
Keuhkojen Kake Puhuu peittelee länsimaisen sivistyksen PVC-pressulla. Hän esiintyy Sideways-sunnuntaina 10.6 kesäkuuta Basement-lavalla klo 18.
Itsestään soivan käyttöjärjestelmän ääniä, uusiseelantilaista mölyä ja pomarkkulaista ITE-taidetta. Ainakin sellaisesta koostuu Sidewaysin kokeellisen musiikin ohjelmisto.
Jos Sidewaysin laajentuminen kolmipäiväiseksi tapahtumaksi on koetellut mukavuudenhaluisimpien turnauskestävyyttä, on tämän käytännön haasteen ilahduttavana kääntöpuolena ollut tyylilajispektrin laajentuminen. Tänä vuonna festivaaliohjelmaa on höystetty kiitettävän monipuolisella katalogilla kokeellisemman musiikin herkkuja.
Pidit sitten ruotsalaisesta industrialista, uusiseelantilaisesta noiserockista tai tuiki tavallisesta pomarkkulaisen ITE-taiteilijan multimediashow’sta, niin sinun kannattaa majailla Sidewaysin Basement-lavan läheisyydessä!
#1 Keuhkot
Missä ja milloin: Basement / 10.6. / klo 18.00
Keuhkot eli Kake Puhuu eli Kalevi Rainio on yksi kotimaisen undergroundmusiikin pitkäaikaisimpia piikkejä sivistyksen lihassa. Tampereella syntynyt, nykyään Pomarkussa asuva avantgardisti on tehnyt kollaasinomaisia ja kulutusyhteiskuntaa pilkkaavia ääniteoksiaan jo neljällä vuosikymmenellä ja muodostunut etenkin Bad Vugum ja Ektro Records -levymerkkejä seuranneiden harrastajien kulttisuosikiksi. Viime vuosina Rainio on keikkaillut harvakseltaan.
Keuhkojen estetiikkaa voisi verrata jonkinlaiseen ITE-taiteeseen. Rainio luo hälyisän äänimaailmasta milloin mistäkin käteen osuvista, joko perinteisistä tai itse rakennetuista soittimista, ja nivoo sävellykset yhteen karuilla rumpukoneilla ja midisyntikoilla. Live-esitykset ovat taustanauhojen päälle rakennettuja performansseja, joiden päälle Rainio messuaa mustanhumoristisia tekstejään ihmisen viheliäisyydestä videokollaasien välkkyessä taustalla.
#2 Visible Cloaks
Missä ja milloin: Basement / 10.6. / klo 20.00
Ryan Carlile ja Spencer Doran ovat kaksikko, jonka ambient on yhtä aikaa rauhoittavaa ja hieman häiritsevää. Se on näennäisen rauhallisesti soljuvaa äänivirtaa, mutta kuulostaa samalla viidentoista vuoden takaiselta käyttöjärjestelmältä, joka on unohdettu käyntiin. Toisin sanoen: tällaista musiikkia saadaan, kun kaksi postmodernia nörttiä jätetään liian pitkäksi aikaa japanilaisen syntetisaattorimusiikin pariin.
Viime vuoden kehuttu Reassemblage-albumi kertoo jo otsikossaan, mistä musiikissa on kyse: levy on kuin algoritmi, joka jatkuvasti järjestää soivia palikoita uuteen muotoon (kuten Brian Enokin jo ennätti tehdä saman vuoden Reflectionilla). Palikoita, jotka tuovat mieleen videopelien valikot, 1990-luvun joogasalit ja arkkitehtitoimistojen havainnekuvat.
#3 Varg
Missä ja milloin: Basement / 9.6. / klo 21.00
Kaikista maailman Varg-nimisistä asioista Jonas Rönnbergin teollinen teknoprojekti kuulostaa olevan kiinnostavimmasta päästä. Tukholmalaisartisti on tehnyt pääosin minimalistista ja hyvin berliiniläiseltä kalskahtavaa turbiinihousea, joka ei ole kaukana GASin kaltaisista minimaaliteknon legendoista. Toisaalta Vargin musiikin karuudessa voi kuulla jälkiä tekijänsä black metal -menneisyydestä. Sideways-keikan yksi jännitysmomentti onkin, lukeeko hevilettinsä takaa kontrollereitaan säätävän jurottajan mustassa hupparissa “Bathory” vai “Mayhem”.
Vargin viimevuotinen Nordic Flora Series Pt. 3: Gore-Tex City oli hänen konseptuaalisin ja kunnianhimoisin teoksensa. Autechresti kaikuvan nakutuksen seasta nousivat johncarpenteriläiset scifi-synat, ja kappaleissa vilisevät paikannimet maalasivat kuvaa kuvitellusta dystopiakaupungista, jossa oli suunnilleen yhtä paljon Slussenin brutalismia kuin Shibuyan futurismiakin. Matkaoppaina toimivat muiden muassa nykytaiteilija Chloe Wise ja eksentrikkoräppäri Yung Lean.
#4 The Dead C
Missä ja milloin: Basement / 8.6. / klo 22.00
Legendaarisen Flying Nun -levymerkin 1980-luvun artistikaartiin kuulunut The Dead C lienee yksi Sidewaysin odotetuimpia bändejä, ja bändin ensimmäiselle Suomen-visiitille onkin ennustettavissa parinkin sukupolven edestä kokeellisen rockin ystäviä. Uudesta-Seelannista kotoisin oleva noiserock-trio on tarunhohtoisuutensa ja marginaaliin jämähtämisensä ansiosta kuin luotu äimisteleviä vanhojen bändien löytämisdokkareita varten, mutta luojan kiitos se on itse pysynyt kaikki nämä vuodet tarpeeksi aktiivisena, jottei sitä tarvitse erikseen ”löytää”. Ehkä on riittänyt, että avantgarde-setämies Thurston Moore on lisännyt bändin pitkälle hyväksyntälistalleen. Ikään kuin bändi mitään hyväksyntää tarvitsisi.
On myös syynsä sille, että Dead C on jäänyt marginaaliharrastajien suosikiksi. Bändin introvertti, kovaääninen ja dissonoiva, useasti myös improvisatorinen pörinä kääntää selkänsä kaikenlaisille rakenteille ja huomaa takaisin katsomaan käännyttyään kolmen neljäsosan yleisöstä kadonneen. Se ei haittaa, koska jäljelle jäänyt neljäsosa on juuri sitä, joka antaa yhtyeen ilmaisulle sen merkityksen ja arvon, jonka turvin se on toiminut jo kolmisenkymmentä vuotta.
Bonus! Yamantaka // Sonic Titan
Missä ja milloin: Upstairs / 9.6. / klo 20.45
Jos kellarissa kyhjöttäminen alkaa pänniä, niin onneksi myös ”yläkerrasta” löytyy poikkeuksellisia musiikillisia ratkaisuja esittävä ”orkesteri”. Kanadalaislähtöinen, mutta paljolti aasialaisesta populaarikulttuurista ja sen esitystavoista vaikuttuva Yamantaka // Sonic Titan lienee lähellä sellaisten Sideways-kävijöiden sydäntä, jotka tulevat festarille A Perfect Circlen perässä. Muun muassa ”Noh-waveksi” (japanilaisen noh-teatterin mukaan, kuinka oivaltavaa!) ilmaisuaan kutsuvan kuusikon musiikki menee heittämällä tiedotejargonin laimentaman ”pakenee määrittelyjä, yhdistelee jännittävästi” -kategorian alle. Asiasanat: of Montreal, Babymetal, Kayo Dot, Mr. Bungle.