Small talk: vieraana David Clifford

David Cliffordin (oikealla) varpusparvi raahautuu Ilosaarirockiin sunnuntaina.

Amerikkalainen Red Sparowes on onnistunut siinä missä niin kovin moni muu on alati muodikkaan jälkipolttoisen rockin maailmassa epäonnistunut. Yhtye panostaa pitkiin, monitasoisiin instrumentaalikappaleisiin kompastelematta, eikä juutu toistoon toiston vuoksi. Sunnuntaina yhtyeen musiikin tahtiin voi nyökytellä muihin Ilosaarirockin festivaalikävijöihin nojaillen. Red Sparowesin rumpali David Clifford vastaili Nuorgamin kysymyksiin kotoaan käsin Los Angelesista.

Tervetuloa Suomeen! Red Sparowesia ei ole Pohjolassa näkynyt, mutta mikä on tilanne vanhojen bändienne suhteen – ovatko tilukset missään määrin tutut?

”Olen soittanut Suomessa entisen bändini Pleasure Foreverin kanssa. Se oli mahtavaa. Soitimme Helsingissä ja Kotkassa. Meillä piti olla keikka Pietarissa, Venäjän puolella, mutta jouduimme käännytetyksi rajalta viisumisäädön vuoksi, joten päädyimme muutamaksi päiväksi takaisin Helsinkiin. Majailimme paikallisen keikkapromoottorin asunnossa. Hän näytti meille kaupunkia ja opetti minulle Remun musiikin salat – kuuntelen yhä usein Helsingistä hankkimaani Remun äänitettä.”

Esiinnytte Ilosaarirockissa, joka on vapaaehtoisvoimin järjestettävä hyvän tuulen festivaali, jossa on vallattoman mainio tunnelma. Ihmiset ovat toki täysin pleksit, mutta hyvällä tapaa. Eli kaikki tappelu ja muu vastaava perinteinen suomalainen ajanvietto jäävät festivaalin rajojen ulkopuolelle. Miltä kuulostaa?

”Mahtavalta! Odotan festivaalilla esiintymistä suurella innolla. Se tulee olemaan myös hyvin outoa, sillä juuri ennen meitä samalla lavalla soittaa The Exploited.”

Mikä Red Sparowesissa tuo ihmisiä yhteen esimerkiksi Ilosaareen?

”Emme ole koskaan aiemmin saaneet mahdollisuutta soittaa Red Sparowesin kanssa Suomessa. Joten toivon pelkästään ensimmäisen paikallisen keikkamme tuovan mahdollisimman paljon väkeä paikalle. Lisäksi toivon, että musiikki ja livetilanteemme visuaalinen ilme luo oman totaalisen ympäristönsä, jossa yleisö voi upottautua noin tunnin ajaksi matkalle luomiimme uniikkeihin musiikillisiin maisemiin.”

Tiesitkö, että esiinnytte samaan aikaan kuin Aphex Twin? Joudun luultavasti jättämään Aphex Twinin väliin teidän takianne. Eli tattista vaan!

”Olemme kovin pahoillamme siitä. Toivottavasti settimme tulee olemaan sen arvoinen. Yritämme parhaamme.”

Missä muuten olet tällä hetkellä?

”Olen tällä hetkellä kotikaupungissamme Los Angelesissa. Soitimme juuri muutamat hyvin nautinnolliset kotikylän keikat, joita meillä on vielä jokunen jäljellä ennen kuin hyppäämme Eurooppaan suuntaavaan lentokoneeseen. Tästä kiertueesta tulee hyvin lyhyt – se kestää alle kaksi viikkoa. Mutta olen varma, että siitä tulee hyvin miellyttävä. Festivaaleilla on aina hauska soittaa.”

Puhutaanpa hetki postrockista. Mihin suuntaan näet tyylilajin olevan menossa Red Sparowesin siivittämänä?

”Pyrimme jatkuvasti kehittymään ja kokeilemaan uusia ideoita musiikissamme. Olemme tehneet kokeiluja rakenteellisten lauluosioiden kanssa sekä yrittäneet lähestyä laulujen tekemistä aivan uusilla lähestymistavoilla. Luulen, että kaikkein turhauttavinta mille tahansa yhtyeelle on pysyä alati samanlaisena. Red Sparowes on heti alusta saakka käsittänyt monia äänellisiä elementtejä ja vaikutuksia. Siksi jotkut kappaleemme eivät ole jollekin kyllin metallia, joku toinen taas voi pitää joitain lauluja liian psykedeelisinä. Itse toivon, että ihmiset olisivat tarpeeksi pitkämielisiä, jotta bändeillä olisi mahdollisuus laajentua alkuperäisen ideansa ulkopuolelle. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun yhtye työskentelee väkevästi välttääkseen ylilyöntejä ja omahyväisyyttä.”

Mittavien ja moniosaisten rallien esittäminen keikkatilanteessa tuo taatusti omat haasteensa?

”Kaikkein haastavinta on pitää kappalerakenteet tuoreina ilman, että tuhoamme laulun luonnolliset elementit. Jos olemme tehneet biisejä, jotka rakentuvat tai muuttuvat tietyllä tapaa, on helppoa olla toistamatta itseään ja ideoita. Joskus päädymme tekemään osia, jotka ovat aivan liian mutkikkaita tai niistä vain yksinkertaisesti puuttuu se olennaisin flow. Jatkamme uuden levyn kehittämistä, ja asiat ovat menossa sen suhteen todella moniin erilaisiin suuntiin. Se on hyvin mukavaa.”

Mitä kaikkea Los Angelesissa asuminen tuo musiikkiinne? Kuuluuko kotikaupunkinne Red Sparowesin musiikissa – vai onko suorastaan naiivia ajatella elinympäristön vaikuttavan luovaan prosessiin erityisen vankasti?

”L.A. on hyvin epätavallinen paikka. Auringonpaiste ja miellyttävät lämpötilat tekevät täällä asumisesta luonnollisestikin mukavaa, mutta samaan aikaan tämä on hyvin haastava kaupunki. Kasvoin aivan eri ympäristössä, Denverissä, enkä ikinä ajatellut päätyväni asumaan tänne. Aluksi vihasin kaupunkia. Nyt olen asunut täällä seitsemisen vuotta, ja rakastan sitä. Ympäristö vaikuttaa aina luomaasi musiikkiin, se on selvä, ja olettaisin kollektiivisten kokemustemme tuoneen omat piirteensä bändin soundiin. En pidä Los Angelesia surullisena ja epätoivoisena kaupunkina, vaan pikemminkin monimutkaisena ja ristiriitaisena paikkana. Kaupunki perustuu Hollywoodin luomaan utopiaan tähteydestä ja sen vastakohtaan eli kylmään todellisuuteen. Tämä kaupunki on armoton niille, jotka eivät ole valmiita kovaan työhön saavuttaakseen päämääränsä.”

Onko Red Sparowesille selvää, että toimivan yhtyeen sisäisten kemioiden tulee olla täydellisesti kunnossa, jos tarkoituksena on saavuttaa jotain konkreettista?

”Se on äärimmäisen tärkeää. Bändin sisäinen kemia, jokaisen yksilön persoonallisuudesta soittotyyleihin saakka, on todella merkityksellinen asia bändin soundille. Meidän bändimme on kokenut monia muutoksia vuosien varrella, mutta oikea yhdistelmä erilaisten musiikillisten näkökulmien välillä pitää meidät jatkuvassa luovassa muutostilassa.”

Uusimmalla levyllänne (The Fear Is Excruciating, But Therein Lies the Answer, 2010) teillä oli jälleen kerran studiossa mukana Toshi Kasai. Missä tuotannollisissa seikoissa Kasai on parempi kuin kukaan muu? Mikä on hänen salainen supermutanttikykynsä?

”Toshilla on muusikon korvat. Hän on viilannut täydellisyyteen saakka taidon vangita bändin oma soundi. Toshi on hauska mies, jonka kanssa on helppo työskennellä. Hänen supermutanttikykynsä on tapa, jolla hän pystyy muuttamaan hyvin kovaäänisen, lukuisia soittimia sisältävän bändin voimakkaaksi ja tasapainoiseksi sekoitukseksi ilman, että lopputulos on yhtä puuroa.”

Puhuin kitaristinne Bryantin kanssa, kun tämän Isis-yhtye soitti Suomessa Tuska-festivaalilla vuonna 2006. Hän kertoi pitävänsä Godspeed You! Black Emperoria koko jälkipolttoisen rockin isoäitinä. Inspiroiko tämä yhtye sinua millään tavalla?

”En ole koskaan nähnyt GY!BE:ä livenä, mutta bändin sivuprojektin näin kerran keikalla. Henkilökohtaisesti en ole koskaan ollut erityisen inspiroitunut yhtyeen musiikista, vaikka sen merkitys postrockin maailmassa on ilman muuta valtava. Olen aina ollut suuri Swans-yhtyeen fani, ja heidän myöhäisempi, paisuvaan droneen pohjautuva materiaali on jättänyt pysyvät jäljet soittooni. Kun kuulin GY!BE:ä, arvostin sitä mitä he tekivät, mutta mielestäni Swans oli jo tehnyt kaiken sen – kaiken lisäksi vielä paremmin.”

Löytyykö maailmasta ensimmäistäkään yhtyettä, jonka keikalle päästäksesi olisit valmis myymään munuaisesi?

”En myisi munuaista tai mitään muutakaan ruumiinosaani nähdäkseni jonkun bändin keikan. Puollan terveyttä livekeikan katoavan jännityksen sijaan. Parhaita keikkakokemuksia minulle ovat tarjonneet Nick Cave & The Bad Seeds, Laughing Hyenas, Adebisi Shank, Angels of Light, Antioch Arrow, Nirvana, Jesus Lizard ja monet muut.”

Red Sparowes esiintyy Ilosaarirockissa sunnuntaina 17.7.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
In Illusion of Order albumilta The Fear Is Excruciating, But Therein Lies the Answer (2010).