Small talk: vieraana Michael Mayer

Michael Mayer rakastaa juustoa.

Kompakt-levy-yhtiön perustaja Michael Mayer antaa rahoille vastinetta. Saksalainen teknoveteraani esiintyy perjantaina 9.11. Helsingin Adamsissa ja lupaa tarjota yleisölle peräti viiden tunnin dj-setin.

Juuri tuoreen Mantasy-albuminsa julkaissut Mayer vastaili Nuorgamin smalltalkiin ihastellessaan sumuista auringonlaskua Stuttgartin lentokentällä.

Olet kertonut, että albumisi nimi Mantasy (mies/fantasia) viittaa historian henkilöihin, jotku joku harhainen tai kieroutunut käsitys maailmasta on ajanut hulluuden partaalle. Ketkä ovat suosikki-”mantastisi” kautta aikojen?

“No, Ferdinand Magellan pitää tietysti mainita ensimmäisenä, sillä hänen elämänkertaansa lukiessani sain useita ajatuksia, jotka johtivat Mantasyyn. Ei niin että ihailisin häntä pakanallisten heimojen teurastamisesta Intian valtamerellä, mutta hän ei ollut konkvistadori pahimmasta päästä. Muut olivat verenhimoisempia. Alexander von Humboldt oli toinen kauniilla tavalla riivattu sielu. Kartat sekä eläinten ja kasvien luokittelu olivat hänen intohimonsa. Näissä ajoissa on surullista, ettei planeetallamme ole enää kovinkaan paljon löydettävää. Emmekä ole vielä aivan valmiita löytämään toisiamme.”

http://youtu.be/on-nleZELvU

Voiko joitakin popmusiikin historian kehitysvaiheita voi mielestäsi pitää ”mantastisina”?

“Toki, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa. Discon pioneerit, kuten David Mancuso ja Tom Moulton, muuttivat täysin käsityksemme yöelämästä. Phuturen löysi vahingossa acid housen ja muutti pelin säännöt kertaheitolla. Ja tietysti rock’n’rollin ja huumeiden välisessä suhteessa on paljon ‘mantastisia’ piirteitä. Ajatellaan nyt esimerkiksi Lemmy Kilmisteriä…”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Perustit Kompaktin Wolfgang Voigtin kanssa lähes viisitoista vuotta sitten. Mitä halusitte saavuttaa?

“Ihan aluksi halusimme vain tehdä ja julkaista musiikkia, josta pidämme – ilman, että meidän meidän täytyisi tanssi musiikkiteollisuuden pillin mukaan. Haaveilimme riippumattomasta julkaisukanavasta, jossa pystyisimme hallitsemaan kaikkia bisneksen osa-alueita täydellisesti. Halusimme toimia taiteellisista lähtökohdista emmekä vain käydä kauppaa. Tuntuu uskomattomalta, että touhu on jatkunut jo kohta kaksikymmentä vuotta – ja jatkuu edelleen. Olemme yhä läheiset ystävykset ja menestymme edelleen siinä mitä teemme. Se ei ole normaalia, se on mantastista!”

Mistä Kompakt-julkaisusta olet kaikkein ylpein?

“Ei omaa jälkikasvuaan voi laittaa tärkeysjärjestykseen… ne ovat kaikki lapsosiamme ja meille yhtä tärkeitä.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Oletko törmännyt vuosien varrella musiikkiin, joka on saanut sinut ajattelemaan: ”Tätä ei olisi olemassa ilman Kompaktia…”?

“Kun Modern Talking ja Scooter alkoivat käyttää Schaffel-rytmiä [elektronisessa musiikissa käytettävä kolmijakoinen shuffle-rytmi, johon perustuvia Schaffelfieber-kokoelmia Kompakt on julkaissut]… se oli aika ärsyttävää. Lopetimme sen käytön siihen paikkaan.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mikä on 5-tuntisen dj-setin rakentamisen salaisuus?

“Älä ajattele liikaa, luota fiilikseen. Ota rauhallisesti ja nauti ajasta, joka sinulle on annettu.”

Onko kappaletta, jonka soitat jokaisessa dj-setissäsi?

“Ei.”

Mitä kappaletta toivot dj:ltä silloin, kun olet todella, todella humalassa?

“’Soita vittu jotain melodista, jotain jossa on tunnetta!’”

Mikä on ensimmäinen popkappale, johon rakastuit?

Marie Myriamin L’oiseau et l’enfant. En tiedä miksi, mutta se on vanhin musiikkiin liittyvä muistoni. Tiedän täsmälleen missä olin ja mitä tein, kun kuulin sen ensimmäisen kerran.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä kappaletta olet kuunnellut eniten elämäsi aikana?

Alan Parsonsin The Fall of the House of Usheria. Biisi kestää jotain kaksikymmentä minuuttia, yhdistelee klassista, elektronista ja progea – ja sen keskellä on ukkosmyrsky. Se räjäytti tajuntani.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitkä ovat suosikkisäkeesi popmusiikissa?

“I’m serious as cancer
when I say rhythm is a dancer”
(Snap – Rhythm Is a Dancer, 1992)

http://youtu.be/aXa-QDvxacw

Minkä musiikkityylin päälle et ole koskaan ymmärtänyt?

“Amerikkalaisen valtavirtarockin, sellaisen kuin Linkin Park tai Pink.”

Kenen muusikon kuolema on viimeksi koskettanut sinua syvästi?

“Itse asiassa minulle juuri selvisi, että muusikko, joka on virallisesti julistettu kuolleeksi 1970-luvulla, onkin elossa! Hän on Rodriguez, joka julkaisi silloin kaksi albumia, jotka ovat helposti samalla tasolla Amerikan parhaiden laulunkirjoittajien, kuten Dylanin ja Neil Youngin, levyjen kanssa. Hän katosi työskennellessään raksalla, eikä kukaan tiennyt missä hän on. Yksi hänen albumeistaan oli tavallaan synnyttämässä apartheidin-vastaista liikettä Etelä-Afrikassa. Siellä hänestä tuli supertähti – ilman, että hänellä itsellään olisi ollut siitä minkäänlaista aavistusta. Hänestä on tehty hiljattain dokumenttielokuva, ja hän on jälleen palaamassa keikoille. Hänen tarinansa on todellinen ylösnousemus! Ihme!”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mikä artisti tai yhtye tekee maailman tärkeintä musiikkia juuri nyt?

“En nimeäisi ketään yhtä artisti. Musiikki on kouriintuntuvin väylä ihmiskunnan kollektiiviseen alitajuntaan. On lauluja, jotka lähes jokainen ihminen maailmassa tuntee. Bob Marleyn laulut, esimerkiksi. Se on huikea saavutus. Myös tekno tai house tai miksi ikinä sitä haluaakin kutsua on saavuttanut jotain samanlaista. Siitä on tullut universaali kieli.”

Mikä sai sinut ryhtymään muusikoksi?

“Luulen, että se on ollut minussa aina. Kun olin pieni lapsi, halusin säveltää oopperoita. Kidutin äitiäni säännöllisesti soittamalla hänelle ensimmäiseiä teoksiani kellopelillä.”

Jos et olisi muusikko, mikä olisit?

“Olen laatinut mielikuvituslistan asioista, jotka aion tehdä sen jälkeen, kun tekno on kuollut. Aloin laatia listaa vuonna 1994 ja se on kasvanut jo aika pitkäksi. Mahdanko koskaan tarvita sitä…”

Mitkä kolme asiaa inspiroivat sinua tällä hetkellä?

“Sumuinen auringonlasku täällä Stuttgartin lentokentällä, Rainald Götzin uusi kirja Johann Holtrop ja sinun kysymyksesi.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä mieltä olet ”kielletyn nautinnon” käsitteestä popmusiikissa?

“Jos nautin jostakin, miksi tuntisin olini syylliseksi? Se on aika katolinen konsepti. Myönnän auliisti, että rakastan juustoista musiikkia. Olen käynyt kahdesti George Michaelin konsertissa ja kerran Neil Diamondin. Mitä sitten?”

http://youtu.be/p0Q7bV6njeg

Oletko koskaan valehdellut musiikkimaustasi vaikuttaaksesi viileämmältä kuin oletkaan?

“En. Olen ylpeä puutteistani. En koskaan jättäisi kuuntelematta levyä sen takia, etteivät kaikki maailman pitchforkit pitäisi sitä coolina.”

Millä tavoilla musiikkibisnes muuttuu seuraavan kymmenen vuoden aikana?

“Tiedän vastauksen, mutten kerro sitä. En halua pilata jännitystäsi!”

Kuinka hyvin tunnet suomalaista musiikkia?

“En koskaan unohda ensimmäisiä Sähkön julkaisuja… miten upeita ne olivatkaan! Myöhemmin Sasse [Klas Lindblad] palautti uskoni deep houseen hänen ensimmäisillä Mood Music -julkaisuillaan. Op:l Bastards oli hauska juttu… ja Ural 13 Diktators! Ja Tin Man [Johannes Auvinen]! Jimi Tenor vieraili säännöllisesti klubi-illassamme Kölnissä. Motiivi:Tuntematon teki jopa levyn Kompaktille. Yksi viime vuoden suosikkibiiseistäni oli Andrea Esun ja Hannulelaurin yhteinen biisi [E.S.U. Track (Hannulelauri Remix)]. Ja on yksi suomalainen levy, jonka haluaisin lisensoida Immer-levymerkilleni: Fizz-nimisen artistin Living Daylights. Jussi Paalanen, jos luet tämän, voitko ottaa minuun yhteyttä!”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Michael Mayerin 5-tuntinen dj-setti Helsingin Adamsissa 9.11.2012. Lämmittelijänä Lauri Soini.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!