe näkee kosteita päiväunia. Ajanvietto hänen kanssaan olisi varmaan verrattavissa Red Bull -järveen pudonneen Charlie Sheenin kanssa hengailuun.

On siis sanomattakin selvä, että Elephant Manilla on pakko olla iso liuta maailman tyhmimpiä sloganeita. Niin onkin. Ja voi pojat niitä on paljon. Ja ne ovat tyhmiä. Vai miltä kuulostaa ”tweeta faneeta”, ”shelbow me elbow” tai “ma bliver my liver”?

Näitä edelsi kuitenkin ”Shizzle ma nizzle”. Snoop Doggin lanseerattua tuon sloganin 2000-luvun alussa, meni noin nanosekunti ennen kuin Elephant Man varasti sen. Erona Snoopiin oli vain se, että Elephant Man ei lopettanut hokeman käyttöä edes vuosia sen jälkeen kun Snoop – ja koko muu maailma – oli shizzlensä unohtanut. Aivan kuin se ratkiriemukas enosi, joka huutelee edelleen sukujuhlissa, että ”saletisti natsaa”.

Rasite kääntyi kuitenkin Elephant Manin voitoksi. Väsytystekniikalla reggae-kansa tottui ”shizzle ma nizzleen”, kuin vanhaan koulukaveriin, joka ärsyttää, mutta jota ilman voisi vaikea kuvitella elämää. Mutta silloin oli liian myöhäistä, Elephant Man oli mennyt eteenpäin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa… no, et voi missata

#12 Mike Jones: ”Mike Jones”

62 Jos olet aloitteleva räppäri, jolla on vieläpä hyvin tavanomainen nimi, mikä voisi olla paras tapa saada tuo nimi jäämään ihmisten mieleen? Noh, ehkäpä se, että kiekuu sitä nimeä jokaisen biisin alkuun niin monta kertaa, että valtaosalta kuulijoista kärähtää käämit? Ja väliin vielä muutaman kerran ”Who?”

Teksasilaiselle Mike Jonesille resepti ainakin toimii. Tai siis toimi jonkin aikaa – kevään 2005 jättihtti Still Tippinistä alkaen noin kaksi vuotta eteenpäin. Tuntemattomuuden tematiikkaa Jones hyödynti debyyttilevnsä Who Is Mike Jonesin nimessä. Sen jälkeen kukaan ei enää halunnut kuullakaan tuota poikamaisen korkealta luikautettua mutta silti jotenkin flegmaattista kutsuhuutoa. Kukaan ei taida edes tietää, missä Mike Jones nykyään on, koska hänen tuoreimman mixtapensa nimi onkin Where is Mike Jones? Jos jollain on hänestä havaintoja, ilmoittakaa Nuorgamin toimitukseen.

Bonuksena: Mike Jones tuli tunnetuksi myös puhelinnumeronsa kertomisesta useimmissa alkuaikojensa kappaleissa. Ai mikä se oli? No 281-330-8004 tietenkin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ensimmäisellä sekunnilla ja puhelinnumero heti siihen perään

#11 Young Jeezy: ”Yeeeaaah”

69 Kun raspikurkkuinen ja karismaattinen Atlantan räppäri Young Jeezy astui rap-kentälle vuonna 2005, tuli hän välittömäsi tunnetuksi tavaramerkkisistä ad-libeistään (3AM-kappaleellaan Young Jeezy toteaa: ”a adlib here and a adlib there / fuck it, adlibs everywhere)”. Jo Young Jeezyn varsinaisella debyyttilevyllä Let’s Get It: Thug Motivation 101:lla erilaisia päälle äänitettyjä huutoja kuultiin miltei enemmän kuin itse räppäystä. Niistä moni iskeytyi suoraan yleisön sydämiin: ”ha haaaa”, ”dayyymn”, ”heyyyyy”, ”let’s get it” ja ”that’s right” raikuivat yötä jä päivää klubeilla ja autoissa viime vuosikymmenen puolivälissä. Yksi oli kuitenkin yli muiden: ”Yeeaaah”.

Jeezyn tavaramerkki ei pröystäile omaperäisyydellä, vaan sen voimavarat ovat toisaalla. Kaikessa yksinkertaisuudessa se on käsittämättömän arrogantti, yli-maskuliininen, omahyväinen ja röyhkeä örähdys. Tuo ”yeeaaah” on kuitenkin usein venytetty suorastaan absurdin pitkäksi ja hitaasti alanevaksi nuotiksi, joka laiskistuu loppua kohden, niin että kuulija alkaa jo jännittää, mahtaako Jeezyn rosoinen ääni kestää äänteen loppuun saakka. Epäluonnollista tunnelmaa korostetaan lisäämällä huudahdukseen saavikaupalla kaikuefektiä.

Yeeaahin voit kuulla melkein millä vain Young Jeezyn kappaleella. Tässä erinomainen näyte esikoislevyltä sanan viljelystä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema

#10 Birdman: ”Purrrrrrr”

73 Cash Money Recodsin perustaja ja Big Tymers -yhtyeen jäsen, tänä vuonna Forbesin mukaan 150 miljoonaa taalaa tienannut Brian ”Birdman” Williams on keksinyt itselleen ”äänilogon”, joka on kuin suoraan ”tyhmimmät imagonrakennuskikat” -kirjasta reväisty. ”Purrrrrrr”. Pulun ääni. Hiljaa, pehmeästi ja korkealta. Mitä hittoa nyt oikeasti?

Okei, liittyyhän lintuäänien päästeleminen Birdman-nimeen ja on se tavallaan aika suloista ja ehdottoman omaperäistä. Mutta ihan kauhean kovista se ei suoraan sanoen ole.

Mutta kaikelle on selitys. Kuten tiedämme, Birdman on tärkeä taustahahmo New Orleansin rap-skenessä, mutta räppärinä hän ei koskaan ole ollut mikään suojattinsa Lil Waynen kaltainen virtuoosi. Siksi Birdman tarvitsee gimmickejä. Ja mikä olisikaan parempi gimmick kuin älyvapaa tunnusääni?

Birdmanin uravalinnat ovat muutenkin eksentristä kamaa, aina itsensä vauvaksi nimittämisestä (”Baby” oli Williamsin lempinimi vuosien ajan) Lil Waynen viralliseen adoptoimiseen, outoihin öljybisneksiin ja naamatatuointeihin. Niin, ja jos menet naamiaisjuhliin Birdmaniksi pukeutuneena, muista myös käsien hierominen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:19

#9 Jim Jones: ”Balliiin”

75 Siinä missä Cam’ron oli ”tappaja” mikrofonin ääressä (ks. kohta 3.), Jim Jones oli pidemmän aikaa The Diplomatsin ”surullinen hahmo”. Jones ei ollut ihan yhtä hyvä räppäri kuin kaverinsa Cam’ron tai Juelz Santana, hänen äänensä ei ollut kovin karismaattinen, eikä hän ollut edes yhtä coolin näköinen kuin muut. Mutta hän oli Dipsetin perustajia ja kantavia voimia, joten minkäs teit.

Eräänä päivänä kaikki muuttui. Jim Jones heräsi aamulla ja päästi suustaan sanan ”Ballin”. Mutta hän ei sanonut sitä niin kuin muut sen sanovat. Kyse ei ollut mistään hiton pesäpallosta. Kyse oli massin herutuksesta. Siinä se oli: Jonesin uusi catchphrase ”Balliiin”. Tuon jälkeen mikään ei ollut enää entisellään Jim Jonesin elämässä. Nyt kaikki halusivat palasen Jim Jonesia ja ”pallottelua”. Pian oli jo ilmestynyt joulubiisi Ballin’ on X-Mas, ja naapurissasi asuva eläkeläistätikin huuteli bingoon kävellessään: ”Balliiin!”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokemaa kaiken aikaa

#8 Pharrell: ”Yezzurr”

80 Neptunesista tutun Pharrell Williamsinin tunnuslause on hienostunut, vilpitön ja poikamainen. Pharrellin pehmeällä äänenpainolla ja toteavasti lausuttu ”yezzurr” ei jää turhaan viipymään, vaan toteaa juuri sen, mitä lauseen sisältökin: ”Kyllä, herra”. Alkuosan ryhdikkään tulkinnan jälkeen lopun r-äänne palkitsee: se on pitkä ja makusteleva.

Tuo ”yezzurr” on viesti siitä, että Pharrell on tullut tekemään hommansa ja se hoidetaan mutkattomasti: tuotetaan biisi ja mahdollisesti lauletaan tai räpätään siinä. ”Yezzurr” ei turhan briljeeraa, vaan antaa kuulijalle lupauksen onnistuneesta lopputuloksesta – se on kuin Pharrellin oma avainlippu kappaleeseen leimattuna: laadun tae.

Fun fact: Pharrellin ainoa soololevy In My Mind (2006) on julkaistu epävirallisesti Roots-rumpali ?uestloven ja tuottaja James Poyserin tekemänä orgaanisena remix-versiona. Tuolla levyllä kokoonpanon nimi on Pharrell & The Yessirs.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:10

#7 Jay-Z: ”Chu-boyy”

81 Vaikka kenties itsestäänselvä valinta, ei Jay-Z:tä voi jättää pois hokemakisasta. Shawn Carter on uransa varrella lanseerannut niitä enemmän kuin moni edes jaksaisi muistaa. Siksi valinnan vaikeus oli käsillä. Niitä on niin monia ”hov”, ”young”, ”jyah”, ”jigga” ja ”uh-huh-huh”. Roc-a-fella -levymerkin ilosanomaa hän on julistanut ”r-o-c”, ”it’s the roc” ja ”roc is in the building” -huudoilla.

Henkilökohtaiseksi suosikikseni nousee kuitenkin vanh kunnon ”chu-boyy”, jonka Jay-Z lanseerasi joskus 2003 tienoilla. Yleensä korkealta, liki falsetissa vedetyn lausahduksen on tarkoitus kaiketi sanoa ”it’s your boy”, mutta Carter nielaisee suurimman osan tavuista jättäen jäljelle vain olennaisimman. ”Chu-boyy” onkin taloudellisuuden ja tiivistämisen taidetta. Se herättää kuulijan muistamaan, kenen levystä on kyse – ikään kuin muistutusta tarvittaisi.

Se, että päälle nelikymppinen räppäri yhä viittaa itseensä poikana, on tietysti hippusen lapsellista, mutta toisaalta keski-ikäistynyt Jigga on muutenkin keskittynyt viime aikoina keräämään enemmän symppispisteitä kuin katu-uskottavuutta.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 4:39

#6 Pusha T: ”Eghck”

85 Clipse-rapkaksikosta tutun ja vastikään soolodebyyttinsä julkaisseen ”kokaiinirapin kuninkaan” Pusha T:n tunniste on likaisimmasta päästä. Pahaa-aavistamattomalle kuulijalle se saattaa jopa olla epämiellyttävä: ”Eghck!”

Pushan fani kuitenkin osaa jo odottaa tätä tylyä elettä. Pushan eghck-äänne (suomeksi suunnilleen ”yhhh”) kuvastaa räppärin omaa inhotusta. Haastattelun mukaan hän aloittikin sen käytön huomattuaan, että kirjoittamansa rap-säkeet inhottivat häntä itseäänkin.

Jonkun mielestä ”eghck” voi kuulostaa sylkäisyä edeltävältä liman keräämiseltä tai kurkun selvittämiseltä ääntä saadakseen. Pusha T:n sitä käyttäessä ajoitus on erinomaisen tärkeä: ”eghck” tulee pienellä viiveellä riimiparin jälkeen, ikään kuin alleviivaamaan juuri äsken kuullun asian karmeutta. Tarkkaavaiselle kuulijalle kuulija ei voi mitenkään jäädä epäselväksi, mihin ”eghck” viittaa. Se saattaa inhottaa, mutta ei jätä kylmäksi ketään.

Pusha T osaa tarvittaessa säännöstellä eghckin käyttöä, mutta toisaalta samannimisellä kappaleella (DJ Clinton Sparksin Get Familiar #8 -mixtapelta vuodelta 2003) se nostetaan kertosäkeen hokemaksi asti. Siinä eghck-fani voi nauttia hokemasta kaikkiaan 19 kertaa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema

#5 Bounty Killer: ”Lawdamercy”

86 Matalaääninen jamaikalainen, joka sanoo ”lawdamercy” jollain ysäri-dancehall-hiteillä? Shabba Ranks? Shaggy?

Ei, olet väärässä. Alkuperäinen ”lawdamercy” – tai ”lord have mercy” – kuuluu Bounty Killerille. Kuuntele Bountyn alkuvaiheen levyjä, niin huomaat, että on vaikea löytää biisiä, jossa hokemaa ei tulisi.

”Lawdamercy” kiteyttää dancehall-lausahduksen ytimen. Matala ääni vie ajatukset heti introssa toastaukseen – ja sitä Bountyn levyillä yleensä piisaa. Lupaus siis pitää. ”Lawdamercyssä” hienointa ja kiehtovinta on rytmitys, jolla Bounty sen sanoo. Kolmisanainen litania luetaan yhtenä plöräyksenä ja nopeasti, mutta silti äänteitä maistellen. Äänen korkeus nousee mercy-sanan alun kohdalla ja se tuo nuottia kokonaisuuteen.

Bounty Killerin ”lawdamercystä” tulee itse asiassa mieleen pastori, joka jakelee jumalan armoa ympärillään oleville seurakuntalaisille. Siinä on jotain samaa ainakin ortodoksipappien laulun kanssa.

”Lawdamercy” ei suinkaan ole Bountyn ainoa tavaramerkkilause, joskin varmasti tunnetuin. Uudemmilla biiseillään hän on viljellyt myös ”That’s riiight” ja ”chu knoww” -tokaisuja!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:02 – ja useasti sen jälkeen

#4 DMX: ”Woof”

88 Vaikka moniongelmainen rap-tähti on sittemmin jopa tuomittu koiriensa rääkkäyksestä, ihmisen paras ystävä on ollut isossa roolissa DMX:n uralla. Jopa siihen pisteeseen saakka, että uransa alkuvaiheessa DMX selvästi halusi olla koira. Siihen viittaavat jo ne kymmenisen biisiä DMX:n levyillä, joiden nimissä mainitaan koira tai kennel. Mutta koiruudet eivät jää siihen.

DMX:n ääni on riittävän raflaava jo sellaisenaan, mutta rajuutta korostaakseen hän omaksui jo aikaisessa vaiheessa tavaramerkikseen koiranäänet. ”Grrrr” ja ”mrrr” (sekä tietysti ei-niin-koiramainen ”what what” -kiekaisu) olivat upeita, mutta äännähdysten kruunu oli korkealta ja aggressiivisesti vetäisty ”woof woof”.

Räksytys koristaa monia kultakauden DMX-kappaleita. Tunnetuimpia niistä ovat esimerkiksi Get at Me Dog (1998) ja What’s My Name (1999) sekä Aaliyahin Come Back In One Piece, jolla DMX käy haukahtelemassa – ja räppäämässä.

DMX:n ”woof” on nuoren, elinvoimaisen ja sekopäisen räppärin julistus maailmalle. Se sanoo ”minä teen mitä minua huvittaa”. Vaikka se olisi sitten koiran tavoin haukkumista. Eläinten äänien hokeminen voi olla leikki-ikäisille kaikkein luontevinta toimintaa, mutta DMX osoitti, että myös rap-skene tarvitsee oman karvaturrinsa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema

#3 50 Cent & G-Unit: ”G-g-g-g-g-g-unit!”

93 Vuonna 2003 ei ollut mitään muuta kuin 50 Cent ja G-Unit. Nykiräpin uudet valtiaat 50 Cent, Lloyd Banks, Tony Yayo ja Young Buck (joka tosin oli kotoisin Nashvillestä) olivat väkivaltaisia ja misogynistisia, tylyjä, aggressiivisia ja armottomia. Heillä oli heimohuuto, jotta viholliset osasivat tunnistaa heidät jo etäisyyden päästä.

”G-g-g-g-g-g-unit”, se kuului. Siinä on kuusi kappaletta g-kirjaimia. Laske ne: kuusi. Lausumistapaan kuului sellainen nopeus, että g-kirjaimet saivat sössööntyä keskenään. Välillä – lausujasta riippuen – briljeerattiin heittämällä osa g-kirjaimista korkeammalta, jolloin ”G-g-g-g-g-g-unit!” muodosti melodian. ”Unit”-osa puolestaan kuului ohjekirjan mukaan sanoa u:ta matalasti venyttäen ja nit-osan terävän korkealta sanoen: ”jyyyNITT”. Tämä ohje päti myös silloin, kun ”G-Unit”-huuto toteutettiin ilman kuutta g:tä. Tärkeää oli huutaa kumpaa tahansa variaatiota riittävän usein.

Joidenkin historioitsijoiden mukaan G-Unitin tunnuslause oli niin upea, että oikeastaan heidän koko valtakautensa (2003–2008) Itärannikon rapin huipulla perustui vain tuohon huutoon. Toki myös militantilla lookilla (”G” yhtyeen nimessä tulee sanasta guerrilla, sissi), aseiden heiluttelulla ja muutamalla murhaavan kovalla hitillä saattoi olla vaikutusta asiaan.

Vuoden 2008 jälkeen ”G-g-g-g-g-g-unit!” -huutoa ei ole tiettävästi lausuttu kertaakaan ääneen koko maailmassa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:19

#2 Cam’ron: ”Killa”

95 Diplomatsin Cam’ron on ylivoimainen räppäri. Itse asiassa tuo oli aliarviointia. Cam’ron syö muut räppärit aamupalaksi. ”Killa”.

Se, että hänen vähäeleisen toteava ”killa”-tokaisua rakastetaan rap-päiden keskuudessa Assyriasta Zürichiin, ei se tarkoita, etteikö hänellä olisi lyyristä substanssia. Sillä sitä Cam’ronilla piisaa. ”Killa”. Itse asiassa se fakta, että Cam’ronista ei ole tehty Nuorgamiin tätä ennen yhtään juttua, on yksistään riittävän hyvä syy lopettaa Nuorgam. ”Killa”.

”Killa” on Cam’ronin rapin alkuunpaneva voima. ”Killa” tarkoittaa, että Cam’ron on nyt täällä ja kohta hän sylkee tulta niin että perskarvasi leimuavat valaisten koko naapuruston. ”Killa”.

Tavallaan ”killa” on samaa kastia kuin Pharrellin ”Yessur” tai Jay-Z:n ”Jyeah”. Leima, joka isketään jo biisin alussa. Sen voi iskeä myös säkeistöjen välissä niin usein kuin huvittaa. ”Killa”. Teho on aina tappava.

Itse asiassa, jos sattuu olemaan Cam’ron, ”killan” voi sanoa vaikka ruokakaupan kassalla, ja ruokaostokset ovat ilmaiset loppuelämän. Ja kassaneiti on nelinkontin lattialla. ”Killa”.

”Killaa” on viljellyt myös atlantalainen Killer Mike. Toivottavasti Cam’ron ei ole kuullut tätä, sillä olisi ikävä todistaa lahjakkaan räppärin julkinen häpäisy. ”Killa”.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ihan koko vitun ajan

#1 Jadakiss: ”Ah-haaaaw”

98 Maailma on täynnä räppäreitä ja heillä kottikärrykaupalla hokemia, sloganeita ja tunnuslauseita.

Mutta on olemassa vain yksi Jadakiss ja ”Ah-haaaaw”.

Tuo ääni ei ole tästä maailmasta. Alienit laskeutuivat lentävällä lautasella Yonkersiin, abduktoivat Jadakissin ja asensivat tuon äänen hänen kurkkuunsa. Niin sairas se on.

Jadan kurkusta kuuluvaa ääntä on vaikea kuvailla. Se on periaatteessa nauru, mutta eihän kukaan oikeasti naura tuolla tavalla. Ei kukaan. Ei noin korkealta. ”Ah-haaaaw”. Joku on luullut sitä myös karheaksi yskäisyksi, mutta sellaiseksi ”ah-haaaaw” on aivan liian pirteä ja riemukas. Muppet Show’n Gonzo the Great flunssan kourissa on ehkä lähin vertailukohta.

Jadakiss ”logottaa” biisejään myös ihan rehellisellä naurulla, mutta tuo lyhyt terävä kurkkuääni ”ah-haaaaw” on paljon tunnistettavampi ja – paremman termin puutteessa – kreisimpi. Sen käyttöä ei oikein määritellä, Jadakiss vaan roiskii sitä ympäriinsä biisien alkuihin ja muihinkin kohtiin.

Itse ymmärrän sen tarkoittavan suunnilleen ”räppääminen on aivan saakelin hauskaa ja mä olen siinä parempi kuin kaikki muut yhteensä ja näin tämä biisi nyt lähtee”. Ja sitten Jada pistää menemään. ”Ah-haaaaw”. Mind blown.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kuuntele hokema ajassa 0:13

Bonus!

Liki puolentoista minuutin miksaus ”ah-haaaaw”-kohtia Jadakissin tuotannosta!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!