Top 100 mahlanjuoksuttajat – 2000-luvun nerot

#50 Missy Elliott

Mun syntymänimi on Melissa, mutta sä voit sanoa mua Missyksi.

Sananen tätä juttua sponsoroineelta ihanalta taholta: Paitsi Missyä Timbaland on tuottanut myös The Circuksessa 9.9. esiintyvän Xzibitiä.

Ensimmäinen kosketus Missy Elliottiin oli aika samanlainen kuin hiukan yli 10 vuotta aiemmin tapahtunut törmääminen De La Souliin. Molemmat toivat uuden, machokuplia puhkovan soundin sekä hiukan surrealismia ja karnevaalihenkeä omille hiekkalaatikoilleen.

Beep Me 911 outoine pulputuksineen ja videoineen lupaili suurta. Itse biisi ei ollut täysin vastaansanomaton, mutta teki selväksi että Missy Elliott on kaukana stereotyyppisestä 80- ja 90-lukujen r’n’b-diivasta. Beep Me 911 oli täysin itsenäinen tahtokappale.

Joitain vuosia myöhemmin kajahti ilmoille tanssiinkutsu japaniksi: ”Kore kara minna de mechakucha odotte. Sawagou, sawagou”. Get Ur Freak Onin edessä olin 100% avuton. One Minute Man teki saman. Ja Lick Shots sekä 4 My PeopleMiss E… So Addictive levynä oli harvinaisen tasalaatuinen. Missy Elliotin ajoittain avantgardistinen äänenkäyttö, joka löysi aina tehokkaimman raon tuottaja Tim ”Timbaland” Mosleyn hermostuneen funkeissa taustoissa löi sen viimeisen niitin tähän täydellisyyttä hipovaan tekeleeseen. Elliott sai oudot kirkaisunsa ja ääntelynsä toimimaan genressä, jossa ontto virtuoosivokalismi on usein ajanut sisällön ohi.

Minulle kehittyi vahva Missy/Timbaland-fetissi muutamaksi vuodeksi 2000-luvun alussa. Enkä ollut ainoa. Kuunnelkaa Giant Robotin Superweekendiä (2002) ja Domesticityä (2004).

Tämän jälkeenkin neiti E on julkaissut järkyttävän kovia raitoja, kuten Work It. Kuka muu voisi ampaista listojen huipulle old school-hiphoppia vahvasti referoivalla biisillä, jonka koukku on takaperin laulettu? Tai tekemään kyseisestä tempusta lyhytikäisen trendin?

Under Constructionin jälkeen meidän tiemme erosivat. Kuuntelen yhä vanhoja suosikkeja, mutta uudempiin levyihin en ole sen ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen palannut. Aion kuitenkin jatkossakin aina yrittää… Jotain mahtavaa voi vielä tapahtua.

Naispuolinen r’n’b laulaja/räppäri ja vahva tuottaja ei ole ”keissinä” kauhean mielenkiintoinen, mutta Timbalandin ja Missyn tapauksessa kyse oli symbioosista ja yhteen kasvamisesta. Yhdessä he avasivat portit, joiden kautta monet muutkin pääsivät tekemään kokeiluja miljoonia myyvien levyjen puitteissa. Hetken aikaa kaupallinen r’n’b/pop oli musiikillisesti radikaalia, varsinkin aikansa rockiin verrattuna.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Bonuksena onnistunut mashup:

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress