Perseeseen, perseeseen, perseeseen – 10 anaaliviittauksen sisältävää kappaletta Klamydian tuotannossa

Takapuolella voi tehdä vaikka mitä. Siitä voi myös kirjoittaa lauluja, kuten 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä vaasalainen Klamydia on tehnyt läpi uransa.

Takapuoli on hyödyllinen asia. Sen kautta voi ulostaa, päästää ilmoja pihalle, annostella lääkkeitä ja mitata lämpötilan (omansa). Siellä voi salakuljettaa huumeita ja sinne voi laittaa vaikkapa peniksen. Siitä voi myös kirjoittaa lauluja, kuten vaasalainen pers(e/u)punkbändi Klamydia on tehnyt läpi uransa.

Klamydian suhde takapuoleen on intiimi, ellei jopa pakkomielteinen. Perse vilahtelee bändin sanoituksissa niin tiuhaan ja niin monin lempinimin – ”kakkendaaliluukku” ja ”aromipesä” vain muutamia mainitaksemme – että Nuorgamin tutkivat journalistit Mervi Vuorela (teksti) ja Antti Koivumäki (kappaleiden seulonta) päättivät kahlata läpi Klamydian tuotannon ja listata sieltä löytyvät perseviittaukset.

#1 Perseeseen (Kipsi, 1996)

Klamydian kiinnostus kakkospesään tehdään harvinaisen selväksi kappaleessa nimeltä Perseeseen, joka on suomennettu cover saksalaisen Die Lokalmatadoren kappaleesta In Den Arsch. Laulu palvoo aihepiiriään niin syvästi, että on uhrannut sille kokonaisen kertosäkeen. Se menee näin:

”Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen”

Ensimmäisessä säkeistössä kappaleen kertoja – kutsukaamme häntä vaikka Veskuksi – lähtee ruotsinlaivalle viihtymään. Siellä häneen iskee silmänsä Staffan-niminen ruotsalaismies, joka vie Veskun saunaan ja panee häntä perseeseen. Biisi ei kerro mitään, mitä emme jo tietäisi: siis että kaikki ruotsalaiset ovat homoja ja kiinnostuneita kaljalavan kanssa hyttiinsä linnoittautuneista homofobisista suomalaismiehistä. Mutta se kertoo, että Vesku ei vastusta persepanoa.

Saunasession jälkeen Veskulla on ”katkeruus, krapula ja perse kipeä”. Koettelemukset eivät kuitenkaan ole vielä ohi! Satamassa Vesku joutuu – tai pääsee – tullimiehen syyniin. Hän vie kumihanskansa Veskun…

”Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen, perseeseen
Perseeseen, perseeseen”

Perseeseen-single nousi Suomessa listaykköseksi ja myi platinaan oikeuttavat 15 000 kappaletta. Mitä se kertoo meistä?

#2 Satanismia (Klamysutra, 1996)

Satanismia-biisi kertoo – tai on kertovinaan – siitä, kuinka Vesku kuuntelee kotona Kissin saatanallisinta levyä Crazy Nightsia (1987) ja sekoaa. Saatanalliset säkeet kantautuvat myös talon alakertaan, jossa asustelee nähtävästi transsukupuolinen Mari-Markku Kakkalaari.

Biisi antaa nimensä ja ensimmäisten säkeidensä perusteella olettaa, että Klamydialla olisi tällä kertaa mielessään jotain muuta kuin perse. Ehkä Anton LaVey? Okkultismi?

Mutta ei. Sieltä se kakkalaari taas tulee:

”Kakkalaarin neiti lopullisesti sekoaa
Se tunkee pingismailan pyllyynsä
Ja leikkii majavaa”

Jää epäselväksi, miksi Kakkalaarin neiti tunkee pingismailan pyllyynsä ja leikki majavaa. Johtuuko se pimeiden voimien kanssa leikkimisestä? Jos johtuu, miksi pimeät voimat haluavat pingismailan penetroituvan perseeseen? Onko Klamydian jäsenillä tästä omakohtaista kokemusta?

Myös koiran intiimialue menee laulussa sekaisin: ”Se kusee jukkapalmun kumoon ja torttua vääntää.”

Näin toimii satanismi, lapset.

Satanismia-biisin myötä Klamydia asemoi itsensä kovimpien black metal -puristien leiriin. Yhdyntäleikit hoidetaan ainoastaan kakkospesän kautta, koska se jos mikä on anti-life.

#3 Ookko tehny lenkkiä (Pyörällä ilman penkkiä)? (Punktsipum, 2002)

Fetissejä on monenlaisia. Yksi tykkää piiskaamisesta, toinen jaloista, kolmas kumiasuista. Klamydia saa kickinsä siitä, kun takapuoli ”lupsahtaa” penkittömän polkupyörän tankoon.

”Ookko tehny lenkkiä pyörällä iliman penkkiä?
Tanko kun kakkaluukkuun lupsahtaa
Ookko tehny lenkkiä pyörällä iliman penkkiä?
Saattaa vinkee virne naamallesi tupsahtaa”

Tekstin esittämään kysymykseen on kovin vaikea vastata kyllä. Biisin kertoja – kutsukaamme häntä jälleen vaikka Veskuksi – puhuu sen sijaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mitä enemmän pyöräilijöitä tekstiin ilmaantuu, sitä enemmän Vesku kiihottuu nähdessään ”fillaristien köörin peräröörejä”. Ja mitä pidemmälle biisi etenee, sitä lähemmäs orgasmia Vesku pääsee.

”Fillari on hieno mesta
Varsinkin jos puuttuu lesta
Kun hinkkaa runkkaa lujaa sutkuttaa
Se kurkunpäässä pian kutkuttaa”

#4 Kerran kesässä feat. Petri Nygård (Mun mielestä, 2012)

Suomen kesään kuuluu monia asioita, kuten hukkumiskuolemat, rattijuopumukset ja se, että joku tekee aina väkisin ahdistavan kesäbiisin. Vuonna 2012 sen tekivät Klamydia ja Petri Nygård. Mielessään heillä oli tietysti perse.

”Edes kerran kesässä pitää käydä kakkospesässä
Hei, hei, hei!
Kun talvella panee pakkanen, niin miksen kesällä minäkin
Edes kerran kesässä pitää käydä…”

Siis hetkinen, eikä pidä!

Biisi ei kerro, miksi Veskun ja Petrin on välttämättä päästävä kakkospesään. Se ei myöskään selitä, miksi he paneskelevat vain kesäisin eivätkä talvisin. Ovatko he asunnottomia?

Kappaleen musiikkivideossa Vesku ja Petri heiluttelevat kameralle V-käsimerkkejä. Ilmeisesti ne symboloivat tätä nykyä ”kakkospesää”. Pojilla on niin hauskaa, että jää epäselväksi, mihin he tarvitsevat videossa esiintyvää Lola Odusogaa.

#5 Paras perse (Of the Universe) (Loputon luokkaretki, 2011)

Otsikointi on jäätävä – eikä jäätävyys siihen jää. Heti biisin alussa Vesku sohaisee ”ruttunaamoja ja lankkuja”, sillä heillä ei ole samanlaisia ”kankkuja” kuin Veskun unelmadaamilla. Nuo kankut saavat ”urpot ja tumpelot” venäyttämään niskansa ja autokuskit ajamaan päin seinää.

Ei kuulosta kauhean normaalilta. Tapaileeko Vesku avaruusolentoa?

”On selän alla nuo kaksi kaverusta
kun niihin uppoo ei oo mieli musta, beibi”

Tämäkään ei kuulosta kauhean normaalilta. Perseeseen uppoaminen vaatisi valtavan perseen, ainakin jos sisään pyrkii täysikasvuinen mies. On tietysti mahdollista, että biisissä yritetään päästä takaisin kohtuun. Tie sinne olisi tosin helpommin löydettävissä vaginan kautta.

Biisin kuluessa ei jää epäselväksi, etteikö laulun kohteena oleva perse todellakin olisi aivan fantastinen. Suomen kieli ei ole riittänyt, vaan vaikutelmaa on pitänyt korostaa toisella kotimaisella ja jopa englannilla.

”Sulla on taatusti paras perse
of the koko hela fucking universe”

18 vuotta aikaisemmin ilmestyneellä Masturbaatio ilman käsiä -levyllä (1993) Klamydia oli toista mieltä. Silloin paras perse oli missi Nina Autiolla.

”Omaat sellaisen peffan ja pärstäkertoimen
Että sinusta silmiäni irti saa mä en
Ei pärjää edes Marilyni tai Johanna Raunio
Kun esiin sipsuttaa
Peräpeiliään keikuttaa Nina Autio”

#6 Svedunautti mustalla aukolla (Klamydia, 2007)

Ehtikö joku jo unohtaa, että kaikki ruotsalaiset ovat homoja? Ei hätää, Klamydia muistuttaa meitä siitä jälleen!

Tällä kertaa laulun kohteena on ”svedunautti” Anders Störviks. Hän murjottaa yksin avaruusasemalla, koska hänellä on koti-ikävä ja ”pyllyykään ei oo aikoihin nähny kuin peilistä”. Avaruusaseman nimi on – tietysti – Analfabio.

Nyt alkaa jo vähän väsyttää… Herää kysymys, onko Klamydian laulunkirjoittaja Vesku Jokinen jämähtänyt anaalivaiheeseen? Se on noin 1–2-vuotiaan lapsen kehityksessä tapahtuva vaihe, jonka aikana lapsi alkaa tutkiskella peräaukkoaan ja sen toimintaa sekä tiedostaa alueen erogeeniset mahdollisuudet. Wikipedian – ja Sigmund Freudin – mukaan lapsi hakee silloin selvyyttä ”vanhempiensa tahdon, oman tahtonsa ja hallitsemattomien impulssiensa välillä”.

Klamydian teksteissä on kieltämättä paljon hallitsemattomia impulsseja. Vesku ei yksinkertaisesti voi pitää kynäänsä erossa perseistä ja persepanoista.

”Tähtisumussa kuin juhlahumussa Anders sukkulallaan kiitää
huutaa Falleraa se niin naurattaa, suoraan mustaan aukkoon liitää
[– –] ’Va helvete, fy fan’
Ruottalainen toitottaa, kuin mustan aukon kurimus
Sukkulaa syvempään imuttaa
Ei taida enää nähdä himmaa, apuun kirkuu lujaa mammaa”

Jos asiasta haluaa jotain positiivista löytää, niin Vesku näyttäisi päässeen yli anaalivaihetta edeltävästä oraalivaiheesta. Silloin äidin rinta on lapsen suosituin mielenkiinnon kohde.

#7 Vaatteet pois (…ja pylly tänne) (Klamytologia, 1998)

Sieltä se taas tulee, heti otsikossa. Tarina ei tosin kerro, onko kyse naisen vai miehen pyllystä.

”Ota vaatteet pois joku hullu huus
Vaatteet pois, oli heitä kuus”

Kuusi pyllyä…? Eikö vähempi olisi riittänyt? Panokset ovat selvästi kovenemaan päin. Mitäpä muuta proletaarilla olisi menetettävänä kuin… tekstiilikahleensa.

”Vapautus tekstiilien kahleista
Niin nihkeistä, niin ahdistavista
Karvainen setä hullun kiilto silmissään
Avokämmenellä äityy läiskimään”

Kuulostaapa todella miellyttävältä. Näihin persekesteihin on pakko päästä ensi kesänä.

#8 Klamydia on perseestä (XXV, 2013)

Kas, Klamydia on tehnyt itseironisen biisin – ja kertoo siinä olevansa perseestä. Yllättyneitä vertauksen käytöstä ovat:

1.)
2.)
3.)

Tosifaneille Klamydialla on tarjota intiimimpiäkin yksityiskohtia. Bändi ei ole vain perseestä, vaan ”vitun syvältä” sieltä, eikä ”haise hyvältä”.

”Ja aina vaan tulee samaa sontaa
Paikoillensa juuttunut
Mikään ei oo muuttunut
Junttibändi joita onneks ei oo montaa
Aiheet on aivan sairaita
Tai sit ne laulaa vaan pillusta ja viinasta”

Siis heeeeeetkinen. Pillusta? PILLUSTA? Missä täällä pillusta lauletaan?!

#9 Persealasti (Rujoa taidetta, 2009)

Mitä tarkoittaa persealasti? Ilmeisesti samaa kuin alasti, mutta koska kyse on Klamydian biisistä, perse-etuliite on ollut pakko mahduttaa mukaan otsikkoon.

Tällä kertaa Vesku seikkailee helvetissä. Hän tanssii ”persealasti” Luciferin kanssa ja vetää jostain tuntemattomaksi jääneestä syystä sieniä. Ja sitten, täysin tyhjästä, ilmestyvät säkeet:

”Niin sisäsiittoista
Kun ei ole ilkeyttä moista
Kävyn pyllystä löysi hän”

Ookoo.

Kertosäkeessä biisiin ilmestyvät Luciferin lisäksi Allah ja Buddha. Perseviittausten jälkeen ”Allahin rallatus” tuntuu milteinpä raikkaalta tulokulmalta Klamydian teksteihin.

Paitsi että tietysti myös muslimit himoitsevat persettä. Vesku Jokisen, Alexi Laihon ja Tonmi Lillmanin muodostama ”huumoriyhtye” Kylähullut julkaisi vuonna 2007 ep:n nimeltä Lisää persettä rättipäille. Sen nimibiisissä lauletaan, kuinka maailmassa olisi vähemmän sotia ja itsemurhaiskuja, jos ”rättipäät” pääsisivät ”ees kerran hameen alle”.

#10 Onnesta soikeena (single, 1998)

Vuonna 1998 Klamydialta tilattiin kesäkumibiisi Suomen Punaisen Ristin, Väestöliiton ja YleX:n kesäkampanjaan, jolla pyritään ehkäisemään nuorten seksitautien leviämistä.

Klamydia tarttui haasteeseen. Mitäs luulette, mitä se kesäkumillaan teki?

”Mä tein ratkaisun aika terveellisen
Hoidin kesäkumeja paketillisen
Onnesta soikeena mä tupatarkastin sun eteisen ja peräkammarin
Sun eteisen ja peräkammarin”

*

Eiköhän tämä ala olla tässä. Listalle olisi ollut tyrkyllä vielä kappale Vaasalaiset on homeperseitä ja periaatteessa myös Pappas fitta, mutta kieltämättä on hieman hieman vaikea määritellä, miten kappaleessa lauletaan ”isän pimpistä”.

Jäämme odottamaan Klamydian seuraavaa kakkendaaliluukkua pyyhkäisevää kappaletta.