Popklassikot 1978

#6 Siouxsie & the Banshees – Hong Kong Garden

Siouxsie & the Banshees suoraan sanottuna ankeassa puutarhassaan.

”Harmful elements in the air /
symbols crashing everywhere /
reaps the fields of rice and reeds /
while the population feeds

Siouxsie & the Banshees oli imagoa myöten punkrockin ensimmäisiä taidekoulukasvatteja, joiden asiana oli asioiden tekeminen mielenkiintoisesti teknisestä osaamisesta – tai sen puutteesta – huolimatta. Tietenkään nämä kaksi aspektia eivät sulje toisiaan pois tässäkään tapauksessa; yhtye oli kehittynyt uskomattoman nopeasti kammottavasta, Billy Idolin ja Sid Viciousin sisältäneestä inkarnaatiosta debyyttisingleensä mennessä.

Banshees ei vielä ollut täysin jäsentensä tasapainoiselta summalta kuulostanut pophirviö, vaan nojasi uransa alkuvaiheessa lähinnä jääkuningatar Siouxsie Sioux’n (Susan Ballion) persoonaan ja äänenkäyttöön.

Kriitikko ja kirjailija Simon Reynolds kirjoittaa Rip It Up and Start Again -opuksessaan yhtyeestä ja Hong Kong Gardenista enemmän kuin osuvasti: ”Siouxsie & the Bansheesin kappaleet olivat tarttuvia, mutta ne eivät tuntuneet melodisilta.”

Kappaleen nimen- ja inspiraationlähteenä oli yhtyeen suosima kiinalainen ravintola, jota rasistisen National Frontin jäsenet 1970-luvulla häiriköivät. Hong Kong Garden toimi sekä henkilökohtaisena kannanottona syrjintää vastaan että hienovaraisena vittuiluna jo vuoteen 1977 mennessä seestynyttä ensimmäistä punkaaltoa kohtaan.

Aluksi lastenlaulumaiselta kuulostava kappale paljastaa kyntensä heti, kun Siouxsie avaa suunsa, muiden instrumenttien muodostaessa laulua ympäröivän kaaoksen. Kappale loppuu gonginiskun saattelemana kuin seinään.

”Slanted eyes meet a new sunrise /
A race of bodies small in size”

Hong Kong Gardenin viimeisen säkeistön avaavat rivit viittaavaat upealla tavalla mongolipoimuun ja ravintolan työntekijöille arkipäiväisen ilmapiirin tummentamiin silmiin, mutta myös kaikesta ulkopuolisuuden tunnetta aiheuttavasta sorrosta huolimatta päivä kerrallaan selviämiseen, mikä kuvaa yhtyettäkin varsin hyvin.

Monet erehtyvät usein pitämään Siouxsie & the Bansheesia goottibändinä, jota se toki oli muutaman albumin ajan, jättäen huomiotta kolmen vuosikymmenen läpi kulkeneen uran eklektisyyden. Yhtyeellä on kuitenkin enemmän yhtymäkohtia David Bowien ja Lou Reedin ambivalentin ja sukupuolettoman poptaiteen sekä esimerkiksi Wiren ja The Pop Groupin äkkiväärän ilmaisun kanssa.

Edelleen tuhansien nuorten naisten kopioimaa Siouxsie Sioux’n voi lisäksi jälkikäteen ajatella olleen popmusiikin enimmäinen domina, joka piti niin kriitikot kuin fanitkin tossun alla.

http://youtu.be/U8U4130Zyzc

Bonus!

Elektrotähti Uffie teki kappaleesta melko uskollisen coverin viime vuonna julkaistulle Sex Dreams and Denim Jeans -albumilleen.

http://youtu.be/V7W7yVZc9Tg