Sandra – Eurodiscon hitaasti himmenevä supernova

”Supernova/mä tahdon vielä olla/mainoksissa/ja ääni radiossa”, lauloi Neon 2 vuonna 1992. Samaistuiko Sandra siihen?

Tällä viikolla suomen taivaalta voi bongata Ursan mukaan harvinaisen paljon meteoreja eli tähdenlentoja. Kyseessä on ns. Geminidien meteoriparvi. Aktiivisin aika tähdenlennoille on tänään puolenyön aikaan. Ilmiötä voi juhlistaa vaikkapa sujauttamalla Walkmaniinsa Euroopan discotaivaan kestotähden Sandran tuoreimman kasetin Stay in Touchin ja tunnelmoida luonnon strobojen välkkeessä.

Sandra on oman genrensä, eli europopin, todella harvoja edustajia, joiden levytysura on kestänyt yli 30 vuotta. Hänen levyjään on myyty noin 30 miljoonaa kappaletta ja kaikki rouvan julkaisemat studioalbumit ovat nousseet kotimaan Saksan top 20 -listalle. Huomionarvoista on myös se, että Sandra on levyttänyt koko soolouransa samalle isolle levy-yhtiölle eli EMI:lle. Yleensähän yli 35-vuotiaat popartistit tiputetaan kuin kivet kengästä, jos levymyynti ei ole Goljat-luokkaa.

Soolouransa lisäksi Sandra levytti yhdeksän albumia tyttöbändi Arabesquen pääsolistina vuosina 1979–1984. Sandran laulua on kuultu myös entisen aviomiehen Michael Cretun Enigma-projektin levyillä.

Klassista balettia ja laulamista harrastanut nuori Sandra Lauer pääsi levyttämään ensimmäisen kerran jo 13-vuotiaana, mutta varsinainen menestys siunaantui kohdalle vuonna 1979, jolloin hänet värvättiin tyttöbändi Arabesquen riveihin. Tuottajat kuulivat heti, että Sandralla oli äänessään se mystinen ”jokin”. Hän ei ollut ehkä kolmikon paras laulaja teknisesti, mutta kuten aiemmin vaikkapa Diana Rossin ja The Supremesin tapauksessa, keulakuvaksi valittiin tunnistettavin ja omaperäisin laulusoundi. Arabesquen purkkadisco myi miljoonia lähinnä Aasiassa, missä trio työskentelikin yli viisi vuotta. Arabesquen käyttämällä studiolla työskenteli syntikansoittajana myös tuottaja Michael Cretu, josta Sandra löysi sekä tulevan aviomiehensä, että musiikillisen Pygmalionsa.

Michael Cretun oma soolotuotanto ei ollut menestynyt, mutta Sandrasta hän sai tarvitsemansa tulkitsijan. Sandran kiehnäävä, seksikäs, melkein naukuva laulutapa toi juuri sitä kaivattua kipinää ja persoonaa mitä Cretun kolkko synteettinen musiikki tarvitsi toimiakseen kaupallisesti. Sandran ensimmäinen englanninkielinen soolosingle (I’ll Never Be) Maria Magdalena iski luun kurkkuun heti dramaattisesta introsta alkaen. Eurooppa antautui. Single nousi ykköseksi 21 maassa ja myi yli viisi miljoonaa, vaikka sitä ei näkynyt lainkaan Yhdysvaltain tai Britannian top 40 -listoilla.

Sandran imago muuttui Arabesquen naapurintytöstä viileän eteeriseksi maailmannaiseksi. Levynkansiin ja videoihin panostettiin, sillä Cretu halusi suojatilleen selkeän hajuraon pahimman kilpailijansa Dieter Bohlenin Modern Talking -junttimenoon.

Seuraavan kymmenen vuoden aikana Cretu tuotti ja kirjoitti ydintiiminsä avustuksella Data-Alpha-studiolla (ja myöhemmin kotistudiollaan Ibizalla) Sandralle 18 hittisingleä ja seitsemän menestysalbumia. Cretut erosivat vuonna 2007, mutta Sandra on jatkanut musiikintekoa, pääosin samojen muusikoiden ja biisinkirjoittajien kanssa.

Sandran joulukuulle suunniteltu Suomen-kiertue peruuntui järjestäjien toimesta, mutta eurojuuston ystäville tuonee jotain lohtua artistin tuore levy.

Stay in Touch on Sandran kolmas albumi ilman Michael Cretua. Kokeellinen The Art of Love (2007) ja jenkkisoundia hakenut Back to Life (2009) saavat seuraajakseen kunnon ”halolla päähän” -retrolevyn. Blank and Jones -tuottajakaksikko onnistui luomaan huvittavan autenttisen kasarisoundin. Sandran ääni on edelleen ihan hyvässä vedossa, tosin entistä(kin) nasaalimpi. 35 vuotta bisneksessä ei ole myöskään yhtään pehmentänyt laulajattaren aksenttia – onneksi! Vaikka Sandra-soundiin on kuulunut aina laululla digitaalisesti leikkiminen sekä erilaisten kaikujen lisääminen, niin Stay in Touchin suurin ongelma on nykypopista tuttu ilmiö: laulu on paikoitellen niin käsiteltyä ja robottimaista, että korvissa vain surisee.

Luottomies Jens Gadin kirjoittamat kappaleet onneksi toimivat. Fiiliksessä on selvästi haettu 80-luvun puolivälin naiiviutta ja tyttömäisyyttä, sekä laulutavan että sanoitustenkin osalta. Melodiat ovat vahvoja: Heart of Wax voisi esimerkiksi olla kenen tahansa 30 vuotta nuoremman artistin esittämänä todellinen listahirmu.

Stay in Touch tuottaa pettymyksen vain siinä mielessä, että albumeillaan Sandra ja kumppanit ovat aina pyrkineet laajentamaan soundiaan ja tuomaan siihen mielikuvituksellisia vivahteita. Stay in Touch toimii aikakoneena, ja on selvästi rakkaudentunnustus vanhoille faneille, mutta Sandran parhaiden albumien joukkoon se on liian yksitotinen. Vielä vuoden 2002 erinomaisella The Wheel Of Timella Sandra versioi ennakkoluulottomasti muun muassa Depeche Modea ja Talk Talkia. Toivottavasti seuraavalla levyllä kuullaan jotain yhtä pöhköä!

Seuraavassa vielä viisi virstapylvästä Sandran 30-vuotiselta uralta.

Arabesque – Sunrise In Your Eyes (1983)

Sandra lauloi Arabesquen keulakuvana vuosina 1979–1984 yhteensä yhdeksällä pitkäsoitolla. Saksalaistuottajien soundi yhdisteli melko persoonattomasti Abbaa, Boney M:ää ja Baccaraa. 80-luvulle tultaessa musiikki lipui enemmän kohti syntikkaiskelmää. Arabesquen paras markkina-alue oli Japani, mutta muutama isompi hitti saavutettiin myös Saksassa. Sunrise in Your Eyes on aika tyypillinen, helposti unohdettava jollotus, josta vahvimmin jää mieleen Sandran persoonallinen lauluääni. Myöhemmissä haastatteluissaan Sandra ei ole ollut erityisen innoissaan Arabesque -vuosistaan. Kun bändi hajosi vuonna 1984 oli tulevalla rouva Cretulla mielessään jo kokonaan uusi alku.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

(I’ll Never be) Maria Magdalena (1985)

Sandran soolouran ensimmäinen ja suurin hitti. Kappaleen sanoitus on fantastista höttöä: Sandra ei siis halua olla Kristuksen morsian eikä parantua huoruuden synnistä… vai kuinka tämä nyt menikään? Ken tietää, mutta kertosäkeen vuoropuhelu ja sata muuta koukkua takaavat korvamadon. Maria Magdalena ei itse asiassa ollut Sandran ensimmäinen soolosingle; vuosi aikaisemmin hänen soolouransa oli yritetty lanseerata saksankielisellä versiolla Alphavillen Big in Japanista. Ilman menestystä.

http://www.youtube.com/watch?v=y6Kv1_0ICJc

Secret Land (1988)

Sandran levyjen materiaalia valittaessa Cretu ja Sandra pyrkivät välttämään ajan tyypillisintä discopop-soundia. Tulevien Enigma-levyjen vaikutteet kuuluivat jo Sandran kolmannella albumilla Into the Secret Land. Levyn nimikappale on uudelleensanoitettu- ja sovitettu versio saksalaisen Fabriquen Trenchcoat Man -kappaleesta.

http://www.youtube.com/watch?v=KMb5D1W3jSU

Enigma – Sadeness pt 1 (1990)

Michael Cretun maailmanmusiikista ja esimerkiksi gregoriaanisesta laulusta ammentava Enigma lanseerattiin anonyymisti ja salanimillä. Sandra osallistui hankkeeseen vierailevana laulajana viidellä ensimmäisellä Enigma-albumilla. Sadeness-kappaleessa Sandra kuiskuttelee ilman krediittiä kertosäkeen ”Sade dis-moi, Sade donnes-moi” -osuuden. Kappale oli vuoden 1990 suurimpia hittejä maailmassa nousten listaykköseksi 24 maassa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Infinite Kiss (2012)

Sandran tuoreelta levyltä nostettu radiosingle, video on kuvattu keikalla Varsovassa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!