2000-luvun kotimaiset pophelmet

#53 Gracias – HKI (2010)

(Säv. András Nádasi San. Deogracias Masomi)

Gracias ilmeisen pähkinöissään sijoituksestaan Nuorgamin kesämahlalistalla.

HKI:n myötä Gracias astui kotimaisen hiphop-kentän valokeilaan tavalla, jota voi nyt pitää alan kotimaisena laatustantardina.

”Helsinki doesn’t get much shouted out
The hell with those tryin’ to hush and shut it out”

Gracias iskee heti HKI:n alkumetreillä kappaleen keskeisen sanottavan päin kuulijan näköä: nyt ollaan hiphopin kovaan ytimeen kuuluvien kotiseutu-anthemien kimpussa. Leppoisan biitin ja vaivattomasti etenevän flow’n myötä kuulijalle käy kovin äkkiä selväksi, että vaikka kappale on ehkä hihopin klassiselle ilmaisulle paljon velkaa, se on samalla juuri klassista hiphopia parhaimmillaan.

Jos jonkin musiikkilajin ytimeen kuuluu lainaaminen, kierrättäminen ja uudelleentulkinta, niin hiphopin. Ja juuri näistä elementeistä Deogracias Masomi, eli Gracias ja kappaleen biitin tuottanut Nada ammentavat ylistyslaulunsa maamme pääkaupungille. Hiphop on yksi maailman menestyneimmistä kulttuurivientituotteista, joka voidaan lokalisoida alueelle kuin alueelle. Mikä olisikaan siis sopivampaa kuin se, että kylmän pohjolan ei-niin-urbaania kaupunkia ylistetään lainaamalla niin maailmanluokan megatähteä Jay-Z:tä kuin paikallisen skenen legendaa Davoa.

Ja jos nämä samplevalinnat vaikuttivat itseluottamusta uhkuvilta artistilta, joka ei vielä ollut julkaissut yhtäkään levyä, niin teoksen kruunaa Sam Cooken haastattelusta poimittu sample, jossa vanha laulajamaestro puhuu taiteellisen näkemyksen syventymistä iän myötä. Se on ikään kuin loppukaneetti, jolla Gracias summaa tilanteensa: tällä biisillä astutaan uuteen aikaan, uuden nimen alla.

Aikaisemmin Luminate-nimellä musiikkia tehnyt, mutta kotimaisista hiphop-kuvioista hetkellisesti kadonnut Gracias teki HKI:llä mestarillisen esiintulon. Vaikka alan harrastajat olivat jo Graciaksesta intoilleet, HKI ja kappaleeseen tehty video olivat täydellinen paketti kotimaista, englanniksi sulavasti räppäävää artistia odottaneille. Se oli kotiseutu- ja perinnetietoinen, mutta samalla tuoreen kuuloinen kappale, joka päivitti Helsinki-edustamisen uudelle vuosikymmenelle.

Kappale oli myös siinä mielessä merkittävä, että harvoin on kotimainen artisti saanut ennen esikoislevynsä julkaisua aikaan vastaavaa internet-hypeä yhdellä musiikkivideolla. Kun HKI:n yksinkertainen, mutta tyylikäs musiikkivideo alkoi kiertää verkossa, se tukotti ainakin allekirjoittaneen facebook-feedin täysin ja tuntui siltä, että jokainen videon nähnyt oli siitä vilpittömän innoissaan.

Tämä voi tietenkin olla helsinkiläisten ja sinne muuttaneiden musiikki-intoilijoiden sosiaalisen median kuplassa syntynyt käsitys asioiden kulusta, mutta jotenkin videon saama suosio limittyy samaan ilmiöön kuin esimerkiksi SMC Hoodratsin videoiden menestys: myös Suomessa oli siirrytty lopullisesti aikaan, jolloin perinteiset mediat eivät ole musiikin kuluttajien ensisijainen tiedotus-, markkinointi- tai fanituskanava.

HKI onkin jo nyt eräänlainen alan standardi: tyylipuhdas, omasta genrestään tietoinen kappale, joka yhdessä videonsa kanssa näyttää mallia siitä, miten artisti tuodaan tämän päivän musiikkinäyttämölle niin, että valokeilaan ei hetkeen mahdu ketään muuta.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Samaan aikaan maailmalla

8.10.2011 – Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin kiinalaiselle toisinajattelijalle Liu Xiaobolle. Palkitsemisesta ilmoitti Norjan suurkäräjien Nobel-komitean puheenjohtaja Thorbjørn Jagland. Kiina tuomitsi palkitsemisen ”rauhanpalkinnon periaatteiden vastaisena”.

Samasta aiheesta

© 2018 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress