Kenny Rogers, äitien suosikki – 10 mahtavaa länkyttelyä country-popin keisarilta

Kenny Rogers, vanha kunnon kiilusilmä.

Kenny Rogers, vanha kunnon kiilusilmä.

Oi Kenny Rogers, tuo säihkyväsilmäinen partasuu, jonka joulupukkimainen olemus ja karhea setä-ääni hurmasivat miljoonia 1970- ja 1980-luvuilla. Yksi hurmatuista oli äitini. Lapsuudenkodissani ei voinut välttyä Kennyn tuotannolta, joten luonnollisena vastareaktiona ylitarjonnalle aloin vihata sitä. Kennyn musiikki tuntui jotenkin niin lässyltä. Se oli ala-asteikäisestä hidasta ja tylsää, olivathan omat musiikilliset sankarini tuolloin uransa huipulla ollut Michael Jackson ja nykyään minussa lähinnä huvittuneisuutta herättävä Bon Jovi.

Lapsuusvuosien jälkeen asetuin Turkuun, ja sittemmin Helsinkiin. Opintoja eri oppilaitoksissa seurasi työelämä. Vuodet vierivät. Kenny Rogersia en juuri kuullut tai hänen musiikkiaan muistanut. Hänen tuotantonsa hautautui taustahälyksi mieleni sokkeloihin, tärkeämpien hetkien ottaessa etusijan lapsuusmuistojeni sekavassa kudelmassa.

Näin jatkui aina kevääseen 2012 asti. Eräänä toukokuun aurinkoisena iltana, kun katselin läppäriltä suosikkisarjaani Eastbound & Downia, kaikki muuttui. Erään jakson lopussa soinut kappale kiinnitti huomioni. Steroidipäissään höyryävän kaikkien antisankareiden kuninkaan, Kenny Powersin sekoilua ruudulla tahditti laulu, jonka kitaramelodiassa ja hyväntahtoisissa sanoissa oli jotain vetoavaa.

Hetken googlaamisen jälkeen selvisi, että kyseessä on Kenny Rogersin Love Will Turn You Around.

Näin alkoi uudelleentutustuminen äitini suosikkiin, jonka tuotannossa pop ja country kohtaavat saumattomassa liitossa. Tämä jälleennäkeminen on ollut niin riemukas, että haluan jakaa sen kanssanne. Tässä kymmenen esimerkkiä Kenny Rogersin villin arotuulen lailla auringon paahtamia säveliä kuljettavista kappaleista.

#1 Love Will Turn You Around

Kappale, joka palautti minut Kennyn pauloihin. Mahtava kitarasoundi, hienot, maailmoja syleilevät sanat ja ajatonta pop-tarttuvuutta. Vastustamattoman hyväntuulista ja elämän mahdollisuuksista muistuttavaa musiikkia vuodelta 1982.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#2 The Gambler

Elämä on uhkapeliä. Joskus vastaan tulee pelaaja, joka osaa lukea murheisen pelitoverin naamalta koetut ilon ja surun hetket. The Gambler kertoo kuinka elämässä pitää osata valita oikeat kortit ja peliliikkeet.

”You got to know when to hold ’em, know when to fold em
Know when to walk away, know when to run
You never count your money when you’re sittin’ at the table
There’ll be time enough for countin’ when the dealin’s done”

Kappale on yksi Rogersin uran kohokohdista, vaikka se ei ollut hänen itsensä kirjoittama, ja se oli jo kertaalleen levytetty Bobby Baren toimesta. Voidaankin sanoa, että juuri tästä helmestä voi kuulla hänen lahjakkuutensa tulkitsijana, sillä eihän tämä biisi olisi mitään ilman Rogersin hauraan väsyneeltä kuulostavaa, mutta silti voimakasta ilmaisua.

Kappale teki Rogersista myös tv-tähden, koska siihen perustuva The Gambler -televisioelokuvien sarja muodostui hitiksi. Viisiosaisen sarjan neljässä elokuvassa Rogers nähdään esittämässä vanhan koulukunnan uhkapeluria Brady Hawkesia. Pelurin seikkailuihin lukeutuu uhkapeliturnausten ohella rikollisjengin kiinni nappaaminen ja intiaanireservaatin suojeleminen Yhdysvaltain hallitukselta ja karjavarkailta.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#3 Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)

Ennen yli 190 miljoonaa myytyä levyä tuottanutta soolouraansa Kenny Rogers oli jo menestynyt vuosina 1967–76 yhtyeensä The First Editionin (vuodesta 1969 Kenny Rogers and The First Edition) kanssa. Bändin soinnissa oli vahvasti country-vaikutteita, mutta yhtyeen tyyli aaltoili psykedelisen rockin, folkin, keskitien popin, ja jopa hengellisen musiikin välillä.

Bändin suurimmaksi hitiksi Yhdysvalloissa muodostui rohisevasti svengaava, ja tolkuttoman varman päälle pelaavalla nimellä varustettu Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In). Kappaleen ehkä hienointa antia on hapokas kitarointi, jonka kruunaa Terry Williamsin soittama, tukahdetusti eteenpäin nykivä soolo.

LSD:n käytön vaaroista ainakin näennäisesti kertovan kappaleen faneihin lukeutui muun muassa Jimi Hendrix, joka kertoi Rogersille juuri Williamsin soolon tehneen häneen vaikutuksen. Kappale on myös ollut viihdeteollisuuden suosiossa. Se kuullaan Coenin veljesten The Big Lebowski -elokuvan soundtrackilla ja The Driver -videopelissä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#4 Ruby Don’t Take Your Love To Town

Kenny Rogers and The First Editionin suurimmaksi kansainväliseksi hitiksi muodostui vuoden 1969 ilmavasti rullaava, mutta aiheeltaan vakava kuvaus sotaveteraanin kohtalosta. Voiko olla raastavampaa tekstiä, kuin tämä kertomus, jossa halvaantunut mies epäilee vaimonsa lähtevän kaupungille etsimään rakkautta, jota ei sodan hajottamalta mieheltään enää voi saada?

Julkaisuajankohtansa takia kappaletta pidettiin kannanottona Vietnamin sotaan, mutta se on kirjoitettu jo Korean sodan aikaan. Tässä kappaleen live-versio Johnny Cash Show’sta:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#5 Islands In The Stream

Gibbin veljesten, eli Bee Geesin alun perin Marvin Gayelle kirjoittama kappale aloitti Rogersin ja Dolly Partonin menestyksekkään yhteistyön, johon kuului niin lukuisia listahittejä kuin joululevykin. Countryn ja AOR:n välimaastossa tasapainoilevan balladin sointi voi olla ensikuulemalta hieman lipevä, mutta jos sille antaa mahdollisuuden, tarjoaa se kyynisyydestä riisuvaa tunnelmointia.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#6 If Wishes Were Horses

Harmonisen utuinen If Wishes Were Horses on malliesimerkki Kenny Rogers and The First Editionin vähemmän rosoisesta puolesta. Kappaleen kuiskaileva laulanta karsiutui myöhemmin pois Rogersin repertuaarista, hänen keskittyessään raspikurkkuisempaan, maskuliinisempaan tulkintaan saavuttaakseen laajan yleisön suosion. Harmi, kyllähän tällaistä tuutulaulantaa olisi kuunnellut enemmänkin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#7 Tulsa Turnaround

Kenny Rogers oli The First Edition -yhtyeessä sekä laulaja, että basisti. Ja jos jossain biisissä basson vetovoima on kohdillaan niin tässä huuruisesti svengaavassa taidonnäytteessä, jossa hidas groove taittuu countryn kapakkalaulelmaksi ja takaisin. Jopa Kennyn laulusuorituksessa on normaalia enemmän venkoilevan hidasta boogieta, joten ei ihme, että myös kappaleen teksti on yhtä imelän savun verhoamaa hilpeyttä:

”Oh lord, I wish had never been stoned
Cause when I get high I can’t leave the women alone”

Näin toteaa pormestarin tyttäreen kajonnut laulun sankari, ja Eastbound & Downin Kenny Powers takatukkineen tulee väistämättä taas mieleen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#8 Lucille

Ei, tämä ei ole se sama kappale, jonka muun muassa Otis Redding, Little Richard ja The Beatles ovat levyttäneet. Tämä on Rogersin soolouran ensimmäinen hitti, ja samalla hänen tuotantonsa puhtainta country-osastoa. Jos jokin, niin sydänsurut, joita podetaan viskilasin ääressä, ja kolmiodraamat ovat keskeinen teema countryn kuvastossa. Tässä kaihoisassa balladissa kaikki nämä ainesosat ovat täydellisessä tasapainossa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#9 Anyone Who Isn’t Me Tonight

Dolly Partonin lisäksi Rogersilla oli lukuisia duettohittejä 1970- ja 1980-luvuilla eri naisartistien kanssa. Dottie Westin kanssa hän äänitti tukun kappaleita, jotka kaikki päätyivät country-standardeiksi. Anyone Who Isn’t Me Tonight on näistä ehkä tarttuvin ja suorasukaisesti seksuaalista kanssakäymistä kuvaavissa sanoituksissaan lennokkain.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#10 Tennessee Bottle

Tässä biisissä ei ole sinällään mitään erikoista, mutta koska Kenny Rogersin hienoudesta vähintään 90 prosenttia koostuu hänen sopivasti raspisesta äänestään, on aivan soveliasta päättää juttu kappaleella, joka kertoo juurevaa tarinaa siitä, kuinka pullo vie miestä, eikä toisinpäin. Jos tämän laulaisi joku pojankoltiainen, niin kuka sitä uskoisi? Mutta kun Kenny mylvii läpi kertosäkeen, voi oikein kuulla pontikkapullojen kilahtelun erämökin hyllyillä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus!

Kenny Rogers esitti The Gamblerin myös The Muppet Show’ssa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus II!

Ruby Don’t Take Your Love To Townista on tehty kymmeniä cover-versioita. Kappaleen ovat levyttäneet muun muassa Right Said Fred, Cake, Wellington International Ukulele Orchestra ja The Killers, jonka versio tässä:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus III!

Useita Rogersin kappaleita on käännetty myös muille kielille. Tässä tšekkiläisen Pavel Bobekin versio, Lásko, mě ubývá sil, joka oli silloisessa Tšekkoslovakiassa valtaisa hitti:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!