2000-luvun kotimaiset pophelmet

#88 Notkea Rotta – Pöhinää (2001)

(Säv. ja san. Notkea Rotta)

Notkea Rotta – rottanaamareita, saksipotkuja ja gonzoa lintukodon syrjäkujilta. (Kuva: Tomi Palsa)

Salafiksut gonzoräppärit ilmoittavat saapumisestaan petrolinhajuisen pamauksen kera.

”Vittu kytät on aina mun perässä
Kun mä posotän pöllityllä Pösöllä
Itäväylää, ei jaksa tsiigaa sireenii
kun on vetäny vitusti vireenii”

22 vuotta sen jälkeen, kun Maukka Perusjätkä moottorisahasi tiensä läpi Neuvosto-Suomen arkisen harmauden ja samoihin aikoihin, kun minut ystävineni toivotettiin ulos tamperelaisesta pubista yritettyämme soittaa maksuttomaksi äityneestä jukeboksista hänen Säpinää-kappaleensa arviolta 15 kertaa putkeen, yhtye nimeltä Notkea Rotta julkaisi oman kunnianosoituksensa kappaleelle.

Vuosi oli 2001 ja suomalainen punk oli nähnyt nimensä kuolinilmoituksissa jo lähes pari vuosikymmentä sitten ja siirtynyt maan alle sitä murjottamaan.

Niinpä tarvittiin Itä-Helsingistä lähtöisin olleet yliopisto-opiskelijapojat nimeltä Mikko ja Severi käymään uuden vuosituhannen sotaan apatiaa vastaan. Aseiksi he valjastivat niin sanotun high concept -idean, jonka saattoi tiivistää lauseeseen:

”Sarjakuvahahmokokoelma seikkailee pikkurikoksista, Itä-Helsingin betonilähiöistä, teinimutseista ja ’karvaloteista’ koostuvassa rinnakkaistodellisuudessa kuminkäryisten hiphop-biittien tahdissa.”

Notkea Rotta oli piristävintä, mitä kotimaisessa hiphopissa tai punkissa oli tapahtunut pitkään aikaan. Rapin tosikkomaisen uhon korvasivat rottanaamarit ja saksipotkut ja punkin yksisilmäisen saarnaamisen gonzoilevat tarinat lintukodon syrjäkujilta.

Tai kuten Mikko, siis Notkea Rotta, sanoi Ylioppilaslehden haastattelussa kolmisen vuotta myöhemmin: “Setämäinen sormen heristely on aina inhottanut. Ongelmiin voi ottaa kantaa myös umpikieron mustan huumorin avulla.”

Notkea Rotta raivasi tietä suomalaisille räppäreille, jotka eivät halunneet kopioida Rähinä-artistien teinihybristä. (Kuva: Tomi Palsa)

Pöhinää-kappaleen Notkean Rotan miehet tekivät alun perin ystäviensä iloksi; se äänitettiin vailla minkään sortin budjettia joululahjaksi heidän vanhalle Itä-Helsingin kaveripiirilleen. He tuskin olisivat arvanneet, että yli vuosikymmen myöhemmin yhtyeen vyön alla olisi ihan oikea ura, tuore levy ja paikka 2000-luvun suomalaisten pophelmien listalla.

Kappale tarjoaa täydellisen ensikosketuksen Notkean Rotan surrealistis-realistiseen maailmaan.

Tarinassa Rotta pakenee lakia 626-mallin Mazdallaan ja sitten jalan pitkin Itä-Helsinkiä; perässä viilettävät poliisit ja ”savitakkiässät”. Anastettuaan toisen auton Rotta päätyy lopulta yh-äiti Meno-Anun asunnolle (”Koska Anu diggaa douppaa / siks mä täällä paukkaan / ja siinä sivussa yleensä pääsen koukkaa”). Asunnolla parivaljakko vetää viinaa ja huumeita ja yrittää sitten harrastaa seksiä – mikä menee tietysti sekin poskelleen.

Taustalla sykkii vastustamattomasti likaisella elektropörinällä ryyditetty pakokaasunhajuinen N.W.A.-biitti, joka puhkeaa kertosäkeessä sireenien ja laittoman funkyn melun hallittuun sekasortoon. (”Pöhinää! Itä-Helsingin kaduilla!”)

Kappaleen energia on tarttuvaa, lähes käsinkosketeltavaa; kappale tuntuu enemmän punkilta kuin hiphopilta. Siinä kaikuu kapina ja se kommentoi komedian varjolla yhteiskunnallisia aiheita.

Se raivasi tietä kaikille suomalaisille räppäreille, joilla oli samanlaisia aikeita ja jotka eivät halunneet kopioida Rähinä-artistien tyhjänpäiväistä teinihybristä. Se toi suomalaiseen musiikkiin uudenlaisen, anarkistisen estetiikan ja palautti siihen hauskalla tavalla päähänpotkittujen näkökulman. Se laajensi muiden artistien mahdollisuuksien kenttää.

Siksi voidaankin väittää, että Pöhinää on 2000-luvun tärkein suomalainen punk-kappale.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus!

Koska videon ääniraita on varsin heikkotasoinen, suosittelemme, että käytät ensimmäistä videota lähinnä visuaalisiin tarkoituksiin. Itse kappale kannattaa kuunnella alla olevan klipin kautta tai Spotifystä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

SAMAAN AIKAAN MAAILMALLA

1. maaliskuuta 2001 – Afganistania hallinnut Taliban-liike alkoi hävittää maan alueella olevia historiallisia Buddhan patsaita, koska ne olivat ”islamin vastaisia”.