Popklassikot 1999

#29 Hefner – I Took Her Love for Granted

Hefner, eli vasemmalta lukien Hayman, Harding, Hayter.

Hefner, eli vasemmalta lukien Hayman, Harding, Hayter.

Darren Haymanin vuonna 1995 perustama Hefner on brittipopin salattu aarre, unohdettu suuruus, aliarvostettua nerokkuutta ja muita vastaavia kliseitä. Bändin suurin fani oli John Peel, joka valitsi vuoden 1999 Fidelity Wars -levyltä kaksi kappaletta saman vuoden Festive-listauksensa top-kolmoseen.

Vaikka Hayman on aksenttiaan myöten leimallisen britti, Hefnerin musiikillinen tausta oli Atlantin takaisessa indierockissa, selvimpänä Pavementissa. Hefner oli slacker-indietä brittiläiseen tapaan. Haymanin teksteissä on samaa naivismia kuin Jonathan Richmanilla, mutta silti Hefner jos mikä oli älykköbändi, joka annosteli itseironiaa ja kyynisyyttä tunteikkuutensa sekaan. Haymanin humalaista realismia, makuuhuoneita ja tupakansavua pursuavat tekstit ovat lavuaaridraamaa kaksvitosille taideopiskelijoille.

Hefnerin henkistä taajuutta kuvaa parhaiten Fidelity Wars -levyn avausraidan Hymn for Cigarettesin (jossa Hayman muistelee eksäänsä tupakkamerkkien kautta) lause.

”How can she love me if she doesn’t even love the cinema that I love”

Toisin kuin vaikka Pulpin kohdalla, Hefnerille arjessa ei ollut mitään magiaa tai vertauskuvallisuutta, vaan kaiken pohjalla oli monimutkainen ihmissuhderealismi ja twee popille sukua oleva herkkäily. Yhteistä molemmille bändeille on niiden pakkomielle naissukupuoleen, tosin sillä erotuksella että Pulp saattoi laulaa muistakin aiheista.

Erotematiikkaa käsittelevän Fidelity Wars -levyn kolmossingle I Took Her Love for Granted on yksinkertaisen koukuttava Pixies-basson johdattama sävellys ja naiivi laastarisuhdekuvaus, jonka tekstiin ei jää mitään tulkinnanvaraa. Kun kuuntelee Haymanin äänenpainoja ja toteamuksia, mieleen nousee väistämättä Jarvis Cocker ja Common People.

”Hope was propping me up when I met her
As soon as I saw her I wanted to taste her lips,
So I did
I was ecstatic
for at least six weeks
oh”

Toinen säkeistö paljastaa biisin hyväksikäyttävän pohjavireen, johon myös kappaleen nimi viittaa. I Took Her Love for Granted on laulu laastarisuhteesta, joka meneekin vikaan. Lähtökohtaisesti ylipainoiseen tyttöön ihastuminen aiheuttaa kognitiivista dissonanssia, mutta kertoja onnistuu silti täyttämään eronjälkeisen tunnetyhjiönsä. Lopulta tilanne on vielä alkuperäistäkin surkeampi, ja sellainen, että Hayman joutui kirjoittamaan Fidelity Warsille myös Every Little Gesture -biisin purkaakseen tämän laastarijutun aiheuttamia solmuja.

”Can’t feel disappointed when her hips are that wide
but I still feel lonely and screwed up inside
And the taste of her tongue
it makes me wish I’d given up smoking
She was a big, big girl she had big ideas
Like how my heart should be free
but I don’t want it to be
I want her
here beside me”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!