Small talk – vieraana Dave ”Christian” Nuss (Sabbath Assembly)

En ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan!

En ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan!

Dave ”Christian” Nuss on erikoinen tapaus. Hän aloitti uransa 1980- ja 1990-luvun vaihteessa Angkor Wat -metallibändissä ja jatkoi sittemmin ”New Weird Americaksi” ristittyyn psykefolk-liikkeeseen yhdistetyssä No-Neck Blues Bandissa. Jossakin vaiheessa Nuss löysi 1960- ja 70-luvuilla toimineen hurmoksellisen kultin nimeltä The Process Church of the Final Judgment.

Nuss, jonka juuret ovat epämääräisen kristilliset, innostui kultin virsistä ja kokosi niitä 1960-luvun rockin hengessä soittavan Sabbath Assemblyn. Kirkon dualistinen linja painotti kumartelua niin Kristuksen kuin Saatanankin suuntaan ja toimi luonnollisesti sulkeutuneen kultin tavoin, seksiskandaaleista ja ihmiselämien maanisesta hallinnasta lähtien. Luonnollisesti moisen porukan laulut ovat mitä parhainta materiaalia okkultistiselle rockbändille.

Bändin ensimmäisenä laulajana toimi doom metal -piireistä tuttu Jex Thoth, joka kuitenkin jättäytyi omien bändikiireidensä takia sivuun Viime vuonna ilmestyneellä Ye Are Gods -levyllä laulaa Wolves in the Throne Roominkin levyillä vaikuttanut Jamie Myers.

Tällä viikolla yhtyeensä toisen kerran Suomeen tuova Dave Nuss kertoo Nuorgamille arvostavansa newyorkilaisten metrojen katusoittajia. Hän myös ilmoittautuu runsaslukuiseen radiopopin sekä Justin Bieberin vastustajien armadaan. Suomalaisesta musiikista hänen sydäntään lähellä on Circle, ja mahdollisena kulttijohtajana hän haluaisi korostaa ihmisten vapautta.

Mikä oli ensimmäinen popkappale, josta muistat pitäneesi?

KISSin God of Thunder. Tuo biisi pelotti ja pelottaa minua edelleen enemmän kuin mikään muu, mutta se ei estä minua kuuntelemasta sitä uudestaan ja uudestaan. Miksi niiden lasten äänet piti laittaa siihen? Mitä heille tapahtuu? Se on täydellinen mysteeri.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä levyä olet kuunnellut eniten elämässäsi? Mikä tekee siitä erityisen?

Iron Maidenin Number of the Beastiä. Se symboloi minulle suurta vapautta ja siihen kasvua. Se kertoo itsenäisyydestä, kirjaimellisesta vuorille juoksemisesta. Minulle se merkitsi oman tilani löytämistä ja oman tarinani kertomista kotikaupunkini ja perheeni luomassa maailmassa. Ja se saatanallisuus oli todella lumoavaa ja kiellettyä.”

http://www.youtube.com/watch?v=geHLdg_VNww

Mitkä ovat suosikkisäkeesi musiikissa?

Our shadows taller than our soul’. Kyllähän sinä tuon tiedät, ei se esittelyjä kaipaa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Kenen muusikon kuolema on viimeksi koskettanut sinua syvästi?

”Legendaarisen ruotsalaisbändin Träd, Gräs och Stenarin jäsenen Thomas Mera Gartzin. Eräs toinen bändini kiersi heidän kanssaan muutaman kerran. Hän kuoli noin vuosi sitten liki seitsenkymppisenä, mutta soitti siihen asti rumpuja uskomattoman sulavasti. Sitäkin enemmän hän keskittyi musiikissaan täyteen vapauteen. Kaikkein hienointa hänessä oli kuitenkin hänen lempeytensä ja suvaitsevaisuutensa.”

Sabbath Assembly näyttäytyy kollektiivina, jonka ympärillä pyörii paljon porukkaa. Kenet haluaisit laulamaan soittamaan tai laulamaan seuraavalle levyllenne?

”Puuhaileminen laulaja Jamie Myersin ja kitaristi Kevin Hufnagelin kanssa on ollut kuin unelmaa, joten haluisin heidät seuraavallekin levyllemme. Heidän lisäkseen haluaisin työskennellä täysin tuntemattomien kirkkokuorojen laulajien kanssa, mieluiten sellaisten, jotka ovat kotoisin etelävaltioista!”

Brittiläisen industrialin legendalla Genesis P-Orridgella tuntuu olevan yhä suurempi rooli bändissänne. Miten hän päätyi mukaan ja onko hän kiertueella mukana?

”Hän esiintyy kanssamme Roadburn-festarilla Hollannissa huhtikuun 19. päivänä. Tutustuimme häneen debyyttilevymme aikoihin, jonka julkaissut Feral House julkaisi myös Genin Thee Psychick Bible -kirjan. ”

Uusi levynne Ye Are Gods kuulostaa edeltäjäänsä monipuolisemmalta ja synkästä soundistaan huolimatta kepeätunnelmaisemmalta. Millä tavalla nämä virret muuntuvat teidän versioiksenne?

Restores to Onen ja Ye Are Godsin välissä kirjoitin ja esitin Original Innocence -nimisen rockoopperan, joka muistuttaa soundiltaan Jesus Christ Superstaria ja muuta 1960-luvun ekstaattista kristillistä musiikkia, niin hyvässä kuin pahassa. Genreä on aina parjattu, mutta omassa kasvatuksessani sillä oli merkittävä rooli, minkä takia se on minulle mukava sävellyksellinen kiintopiste. Seuraava levymme, syksyllä ilmestyvä Quaternity, on kuitenkin täysin vailla näitä vaikutteita.”

Mitä musiikki-ilmiötä et ole koskaan ymmärtänyt?

”Sellaisten biisien kuin Metallican Onen, Queenin Bohemian Rhapsodyn, Led Zeppelinin Stairway to Heavenin tai Rushin Jacob’s Ladderin kaaria. Siis sitä, miten on mahdollista säveltää biisi, joka vie sinut mahtavalle matkalle, mutta tekee sen sellaisella uljaudella ja hienovaraisuudella, ettet oikeastaan ymmärrä mitä tapahtuu ennen kuin olet perillä, kuin uudestisyntyneenä.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Kenen lauluääni saa selkäpiissäsi soimaan hyyn?

”Hyvällä tavoin King Diamondin, huonolla Justin Bieberin.”

Kenen edesmenneen artistin tai hajonneen yhtyeen olisit halunnut nähdä livenä?

AC/DC:n Highway to Hell -kiertueellaan.”

http://www.youtube.com/watch?v=t_iIl_05GSo

Mikä bändi tai artisti tekee maailman tärkeintä musiikkia juuri nyt?

”En halua kuulostaa teennäiseltä, mutta viime aikoina olen vaikuttunut eniten New Yorkin metrokäytävillä esiintyvistä artisteista. Siinä on kirjava porukka todella lahjakkaita muusikoita, joita ei kiinnosta kaupalliseen musiikkiin osallistuminen ollenkaan. Heidän tarkoituksensa on yksinkertaisesti jakaa musiikkia kaikkein yksinkertaisimmalla tavalla – ilman tuottajia, studioita, albumeita, PR-ihmisiä, buukkaajia tai sellaisia. Minusta siinä näyttäytyy musiikillinen esiintyminen kaikkein puhtaimmillaan.”

Kumpi on tärkeämpää: sävellys vai se, miten se on toteutettu?

”Mainio kysymys! Popradioiden aikakaudella kärsimme ilmiöstä, johon eivät kuulu hyvät biisit. Emme ehdi kuunnella kappaleita syvällisesti, joten ne jäävät pelkäksi karkiksi. Ilmiöön eivät kuulu myöskään hyvät soundit. Emme kuule ääniä, jotka kuulostavat muusikoilta soittamassa musiikkia. Suonet anteeksi, olenhan kuitenkin 1970-luvun lapsi!

Teini-ikäinen tyttäreni soittaa minulle paljon uutta musiikkia, mutta kun näen näiden uusien artistien esiintyvän livenä esimerkiksi Saturday Night Liven kaltaisissa ohjelmassa, petyn esitysten synteettisyyteen ja siihen, miten selkeästi kaikki tuntuu tulevan nauhalta. Eikö ketään kiinnosta, tulevatko biisit artisteilta vai heidän pomoiltaan, joita kiinnostaa lähinnä rahan? Mielestäni laulun syvyys tulee siitä runollisesta hienovaraisuudesta, jossa ihmisen kädestä ja äänestä tulevat värähtelyt tavoittavat ihmiskorvan.”

Mitä keskiverto, uskontoon välinpitämättömästi suhtautuva ihminen voisi oppia Sabbath Assemblyn esittämistä virsistä?

”Toivoisin, että ihmiset, jotka kuulevat Sabbath Assemblya, omaksuisivat ajatusmallin, joka olisi dogmaattisia mieliämme vapaampi. Toivoisin, että emme lähtisi kaikessa oikeaan ja väärään tai hyvään ja pahaan luokittelemisesta. Haluaisin, että ihmiset hyväksyvät kokemusten moninaisuuden, joka mahdollistaa jokaisessa ihmisessä valoisan että pimeän puolensa.”

Jos päätyisit jostakin syystä perustamaan uskonnollista kulttia, minkälainen kultti se olisi?

”Minua kiinnostaa kulteissa vahva omistautuneisuus, mutta en pidä niiden hierarkisuudesta. Perustaisin kultin, joka korostaa yksilön vapautta, mutta jossa silti säilyisi jonkinlainen omistautuneisuuden aitous ja inspiroivuus. Mikä sitten mahdollistaa sekä vapauden että omistautuneisuuden? Mielestäni musiikki.”

Mikä on ärsyttävin musiikistasi tehty tulkinta, johon olet törmännyt?

”Jotkut ihmiset ovat olleet huolissaan siitä, esitämmekö Process Churchin virsiä ’oikealla’ eli historiallisesti tarkalla tavalla. Tätä voin kommentoida kahdella tavalla. Ensinnäkin: kukaan lahkolaisia lukuun ottamatta, i tiedä, millä tavoin virsiä alun perin esitettiin ja miltä ne kuulostivat. Toiseksi: Sabbath Assembly tulkitsee virsiä taiteellisesti, sillä emme ole historioitsijoita. Eli kritiikki meidän historiallisesta autenttisuudestamme on eräänlainen virhetulkinta.”

Jos et olisi muusikko, mikä olisit?

”Toimisin ja opettaisin jossakin järjestössä, joka rohkaisisi ihmisiä kaatamaan suuryrityksiä, jotka tekevät meistä vähemmän terveitä, vapaita ja onnellisia.”

Mitkä kolme asiaa inspiroivat sinua tällä hetkellä?

”Kehitysvammaisten hoitajat, siirtolapuutarhanhoitajat sekä kaikki yli 80-vuotiaat.”

Mitä artistia tai yhtyettä suosittelisit uudelle tuttavuudelle?

”Näinä päivinä huomaan suosittelevani usein Current 93:tä.”

http://www.youtube.com/watch?v=siRzVkcBEu0

Miten hyvin tunnet suomalaista musiikkia?

Hexvessel ja Circle – sekä kaikki muut Jussi Lehtisalon projektit – ovat olleet pitkäaikaisia suosikkejani. Myös Fonal Recordsin ympärille rakentunut skene, kuten Kemialliset Ystävät. Odotan innolla neljää päiväämme Suomessa, sillä haluaisin luoda yhteyksiä mahdollisimman moniin bändeihin. Minusta suomalaisessa musiikissa on ainutlaatuista ritualistisuutta, johon en ole muualla törmännyt!”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Aleister Crowley – nero vai pölvästi?

”Kaikille heille, jotka pitävät häntä pölvästinä: monelleko vuorella sinä olet eläissäsi kiivennyt?”

Sabbath Assemblyn Suomen-kiertue: 10.4. Klubi, Turku (+ Uhrijuhla), 11.4. Kuudes Linja, Helsinki (+ Hexvessel & Pyhä Kuolema), 13.4. Lutakko, Jyväskylä (+ Hexvessel & Pyhä Kuolema).

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!