Small talk: vieraana Amoc

Amoc, aika Ukko räppäriksi.

Maailman ainoa inarinsaamea työkielenään käyttävä räppäri Mikkal Morottaja eli Amoc on viettänyt pitkää hiljaiseloa, vaikka onkin koko ajan työstänyt musiikkia. Tulevaisuudessa on tiedossa vierailuja muiden levyillä sekä “rytmitöntä musiikkia alteregojen turvin”.

Morottajan perhe on tehnyt inarinsaamea tunnetuksi eri aloilla, ja vaikka Mikkal itse ei koe tehneensä paljoa asian eteen, on kielen tila hänen mielestään paljon parempi nyt kuin aiemmin. Räppäyskielenä se tosin tuottaa ajoittain hankaluuksia.

Muuhun saamelaismusiikkiin Amoc tunnustaa perehtyneensä kunnolla vasta viime vuosina. Musiikin kuluttajana hän kertoo olevansa todella huono ja jättäytyneensä musabisneksestä ulapalle. Samalla hän yrittää omien sanojensa mukaan “olla puhumatta musiikista, politiikasta tai uskonnosta uusien tuttavuuksien kanssa”.

http://youtu.be/8v7RVRzoYfg
Tältä kuulostaa inarinsaame puhelaulettuna

Miten kuvailisit omaa musikkiasi?

”Olen kuvaillut musiikkiani ytimekkäästi termeillä inarinsaamenkielinen murha/tappo-rap, hirviö/kauhurap, huuto/raivorap ja niin edelleen. Pääsääntöisesti Amoc-nimen alla tehdyt biisit ovat eeppisiä ja massiivisia, tunnepitoisilla räpeillä höystettyä, aihepiireiltään horrorcoren tuntomerkit täyttävää räppiä. Nykyään tulee kuitenkin väännettyä monenlaista rytmitöntäkin musaa alteregojen turvin.”

Näkyykö saamelaisuus musiikissasi muuten kuin räppäyskielessä?

”En juuri käsittele lyriikoissa normaaleja saamelaisia aiheita, mitä ne lienevätkään. Muutamissa biiseissä olen käyttänyt aiheina vanhoja saamelaisia tarinoita ja kansansatuja. Amoc-imagossa voi näkyä hieman pohjoisen mystiikkaa. Saamen puvussa esiinnyn kuitenkin harvoin. Se ei useimmiten sovi kokonaisesitykseen. Loppupeleissä en näe musiikissani muuta saamelaisuutta kuin kielen. Joku toinen voi nähdä muutakin.”

Miten nykymaailman ilmaukset ja sanat taipuvat riimittelyyn inarinsaameksi?

”Monesti se tuottaa hieman hankaluuksia. Joskus tahdon kertoa paljon asiaa mahdollisimman vähillä sanoilla, eikä se saameksi aina onnistu, sillä jotkut termit tarvitsevat asiayhteyden tai pitemmän virkkeen selvitykseksi. En yleensä jää hiomaan tekstejä vain tietyn sanoman orjana, vaan vien biisiä ja tarinaa eteenpäin toiseen suuntaan. Tämä voi usein olla myös ansa, koska biiseistä tuppaa tulemaan joskus vähän järjettömiä. Mutta mun biiseissä tärkeimpänä onkin kokonaistunnelma eikä sanoma. Muuten räppäisin suomeksi tai enkuksi.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Inarinsaame taipuu mainiosti myös sakilaisrenttujen rytmeihin

Myös muut perheenjäsenesi ovat tehneet töitä inarinsaamen eteen. Mikä on kielen tilanne tällä hetkellä?

”Itse en koe tehneeni mitään kielen eteen, korkeintaan levittänyt maailmalle tietoa tällaisen kielen olemassaolosta. Mutta muuten olen vain boheemia elämäntapaa viettävä muusikko, toisin kuin muu perheeni ja muut aktiiviset inarinsaamelaiset, jotka tekevät sitä oikeaa työtä kielen elvyttämiseksi ja pelastamiseksi.

Inarinsaamen tila on mielestäni ehdottomasti parempaan päin, jos vertaa lapsuuteni aikoihin. Yleinen suhtautuminen kieleen on muuttunut positiivisemmaksi. Aktiivisten jäsenten panosta silti tarvitaan, ja käsittääkseni resurssit muun muassa opetusmateriaalia varten ovat yhä välttävät. Kielipesä, eli saamenkielinen päiväkoti, on ollut loistava keksintö, ja varmasti ehdoton kielen säilymisen kannalta. Lisäksi nykyään järjestetään pitkäkestoisia kielenelvyttämiskursseja aikuisille, ja oman käsitykseni mukaan kurssin suorittaneet ovat hyvin innokkaita ja ahkeria kielen ja kulttuurin säilyttämisen suhteen.”

Kun puhutaan sinusta artistina, tartutaanko saamelaisuuteen liikaa? Onko se sivuseikka vai pääpointti?

”Joillekin se on varmasti pääpointti. Ainakin keikkajärjestäjille. Minulle se on yksi ja sama. Toki kun puhutaan saamelaisartistista, ihmisillä on jonkin sortin stereotyyppinen mielikuva saamemusiikista. Ja ne jotka eivät ole tehneet researchia, voivat yllättyä.”

Mikä on ärsyttävin musiikistasi tehty tulkinta, johon olet törmännyt?

”En välttämättä täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta ei minua kiinnosta mitä mieltä minulle tuntemattomat ovat minun musiikistani. Joten en ole ärsyyntynytkään mistään. Joskus vähän kismitti, kun joissain haastatteluissa mun sanomisia oli ymmärretty väärin. Esimerkiksi ’Amoc tekee teknillistä räppiä’, johon oikea vastaus on ’teknistä’. Tai ’Amoc kuvailee musiikkiaan HIRVIÄ-räpiksi’, kun pitäisi sanoa ’hirviö-räp’. Ja sitten kun seuraavat toimittajat tekevät researchia ja löytävät nämä tiedot, niin kyllähän siitä soppa saadaan aikaiseksi.”

Millainen on mielestäsi saamelaismusiikin nykytila?

”Olen todella huono musiikin kuluttaja. Saamemusaakin olen kuunnellut vasta viime vuosina enemmän, joten en osaa oikein verrata vanhaan tilaan. Muutenkin olen tarkoituksella jättäytynyt musabisneksestä ulapalle, joten en osaa niin sanotusta poliittisesta puolestakaan puhua. Jos tällainen ajattelu edes sallitaan.”

Mitä albumia olet kuunnellut eniten elämäsi aikana?

”Mahdoton kysymys. Minulla albumien kulutus on rajoittunut lähinnä autossa kuunteluun. Ja nykyään en juurikaan autoile, täällä pääkaupunkiseudulla kun asun. Mutta jos musiikkia ylipäänsä ajatellaan, niin ehkä Edorfia olen kuunnellut eniten minuuttimääräisesti.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Edorf lähdön jälkeisissä tunnelmissa

”Eiku ehkä sittenkin John Williamsia, jolla on ollut näppinsä todella monessa hollywood-leffamusiikissa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Tästä musiikista tietää, että kohta rusahtaa

Kenen muusikon haluaisit laulavan tai soittavan levylläsi?

The Beatles, Andrea Boccelli ja Rammstein olisivat kivoja yhteistyökumppaneita. Rammsteinin tilalla voisi olla jokin toinenkin raskas metallipoppoo, mutta saksan kieli voisi toimia kivasti inarinsaamen rinnalla. Lisäksi tarvittaisiin Lontoon sinfoniaorkesteri sekä 60-henkinen kuoro, sisältäen lapsikuoron. Vielä Hans Zimmer ja Danny Elfman tuotantopuolelle, niin paketti alkaisi olla kasassa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Puolet haastattelemistamme saamelaismuusikoista kuuntelee Rammsteinia. Onko tämä jo tilastollisesti merkittävä tulos? Ja mitä se kertoo?

Mikä yhtye tai artisti tekee tällä hetkellä maailman tärkeintä musiikkia? Miksi?

”Ei mulla oo hajuakaan, mikä olisi yhteiskunnalle tärkeintä. Minulle tärkeintä on oma musiikkini. Teen juuri sellaista mistä itse tykkään, tai ainakin saan luotua päähäni kuvan siitä, millainen jostain kappaleesta olisi pitänyt tulla. Lisäksi oman musiikin tekeminen käy terapiasta ja luova työ parantaa aivojen harmaata aluetta, mikä vähentää riskiä sairastua alzheimeriin.”

Mitä yhtyettä tai artistia suosittelet todennäköisimmin uudelle tuttavuudelle?

”Vasta löysin yhen loistavan artistin nimeltä E.S. Posthumus. Mutta koetan olla puhumatta musiikista, politiikasta tai uskonnosta uusien tuttavuuksien kanssa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Eemeli Sakari Jälkimullas

Viime aikoina sinusta ei ole paljoa kuulunut. Milloin sinulta on odotettavissa uutta musiikkia?

”Teen jatkuvasti uutta musiikkia. Kaikki vain tuppaa jäämään raakileeksi tai en muuten vain tahdo niitä julkaista. Erilaisia musaprojekteja on käynnissä, mutta en voi ikävä kyllä paljastaa niitä vielä. Lisäksi odottelen monilta tutuilta levyjä, joissa olen fiittaamassa.”

Mikä on suosikkiäänesi maailmassa?

”Jotkut lempiäänet ovat hyvän maun vastaisia, joten jätän paljastamatta. Kliseisesti valaan ’lauluhan’ on tosi siistin kuulosta. Se on tosiaan niin kliseinen, etten ole kehdannut sämplätä mihinkään omaan musiikkiin. Toki jotkut enemmänkin elokuvamaailmassa käytetyt voimakkaat erikoistehosteäänet uppoaa minuun. Mutta niitten kuvaaminen kirjoittaen olisi hyvin haastavaa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Raimo Ryhävalas esittää laulunsa Kostea elämäni