Popklassikot 1982

#3 Madness – Our House

Madness oli hitti myös Dar es Salaamissa.

Our House on neljäs kappale, josta muistan tykänneeni todella paljon. Ensimmäiset kolme olivat Pepe & Paradisen Muukalainen, Simon & Garfunkelin Bridge Over Troubled Water ja Cat Stevensin Morning Has Broken. Kahta viimeistä kuulin varmasti enemmän äitini pianolla soittamana kuin levyltä. Pepe & Paradise soi usein Dar es Salaamin kodissamme.

Muistikuvassa juoksen ympyrää keskustan Gymkhana-klubin tyhjällä tenniskentällä ja laulan kappaletta kurkku suorana. Isäni pelaa parkkipaikan toisella puolella squashia jotain intialaista tai pakistanilaista jäsentä vastaan. Eli turpiin tulee. Luulen lentäväni.

Our House oli ensimmäinen laulu, jonka löydän sydämeeni itsenäisesti – laulu, jolla ei ole mitään tekemistä kodin tai vanhempieni kanssa.

Kuulin uutta musiikkia kahdessa paikassa: Stephen Kingsburyn luona silloin, kun hän oli kotilomalla sisäoppilaitoksesta. Stephenin Englannista tuomalta Now That’s What I Call Music -kaseteilta löytyivät muun muassa Culture Clubin Karma Chameleon ja Eurythmicsin Sweet Dreams.

Toinen paikka oli perhe Ferentinosin koti. William oli monta vuotta parhaita kavereitani. Hän asuu yhä Dar es Salaamissa ja pyörittää perheen yritystä.

Williamilla oli rasittava ja kyseiselle ihmislajille tyypillisellä tavalla väkivaltainen isoveli Dimitri, joka kuunteli monenlaista musiikkia.

Dimitrin huoneessa soi kerran The Shadows ja mankan edessä olivat AC/DC:n Highway to Hellin kannet. Seuraavalla Suomen-käynnillä ostin Highway to Hellin kasettina ja toivoin kuulevani rautalankaa. Erehdyksellä oli kohtalokkaat seuraukset.

Dimitriltä ei uskaltanut kysyä. Saattoi joutua makaamaan hyppyrin alle hänen hyppiessään sen yli fillarilla. Tai pelaamaan vastentahtoista rugbya.

Pidin aina fraasista ”the kids are playing up downstairs”. Lontoon murre tarjosi 10-vuotiaalle pojalle myös monta hienoa väärinymmärryksen kokemusta. Osa niistä hälveni vasta lukiossa, kun Madness marssi takaisin elämään One Step Beyond -levyn muodossa, keskelle henkilökohtaista ska-buumia.

Mietin aina, miksi äidin piti ansaita isän paita. Ja miksi kappaleen loppupuolella ei kerrota, mitä sisko sanoo unissaan. Osa arvoituksista selvisi kolme vuotta myöhemmin, kun muutimme Helsinkiin. HTV:n verkossa näkyi Sky Channel.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus!

John Hughes ei saanut lupaa käyttää Madnessin kappaletta Sixteen Candlesin ääniraidalla, joten säveltäjä Ira Newbon teki kappaleelle saman, minkä Fasupalat-mainos Breedersin Cannonballille vuosia myöhemmin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!