Popklassikot 1983

#7 The Sisters of Mercy – Temple of Love

Andrew ja liuta tonokkeja.

”And the devil in the black dress watches over me
My guardian angel walks away
Life is short and love is always over in the morning”

Jokaisella rock-myytillä on alkuhetkensä. Andrew Eldritchin despootin lailla johtama The Sisters of Mercy oli toki jo ehtinyt luoda nimeä itselleen Merciful Release -levymerkillään julkaisemillaan singleillä, mutta rockin mytologiaan bändi raivasi tiensä vasta Temple of Lovella.

Tai tarkemmin sanottuna kappaleen 23. sekunnin kohdalla, kun Eldritchin möreä baritoni raivaa tieltään sirkkelimäisesti kehää kulkevan kitarariffin ja julistaa:

”With the fire from the fireworks above me
With a gun for a lover and a shot for the pain at hand”

Ratsunaan ikoninen kitarariffi Eldritch karauttaa kerralla itsensä rockin suurten yksinäisten joukkoon. Temple of Loven tekstin kuvastossa yhdistyvät viitteet tulevasta maailmanlopusta, pragmaattinen nihilismi (kun elämä todellakin on lyhyt ja rakkaus ohitse aamulla, silloin itsetuhoinen hedonismi on ainoa mahdollinen rationaalinen metodi olla onnellinen) ja lännenfilmien sankarin arkkityyppi, jolla t on matkaseuranaan vain rakastajattaren virkaa hoitava pistooli ja kemiallista lievitystä kipuun, sekä henkiseen että fyysiseen.

Temple of Love sementoi Sistersin maineen goottilegendana, mutta kaikkien mistään kotoisin olevien goottilegendojen lailla Eldritch on aina halveksinut koko musiikkityyliä. Oman päänsä sisällä hän näkee kollegoinaan Fields of Nephilimin ja Gene Loves Jezebelin sijasta Lemmyn, Nietzschen, Wagnerin ja T. S. Eliotin. Temple of Loven levyttämisen aikoihin Eldritchillä oli apunaan kitaristit Ben Gunn ja Gary Marx sekä basisti Craig Adams, mutta hänen ainoa luottohenkilönsä oli tuolloin, kuten Sistersin historian kaikissa muissakin vaiheessa, uskollinen rumpukone Doktor Avalanche, joka tuttuun tapaan nakuttaa ilmeettömänä kappaleen selustassa.

Temple of Love oli kappaleena mammutti, joka rysäyttikin ruhollaan yhtyeelle WEA-levy-yhtiön portit auki. Tästä seurasi miehistövaihdoksia, päihteissä rypemistä ja Eldritchille avoin shekki toteuttaa megalomaniaansa kalliissa studioissa Jim Steinmanin kaltaisten supertuottajien kanssa. Temple of Love on kuitenkin Sisters of Mercyä puhtaimmillaan ja parhaimmillaan. Se esittelee meille laajakangassoundillaan sen aution maan (ja Aution maan Eliotin hengessä), jonka Floodland neljä vuotta myöhemmin peitti vedellään.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus!

Vuonna 1992 äänittämässään uusioversiossa Temple of Love ’92 Eldritch lisää keitokseen vielä Jemenissä syntyneen israelilaislaulajattaren Ofra Hazan joikauksen. Se tuo lauluun itämaisen tuulahduksen, mikä sopii Eldritchin maailmankuvaan – ennen ryhtymistään rockjumalaksi hän nimittäin opiskeli Oxfordin yliopistossa mandariinikiinaa ja on muutenkin kutsunut maailmankatsomustaan orientalistiseksi. Halki Sisters Of Mercyn harmillisen suppeaksi jääneen tuotannon kulkeekin teema siitä, kuinka läntinen kulttuuri on saapunut tiensä päähän. Idästä nousee musta aurinko – ja se on Eldritchin mielestä vain hyvä asia.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!