Kohti Provinssirockia!

Woo-hoo! Blur ja nahan uudelleenluomisen jalo taito

Blur, vielä vanhoissa nahoissaan.

Blur, vielä vanhoissa nahoissaan.

Vuonna 1988 Seymour-nimellä aloittanut ja vuotta myöhemmin nimensä Bluriksi vaihtanut brittiyhtye saapuu tänä viikonloppuna kolmatta kertaa Suomeen.

Ensimmäinen vierailu tapahtui isoimman brittipopbuumin ollessa jo kääntymässä laskuun vuonna 1996. Blur tähditti tuolloin Ruisrockin sunnuntaita toisen brittipoplokeroon juurrutetun yhtyeen, Pulpin, sekä Red Hot Chili Peppersin kanssa. Toisen kerran bändi esiintyi vuoden 1999 Provinssirockissa. Perjantaina on siis edessä paluu rikospaikalle.

Kolmelle viimeisellä levyllään Blur loi nahkansa uudestaan menestyksekkäästi. Yhtye uusiutui toki jo shoegaze- ja Madchester-soundeilla leikitelleen Leisure-debyyttilevynsä jälkeiselle, paikoin beatlesmaisissa poptunnelmissa liikkuneelle Modern Life Is Rubbish -albumille.

Brittiläiseen elämänmenoon keskittyneen, Life-trilogiaksi kutsutun albumikolmikon (Modern Life Is Rubbish, Parklife, The Great Escape) julkaisu brittipopin hulluina vuosina oli yksi merkkipaalu ja yhden etapin päätös Blurin historiassa. The Great Escapen (1995) julkaisemisen jälkeen yhtyeen musiikilliset johtohahmot, laulaja Damon Albarn ja kitaristi Graham Coxon olivat erimielisiä bändin tulevista musiikillisista linjauksista. Albarn olisi halunnut jatkaa poplinjalla, Coxon taas halusi Blurin siirtyvän kokeellisemmille vesille.

Tuon hetken jälkeen Blur julkaisi kolme parasta albumiaan. Tässä katsaus menestyksekkään popyhtyeen nahanuudelleenluontialbumeihin.

Blur (1997)

BlurBlur
Brittipophypeltä paossa Islannissa äänitetty albumi, jonka kaksi ensimmäistä kappaletta ovat Girls & Boysin ja Country Housen ohella ne tunnetuimmat Blur-biisit. Damon Albarnin poplinja paiskaa tällä levyllä tyylikkäästi kättä Graham Coxonin kaipaaman kokeellisuuden kanssa.

Beetlebum oli ensimmäisellä kuuntelulla yksi hämmentävimpiä musiikinkuuntelukokemuksia ikinä. Coxonin hassusti suriseva ja junnaava kitarariffi, joka tuntuu ennen rytmiryhmän (rumpali Dave Rowntree ja basisti Alex James) mukaantuloa olevan rytmillisesti eri paria Albarnin laulumelodian kanssa. Mutta kun komppi nytkähtää liikkeelle, kaikki on juuri niin kuin pitääkin.

http://youtu.be/WAXnqjUfal4

Kun Damon Albarn johdattaa kappaleen kertosäkeeseen laulamalla ”and when she lets me slip away” -lauseen ja kertosäe alkaa, tuntuu kuin säkeistön ajan huoneessa himmeästi palanut valaistus alkaisi loistaa täysillä, kuin pimeässä tunnelissa säkeistön ajan kulkenut juna pääsisi ulos tunnelista kirkkaaseen päivänvaloon. Albarnin falsetilla laulama kertosäe on kertakaikkisen hieno.

Song 2 lienee maailman tunnetuin kappale, jossa lauletaan ”woo-hoo”. Siinä missä Beetlebum on melankolinen ja kertosäkeessään ilmava, Song 2 on rankka, raaka ja meluisa. Ja myös ehkä kulunein albumin lauluista.

http://youtu.be/QEGNwMrsy30

Kahden ensimmäisen biisin jälkeen Blur-albumilla riittää hienoja, ilmestymisaikanaan jännän kokeellisilta tuntuneita hetkiä. Graham Coxonin kitaraefektileikittely David Bowielta sointukulkunsa lainanneessa, hävyttömän hyvin vielä 16 vuotta julkaisunsa jälkeenkin rullaavassa M.O.R.-biisissä (jonka yllä oleva video on takaa-ajoteemoineen mainio). Albarnin letkeä puhelaulu On Your Ownissa. Coxonin laulama I’m Just a Killer For Your Love. Laulumelodialtaan aiempien Blur-levyjen tunnelmaa eniten muistuttava Look Inside America.

Blur oli luonut nahkansa ensimmäisen kerran uudelleen.

13 (1999)

Blur13
Damon Albarnin ero pitkäaikaisesta tyttöystävästään, Elastica-yhtyeen Justine Frischmannista kuuluu tällä albumilla aiempaa henkilökohtaisemmissa sanoituksissa – muun muassa levyn kahdesta hittibiisistä toinen, vahvasti gospelvaikutteinen Tender, sekä No Distance Left to Run kertovat pariskunnan erosta. Albarn ja Coxon laulavat molemmat omat säkeistönsä kappaleessa.

http://youtu.be/SaHrqKKFnSA

No Distance Left to Run kertoo erosta karun pelkistetysti. Albarn on itse sanonut haastattelussa, että suhde Frischmannin kanssa vain päättyi, eikä asialle ollut mitään tehtävissä.

”It’s over
You don’t need to tell me
I hope you’re with someone who makes you 
feel safe in your sleeping tonight
I won’t kill myself, trying to stay in your life
I got no distance left to run”

13-levy merkitsi Blurille nahan luontia uusien vaikutteiden (psykedelinen pop, elektroninen äänimaailma) lisäksi myös tuotantopuolella. Yhtyeen hovituottajana aiemmilla levyillä toiminut Stephen Street vaihtui konemusiikkimaailmassa ansioituneeseen William Orbitiin. Bändi halusi aloittaa puhtaalta pöydältä ja valitsi siksi tuottajan, joka ei tunne yhtyettä.

http://youtu.be/6oqXVx3sBOk

Tenderin ja No Distance Left to Runin lisäksi albumilta julkaistiin singlenä Coffee and TV, joka kasvatti Blurin suosiota Yhdysvalloissa biisin videossa seikkailevan Milky-hahmon myötävaikutuksella. Kappaleen säkeistöt laulaa Coxon, kertosäkeet Albarn.

Nahka oli luotu jälleen.

Think Tank (2003)

BlurThink
13-levyn julkaisun ja sitä seuranneen maailmankiertueen jälkeen Blurin jäsenet keskittyivät omiin projekteihinsa. Graham Coxon julkaisi kolme soololevyä ja Damon Albarn käynnisti menestyksekkääksi osoittautuneen projektin nimeltä Gorillaz.

Blurin seitsemännen ja toistaiseksi viimeisen studioalbumin, Think Tankin äänitysten ollessa jo vauhdissa, alkoholiongelmista kärsinyt Coxon jätti yhtyeen. Albarn soitti suuren osan levyn kitaraosuuksista. Think Tankin äänimaailmassa kuuluu vaikutteita niin jazzista, dubista, triphopista kuin afrikkalaisista rytmeistäkin. Tuotantopuolesta vastasivat edellisellä levyllä ohjaksia pidellyt William Orbit, Norman Cook sekä Ben Hillier.

http://youtu.be/VRrJugyk1Yw

Levyn sanoitukset käsittelevät Albarnin lausuntojen mukaan universaalisti rakkautta ja politiikkaa. Laulaja oli albumin julkaisun aikoihin aktiivisesti mukana muun muassa erilaisissa sodanvastaisissa kampanjoissa.

http://youtu.be/SRkX1Up1vnc

Think Tankin julkaisusta ja Blurin viimeisestä nahan uudelleen luomisesta on kulunut kymmenen vuotta. Yhtye on julkaissut muutamia yksittäisiä kappaleita (Under the Westway, The Puritan, Fool’s Day), mutta tietoa uudesta albumista ei ole ainakaan vielä julkistettu. Nähtäväksi jää, julkaiseeko Blur enää uutta albumia. Jos julkaisee, on mielenkiintoista nähdä, onnistuuko se edelleen uusiutumaan.

Blur esiintyy Provinssirockissa Seinäjoella perjantaina 14. kesäkuuta.