Popklassikot 1992

#29 Jodeci – Come and Talk to Me

Veljekset Hailey & DeGrate.

Kuvitelkaa torikauppias, sellainen rento ja rempseä. Aina sanavalmis. Kuvitelkaa nyt, että hän yrittää myydä teille 1990-luvun alun musiikkitarjontaa. Liturgia voisi mennä kutakuinkin näin:

”Ja siitä surisevia kitaroita, riitasointuja ja mököttävää kenkiintuijottelua tai vihaa ja uhmaa tulvivaa gangsta-rappia. Ja jos näillä ei sävelnälkä lähde, niin laitetaan samaan hintaan pieni erä klubimusiikkia, sopivasti pop-formulassa uitettuna, ettei tule liian kovaa jytkettä, ja onhan meillä tuota vanhaa kunnon rockiakin vielä, uukakkosta ja gunnareita. Halvalla lähtee! Koko perheelle kunnon paketti!”

Näin siis ainakin eurooppalaisilla toreilla. Amerikan markkinoilla oli kuitenkin grungen menestyksen ja gangsta-rapin valtavirtaistumisen rinnalla nähtävissä kehitys, joka olisi lisännyt torikauppiaiden pakettiin sielukkaan r’n’b:n hiphopahtavamman päivityksen. Jo 1980-luvulla Teddy Rileyn ja kumppaneiden lanseeraama New Jack Swing -soundi oli tehokkaasti risteillyt sekä hiphopin että r’n’b:n välimaastossa tuottaen hittejä niin gangstailun ammattilaisille kuin Michael Jacksonin kaltaisille tähdille.

1990-luvulla r’n’b alkoi flirttailla entistä enemmän hiphopin äänimaailman kanssa ja lopputuloksena oli jytisevämmällä bassolla ja suorasukaisemmalla otteella työstettyjä lemmentuskien ja sydänsurujen kuvauksia. Tämän kehityksen keihäänkärkenä toimi Jodeci. Kahden uuskristillisen herätysliikkeen parissa sielukasta sointiaan hioneen veljesparin muodostaman ryhmän nousu r’n’b:n uuden soundin kärkeen oli tarkan suunnittelun ja kovan työn tulos.

Jo teineinä tavanneet Cedric ”K-Ci” ja Joel ”JoJo” Hailey sekä Donald ”DeVante Swing” ja Dalvin ”Mr. Dalvin” DeGrate olivat tyrkyttäneet kappaleitaan levy-yhtiöille jo tovin, ennen kuin 1980- ja 1990-luvun vaihteen suurimpiin rap-nimiin kuulunut Heavy D otti heidät suojiinsa. R’n’b:n ja hiphopin liitto kruunattiin valjastamalla r’n’b-romantiikan silloinen mestari Al B Sure! Jodecin esikoislevyn tuottajaksi ja rap-mogulin uraansa aloitteleva Sean ”Puffy” Combs yhtyeen imagon vartijaksi. Lopputuloksena oli hiphopin lihallisuudella ja tukevalla soinnilla kuulijat koukuttavaa, mutta soulin raa’an koskettavuuden säilyttänyttä uuden sukupolven soundia.

Kriitikot kirjoittivat Jodecista jo ensimmäisen levyn aikaan, että yhtyeen päälle parikymppiset jäsenet kuulostivat ikäisiään kypsemmiltä. Yhtyeen kappaleet eivät tarvinneet ylimääräisiä rivouksia tai nyky-r’n’b:lle tyypillistä seksuaalisten yksityiskohtien pikkutarkkaa kuvailua. Jodeci uskalsi luottaa tyyliinsä ja henkevyyteensä, mikä teki siitä laajan yleisön suosikin ja toi kappaleelle yhtyeen siihen asti korkeimmat listasijoitukset. Aivan samaan kypsään sulavuuteen ei yllä esimerkiksi Omarionin kappaleen uusversiolla.

Sanoituspuolella Come and Talk To Me huokuu kuitenkin lemmennälkäisen nuoren miehen patoutunutta epäonnistumisen pelkoa.

”I really want to meet you
But I’m kind of scared
Cause you’re the kind of lady
With so much class”

Jos sanoitukset tulvivat epävarmuutta ja mokaamisen pelkoa, samaa ei voi sanoa kappaleen sävellyksestä. Kuplivasti käynnistyvä kosketinkuvio ja balladipiano yhdistyvät jo ensitahdeilla laiskasti groovaavaan sähköbassoon ja terävään komppiin. Laulupuolella K-Ci huokailee alkuun kuin vain epätoivoisesti himon ja kaipauksen ajama parikymppinen kolli voi, mutta pian miehen sulava lauluääni aukeaa vastustamattomasti hidasta svengiään tiputtelevien taustojen päälle.

Loppu on pelkkää r’n’b-hekumoinnin juhlaa. Kun JoJo, DeVante ja Dalvin yhtyvät lauluun kertosäkeessä, on homma jo sillä heruttelun tasolla, että jäyhän härmäläisen on pakko nostaa kädet ilmaan ja luovuttaa. Ei tällaista kamaa olisi ikinä tehty 1990-luvun Suomessa, eikä oikeastaan tehdä vieläkään.

Kappaleen kirjoittanut DeVante oli jo 16-vuotiaana hakenut Princen taustayhtyeeseen laulajaksi, mutta tullut torjutuksi. Hyvä niin, sillä hänen todelliset lahjansa olivat laulunkirjoittajana. Come and Talk To Men sisältäneen Jodecin esikoislevyn kappaleista melkein jokainen oli hänen säveltämänsä.

Dalvin DeGrate on myöhemmin kertonut, että kappaleen alkuperäinen sovitus oli paljon newjackswingimpi ja vasta Al B Sure!:n tekemät muutokset kokosivat kappaleen siksi sulavaksi paketiksi, jollaisena se lunasti paikkansa sielukkaiden lemmenluritusten klassikkona.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!