Suomipopin valkeat helmet

#9 Freeman – Kaksi lensi yli käenpesän (1976)

Nuoripari sydän täynnä ajatusta – ”nyt ja ikuisesti”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Kiitos Freeman, kiitos Hasse Walli, kiitos Antero Jakoila, kiitos Kajde Westerlund, kiitos Holle Holopainen, kiitos Wando Suvanto, kiitos Yleisradio.

Eli kuinka 25-vuotias tiedostava maalaishippi Hauholta kuvitteli olevansa Elton John ja loi oman bernietaupininsa avulla uransa kimaltavimman helmen.

Leo ”Freeman” Frimanin Kaksi lensi yli käenpesän on niitä kappaleita, jotka jokainen suomalainen oppii viimeistään rippikoulun leirinuotiolla, isosen tapaillessa nylon-kielisestä kitarastaan a-mollin, e-mollin, G-duurin ja jälleen a-mollin haikeita säveliä.

Erittäin viiksekäs hämeenlinnalaismuusikko loi kappaleen 1970-luvun puolivälissä ystävänsä ja kollegansa Heikki ”Hector” Harman kanssa. Leon äiti oli musiikinopettaja, joten kotona oli piano. Friman kertoo seuraavassa, kuinka seinänaapurit vaihtuivat tasaiseen tahtiin, kun kaksikko elätteli kuvitelmiaan kansainvälisestä menestyksestä ja väkersi superhittejä milloin Sparksille, milloin Rod Stewartille ja milloin – kuten Käenpesän tapauksessa – Elton Johnille.

Leo Friman, kuvaile Kaksi lensi yli käenpesän -kappaletta viidellä sanalla.

“Haikeutta meissä kaikissa. Kaunis kesäromanssi.”

Kerro tilanteesta, jossa kappale alkoi syntyä? Missä olit ja mitä olit tekemässä?

“1970-luvun puolivälissä otin itseäni niskasta kiinni ja aloin tehdä biisejä kansainvälisille artisteille. Kyllä. Hämeenlinnalaisen omakotitalon yläkerrassa bändikaverin kanssa nauhoiteltiin Tandberg-neliraidalla ralleja Elton Johnille ja Rod Stewartille, muiden muassa. Periaate oli, että jos sohvalla maatessa laittaa oman biisinsä soimaan aivoissa esimerkiksi Elton Johnin laulamana ja se toimii, niin biisihän on silloin hyvä. Ajetaan tandemilla -biisi oli alaotsikolla ’Sparks’, Kaksi lensi yli käenpesän taas otsikolla ’E. John’. Laulussa on kolme osaa ja aika mutkattomasti ne loksahtivat kohdalleen A-osasta alkaen. Oikeastaan jo noista päivistä lähtien mä olen pitänyt tekijänoikeuksiani loukkaavana, jos joku käyttää sointukiertoa Am–E–G–Am.”

Teit kappaleen Hectorin kanssa. Millainen oli työnjakonne?

“Mä olin siis Elton John ja Hector aivan loistava Bernie Taubin. Neliraitanauhurin kelanauha on vieläkin Heikillä hyllyn perällä tallella. Pakko kehaista, että lauloin parempaa kvasienglantia kuin Remu.”

Kuka oli ensimmäinen ulkopuolinen, joka kuuli kappaleen?

“Meillä oli Hämeenlinnassa hardrock-bändi Waterloo. Basisti Lexa Kirjavainen oli luottohenkilö, jolle kehtasi esittää nämä uudet omat kappaleet. Hänen kanssaan tein sitten nauhoituksetkin. Käymme edelleen vuosikymmenten jälkeen sauvakävelemässä maanantaisin. Reipasta ja kehittävää.”

Miten kappaleen äänitykset sujuivat?

“Tuottaja Hectorilla oli selkeä yleiskäsitys teinitähti Freemanista. Nono Söderbergillä taas varsin vapaat kädet sovituksensa suhteen. Nono toi biisin kitarat ja bachmaisen, instrumentaalin D-osan. Käenpesä siis olikin itse asiassa progebiisi.”

Muistatko äänitystilanteesta jonkun ratkaisevan oivalluksen, joka teki kappaleesta erityisen?

“Studiossa ei pahemmin enää kokeiltu mitään, vaan ajatus- ja sovitustyöt oli tehty kotihommina. Mutta Esa Kotilaisensoittama moog-syntsa-proge-D-osio oli tietty aikansa helmi. Siinä mennään bachilaisittain metsään, luonnon helmaan.”

Freeman silloin.

Kun kappale oli valmis, mitä ajattelit siitä? Piditkö sitä erityisenä vai vain yhtenä muiden joukossa?

Kaksi lensi yli käenpesän on tietenkin edelleen taiteilija Freemanin tuotannon helmi, killeri. Tänä päivänä Menneisyyden vangit esittää sen hitaammalla tempolla ja toinen C-osa on pudonnut pois, mutta muuten se on aina setin tukipilareita. Aina ja ikuisesti.”

Kuinka monta kertaa arvioisit esittäneesi Käenpesän?

“Noin 5 000 kertaa. Samoin tietty Tandemin. Eikä loppua näy. Noi on hyviä biisejä, vaikka itse sanonkin. Yleisö ottaa ne poikkeuksetta hyvin vastaan.”

Olit Käenpesän julkaisun aikaan vain noin 25-vuotias. Mistä muista asioista kuin musiikista olit tuohon aikaan kiinnostunut?

Käenpesän teksti-idea on toki plokattu Milos Formanin elokuvasta Yksi lensi yli käenpesän. Mutta laulussahan mennään ihmissuhdepuolelle heti ekalla rivillä. Elokuvassa mennään suljetulle osastolle. Toisaalta, rakkaus on joskus hullua.”

Miten kuvailisit omaa tyyliäsi tuohon aikaan? Koitko kuuluvasi johonkin ryhmään tai liikkeeseen?

“Olin intohimoinen brittipopharrastaja vuodesta 1964. Se varmaan kuuluu musiikissa ja näkyi myös pukeutumisessa ja hiuksissa. Toisaalta oli kovasti kolmannen maailman puolesta kurjia amerikkalaisia imperialisteja vastaan. Olen vieläkin. Tiedostava maalaishippi Hauholta.”

Miten ihmiset reagoivat Käenpesään? Oliko heidän reaktioissaan jotain, joka yllätti sinut?

Käenpesässä on hienot sanat. Laulumelodia ei pysty niitä tuhoamaan. Käenpesän yli lentää nuoripari sydän täynnä ajatusta ‘nyt ja ikuisesti’. Kurja maailma heittää heidät kuitenkin erilleen, vaan muisto ei haihdu. Lyriikassa on paljon kielikuvia, jotka eivät aukea kerralla tai niistä saa eri kerroilla erilaisia mielikuvia. Kappale on hyvin aikaa ja kulutusta kestävä. Monet ihmiset ovat ajoittaneet omaa henkilökohtaista tai parisuhdehistoriaansa laulun avulla.”

Millä tavalla kappale vaikutti omaan uraasi?

“Kappale oli hyvä follow-up Ajetaan tandemilla -hitille. Oli Suosikin sinkkulistan ykkönen heinäkuussa 1977!”

Freeman nyt.

Mitä ajattelet, kun kuulet kappaleen nyt esimerkiksi radiosta?

“Omien kappaleiden kuunteluun tai havaitsemiseen radioaalloilla ei koskaan kyllästy. Se on aina pienen ihmetyksen aihe, että joku ihminen radio-ohjelman takana on taas valinnut sun oman kappaleesi ohjelmaan. Hassua. Siitä on vähän leuhka.”

Entä mikä on taiteilija Freemanin tilanne elokuussa 2011? Elämme jännittäviä aikoja: uusi levy tulossa, Uuden Fantasian kanssa…

Virve Rosti & Freeman ja Menneisyyden Vangit on kiertänyt Suomea kaksikymmentä vuotta. Ikuinen kiertue jatkuu. Toisaalta Uuden Fantasian kanssa on tehty kesällä kaikki isot festarit, mikä on aika siistiä. Freeman täyttää syksyllä 60 vuotta ja samalla ilmestyy tämä Uuden Fantasian kanssa tehty albumi. Mitään perinteistä Freeman-poppia ei ainakaan tuotannollisesti ole tulossa. Itselleni on tärkeää, että sanoittajakaarti on mykistävä: Ismo Alanko, Mariska, Paula Vesala, Olavi Uusivirta, Asa, Jarkko Martikainen ja tietty Hector. Unohtuiko joku? Mykisti teidätkin.”

Lopuksi saat lähettää terveisiä ja esittää toivekappaleen!

“Lähetän terveisiä kaverilleni Hectorille. ‘Joo, kyllä lähden syksyllä kanssasi jäähallikiertueelle ympäri Suomen, Hangosta Petsamoon. Esitetään Aikamatka-kiertueella yhdessä kappale Mystilliset kyyneleet: Ilta heittää pojan kylmään tähtisateeseen, tanssikenkiin hopeisiin…”

(Sitten Freemanin pitääkin jo lähteä Ikeaan.)

Freeman IV julkaistaan lokakuun alussa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!