2000-luvun kotimaiset pophelmet

#89 Luomo – Tessio (2003)

(Säv. ja san. Sasu Ripatti)

Sasu Ripatti on tehnyt musiikkia myös muun muassa Vladislav Delayna, Uusitalona ja Sistolina.

Suomalaisessa house-musiikissa todelliset klassikkobiisit ovat melko harvassa.

“Baby it’s okay
We’ll make it better
Baby, I, I’ll survive
Without these women in my life”

Siihen, että todelliset klassikkobiisit ovat suomalaisessa house-musiikissa harvassa, lienee syynä genren Luxemburgin kokoinen maantiede. Sellaiseksi en silti epäröisi hetkeäkään kutsua Sasu Ripatin Luomo-aliaksellaan vuonna 2001 tekemää Tessio-kappaletta.

Tessio on yhdeksän minuutin kestostaan huolimatta ”helpointa” Ripattia – ainakin jos sitä menee vertaamaan hänen Vladislav Delay -nimellä julkaisemaansa musiikkiin. Tessiota leimaa lämpöinen melodisuus. Sen äänimaailma kätkee sisälleen hellästi kuplivaa analogisoundia, rantaveteen huuhtovien aaltojen lailla kuohuvia syntsamattoja ja huolettomia akustisia kitaroita. Lauluosuudet on dub-hengessä pätkitty levälleen ja upotettu delay-efekteihin.

Tession kiinnekohta on silti sen vastustamaton pop-koukku – jonka esittävän naissolistin henkilöllisyys on jäänyt mysteeriksi. Hyväilevän melankolinen melodia yhdistettynä hieman 2-step-hengessä svengaavaan houserytmiin saattaa tuoda etäisesti mieleen Everything But the Girlin 1990-luvun hitit, joilla folkpop-pariskunta Tracey Thorn ja Ben Watt meni biitistä sekaisin.

Vaikka Tessio on ensisijaisesti tanssikappale, sen sanoitus herättää kysymyksiä. Laulu on oman tulkintani mukaan uskottoman miehensä jättäneen naisen tunnustus entiselle heilalleen. Miehelle, jolle ei yksi nainen riittänyt, ja joka hurmasi jokaisen muunkin, lähes vahingossa.

Nainen ei kuitenkaan jää ruikuttamaan rannalle. Laulun sävy ei ole onneton tai edes surullinen, vaan pikemminkin nainen kiittää miestä niistä onnellisista hetkistä, joita sai hänen kanssaan jakaa.

“I guess you turn me on
When you’re gone
For me it didn’t go wrong
we just made another song”

Kuten tanssihiteistä usein, myös Tessiosta on lukuisia versioita. Alkuperäisellä Force Tracksin julkaisemalla Tessio-ep:llä sekä The Present Lover -albumilla (2003) kuultava yhdeksän ja puolen minuutin versio on itselleni läheisin – siis paras.

Tuorein versio, vuonna 2009 julkaistu remix-ep sisältää myös ”Original Remasterediksi” nimetyn, deep house -tyylisen versioinnin, joka ei ole kuitenkaan tuo alkuperäinen, eikä lähellekään sen veroinen. Vanhemman version ihana naisääni on tuskin edes kuultavissa, ainakaan se ei kuulu riittävän selvästi.

En osaa sanoa, kuinka suuri klubihitti Tessio aikanaan tarkkaan ottaen oli, mutta yksi asia on melko varmaa: se ei takuulla ollut niin suuri hitti kuin sen olisi pitänyt. Pari tuoretta coverversiota ja Luomon omat uusintajulkaisut silti viittaavat siihen, että Tessiolle on edelleen kysyntää. Ihmiskunnalla on siis yhä toivoa.

http://www.youtube.com/watch?v=jVcbQroeT3Q

SAMAAN AIKAAN MAAILMALLA

24. tammikuuta 2003 – Yhdysvaltain Department of Homeland Security aloitti toimintansa. Siihen yhdistettiin tulli, salainen palvelu ja liittovaltion poliisin koulutus.