Nuorgamin totuus

Vuoden 2013 parhaat albumit, sijat 50–26

Matka kohti kärkeä jatkuu. Countdownimme kolmannessa osassa muun muassa digitaalista keskiaikaa, kaiken sisuksiinsa nielaisevia huminoita ja alastomia tanssijoita partaterineen.

Sitaatit ovat Nuorgamissa julkaistuista levyarvioista tai artikkeleista.

#50 Oranssi Pazuzu – Valonielu (Svart)

top100oranssi50

Valonielu yhdistää avaruusrockin ja psykedelian sävyt mustan metallin perinteisiin. Albumi hämmentää, ihastuttaa ja tiukimpia genrepuristeja vähän ehkä vituttaakin. Korinalaulu, black metal -riffit, huuruiset huminat, raskas surina, toisto ja eeppisen pitkät kappaleet: näistä syntyy jylhä, painostava, katharttinen, upea elämys joka on Valonielu. Tekstipuolella mennään Pazuzun edellisen levyn Kosmonumentin avaruuksien ääriä maanläheisemmissä tunnelmissa, tekisi mieli sanoa sisäavaruuksissa. Yksittäisistä kappaleista mainittakoon Pekka Streng -lainalla käyntiin jyrähtävä Olen avannut uuden silmän ja kokonaisuuden päättävä viisitoistaminuuttinen Ympyrä on viiva tomussa, jossa levyn monipuoliset ainekset kehitellään huippuunsa.” (Teemu Kivikangas)

Kuuntele Spotifyssä.

#49 These New Puritans – Field of Reeds (Infectious Music)

top100thesenew49

”Näin taitavasti järjestelty, epätavallinen kokonaisuus on melko varmasti ainoa laatuaan, enkä usko minkään tänä vuonna julkaistavan levyn tarjoavan Field of Reedsin kaltaisia aarteita. En keksi myöskään mitään aiempaa levyä, joka olisi kuulostanut tältä.” (Antti Piirainen)

Kuuntele Spotifyssä.

#48 Justin Timberlake – The 20/20 Experience, pt. 1 (RCA)

top100justin48

”Justin Timberlake tekee keskittymishäiriöisen, jokaiselle jotakin tarjoilevan popalbumin, joka on sulava ja virtaviivainen kuin hänen kuulijakuntansa älypuhelimet. Joukossa on helmiä, vaikka tämä ei olekaan se kokonaisvaltainen mestariteos, jota odotettiin.” (Juuso Janhunen)

Kuuntele Spotifyssä.

#47 Black Lizard – s/t (Soliti)

top100blacklizard47

”Kuin varkain Black Lizard on lipunut ah-niin-muodikkaiden mikrovirtausten ristiaallokkoon: yhtyeen soundissa 1960-luvun psykedeelinen garagerock, 1970-luvun Stooges-protopunkjytä ja 1980–90-lukujen vetelehtivän suriseva kitaraindie paiskaavat herkullisesti kättä. Läpsähdyksessä on kuitenkin sen verran omituinen kaiku, että sen tunnistaa lopulta aina Black Lizardiksi.” (Jarkko Immonen)

Kuuntele Spotifyssä.

#46 Death Hawks – s/t (Gaea)

top100deathhawks46

”Toisella albumillaan Death Hawks kasvoi juuri siihen suuntaan kuin olin toivonutkin. Se uskalsi irrottautua liiasta jumittelustaan, muttei silti hylännyt sielunsa syvintä olemusta.” (Rami Turtiainen)

Kuuntele Spotifyssä.

#45 Vampire Weekend – Modern Vampires of the City (XL Recordings)

top100vampire45

”Ivy League -hipsterit hylkäsivät nirppanokkaisimman snobisminsa, vaihtoivat globalisaatiovaikutteet omaan ääneen ja solisti Ezra Koenig kirjoitti teksteihin pophistorian tähän asti tarkimman Y-sukupolven kuvan, jolla Hannah Hunt -biisiä mukaillen bändi osoittaa että sillä on ’their own sense of time’.” (Oskari Onninen)

Kuuntele Spotifyssä.

#44 Radiopuhelimet – Ei kenenkään maa (If Society)

top100radiopuhelimet44

”Akustinen konsepti vaatii totuttelua, eikä kaikki levyn materiaali ole niin vahvaa, etteikö sähköisten Radiopuhelimien raivokasta energiaa jäisi kaipaamaan. Lopulta yhtye pystyy kuitenkin tälläkin levyllä parhaimmillaan sellaisiin saavutuksiin, joista tusinatasolla popmusiikkia tekevät hahmot eivät osaa edes uneksia.” (Niko Peltonen)

Kuuntele Spotifyssä.

#43 Matti Johannes Koivu – s/t (M.dulor)

top100mattijohannes43

”Matti Johannes Koivun neljäs levy on kuin luotu ääniraidaksi niihin haikeisiin lähdön hetkiin, kun juna kiihdyttää auringon laskiessa pois Helsingistä tai mistä tahansa VR:n rataverkoston varrelle osuvasta kaupungista. Seesteinen ja pakahduttavan kaunis levy, joka on muutamasta sivuraiteille ajautuvasta hetkestä huolimatta parasta soolo-Koivua tähän asti.” (Visa Högmander)

Kuuntele Spotifyssä.

#42 Blood Orange – Cupid Deluxe (Domino)

top10042

Cupid Deluxe virallistaa Dev Hynesin aseman popnerojen joukossa. Hänen yhteistyönsä Solangen kanssa oli vain alkusoittoa tälle sielukkaalle ja tanssittavalle albumille, joka on moniulotteisuudessaan itsestäänselvästi vuoden hienoimpia levyjä.” (Tuomas Kokko)

Kuuntele Spotifyssä.

#41 Sin Cos Tan – Afterlife (Solina)

top100sincos41

Afterlifen avaava Limbo on niin hyvä kappale, että Jori Hulkkonen ja Juho Paalosmaa olisivat aivan hyvin voineet tehdä sen äänitettyään ’nuorgamit’ ™ ja lopettaa huipulla, mutta niin vain kaksikko on mennyt ja väsännyt kakkosalbumilleen kymmeneen muutakin kappaletta – niin turhaa kuin se onkin. Mutta Afterlife ansaitsee kokonaisuudessaankin aplodit, vaikka pelaakin valttikorttinsa heti ensimmäisenä.” (Antti Lähde)

Kuuntele Spotifyssä.

#40 Fuck Buttons – Slow Focus (ATP)

top100fuckbuttons40

”1800-luku oli valuraudan, 1900-luku betonin aikaa. 2000-luvun rakennepalikoita ovat ykköset ja nollat, eikä meidän tarvitse enää olla huolissamme rakenteen kestävyydestä, vaan vanhojen tyylikausien paluusta. Slow Focus ei ole vuoden ainoa elokuvallisista dystopiakuvauksista lainaava instrumentaalilevy, mutta se on pelottavin. Tilaa hengittämiselle antaessaankin se hönkii digitaalista keskiaikaa.” (Joni Kling)

Kuuntele Spotifyssä.

#39 Haloo Helsinki! – Maailma on tehty meitä varten (Ratas)

top100haloo39

Maailma on tehty meitä varten -albumia on ilo kuunnella, sillä siitä välittyvät luontevasti ja positiivisella tavalla kaikki tien päällä ja studiossa vietetyt tunnit, päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet. Haloo Helsinki! ei ole vielä valmis, mutta keikkabussi on käännetty oikeaan suuntaan.” (Markus Hilden)

Kuuntele Spotifyssä.

#38 Ruger Hauer – Ukraina (Monsp)

top100ruger38

Ukraina tuntuu sekä harkitulta taideteokselta että nopeasti kasatulta välityöltä. Välillä sen uhittelu ärsyttää ja jopa huvittaa, mutta sen taiteelliselle kunnianhimolle on nostettava ydintalven kestävää karvahattua. Siksi Ukraina tuntuu tapaukselta, ja ennen kaikkea kelpo levyltä.” (Mikael Mattila)

Kuuntele Spotifyssä.

#37 Dalindéo – Kallio (KHY Suomen Musiikki)

top100dalindeo37

”Taidolla ja tunteella sävelletty ja vastustamattomalla tyylillä svengaava Kallio on tähän mennessä parasta Dalindèoa mitä levylle on tarttunut. Mielikuvamatka Helsingin värikkäimmille kulmille syvenee joka kuuntelukerralla.” (Ami Vuorinen)

Kuuntele Spotifyssä.

#36 David Bowie – The Next Day (Columbia)

top100bowie36

”David Bowie on asemassa, jossa hänen on tehtävä paljon vakuuttaakseen yleisönsä paluun tarpeellisuudesta. Siinä Next Day onnistuu. Se on yhä tarpeeksi mielenkiintoinen, joskin hajanainen laulukokoelma. Se ei ehkä sisällä uusia klassikoita, mutta jokainen raita kantaa tekijänsä alati muuttuvia sormenjälkiä.” (Joni Kling)

Kuuntele Spotifyssä.

#35 Haim – Days Are Gone (Polydor)

top100haim35

”Pienistä heikkouksistaan huolimatta tarttuva, raikas ja sähäkkä Days Are Gone täyttää useimmat hienon popin määreet. Mitä se syvällisyydessään menettää, se voittaa häpeilemättömässä popnautinnossa. Anna mennä, tahdot kuitenkin.” (Kimmo Vanhatalo)

Kuuntele Spotifyssä.

#34 Danny Brown – Old (Fool’s Gold)

top100danny34

”Danny Brownin ilmaisun raakuus, verbaalinen taituruus ja koko tuotantojäljen laaja-alaisuus tekevät Oldista yhden vuoden kovimmista suorituksista. Yhteiskunnallinen näköalattomuus, huumeet, yletön bailaaminen ja puhdas riettaus ällikällä lyövällä tarkkuudella kuvailtuna heittävät yläfemmoja biisistä toiseen.” (Juuso Janhunen)

Kuuntele Spotifyssä.

#33 Panssarijuna – Haistoin kerran näätää (Joteskii groteskii)

top100panssari33

”Panssarijuna on neljän helsinkiläsen kylähullun muodostama traumablues-yhtye, jonka rähjäinen debyyttialbumi yhdistää muodon täydellisesti sisältöönsä. Pöytäviinan polttamat kappaleet mädäntyneestä ’honeysta’, Sörkan kurkosta tai näädän haistamisesta kuulostavat juuri niin päässäviiraavilta kuin pitääkin.” (Joonas Kuisma)

Kuuntele Spotifyssä.

#32 Queens of the Stone Age – …Like Clockwork (Matador)

top100qotsa32

”Ylösnousemus on hassu juttu. Josh Hommen kuoleman kosketus vei eksyksiin, jonka jälkeen hänen piti löytää taas oikea tie usvan ja hämmennyksen keskellä. Tämä erinomainen albumi on sen matkan soundtrack.” (Santtu Reinikainen)

Kuuntele Spotifyssä.

#31 Tim Hecker – Virgins (Kranky)

top100hecker31

”Hecker rakentaa kappaleensa häikäisevän taitavasti. Siihen nähden, miten vähän niissä tapahtuu, niissä tapahtuu hämmästyttävän paljon. Äänipankista löytyy melodioiksi jäsentymättömiä pianolooppeja, pahaenteisesti pöriseviä puupuhaltimia, kompuroivia ja rahisevia rytmintapaisia sekä tietenkin kaiken sisuksiinsa nielaisevia huminoita, joiden sävyt vaihtelevat mattapintaisista sähkönsinisiin ja sokaisevan valkoisiin.” (Antti Lähde)

Kuuntele Spotifyssä.

#30 Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana – Burnaa (Sony)

top100ricky30

”Ricky-Tick Big Bandin ja Julkisen Sanan yhteistyö on ideana plastinen ja pinnallinen. Levyä ei kuitenkaan voi vihata, koska se on hauska, hyvin tehty ja yksinkertaisesti helvetin hyvä.” (Joonas Kuisma)

Kuuntele Spotifyssä.

#29 Anssi Kela – s/t (Live Nation)

top100anssi29

”Anssi Kelan viides levy on oppikirjaesimerkki siitä, mihin kaikkeen uskallus ja oman visionsa kuunteleminen voivat suvereeniin osaamiseen yhdistyessään kyetä. Olen ihan saatanan onnellinen Kelan puolesta.” (Niko Peltonen)

Kuuntele Spotifyssä.

#28 The Knife – Shaking the Habitual (Rabid)

top100knife28

”Vaikka ajatus siitä, että historialla on oma skitso seksiviettinsä, ei ole mitenkään uusi, mutta se, että siitä voisi muka tehdä popmusiikkia, jota haluaa tanssia alasti ihmismassassa, jossa jokaisella on kädessä partaterä, taas on. Kaikki toimii, kuten Deep Cutsilla tarttuvimmillaan tai Silent Shoutilla jäisimmillään.” (Tapio Reinekoski)

Kuuntele Spotifyssä.

#27 J. Karjalainen – Et ole yksin (Warner)

top100karjalainen27

”Nostalgisesti mutta raikkaasti soiva Et ole yksin on kuin artistin kymmenen vuoden takaista bändijälkeä esittelevä kokoelmalevy, joka vain sattuu koostumaan kokonaan uusista sävellyksistä. Sellaisena se on kallisarvoinen, mutta ainoastaan itsensä kokoinen.” (Hannu Linkola)

Kuuntele Spotifyssä.

#26 Goldfrapp – Tales of Us (Mute)

top100goldfrapp26

”Juurilleen palanneesta Goldfrappista voi vasta tämän levyn jälkeen todeta, että eipä Glass Candyn ja Chromaticsin tapaisia elektroartistejakaan olisi välttämättä koskaan syntynyt ilman duon pohjatyötätä. Tietty tyylitietoisuus on piirre, jota he tuskin ikinä tulevat menettämään, sillä lavaa pyyhkivä valokeila on Allison Goldfrappille enemmän kuin kohtalo.” (Joni Kling)

Kuuntele Spotifyssä.

* * *

Sarja päättyy huomenna.