Sepulturan kolmet kasvot

Tussaa tämä penaalisi kylkeen.

Brasilialaisten katupoikien Belo Horizonten kaupungissa perustama Sepultura-yhtye täytti vuodenvaihteessa 26 vuotta, jos syntymäksi lasketaan ensimmäisen ep:nsä, Bestial Devastationin, julkaisu joulukuussa 1985.

Tästä homma etenee. Bestial Devastation -ep:n nimiraita:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

1. KUOLEMANMUSTAT KASVOT

Varhainen Sepultura flirttaili niin thrashin kuin death- ja black metalinkin kanssa. Bändin myötävaikutus molempien genrejen kehitykseen on myös ilmeinen. Vuonna 1985 äärimetalli musiikkityylinä kulki vielä vauvan potkuhousuissa: Slayerin thrashin uudelleen määritellyt Reign in Blood -albumi ja Metallican miljoonamyyntiin yltänyt Master of Puppets eivät olleet vielä ilmestyneet, underground-metallissa kohistiin lähinnä Venomin, Possessedin ja Bathoryn kaltaisista pioneereista.

Tähän hedelmälliseen – tai no, karrelle palaneeseen – maaperään Sepultura iski. Vaikka he matkivat ep:llään Venomin ja Celtic Frostin kaltaisia bändejä ja käännättivät sanoituksena ystävillään portugalista englanniksi (kukaan bändistä ei puhunut sanaakaan englantia), heidän vihassaan oli aitoa köyhyyden ja näköalattomuuden aikaansaamaa epätoivoa. Cavaleran veljekset Max (kitara & laulu) ja Igor (rummut) elivät ennen bänditoimintansa käynnistymistä keskiluokkaista elämää, mutta heidän isänsä yllättävä kuolema suisti perheen taloudelliseen kurimukseen. Sepultura tiesi soittajilleen ulospääsyä kotikaupunkinsa katuväkivallasta ja köyhyydestä.

Joku latasi koko Morbid Visions -esikoisalbumin (1986) YouTubeen.

http://www.youtube.com/watch?v=mUxkLKTpf5I

Sepulturan neljä ensimmäistä levyä, Morbid Visions (1986), Schizophrenia (1987), Beneath the Remains (1989) ja Arise (1991) kulkevat yhden musiikillisen kaaren alusta päätepisteeseen. Levyille ovat tyypillisiä nopeat thrash metal -rumpu- ja kitararytmit, synkkiä fantasiamaailmoja, kuolemaa ja hävitystä (kömpelösti) käsittelevät sanoitukset ja tuhnuiset tuotantoarvot. Kitaristi Andreas Kisser totesi vuonna 1993 haastattelussa, että kaikki edellä mainitut levyt kuulostavat siltä ”kuin ne olisi nauhoitettu peltipurkin sisällä”.

Sepultura keikalla 1990-luvun vaihteessa: ”Mass Hippie Noses”.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Sepultura solmi kansainvälisen levytyssopimuksen Roadrunner Records -levy-yhtiön kanssa Beneath the Remains -albumin julkaisun yhteydessä. He nousivat yhtiöltä saamansa promootiotuen ja ankaran keikkailun siivittäminä äärimetallin tunnetuimpien yhtyeiden joukkoon,  heti maailmanmaineessa paistatelleen Slayerin kannoille. Kun Arise-levyn promotoimiseksi tehty, 220 keikkaa ja kaksi vuotta kestänyt maailmankiertue oli vuodenvaihteessa 1993 lopuillaan, oli aika pestä kasvot.

Thrash metal –Sepulturan päätepiste: Arise, 1991.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

2. KOLMANNEN MAAILMAN KASVOT

Syyskuussa 1993 ilmestynyt Chaos A.D. -albumi oli jotain aivan uutta. Poissa olivat tuulennopeat thrash-kaahaukset ja yksiulotteiset sanoitukset: 1990-luvun Sepultura oli ajankohtaista, kantaa ottavaa ja raja-aitoja rikkovaa. Bändi yhdisti metallijuuriinsa hard coren energiaa ja sanomaa, kotimaansa kansanmusiikkia ja pop-elementtejä akustisten kitaroiden, kertosäehokemien, grooven ja tarttuvien rytmien muodossa. Sepultura tuli vahingossa keksineeksi nu metalin, vaikka genren läpimurtoon oli vielä hyvä tovi aikaa.

Sepultura: Territory (1993):

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Chaos A.D. on 20 vuotta ilmestymisenä jälkeen yhtä ajankohtainen ja poliittinen kuin koskaan. Max Cavaleran sanoitukset kertovat diasporaan ajetuista kulkureista, maansa menettäneistä kansoista, rasismin ja apartheidin uhreista, hallituksen painostuksen alla järkkymättömistä kapinallisista ja niistä, joita taloudellinen ja poliittinen eliitti jatkuvasti sortaa. Cavaleran tuohtuneisuus suodattuu pitelemättömänä hänen lauluunsa. Tästä aikakaudesta alkoi hänen muodonmuutoksensa metalheadista kohti sitä hullua poppamiestä, jollaisena hänet nykyään tunnetaan.

Chaos A.D.:n aloittama crossover-vaihe Sepulturan musiikissa sai täyttymyksensä vuonna 1996, kun Roots-albumi julkaistiin. Kirskuvan alavireiset kitarat (joihin bändi myönsi ottaneensa Deftonesilta ja Kornilta vaikutteita), kilisevät brasilialaiset perkussiot, samplet, koskettimet ja ääniefektit punovat monimutkaista ja yhtä aikaa täydellisen mainstreamia rock-kudosta. Sepultura oli murtautunut lopullisesti undergroundista laajemman rockyleisön yhtyeeksi, ja yhtyeen jäsenet olivat itse muuttuneet metallimuusikoista sukupolvensa ja edustamansa kolmannen maailman ihmisten äänitorveksi.

Bändin suurin hitti Roots Bloody Roots.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Olikin kuvaavaa, että kasvojenpesun aika oli jälleen ovella, tällä kertaa pakon sanelemana. Menestyksekkään albumijulkaisun ja sitä seuranneen kiertueen kesken Max Cavalera erosi yhtyeestä.

Aikansa hienoin metallibändi? Hollannin tv:ssä esitetty studiolive vuodelta 1996: Ratamahatta/Kaiowas -medley.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

3. UUDESTISYNTYNEEN LEGENDAN KASVOT

Tapahtumat, jotka johtivat laulaja-kitaristin eroon, eivät ole vieläkään aivan selviä. Muu yhtye ei halunnut käyttää optiovuottaan managerisopimukseen Maxin vaimon Gloria Cavaleran kanssa,  ja he ilmoittivat asian kirjallisesti, kuten oli sovittu. Tämä tulkittiin Cavalerojen perheessä tunteettomaksi toimintatavaksi.

Kolmiodraaman yhtenä kärkenä oli Glorian pojan Dana Wellsin kuolema, joka kosketti syvältä solistia. Hautajaisjärjestelyistä oli myös epäselvyyksiä bändin jäsenten kesken, ja vuonna 2010 antamassaan haastattelussa Cavalera syytti Kisserin vaimoa hautajaisten peukalointiyrityksestä.

Max Cavalera kertoo vaimonsa pojan hautajaiskähminnästä. Haastattelu on vuodelta 2010:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Oli totuus mikä tahansa, vuodenvaihteessa 1997 Max oli ulkona bändistä, ja uransa huipulla ollut Sepultura liikkeellä ilman solistia.

Bändi ei jäänyt neuvottomaksi, vaan nauhoitti uuden biisin ilman lauluraitoja. He laittoivat kappaleen levitykseen, ja potentiaaliset laulajaehdokkaat saattoivat nauhoittaa oman näkemyksensä biisistä taustojen päälle.

Tältä pohjalta uudeksi Sepultura-solistiksi valittiin ohiolaissyntyinen Derrick Green, monien NYC:n alueen underground-bändien veteraani. Hänen ensimmäinen Sepultura-levytyksensä Against (1998) putosi kauas Rootsin myyntiluvuista, ja fanitkin karsastivat uutta keulamiestä. Näistä ennakkoasenteista Green ei ole 2010-luvullakaan päässyt irti, vaikka Sepultura on nauhoittanut Greenin kanssa jo kuusi studioalbumia, yhtä monta kuin Maxin kanssa. Ja kun rumpali Igor Cavalera jätti yhtyeen vuonna 2006, ainoa Bestial Devastationin aikainen jäsen ryhmässä on basisti Paolo Jr.

Derrick Green ja Sepultura vuonna 2009: We’ve lost You

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Henkilövaihdoksista ja kadonneesta kaupallisesta suosiosta huolimatta myös 2000-luvun Sepultura kuulostaa ajankohtaiselta ja suurisydämiseltä bändiltä. Yhtye on ollut mukana synnyttämässä niin death metalin, thrashin kuin asennemetallinkin genrejäkin. Legendan kasvot ovat eletystä elämästä kurttuiset, mutta silmät loistavat vuonna 2012 kirkkaina.

Sepultura esiintyy Helsingin Virgin Oilissa torstaina 22.3.