Kuinka Björk katosi omaan universumiinsa – neljä sisäsiittoista albumia

Joillekin Björk-faneille huovutetut hiukset olivat jo liikaa.

On vuosi 1993. Pimeän metsän keskellä olevassa puumökissä istuu homssutukkainen nainen, joka laulaa ihmisten mutkikkaasta tunnekäyttäytymisestä. ”Be ready, be ready to get confused”, Björk sanailee Michel Gondryn ohjaamalla surrealistisella Human Behaviour -videolla.

Peikkonainen on syntynyt. Björkin Debut-albumia myydään maailmalla muutamassa kuukaudessa satojatuhansia kappaleita. Se sisältää ihanaa, voimaannuttavaa musiikkia.

Seuraa kolme muuta albumia, jotka nekin ovat jokseenkin täydellisiä popin ja elektronisen musiikin taidonnäytteitä: riemunkirjava Post (1995), jylhiä teknobiittejä jousiin naittava Homogenic (1997) sekä hauraista, lämpimistä rytmeistä kudottu Vespertine (2001).

Sitten tapahtuu jotain. Björkin musiikki muuttuu vaikeasti lähestyttäväksi, näkökulmasta riippuen joko haastavaksi tai vain tylsäksi.

Seuraavassa Björk-fani tilittää, mikä meni pieleen ja miksi korva kääntyi albumien sijaan b-puolien puoleen.

Medúlla

Kun Medúlla-albumi ilmestyi vuonna 2004, taide tuntui ottaneen niskalenkin musiikintekijästä. Björk halusi levyn sisältävän lähes kokonaan pelkkää ihmisääntä, minkä vuoksi saimme kuulla melodioiden sijaan islantilaista kuoroa ja kurkkulaulua.

Björk vaikutti välillä vain kiekuvan. Ehkä hän iloitsi siitä, että nyt sukellettiin aikaan vuosituhansien taakse, jolloin homo sapiens korisi nuotiolla.

Ensimmäistä kertaa Björkin singlejen b-puolelta löytyvät remiksaukset olivat kauttaaltaan alkuperäisiä kappaleita parempia. Esimerkkinä toimikoot Vökuró, joka Gonzalesin miksaamana on lähdemateriaaliansa lämpimämpi ja sympaattisempi.

Näin oli:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Björk: Vökuró

Näin olisi pitänyt olla:

Björk: Vökuró – vv mix

Drawing Restraint 9

Totuus on, että Björk oli parempi muusikko silloin, kun hän kompuroi rakkauselämässään. 1990-luvulla hänen kainalossaan nähtiin muiden muassa triphopin kylähullu Tricky ja kultahampainen drum’n’bass-tähti Goldie.

Kun vuosituhat vaihtui, Björk tapasi tulevan elämänkumppaninsa, amerikkalaisen kuvataiteilijan Matthew Barneyn, joka tunnettiin friikeistä Cremaster Cycle -avantgardefilmeistään.

Mutta kaksi loistavaa taiteilijaa ei välttämättä tee toisistaan parempia. Björk näytteli Barneyn elokuvassa Drawing Restraint 9 (2005) ja teki siihen väsyttävän tekotaiteellisen soundtrackin harpun säestämine lallatuksineen ja japanilaisine shō-soittimineen.

Sitä yllättyi, kun Björk noina aikoina lauloi oikean melodian, kuten vaikka silloin, kun hän coveroi Joni Mitchellin The Boho Dancen.

Näin oli:

Björk: Cetacea

 

Näin olisi pitänyt olla:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Björk: The Boho Dance

Volta

Kun Earth Intrudersin kaoottiset rytmit jylläsivät ensimmäisen kerran, odotukset Volta-albumia (2007) kohtaan kasvoivat. Ehkä Björk olisi antanut periksi musiikillisille kokeiluilleen ja hellittänyt hieman taiteellisesta kunnianhimostaan.

Ilo oli ennenaikaista. Vaikka Volta sisältää muutamia Björkin 1990-luvun albumeista muistuttavia kappaleita, ne eivät valitettavasti ole yhtä hyviä. Tuntui siltä, että Björk yritti korkeakulttuurisilla viittauksilla peittää sitä tosiasiaa, etteivät häneltä enää luonnistuneet toimivat melodiat.

Pompöösi, venäläisen Fjodor Tjuttševin runoon tehty The Dull Flame of Desire, duetto Antony Hegartyn kanssa, on tästä kammottavin esimerkki.

Näin oli:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Björk: Wanderlust

Näin olisi pitänyt olla:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Björk: Wanderlust (Ratatat remix)

Biophilia

Ja niin teknologia otti niskalenkin taiteilijasta. Uudesta Biophilia-levystä on kirjoitettu etukäteen enemmän kuin monesta muusta Björkin levystä, mutta levyn kuunneltuaan tuntuu siltä kuin Björk olisi lopullisesti päättänyt tehdä musiikkia iPadille ihmisten sijaan.

Levyllä yhdistyvät ilmeisesti luonto ja teknologia, esi-isien kuiskaukset ja mystinen universumi, mutta elämänilo siltä tuntuu kokonaan kadonneen.

Siksi ainoa mitä enää voi kuunnella on syyrilaisen Omar Souleymanin remix-ep kolmesta albumin kappaleesta.

Eihän se luontevalta kuulosta, mutta luontevuus katosi Björkin musiikista jo kymmenen vuotta sitten.

Näin on:

http://www.youtube.com/watch?v=GubPWtA4F2s

Björk: Crystalline

Näin olisi pitänyt olla:

http://www.youtube.com/watch?v=UxXB_LbxgvA

Björk: Crystalline (Omar Souleyman Version)


Björkin Biophilia Spotifyssa