Popklassikot 1992

#7 Shakespears Sister – Stay

Sisarukset Marcella ja Siobhan.

On ehkä parasta aloittaa siitä mitä tapahtui Stayn jälkeen. Tammikuussa 1992 julkaistun kappaleen oltua ennätykselliset 8 viikoa brittilistan kärjessä, Shakespears Sister oli erittäin kuumaa valuuttaa ympäri maailman. Helmikuussa julkaistu toinen albumi Hormonally Yours myi hetkessä tuplaplatinaa briteissä, melkein pakottaen yhtyeen kiertueelle.

Menestyksekkäästi alkanut turnee jäi kuitenkin kesken, kun bändin perustaja Siobhan Fahey kirjautui yksityisklinikalle toipumaan hermoromahduksesta. Seuraavaksi duon toinen osapuoli Marcella Detroit sai kuulla potkuistaan Shakespears Sisteristä, Ivor Novello -palkintogaalassa – samaan aikaan muun maailman kanssa.

Mutta miksi?

Siobhan Fahey on pop-historian harvoja naisia, jotka ovat perustaneet kaksi menestysyhtyettä. Bananarama oli 1980-luvun menestynein tyttöbändi, jonka Fahey jätti sen aallonharjalla, kyllästyttyään musiikilliseen linjaan, johon bändi oli ajautunut hittitehdas StockAitkenWatermanin siipien suojassa.

Fahey halusi kontrollin musiikistaan takaisin omiin käsiinsä.

Shakespears Sister syntyi alun perin sooloprojektina, ja sen toinen jäsen Marcella Detroit tuli vierailevana vokalistina mukaan vasta kolmannella singlellä. Ensimmäisen albumin Sacred Heartin (1989) kantta kaunistaa vain Siobhan Fahey, viitaten siihen, että myöskään levy-yhtiö ei vielä ajatellut projektia duona.

Toista albumia valmistellessa asetelma kuitenkin muuttui. Kokeneena muusikkona Marcella Detroitilla oli paljon annettavaa Shakespears Sisteriin. Hänhän oli ollut musiikkibisneksessä 1970-luvun puolestavälistä, ja kirjoittanut kappaleita sellasille legendoille kuin Eric Clapton ja Chaka Khan. Jossain taustalla hääri myös Faheyn tuore aviomies, Eurythmicsin Dave A. Stewart.

Lopullisesti Shakespers Sister ”duoutui”, kun levy-yhtiö päätti julkaista Stay-balladin Hormonally Yoursin toisena singlenä. Faheyn mukaan Marcella Detroitin vokaalisuorituksen kantama Stay oli keskitien huttua, eikä edustanut bändin musiikillista linjaa. Mutta levyn ensimmäisen sinkun flopattua ei Faheyn inho radioystävällistä kappaletta kohtaan paljoa painanut.

Stay on Faheyn, Detroitin ja salanimen taakse piiloutuvan Dave A. Stewartin kirjoittama goottivivahteinen mahtiballadi. Melodia on oudolla tavalla tuttu – en ole kylläkään 20 vuoden aikana keksinyt miksi. Sanoitus on melodramaattinen; Siobhan Faheyn mukaan toivotonta aikuisrock-roskaa.

Luultavasti Siobhania närästi kuitenkin enemmän se, että kappale on niin selkeästi Marcella Detroitin laulusuorituksen juhlaa. Faheyn oma osuus rajoittuu kertosäkeen stemmoihin ja väliosan new wave -tyyppiseen revittelyyn. Toisaalta ilman Faheyn panosta kappale lipsahtaisi perus-celinedioniksi.

Fahey jää silti uransa suurimmalla hitillä soittamaan kakkosviulua. Tämä oli taatusti kova kolaus naiselle, joka oli jo Bananaramassa taistellut äänensä kuulumisesta. Suurelle yleisölle Shakespears Sister tarkoitti tästä lähtien Stay-balladia, ja Stay tarkoitti Marcella Detroitin ääntä. Auts.

Tilanne eskaloitui kappaleen menestyksen myötä. Yhtäkkiä bändi oli erittäin tärkeä levy-yhtö Londonille, ennen kaikkea menestyskokoonpanossaan: duona. Tilannetta ei helpottanut yhtään, että losangelesilaisen mielenlaadun omaava ja musiikkibisneksessä erittäin kokenut Marcella oli jo tässä vaiheessa hankkinut itselleen oman managerin ja oli valmis tulevaisuuteen tähtenä. Hormonally Yours -levyn mainoskampanjassa käytetty humoristinen Bette DavisJoan Crawford -asetelma oli muuttunut oudolla tavalla todellisuudeksi.

Lopulta Fahey sai tarpeekseen ja hajoitti menestyvän bändin jo toisen kerran. Ensin oli mennyt Guinnessin ennätystenkirjaan kirjattu ”maailman suosituin tyttöbändi”, nyt hajosi kaikkien aikoien menestynein naisduo.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!