Draamakuningatar – kantrilegenda Tammy Wynetten erikoinen elämä

Rikas elämä synnyttää säkenöivän tukan

Pimeä puoli ei päälle näy.

”How many times has someone said to you ’Hmm, well you should do this, and you should not do that’, and you think to yourself – how can they tell me that? What do they know?”

(Tammy Wynette esittelee kappaleensa What Do They Know konsertissa, 1993)

Kun Tammy Wynette kuoli 6. huhtikuuta vuonna 1998, surivat Yhdysvaltojen etelävaltiot kantrin esimmmäisen naisen ja supertähden puolesta. Kuolema ei kuitenkaan tullut kenellekään yllätyksenä. Viimeisessä tv-esiintymisessään 55-vuotias Wynette näyttää useista kasvojenkohotuksistaan huolimatta ikivanhalta. Hän kertoo yleisölle ”voivansa loistavasti” ja esittää sen jälkeen viimeisillä voimillaan, kuin hukkuva, tunnuskappaleensa Stand by Your Manin. Tammy Wynetten kaikki yhdeksän elämää on jo käytetty.

Loisto ja kärsimys kiinnostavat ihmisiä. Joissain tarinoissa ne kietoutuvat niin voimakkaasti yhteen, ettei niitä kykene enää erottamaan toisistaan. Joidenkin tähtien ura jopa rakentuu näiden kahden äärimmäisyyden varaan. Tammy ei ollut vain tähti, monille hän oli instituutio.

Tammy Wynette kuohkeassa permanentissaan, silkkibleiserissään ja timanttikorvakoruissaan edusti sitä klassista menestystarinaa, jota Yhdysvalloissa on aina rakastettu. Hän oli ollut joskus rutiköyhä yksinhuoltajaäiti, mutta nyt hän esitteli bussilasilliselle uteliaita faniklubilaisia hulppean kartanonsa valtavia kattokruunuja, jotka oli tilattu ”Euroopasta asti”.

Hillary Clinton oli muutama vuosi aikaisemmin erehtynyt käyttämään haastattelussa Tammy Wynetteä esimerkkinä sellaisesta ”pikkuvaimosta”, jollainen hän ei ainakaan aikoisi olla. Reaktio oli ”välitön ja brutaali”, kirjoitti Clinton myöhemmin muistelmissaan.

Wynette oli etelävaltioissa enemmän kuin laulaja. Tämä puuvillapelloilta kauneussalongin kautta kantrin ensimmäiseksi naispuoliseksi supertähdeksi noussut blondi oli kantrimusiikin- ja kulttuurin ”The First Lady”, ensimmäinen nainen. Samalla, kun Clinton halvensi Wynetteä, hän halvensi ihmisten silmissä koko etelän elämäntapaa.

Valkoisen talon ”first ladyksi” pyrkivä Clinton tajusi massiivisen pr-virheensä ja pyysi anteeksi, sekä julkisesti, että yksityisesti.

Hillaryn olisi tietenkin pitänyt tietää paremmin. Tammy saattoi laulaa miehensä rinnalla pysymisestä, mutta avuton hän ei ollut.

Mississippi

Tammy Wynette, ristimänimeltään Virginia Wynette Pugh syntyi Tremontissa, Mississippissä vuonna 1942. Hänen isänsä kuoli aivokasvaimeen Wynetten ollessa alle vuoden ikäinen. Wynetten äiti kasvatti tyttärensä yhdessä omien vanhempiensa kanssa, heidän puuvillafarmillaan. Vaikka perhe ei ollut rutiköyhä, kuten monet naapurustossa, oli puuvillanpoimiminen kovaa työtä, ja Wynette vihasi sitä. Kaikkein mieluiten hän lauloi, tai unelmoi tähtien elämästä, jota hän itse saattoi ihailla vain elokuvalehtien sivuilta.

Wynetten lahjakkuus oli selvää jo pienestä pitäen. Sen lisäksi, että hän lauloi tyylipuhtaasti, oppi tyttö myös soittamaan useita instrumentteja vaivattomasti. Kukaan perheessä ei kuitenkaan ottanut tosissaan Wynetten puheita laulajaksi ryhtymisestä. Maatalon tyttäret perähikiällä harvemmin muuttuvat kantrikuningattariksi.

Teini-iässä Wynette oli kuitenkin jo koulunsa tähti. Pidetty ja ihailtu, mutta myös hämmentävän villi ja kova keksimään tarinoita. Tarinoissaan Wynette melkein jo eli ihailemiensa julkkisten saippuaoopperamaista elämää. Wynettelle ei kelvannut pelkkä arki, hän halusi jännitystä ja romantiikkaa, ja jos sitä ei ollut tarjolla, hän keksi sen itse.
Kotona välit äitiin olivat kireät, ja Tammy päätti itsenäistyä kertaheitolla menemällä naimisiin 17-vuotiaana.

Aikuisten elämä ei kuitenkaan ollut sitä mitä Wynette oli odottanut. Hän löysi itsensä tappelemassa miehensä kanssa sähköttömästä hökkelistä, kaksi pientä lasta jaloissaan, ilman koulutusta tai tulevaisuutta.

Elintasoaan nostaakseen Wynette opiskeli kauneudenhoitajaksi, ja perhe muutti Mississippin Tupeloon. Kolmatta lasta odottaessaan laulajanurasta edelleen haaveileva nuori nainen päätti, että nyt riitti. Wynette muutti lastensa kanssa Alabaman Birminghamiin aloittaakseen kaiken alusta. Aviomies seurasi perässä, yritti viedä lasten huoltajuuden ja ajoi samalla muutenkin epätoivoisen Wynetten heromoromahdukseen ja mielisairaalaan. Hoitokeinona käytettiin kahtatoista sähköshokkia.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Nashville

Sähköinen Mississippi Queen

Matkalla yh-äidistä ensimmäiseksi leidiksi.

Vuonna 1965 Tammy vihdoin jätti miehensä lopullisesti. Hän lainasi tuttavapariskunnalta bensarahat ja ajoi lastensa kanssa Nashvilleen ilman omaisuutta, suunnitelmaa tai käteistä. Hän halusi edelleen olla laulaja. Jos moiset haaveet olivat aikaisemmin olleet höpsöjä, olivat ne tälle pennittömälle yksinhuoltajalle jo melkein mielipuolisia. Wynette ei tuntenut kantrimusiikin pääkaupungissa ketään eikä kukaan tuntenut häntä.

23-vuotias Wynette oli nyt täysin omillaan. Avioerosta kuultuaan hänen vanhempansakin olivat katkaisseet välit villikkotyttäreensä.

Seuraavat pari vuotta olivat pelkkää ”älä soita meille, me soitamme sinulle” -tylytystä. Tässä vaiheesa Tammyn intohimo päästä lavalle oli kuitenkin jo melkein pakkomielteistä. Kaikki muu, myös lapset, jäivät toiseksi.

Wynette oli taloudellisesti viimeisillään koelaulaessaan Epic-levy-yhtiön tuottajalle Billy Sherrillille vuoden 1966 lopussa. Sherrill tajusi heti, että oikean kappaleen kanssa tämä yh-äiti voisi olla hitti. Se oikea kappale löytyikin, ja Wynette kutsuttiin studiolle levyttämään.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Ensimmäinen single Apartment Number 9 kertoo hylätystä naisesta, joka odottaa miestään asunto nro yhdeksästä, kykenemättömänä poistumaan kodistaan. Kappale oli täydellinen Tammylle. Hän kuulosti hyvältä, mutta vielä tärkeämpää, hän kuulosti todelta – todelliselta hylätyltä naiselta, jota elämä oli kolhinut.

Levytyssopimuksen lisäksi Wynettel sai myös, uuden näpsäkämmän nimen: Tammy. Myöhemmin ihmiset alkoivat käyttämään Tammyn toista nimeä sukunimenä.

Wynetten ensimmäinen levytys oli myös samantien ensimmäinen hitti. Uudessa tähdessä yhdistyivät vastustamattomasti kantriyleisönkin kaipaama glamour: korkea blondattu kampaus, tekoripset ja kauniit kasvot sekä ääni, joka oli täynnä tuskaa, tunnetta ja hieman vaaraakin.

Melkein samanaikaisesti aloittaneen Dolly Partonin levytykset olivat erinomaisia, mutta persoonana hän oli täysin erilainen. Dolly vinkkasi silmää ja pärjäsi kyllä aina. Sen sijaan Tammyn epätoivoon saattoi todella uskoa.

http://www.youtube.com/watch?v=i2o9-jmtNoU

Tuottaja Sherrill ja Tammy olivat löytäneet musiikillisesti yhteisen sävelen. Sherrill tuotti perinteistä kantria, mutta lisäsi päälle ripauksen hienostuneisuutta viuluilla ja pianomelodioilla. Tammy itse kirjoitti ja lauloi naisen näkökulmasta, naisen elämästä ja niistä ristiriidoista ja törmäyksistä, joita todellinen elämä ja päiväunelmat tuottivat. Aiheet saattoivat olla sentimentaalisia, mutta Tammyn tulkinnoissa oli aina mukana tiettyä voimaa – päähänpotkitun koiran hiljaista ylpeyttä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Yksi syy Tammyn tulkintojen syvyyteen oli ehkäpä se, että tuska oli hänen elämässään aina jollain tavalla läsnä. Jos se ei ollut henkistä, niin sitten fyysistä. Synnytettyään neljännen tyttärensä vuonna 1970, Tammylle tehtiin traumaattinen kohdunpoisto. Huonosti hoidettu operaatio johti elinikäiseen leikkauskierteeseen.

Myös vatsa ja munuaiset tuottivat tähdelle jatkuvia ongelmaa. Vaivat aiheuttivat valtavia kipuja, joihin määrättiin ajan tyyliin voimakkaita ja voimakkaasti addiktoivia kipulääkkeitä.

Wynette leikattiin elämänsä aikana 26 kertaa. Hän oli lisäksi lukemattomia kertoja sairaalahoidossa pienempien komplikaatioiden takia.

Leikkauksia melkeinpä suurempi ongelma oli kuitenkin, ettei Tammy ottanut lääkkeitä pelkästään fyysisiin kipuihinsa. 1980-luvulle tultaessa tähti oli niin pahasti koukussa demeroliin ja vicodiniin, että keikkaorganisaatiossa oli koko ajan muutama mies etsimässä Tammylle lääkkeitä kunkin paikkakunnan ensiavuista. Tammyn oma lääkäri oli kieltäynyt kirjoittamasta uusia reseptejä jo aikaa sitten. Ystävät joutuivat todistamaan järkyttyneinä, kuinka tähti piikitti itseään milloin tahansa, niin kuin kyse olisi kahvikupin juomisesta.

Music City, U.S.A

Sori, feministit

Sori, feministit

Laulajattaren menestykseen terveysongelmat eivät kuitenkaan vaikuttaneet mitenkään. Pelkästään vuosina 1967–77 Tammy levytti kaikkiaan 16 country-listan ykköshittiä, ja hänen albuminsa Tammy’s Greatest Hits (1969) oli ensimmäinen naispuolisen kantri-artistin levy, joka ylsi Yhdysvalloissa miljoonamyyntiin.

Yleisön silmissä hän oli jo kantrin kuningatar ja ensimmäinen nainen. Lopullisesti Tammy kruunattiin, kun hän tapasi nuoruudenidolinsa George Jonesin, kantrin ensimmäisen miehen.

http://www.youtube.com/watch?v=2XZSzBa0aFU

Toista kertaa naimisiin mennyt Tammy jätti miehensä, ja Jones ja Wynette avioittuivat 1969. Tammy ja George olivat levy-yhtiön pr-miehen märkä uni: kaksi aikansa suurinta kantritähteä yhdessä sentimentaalisessa paketissa. Seuraavat vuodet duo levytti ja esiintyi lähinnä kahdestaan. Laulut leivottiin suoraan parin elämästä, sokeria säästämättä. Esimerkiksi The Ceremony kertoi, mistäpä muusta kuin parin vihkiseremoniasta, papin puheella kruunattuna.

Kulissi pitää

Kulissi pitää.

Kulisseissa meno oli kuitenkin rajumpaa. George Jones oli väkivaltainen alkoholisti ja huumeidenkäyttäjä ja Tammy taas draamakuningatar, joka ystäviensä mukaan saattoi lavastaa kotonaan murron tai tulipalon vain huomiota saadakseen. Ylellinen julkisivu pysyi kuitenkin pystyssä, ja duo levytti seitsemän kantrilistojen kärjen tuntumaan noussutta albumia. Suuri yleisö ei tiennyt avioparin käsirysyistä ja aseidenheilutteluista tai siitä, kuinka sekava, pikkumiehiä näkevä Jones jouduttiin pahimmillaan viemään kotoaan pakkopaidassa hoitoon.

Tammy oli sekä uhri että katalysaattori. Vuonna 1978 laulaja nousi Yhdysvalloissa otsikoihin, kun hänet löydettiin harhailemasta tien poskesta Pulaskista, Tenneseestä, hakattuna. Wynette kertoi, että hänet oli kaapattu mukaan tavaratalon parkkipaikalta, pahoinpidelty ja tiputettu myöhemmin tien poskeen hänen ”näyteltyään kuollutta”. Tapaus sai valtavasti huomiota tabloid-lehdissä. Wynette sai useita nimettömiä viestejä väitetyiltä kinappaajilta ja liikkui pitkään valtavan turvamieslauman ympäröimänä.

Mystisten kidnappaajien henkilöllisyyttä ei saatu koskaanselville. Monet epäilivät jo tuolloin, että tapaus oli vain halpa julkisuustemppu. Ehkä lehtikuvissa mustelmiaan esittelevä tähti suojeli uutta aviomiestään? Tähän johtopäätökseen ovat päätyneet myöhemmin jopa Tammyn omat tyttäret.

Tammylla oli paljon epäonnea elämässään, mutta jollain oudolla tavalla hän tuntui myös ruokkivan tragedioitaan. Hänen elämäänsä läheltä seuranneet näkivät täydellisen meikin ja kampauksen takana paljon imagoaan monimutkaisemman naisen, jonka pimeä puoli tuntui houkuttelevan tähden elämään ongelmia ja tuhoa.

http://www.youtube.com/watch?v=ef98DfaHIU4

Hollywood

1980-luku tuli rymisten tupaan

1980-luku tuli rymisten tupaan.

1980-luvun alkupuolella Tammyn tyyliä päivitettiin first ladylle sopivalla dynastiamaisella loistokkuudella. Myös musiikki soi nyt urbaanimpana ja flirttaili ensimmäistä kertaa popin kanssa. Levyt ja konserttikiertueet myivät edelleen hyvin. Tammyn haave elää saippuaoopperassa toteutui sekin omalla tavallaan, kun hän sai vakiroolin Darlene Stenkowskina The Capitol –nimisessä päivittäisdraamassa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Vain pari kuukautta kestäneen neljännen avioliittonsa jälkeen Tammy seurusteli muun muassa Hollywood-tähti Burt Reynoldsin kanssa. Viidettä ja viimeistä kertaa alttarille hän käveli muusikko-tuottaja George Richeyn kanssa. Kaikista Tammyn miehistä juuri Richeyn maine on ristiriitaisin. Toisten mielestä George Richey teki kaikkensa Tammyn eteen, toisten mielestä hän teki kaikkensa puristaakseen Tammysta kaiken taloudellisen hyödyn irti.

Tammy itse ylisti manageriaviomiestään. Jotain outoa oli kuitenkin siinä, että aviomies ei puuttunut tähden vakavaan huumausaineongelmaan, vaan pikemminkin mahdollisti sen.

Mikään kipu ei voinut estää Tammya esiintymästä; kaikki voitiin hoitaa lääkityksellä ja show jatkui taas. Viimeisenä vuotenaan Tammy sai lavan ulkopuolella jatkuvasti lääkkeitä suoraan suoneen tippaletkulla. Fyysisesti hän oli täysin lopussa, mutta tuottoisia kiertueita jatkettiin viimeiseen asti, vaikka Tammy jouduttiin usein kirjaimellisesti kantamaan lavalle. Yksityiset lentokoneet, limusiinit, huvilat ja ystävien sekä sukulaisten taloudellinen tukeminen kävi kalliiksi, rahakoneen täytyi pysyä käynnissä.

MU MU -land

1990-luvun alussa Tammy koki yllättävän renessanssin poplistoilla, vielä yllättävämmässä seurassa. Salaperäisen The KLF -bändin Bill Drummond oli tähden suuri ihailija ja sai puhuttua hänet mukaan Justified and Ancient -singlelle. Tammyn ylivertaisuuden tulkitsijana tajuaa vasta, kun kuulee hänet laulamassa täydellistä hölynpölyä (They’re Justified, and they’re Ancient / And they drive an ice cream) ja saaden senkin kuulostamaan merkitykselliseltä.

Justified and Ancient nousi ykköseksi 18 maassa ja sinetöi Tammyn statuksen elävänä legendana.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Tammy eli kuitenkin lainatulla ajalla. Vuonna 1994 hän oli jo kuolemaisillaan ja vaipui 6 päiväksi koomaan, mutta toipui – ja kohta oltiin taas tien päällä. Tammy rakasti kiertue-elämää ehkä liikaakin. Parhaiten hän nukkui liikkuvassa keikkabussissa ja vietti kotonaankin öitä pihalleen parkkeeratussa ja tyhjäkäynnillä olevassa bussissa. Toisten mielestä keikkailu lopulta tappoi Tammyn, toiseten mielestä se oli asia, joka piti naisen hengissä niinkin pitkään.

Tammy Wynetten saippuaooppera jatkui hänen kuolemansakin jälkeen. Tähden tyttäret syyttivät aviomies Richeyä Tammyn myrkyttämisestä lääkkeillä. Asiaa selviteltiin vuosia, oikeudessa asti. Tammy itse olisi ollut epäilemättä järkyttynyt tästä jälkipyykistä. Toisaalta, vielä enemmän häntä olisi ehkä nyppinyt, jos kaikki olisi sujunut asiallisen rauhallisesti, ilman kutkuttavaa, elämää suurempaa draamaa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!