Hyväntuuliset folkpoplähettiläät – 17 virstanpylvästä American uralta

America karvaisella 1970-luvulla: Gerry Beckley, Dewey Bunnell ja Dan Peek.

America karvaisella 1970-luvulla: Gerry Beckley, Dewey Bunnell ja Dan Peek.

Amerikkalaisen folkia ja countrya poppiin sekoittaneen American syntytarina on vähintäänkin mielenkiintoinen: klme parikymppistä kaveria, joiden amerikkalaisisät olivat naimisissa brittinaisten kanssa ja palveluksessa Yhdysvaltain armeijan ilmatukikohdassa Englannissa, West Ruislipissa lähellä Lontoota 1960- ja 1970-lukujen taitteessa.

Nämä kolme poikaa, Dan Peek, Gerry Beckley ja Dewey Bunnell, päätyivät kaikki lukion jälkeen työskentelemään tukikohdan varastolle. Heitä yhdisti kiinnostus musiikkiin, joka oli syventynyt teini-iän jälkeen intohimoksi. Idea yhteisen bändin perustamisesta syntyi, ja nimeksi yhtyeelleen he valitsivat American, osittain kunnioittaakseen kotimaataan.

Kaikki kolme tekivät kappaleita itse, sekä soittivat useita instrumentteja. Heti alussa he myös huomasivat toistensa vahvuudet soittajina ja biisintekijöinä: Beckleyn leipälaji oli hempeät balladit, Peek toi mukanaan kantrivaikutteita ja Bunnellin tyyli oli jotain rockahtavaa, vähän rosoisempaa. Bunnell ja etenkin Beckley olivat myös kiinnostuneita kappaleiden rakenteista ja sovittamisesta. He olivat kitaransoittajina enemmän komppaajamiehiä, Peekin hoidellessa enimmät sooloilut. Kolmikko opetteli myös laulamaan yhdessä moniäänisiä stemmoja.

American kultakausi kesti lähes koko 1970-luvun, kuihtuen pikkuhiljaa Dan Peekin tultua uskoon, erottua bändistä ja jatkettua uraansa hengellisen musiikin parissa vuonna 1977. Beckley ja Bunnell päättivät jatkaa duona, ja ovat levyttäneet sekä konsertoineet America-nimen alla tähän päivään saakka. Dan Peek menehtyi äkilliseen sydänlihaksen tulehdukseen heinäkuussa 2011.

#1 RIVERSIDE (AMERICA, 1971)

American debyyttialbumi julkaistiin vuonna 1971, eikä se aluksi saavuttanut juurikaan suosiota. Vasta A Horse With No Name -singlen hitiksi nousemisen jälkeen alkuvuodesta 1972 albumi lopulta myi platinaa ja nousi Billboardin listalla sijalle 1. Levyn musiikki on pääsääntöisesti akustista folkpoppia, eikä läheskään kaikissa kappaleissa kuulla edes rumpuja, ainostaan joitain kevyitä perkussiosoittimia. Keskustelut West Ruislipin tukikohdassa Vietnamista palaavien sotilaiden kanssa synnyttivät myös yhden debyyttilevyn kappaleista, Sandmanin. Se kertoo sotilaiden nukahtamisvaikeuksista vihollisen hyökkäyksen pelossa. Levyn aloituskappale Riverside taas tuo heti esille sen, mikä Americassa kiehtoo vielä nykyäänkin: täydelliset lauluharmoniat.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#2 A HORSE WITH NO NAME (SINGLE, 1972)

Kun American debyyttilevy ei lähtenyt heti myymään, bändi yritti laittaa markkinoille sellaisen kappaleen, josta voisi tulla suosittu molemmilla puolilla Atlanttia. A Horse With No Namesta tulikin jättimenestys, ja se on edelleen American tunnetuimpia kappaleita. Singlen b-puolena kuultiin Dan Peekin kynäilemä Everyone I Meet Is from California. Debyyttilevystä otettiin samantien uusi painos, johon single oli lisätty, ja biisi onkin ollut mukana albumin kaikissa painoksissa sen jälkeen. A Horse With No Namea on usein luultu Neil Youngin kappaleeksi, ja ironista onkin, että se syrjäytti Youngin Heart of Goldin ykköspaikalta Billboardin Hot 100 -listalla maaliskuussa 1972.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#3 VENTURA HIGHWAY (HOMECOMING, 1972)

Debyyttialbuminsa menestyksen jälkeen American jäsenet palasivat takaisin kotimaahansa ja ottivat asemapaikakseen Los Angelesin. Seuraava albumi, bändin itsensä tuottama Homecoming, jatkoi debyytin menestystä ja muutti yhtyeen suuntaa akustisesta ilmaisusta hienoisesti sähköisempään. Albumin ensimmäinen kappale Ventura Highway on myös yksi bändin tunnetuimmista. Anekdoottina kerrottakoon, että vuonna 2001 tuottajakaksikko Jimmy Jam ja Terry Lewis sämpläsi biisin tarttuvaa kitarakuviota menestyksekkäästi Janet Jacksonin biisiin Someone to Call My Lover.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#4 DON’T CROSS THE RIVER (HOMECOMING, 1972)

Homecoming laajensi American repertuaaria myös tyylilajillisesti. Don’t Cross the River on Dan Peekin kirjoittama kantrihenkinen rakkauslaulu tulevalle vaimolleen.

http://www.youtube.com/watch?v=fZFGrkQHP4s

#5 MOON SONG (HOMECOMING, 1972)

Gerry Beckleyn ollessa American herkkien rakkauslaulujen rustaaja, Dewey Bunnell taas osasi tehdä tiettyyn tunnelmaan sopivia kappaleita, kuten tämä täysikuun loisteessa fiilistelyyn sopiva biisi osoittaa. Kuu, keissi olutta ja ystävä, mitä muuta tarvitset?

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#6 SATURN NIGHTS (HOMECOMING, 1972)

Homecomingia pidetään yleisesti ottaen American klassikkoalbumina. Tässä esiteltävien kappaleiden lisäksi ei pidä unohtaa Gerry Beckleyn kauniita ja herkkiä kappaleita To Each His Own, Only in Your Heart sekä Till the Sun Comes Up Again, eikä Dewey Bunnellin psykedeelistä Cornwall Blankia. Myös A Horse With No Name -singlen kääntöpuolen uudelleenäänitetty versio California Revisited sekä John Martyn -cover Head & Heart sähköpianosäestyksineen ovat mainitsemisen arvoisia kappaleita levyllä. Arvoisensa päätöksen Homecoming sai Dan Peekin majesteettisesta Saturn Nightsista.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#7 WIND WAVE (HAT TRICK, 1973)

Kolmannella albumillaan America uskaltautui kokeilemaan taiteellisia rajojaan vielä enemmän, mikä näkyi hetkellisenä myyntilukujen notkahduksena. Aikaisempien levyjen folk-ote oli saanut väistyä kokeellisempien ratkaisujen tieltä. Ainoa kappale, joka albumilta nousi pikkuhitiksi, oli rauhallinen Muskrat Love, laulaja-lauluntekijä Willis Alan Ramseyn tekemä kappale. Itse albumi ei myynyt edes kultaa, kahden edeltäjänsä yltäessä platinamyyntiin. Siitä huolimatta Hat Trickiltä löytyy aimo rypäs mielenkiintoisia kappaleita. Wind Wave on yksi niistä.

http://www.youtube.com/watch?v=-jfdg3f4mwQ

#8 HAT TRICK (HAT TRICK,1973)

Hat Trickin nimikappale on monella tapaa erityinen. Se on American ainoa kappale, joka on kreditoitu kaikille kolmelle jäsenelle. Se selittänee sen, että kappale on itse asiassa kolmen lyhyemmän kappaleen yhteensulautuma. Kahdeksan ja puolen minuutin kestollaan Hat Trick on myös American pisin levytetty kappale. Lisäksi kappaleessa kuullaan muun muassa Carl Wilsonin (Beach Boys) taustalaulua sekä miimikko Lorene Yarnellin steppausta.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#9 RAINBOW SONG (HAT TRICK, 1973)

Hat Trickin kappaleissa koskettimet saivat lisää tilaa, ja bändi uskaltautui sähköpianon lisäksi kokeilemaan myös suureellisempia jousisovituksia. Keikkatilanteessa jousiosuudet hoidettiin kätevästi mellotronilla.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#10 TIN MAN (HOLIDAY, 1974)

Hat Trickin myyntipettymyksen jälkeen America haki tuottajaa, joka nostaisi bändin uran uuteen nousuun. The Beatlesin hovituottaja George Martin oli käytettävissä, ja American kaverit olivat haltioissaan. Martinin kädenjälki kuuluu selkeästi Holidayn kappaleiden tuotannossa, ja levy oli myös myyntimenestys. Dewey Bunnell kirjoitti levylle Ihmemaa Oz- viitteitä sisältävän Tin Manin. Yhteistyö Martinin kanssa jatkui vielä usean vuoden ajan, päättyen vuoden 1979 Silent Letter -albumiin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#11 LONELY PEOPLE (HOLIDAY, 1974)

Holidayn aikoihin naimisiin mennyt Dan Peek kirjoitti yhdessä vaimonsa Catherinen kanssa tämän yksinäisiä ihmisiä lohduttavan kappaleen. Peek koki itse olleensa ennen yksinäinen, ja tunsi nyt naimisiin päästyään voittaneensa. Samalla hän kuitenkin oli surullinen niiden ihmisten puolesta, joilla ei ollut ketään, koska hän tiesi, millaista se oli.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#12 SISTER GOLDEN HAIR (HEARTS, 1975)

American viides albumi jatkoi Holidayn viitoittamalla tiellä, ja siltä irtosi muutama singlehittikin. Beckleyn Sister Golden Hair sai hieman sanoitusapua Jackson Brownelta. Bändi oli Brownen kanssa yhtä aikaa kiertueella, ja takahuoneessa soiteltiin biisiaihioita puolin ja toisin. Beckleyn laulaessa kertosäettä ”will you meet me in the middle, will you meet me in VA”, tarkoittaen lyhenteellä Virginian osavaltiota, Browne kuuli, että Beckley laulaa ”will you meet me in the air”. Beckleyn mielestä se kuulosti paremmalta, ja päätti muuttaa sanoitusta.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#13 COMPANY (HEARTS, 1975)

Hearts sisältää monta tunnelmallista kappaletta George Martinin sovituksellisella näkemyksellä, esimerkkeinä vaikkapa Midnight, Daisy Jane, Bell Tree ja Seasons. Levylle sisältyy myös hauska reggaehenkinen kokeilu Woman Tonight. Ehdottomiin huippuhetkiin kuuluu mielestäni Dewey Bunnellin kirjoittama Company.

Kuuntele kappale Spotifyssa:

#14 AMBER CASCADES (HIDEAWAY, 1976)

Seuraava albumi Hideaway oli edeltäjiensä tapaan menestys, sisältäen singlehitit Today’s The Day ja Amber Cascades. Tuttujen elementtien lisäksi bändi kokeili parilla kappaleella (Don’t Let It Get You Down, She’s a Liar) hieman rokimpaa otetta. Martinin sovitusten toteuttaminen livenä alkoi jo tuottaa yhtyeelle hankaluuksia, ja siksi heidän oli palkattava lisäsoittajia välttyäkseen instrumenttien vaihtamiselta kesken kappaleen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#15 GOD OF THE SUN (HARBOR, 1977)

Dan Peekin viimeiseksi America-albumiksi jäänyt Harbor äänitettiin Havaijilla, Kauain saarella. Albumin ulkoasun positiivisuudesta huolimatta sen sisältö oli jollain tapaa synkempää, eikä se menestynyt lainkaan yhtä hyvin kuin American aiemmat albumit. Dan Peek erosi yhtyeestä vain pari kuukautta albumin julkaisun jälkeen. Muutama valopilkku albumilla kuitenkin on, kuten tämä Gerry Beckleyn beatlesmäinen God of the Sun.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#16 YOU CAN DO MAGIC (VIEW FROM THE GROUND, 1982)

Dan Peekin lähdön jälkeen America ei ollut enää entisensä. Jäljelle jääneen duon seuraavat albumit Silent Letter (1979) ja Alibi (1980) eivät menestyneet edes kohtalaisesti. Musiikillisesti America alkoi liukua entistä enemmän kohti kevyttä aikuisrockia. Myös muiden kuin Beckleyn ja Bunnellin itse tekemät kappaleet kelpasivat levytettäviksi. Vuonna 1982 bändi sai yllätyshitin: monille hittibiisejä rustanneen Russ Ballardin kirjoittama You Can Do Magic nousi kahdeksanneksi Billboardin singlelistalla, nostaen myös View from the Ground –albumin sijalle 41.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#17 THE BORDER (YOUR MOVE, 1983)

Seuraavana vuonna America esiintyi The Last Unicorn -animaatioelokuvan soundtrackilla. Yhteistyö Russ Ballardin kanssa puolestaan jatkui Your Move -albumilla. Studiosessiot eivät kuitenkaan sujuneet suunnitelmien mukaan. Ballard teki albumille lähes kaikki kappaleet yksin, soittaen myös useimmat instrumentit. Beckleyn ja Bunnellin tehtäväksi jäi ainoastaan laulaa Ballardin tekemien taustojen päälle. Dewey Bunnell teki uudet sanat Ballardin kirjoittamaan The Borderiin, josta tulikin American viimeinen top 40 -hitti.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Mitä sen jälkeen…?

American seuraava siirto oli tehdä vuonna 1984 ajan hengen mukaisesti syntetisaattoreihin ja rumpukoneeseen nojaava albumi, joka sai nimekseen Perspective. Seuraavaa studioalbumia saatiin odottaa kymmenen vuotta, Hourglass julkaistiin vuonna 1994. Sen jälkeen America on julkaissut albumeja 4–5 vuoden välein. Uusimmalla levyllä Back Pagesilla (2011) kuullaan tulkintoja muiden tunnetuiksi tekemistä kappaleista. America on keikkaillut ahkerasti jo yli neljäkymmentä vuotta, eikä loppua näytä olevan näkyvissä.