Kohti Flow Festivalia!

Small talk: vieraana Julia Holter

Julia Holter. Kuolisi vuoksesi.

Julia Holter. Kuolisi vuoksesi.

Flow’n sunnuntain The Other Sound -kokonaisuutta tähdittävä Julia Holter kasvoi Los Angelesissa Esa-Pekka Salosen johtamia filharmonkkoja kuunnellen. Kiehtovaa ja kokeellista kamaripopia esittävä laulaja-lauluntekijä kuuntelee radiosta vanhaa musiikkia ja laulaisi karaokessa mieluiten Princeä.

Mikä on ensimmäinen popkappale, johon rakastuit?

”Ehkä The Doorsin Light My Fire. Lapsena ei väsy mihinkään puhki soitettuun kappaleeseen ja niitä rakastaa sellaisena kuin ne ovat. Tuo kappale on kiistattoman tarttuva ja seksikäs. Hauskaa, että yksi kysymys haastattelussa käsittelee Jim Morrisonia… (Holter vastasi kysymyksiin sähköpostilla – toim. huom.)”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Ketkä olivat ensimmäiset idolisi teini-ikäisenä?

”En koskaan ollut niitä, jotka laittoivat julisteita seinilleen. Minulla ei ollut ’idoleita’, mutta pidin kovasti Radioheadista, The Smithsistä, Tori Amosista, Fiona Applesta, kaikista ysärisuosikeista. Ja The Beatlesistä. Soitin kaikkien noiden esittäjien lauluja pianolla salaa. No, en ehkä The Smithsiä… Tosin se olisi voinut olla jännittävää.”

Kenen lauluääni saa hyyn soimaan selkäpiissäsi a) hyvällä ja b) huonolla tavalla?

”Molempiin Kate Bush.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Äänitit kaksi ensimmäistä albumiasi, Tragedyn ja Ekstasiksen, itseksesi, mutta tulevalla albumillasi Loud City Songilla työskentelit tuottajan ja muusikoiden kanssa. Millainen prosessi albumin tekeminen oli tällä kertaa, ja millä tavalla prosessi oli erilainen aiempien levyjesi tekemiseen verrattuna?

”Työskentely oli mahtavaa, ja prosessi oli paljon parempi kuin aiemmin, koska oikeastaan tein silti paljon töitä kotona, mutta minulla oli lisäksi studio ja lahjakkaita työtovereita apunani. Kirjoitin ja äänitin demoja kotonani puolentoista vuoden ajan ennen studioäänityksiä. Sitten otin yhteyttä ystävääni Cole Greif-Neilliin ja teimme suunnitelman. Ryhdyimme äänittämään instrumentteja ensin studiossa, sitten äänitimme koskettimia kuukausien ajan minun kotonani ja lauluraidat hänen kotistudiossaan. Prosessi ei siis ollut lainkaan kiireinen tai liian muodollinen. Pystyin etenemään rauhallisesti ja hiomaan paljon asioita itsekseni.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä mieltä olet varhaisista julkaisuistasi tätä nykyä? Oletko suunnitellut niiden julkaisemista uudelleen?

”Rakastan niitä hyvin paljon, mutta odotan varmaankin jonkin aikaa ennen kuin alkuaikojen lauluja julkaistaan.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä mieltä olet ”akateemisesta” leimasta, jota on käytetty mediassa sinun ja Holly Herndonin kaltaisten nuorten, koulutettujen muusikkojen kuvailemiseen?

”En usko, että se on mitenkään olennainen musiikkini kannalta. Sitä leimaa todennäköisesti käytetään, koska opiskelin musiikkia pitkään yliopistossa.”

Mikä on ärsyttävin musiikistasi tehty tulkinta, jonka olet kuullut?

”En tiedä enkä muista. Parempi vain pitää sellaiset asiat sisällään! Mutta kenties yksi asia, joka minua ärsyttää, on se, kun toimittajat vertaavat naismuusikoita toisiin naismuusikoihin vain siksi, että he ovat naisia, vaikka he tekisivät täysin erilaista musiikkia.”

Vaikka olet yleisesti ottaen laulaja ja laulunkirjoittaja, olet tehnyt remixejä esimerkiksi Nicolas Jaarille ja Ana Caravellelle. Kuinka lähestyt lauluja, joita remixaat? Millä tavalla lähestymistapa on erilainen kuin omia lauluja kirjoittaessa?

”Lähestyn remixejä itse asiassa samalla tavalla kuin lähestyn oman musiikkini tekemistä! Mielestäni musiikki on aina jonkin asteista kääntämistä, ja siihen liittyy aina lainaamista. Joten minulle remixin tekeminen kappaleesta ei ole erikoinen prosessi.”

Miksauksesi Fact Magazinen nettisivuilla vuodelta 2012 nojasi teemaltaan vahvasti radioon. Mikä on suhteesi radioon viestintävälineenä ja mitä haluat yleensä kuunnella radiosta?

”Kuuntelen enimmäkseen vanhaa musiikkia. Pidän ideasta, että kaupungin kaikki ihmiset kuuntelevat samaa asiaa yhtä aikaa. Se on koko ajan harvinaisempaa, varmaankin siitä lähtien, kun autoissa alkoi olla kasettisoittimia.”

Mikä on lempisoittimesi tai muu väline, jota käytetä musiikin tekoon tällä hetkellä?

”En tiedä. Käytän edelleen Zoom H2 -nauhuria kenttänauhoituksiin. Se ei tosin ole erityisen uusi.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitkä kolme asiaa inspiroivat sinua juuri nyt?

”Ranta, jossa olen nyt (Ravennassa, Italiassa). Guillaume de Machaut’n runo Le Voir Dit. Keskiaikaiset ja muinaiset rakennukset, joissa olemme kiertueella soittaneet.”

Mitkä ovat suosikkisäkeesi popmusiikissa?

”I would die for you”
(Prince – I Would Die 4 U)

”Pidän siitä, kuinka lause todennäköisimmin tulkitaan rennoksi heitoksi eikä täydeksi todeksi, koska kyseessä on tarttuva ja menevä popkappale. Mutta oikeastaan lause on täysin mahdollista tulkita myös vakavasti.”

Minkä kappaleen laulat todennäköisimmin karaokebaarissa?

”Princen I Would Die 4 U:n.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Ketkä soittaisivat unelmakvartetissasi? Kuka tuottaisi?

”Tämänhetkinen yhtye on unelmakvartettini! Corey Fogel, Danny Meyer, Andrew Tholl ja Chris Votek.”

Mitä tiedät suomalaisesta musiikista? Onko sinulla joitakin suosikkeja?

”Pidän Lau Nausta.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

”Kasvoin kuunnellen Esa-Pekka Salosta johtamassa Los Angelesin filharmonikkoja, hän oli siinä loistava. Suomessa on paljon kiinnostavia musiikillisia suuntauksia. Vaikuttaa siltä, että siellä klassinen musiikki on kiinnostavaa rikkaiden sävyjensä vuoksi.”

Jim Morrison – nero vai pölvästi?

”Ehkä jotakin siltä väliltä, tai molempia yhtä aikaa? En tiedä riittävästi hänestä, mutta hän osasi melodiat.”

Julia Holter esiintyy Flow Festivalin The Other Sound -lavalla sunnuntaina 11.8. Loud City Song ilmestyy 19.8.