Nuorgam goes Eurosonic!

#4 Tanssi raajasi rikki: Huoratron ja Mesak

Päivittäisessä juttusarjassa esitellään kaikki suomalaiset artistit, jotka esiintyvät 9.-12. tammikuuta Hollannin Groningenissa järjestettävillä Eurosonic-showcase-festivaaleilla. Jutut on julkaistu talven aikana englanninkielisinä Music Finlandin verkkosivuilla.

Elektronisen musiikin historia Suomessa on pidempi kuin moni tulee ajatelleeksi. 1960-luvun lopulla Osmo Lindeman siirsi modernistisen sävellyskielensä elektroniseen ympäristöön, ja pysyi sillä tiellä. Kinetic Forms (1969) oli täysin synteettinen, Ritual (1972) ja Spectacle (1974) hyödynsivät myös orgaanisia ääniä, kuten ihmisen puhetta. Samaan aikaan Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen uumenissa Erkki Kurenniemi rakenteli omia elektronisia instrumenttejaan ja sävelsi suomalaisen konemusiikin kivijaloiksi muodostuvia teoksia.

Vahvan kokeellisen pohjan myötä ei ole ihme, että suomalainen konemusiikki näyttäytyy monipuolisena ja taiteellisesti kunnianhimoisena. Laajan spektrin eri päistä löytyvät Huoratron ja Mesak, kaksi genren tärkeää nimeä. Toinen on tuttu jokaiselle klubimusiikkia vähänkin kuunnelleelle, tai vaikkapa Tuska-hevifestareilla käyneelle, toinen vaatii hiukan spesifimpää makua.

Huoratron

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Cryptocracy

Mikä se on?

Tuottaja Aku Raskin sooloprojekti, joka käynnistyi vuoden 2002 tiimoilla. Commodore 64:stä innoituksensa jo lapsena saanut Raski lähti chiptunen kelkkaan ja alkoi tehdä musiikkia dogmaattisesti Nintendo Gameboy -käsikonsoleilla. Iloisten pelimelodioiden yli hyökyi kuitenkin synkkä aalto, joka leimaa yhä Huoratronin musiikkia, vaikka epäluotettavat pelikonsolit saivatkin väistyä läppärin tieltä.

Miksi se kiinnostaa?

Industrialia ja vaihtoehtorockia nuorena diggaillut artisti tekee Cryptocracy-debyyttialbumillaan ahdistavaa ja kompressoitua tanssimusiikkia, jossa pelottavatkin äänet ja synkät bassobiitit rakentavat äänimattoa, joka on väkivaltainen, mutta ei röyhkeä. Livekontekstissa Huoratronin musiikki purkautuu yllättäen jumalaiseksi tanssitaivaaksi. Jos olet koskaan ollut Huoratronin keikalla, tiedät, mitä on luvassa. Silti konsertin intensiteetti yllättää joka kerta. Raskilla on lavalla vain läppäri, mutta mistään nysväyksestä ei ole kyse. Ei ihme, että Raski kiertää niin maailman suurimpia konemusiikin venueita kuin hevifestareitakin, ja hänen juttujaan diggailevat M.I.A.:n ja Kornin kaltaiset artistit.

Kokoonpano:

Aku Raski

Julkaisut:

Cryptocracy (Last Gang Records, 2012)

Jos Huoratronia pitäisi kuvailla kolmella adjektiivilla, ne olisivat…
…synkkä, kompressoitu, tanssittava.

Raski on todennäköisesti kuunnellut elämässään eniten…
Ministryn The Mind Is A Terrible Thing To Tastea samalla, kun pelaa Zeldaa Gameboylla.

Jos Raski saisi hyvältä haltijalta yhden toiveen, se olisi todennäköisesti…
…päästä remiksaamaan Samus Aranin, Kerry Kingin ja Al Jourgensenin jameja.

Jos Huoratron pitäisi lähettää maailmankiertueella lämmittelemään tähtiesiintyjää…
…se olisi Deadmau5. Molempien estetiikassa on samaa muotoonsa puristettua monotoniaa, ja hiirimuusikon kliinisen ”press play”-setin edelle sopisi hyvin Huoratronin rosoisen tumma tanssimusiikki.

Kahden vuoden päästä…
…Aku Raski tanssittaa ihmisiä entistä suuremmissa kemuissa, entistä hiotummalla paletilla. Levyjä ei tarvitse julkaista, koska suosio on tähänkin asti perustunut helvetillisen kovaan livekuntoon. Siihen päälle vielä kasa remiksejä isoille jenkkiartisteille ja paikka jonkin Hollywood-toimintaleffan soundtrackilla.

Mesak

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!
Alkorytmi

Mikä se on?

Turussa syntynyt Tatu Metsätähti aloitti ensimmäiset kokeilunsa 13-kesäisenä, ja siirtyi pian Atarin kelkkaan. Yhteistyö Tatu Peltosen kanssa alkoi, kun ysäritekno ja IDM olivat kovaa huutoa, ja vuonna 1998 syntyi soolonimike Mesak. Vuonna 2006 Metsätähti perusti Randy Barracudan kanssa levy-yhtiö Harmönian, joka on erikoistunut suomalaiseen skweee-musiikkiin, jonka riisuttu estetiikka naittaa syntetisaattorit ja chiptune-biitit soulista ja funkista tuttuihin rytmeihin. Tyylilajin ympärillä Mesak on puuhaillut siitä lähtien.

Miksi se kiinnostaa?

Mesak on yksi meiltä lähteneen skweeen suurimmista pioneereista ja kansainvälisesti tunnustettu nimi, jonka pitäisi sanoa suuremmallekin yleisölle jotain. Muiden muassa Erlend Øyen kanssa työskennellyt, levyjä ahkerasti julkaissut ja Yhdysvaltoja ja maailmaa kiertänyt muusikko on yksi tämän hetken kuumimmista ja mielenkiintoisimmista suomalaisista konemusiikin tekijöistä. Cycle of 12 -levyllään hän palasi juurilleen happoisalla ja ahdistavasti nykivällä elektrollaan, joka lasittaa silmät ja saa mielen murtumaan – kunhan on ensin tanssinut raajansa rikki.

Kokoonpano:

Tatu Metsätähti

Julkaisut:

School of Mesak (Harmönia, 2010)
Dada Wheel (Klakson, 2010)
Cycle of 12 (Ghost Technology, 2011)

Jos Mesakia pitäisi kuvailla kolmella adjektiivilla, ne olisivat…
…funkkaava, seksikäs, innovatiivinen.

Metsätähti on todennäköisesti kuunnellut elämässään eniten…
…1990-luvun alun IDM-liikettä summanneita kokoelmia Artificial Intelligence I & II.

Jos yhtye saisi hyvältä haltijalta yhden toiveen, se olisi todennäköisesti…
…nähdä soulin ja r&b:n kultaiset hetket, hengata takapiruna Kling Klang -studiolla ja jorata The Haçienda -klubilla acid housen kultavuosina, mutta parkkeerata itsensä silti tiukasti tähän hetkeen.

Jos bändi pitäisi lähettää maailmankiertueella lämmittelemään tähtiesiintyjää…
…se oliDetroit-teknon legenda Richie Hawtin.

Kahden vuoden päästä…
…Metsätähti jatkaa genrerajojen kaatamista sekä Mesakina, että muissa kokoonpanoissa ja sooloprojekteissa.

Eurosonic järjestetään Hollannin Groningenissa 9.-12.2013. Mukana on 19 suomalaisyhtyettä ja -artistia.