Sateen kuningatar ja yhdeksän muuta Roxetten slovarihelmeä

Linnuille pesäpaikkoja -kampanjan keulakuvaksi ilmoittautuneen Roxetten Queen of Rain -singlen ilmestymisestä on tänään kulunut tasan kaksikymmentä vuotta.

Nuorgamissa on esiintynyt aika monta artistia ja yhtyettä, mutta Per Gesslestä ja Marie Fredrikssonista eli Roxettesta ei ole kirjoitettu vielä riviäkään. Tämän epäkohdan korjaamiseksi valokeilaan asetetaan nyt kymmenen Roxette-slovaria kirjoittajan valitsemassa paremmuusjärjestyksessä. Aasinsilta on, että tällekin listalle yltäneen Queen of Rain -singlen julkaisusta tulee tänään kuluneeksi 20 vuotta. Huraa!

#10 You Don’t Understand Me (1995)

Taivaallisen kohottava balladi pariskunnasta, joka elää yhteistä arkea tuntematta toisiaan:

”When you kiss my mouth and you hold my body close
do you wonder who’s inside?”

You Don’t Understand Me oli ensimmäinen bändin ulkopuolelta irronnut Roxette-single, sillä sen toinen kirjoittaja on Desmond Child. Biisiä ei edes alun perin oltu tarkoitettu Roxetten levytettäväksi – Per Gessle kirjoitti musiikkia muillekin – mutta se päätyi bändin ensimmäisen kokoelman Don’t Bore Us, Get to the Chorus ensimmäiseksi singleksi. Onneksi.

http://youtu.be/JcxFiVL_A4g

#9 Anyone (1999)

Have a Nice Day -paluualbumi sisältää kaksi Roxette-klassikkoa: vauhdikkaan tanssihitin Stars sekä viihdemusiikkia myötäilevän, mutta Marie Fredrikssonin ansiosta kaikki viihdemusiikin karikot välttävän Anyone-balladin. Jos Anyonen laulaisi kuka tahansa muu, se tuskin jäisi elämään, mutta Fredriksson annostelee siirappia lusikallinen kerrallaan ja vain tarpeen mukaan. Anyone on biisi, jonka tenhoa ei oikein pysty sanoin selittämään.

http://youtu.be/Rw2LgJxwZHI

#8 Fading Like a Flower (1991)

Gessle on kertonut kirjoittaneensa Fading Like a Flowerin hotellihuoneessa Kanadassa ja sen voi melkein aistia itse biisistä, jossa kaikki on kouriintuntuvan konkreettista. Power-balladin syntyhetkellä on täytynyt jossain näkyä maljakollinen kukkia – muovisia, elinvoimaisia, riutuvia, ihan millaisia tahansa. Ulkona on kenties satanut, sillä kappaleessa lauletaan ”Getting washed by the rain, it’s such a cold cold town”. Sielua kylmää. Fading Like a Flower on Roxetten dynaamisin slovari.

http://youtu.be/8fGLiIvKKys

#7 Watercolours in the Rain (1991)

”Seems I’ve been running all my life, like watercolours in the rain”

Per Gessle on aina ollut hyvin mieltynyt sateeseen ja sademetaforiin, kuten tämänkin jutun kappaleiden nimistä ja niiden lyriikoista voi päätellä. Joyride-albumin riviraidaksi jäänyt Watercolours in the Rain sykkii amerikkalaista laulunkirjoitusperinnettä sekä sisältää erään parhaista Roxette-kertosäkeistä ja komeimmista jousisovituksista.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#6 Spending My Time (1991)

Spending My Time on eräs Fredrikssonin omia suosikkeja ja se onkin täysin hänen kappaleensa, vaikka sen kirjoittivat Gessle ja Mats Persson. Biisi korostaa kaikkia Fredrikssonin vahvuuksia: ääntä, tulkintaa ja läsnäoloa. Kun hän istahtaa pianon ääreen esittämään Spending My Timen, ymmärtää sekunneissa, miksi Roxette oli hetken niin iso.

http://youtu.be/eG0IYV6G0I0

#5 So Far Away (1986)

Pearls of Passion -debyytin absoluuttinen tähtihetki on hieman Top Gun -henkinen balladi, jossa vähemmän on enemmän ja jossa silti kuuluvat kaikki kasarikliseet, mutta kaikki on myös niin upeaa. Roxette on tässä vielä raakile, mutta näistä elementeistä jalostui se listoja hallinnut hittikone. Biisin akustinen versio löytyy Tourism-albumilta (1992).

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#4 Queen of Rain (1992)

Lähinnä live-vetoja ja demoja sisältäneen Tourismin ehdoton uusien biisien helmi ja toinen single on tämä levyn päättävä balladi, jonka laiskassa melankoliassa yhdistyvät 1990-luvun alun syntikkapop-vaikutteet ja Roxetten slovarinkirjoitustaito. Saan lieviä Depeche Mode -väristyksiä – tuskin Violator oli Gesslellekään täysin tuntematon eepos.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#3 Crash! Boom! Bang! (1994)

Fading Like a Flowerin kohdalla mainitsin Gesslen tavan maalata konkreettisia mielikuvia ja Crash! Boom! Bang! jatkaa sitä ajatusta. Kovin monelle ei tulisi mieleen kirjoittaa tuonnimistä balladia (paitsi ehkä Shania Twainille), mutta bändin neljännen studioalbumin nimikappale on jopa nimensä arvoinen ilman huumorin tai ylilyönnin hiventäkään. Jouset ovat älyttömän kauniit ja sävellys tavallistakin vahvempaa Gessleä.

http://youtu.be/aoXrd3_3fYI

#2 It Must Have Been Love (1990)

Biisi, jonka alaotsikko oli alun perin Christmas for the Broken Hearted. Luojalle kiitos, että se tipahti jonnekin. Look Sharpin (1988) jälkeen bändiltä pyydettiin biisi Pretty Woman -elokuvaan ja jo vuonna 1987 kirjoitettu It Must Have Been Love sopi tehtävään täydellisesti. Intron rumpukomppi menee suoraan asiaan ja Fredrikssonin laulama säe ”Lay a whisper, on my pillow” särkee sydämen. Pianovetoisen c-osan sävelkulku nostaa karvat pystyyn joka kerta. Aivan esimerkillinen rakkauslaulu.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#1 Listen to Your Heart (1988)

Ykkösestä ei ole epäilystäkään. Jos on olemassa kappale, jossa yhdistyvät Total Eclipse of the Heartin amerikkalainen mahtipontisuus ja kuolemattomuus sekä ruotsalainen tiivistämisen taito, sen täytyy olla maailman paras. Ja onhan se, ainakin melkein. Bändin toinen USA:n listaykkönen Listen to Your Heart sisältää aivan kaiken tarpeellisen: tunnistettavan intron, kiinnostavan säkeistön, yhteislaulettavan kertosäkeen, siedettävän kitarasoolon, jumalaisen c-osan nostatuksen ja vielä lopuksi biisin ydintä toistetaan fade-outiin asti.

”The scent of magic, the beauty that’s been
When love was wilder than the wind”

Hetki, jolloin Roxette hallitsi maailmaa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

BONUS!

So Far Awayn tapaan Tourismilla julkaistiin akustinen versio alun perin rockimmasta Joyride-raidasta Things Will Never Be the Same. Aivan upea.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!