Suomipopin valkeat helmet

#27: Raptori – Raptori (1990)

Vailla ennakkoasennetta, sopivassa kontekstissa

http://youtu.be/pxsYS2046wo

Lama-Suomen merkittävimmän rapyhtyeen uhon täyttämä omakuva tuli Hyvinkäältä. Tai ehkä sittenkin Andromedasta. Lukija on hyvä ja yrittää ottaa selvää!

”Tämä tarina on legenda Raptorista
Joku voisi luulla, ettei ole paljon kertomista
Mutta kuten kohta kuulette, sitä riittää
Kun Raptori Suomessa mainetta niittää”

Elokuussa 1990 olin musiikkitrendin harjalla. Olin saanut syntymäpäivälahjaksi Raptori-yhtyeen C-kasetin Moe!, jota luokkatoverini halusivat kilpaa kuunnella.

Suurin suksee oli levyn tuhmin ja tunnetuin kappale Oi Beibi, mutta esimurrosikäiselle itselleni sen teemat kuulostivat hieman liian aikuisilta. Pidin yhtyeen poliittisemmasta tuotannosta – kuka ikinä Sulo Aittoniemi olikaan, oli hän ilmeisesti tosi tyhmä – mutta suurimmaksi suosikikseni nousi yhtyeen nimikkokappale Raptori. Sen kömpelösti beatboksatussa rytmissä ja räkäisellä kiihkolla huudetuissa sanoituksissa oli jotain, joka saa sen säkeet palaaman mieleen lähes neljännesvuosisata myöhemmin:

”Raptori on rap-bändeista parhain
Heräämme joka aamu kymmeneltä varhain
Kiinnitämme nahkavöihimme niittejä
Tsekkaamme riimejä, varastamme biittejä…”

Nuorena tietysti kuvittelin kappaleen kertovan vinolla tavallaan Suomen ensimmäisen merkittävän rap-yhtyeen tarinan, mutta sittemmin en enää ole ihan varma. Tuliko yhtye tosiaan Hyvinkäältä? Tulivatko heput todella suoraan lukiosta? Joutuivatko he mummojen pahoinpitelemiksi?

Päätin kysyä asiaa yhtyeen sanoittaja JuFo III:lta (Juho Peltomaa). Tämä ei välttämättä selventänyt asiaa.

Sanoituksia tähtisumusta

Raptori-faneille tulee joulu kymmenen vuoden välein.

Raptori-faneille tulee joulu kymmenen vuoden välein.

Suomiräpin ensiaallon keskeisin sanoittaja vastaa kysymyksiin mökiltä Porkkalasta. Kaikkea hän ei enää muista.

”Oliko Raptori meidän ekoja biisejä? Varmaan se saattoi olla,” JuFo aloittaa haastattelun.

Sehän oli jo ensimmäinen biisi ensimmäisellä minilevyllänne Kohella oi Pluto (1990).

”Ai oliko. Kai se sitten oli ekoja.”

Otetaanpa toinen lähestymiskulma.

Aikalaishaastatteluissa Raptori kiisti haastatteluissa tekevänsä suomenkielistä räppiä ja muistutti, ettei heillä ollut hiphopin kanssa mitään tekemistä. Nimikkokappaleessaan yhtye kuitenkin uhoaa olevansa nimenomaan rap-bändeista parhain.

Eikö tässä ole ristiriita?

Kysymys naurattaa JuFoa.

”Totta kai on. Mutta jos pengot vanhoja haastatteluja, niin suunnilleen joka toisessa me kiistimme olevamme hiphopia ja joka toisessa myönsimme. Linjamme oli, ettei haastatteluissa kannata kertoa mitään todellista. Emme ole myöhemminkään nähneet syytä muuttaa tätä linjaa.”

Tämä käy selväksi, kun kysyn, kauanko kappaleen kirjoittaminen kesti.

”Siis mehän emme varsinaisesti kirjoittaneet mitään – kappaleet vain siirrettiin telepaattisesti päihimme Andromedan tähtisumusta”, JuFo vastaa.

”Prosessin pituus riippui vain siitä, miten hyvä yhteys milläkin hetkellä saatiin luotua.”

Juupa juu.

Amerikan tuomisia

Moe! kelpasi noin 90 0000 suomalaiselle.

Moe! kelpasi noin 90 0000 suomalaiselle.

Ihan täysin JuFo ei kuitenkaan onnistu nonsense-linjassaan. Vaikka kysymys yhtyeen hyvinkääläisyydestä saa miehen muistuttamaan Hyvinkään olevan mielentila ja pohtimaan syvämerisatamaan ulottuvaa Suur-Hyvinkäätä, innostuu hän silti muistelemaan rap-musiikin saapumista radanvarteen.

”Raptorin perustajiin kuulunut Micco (Mikko Honkakorpi) oli vaihto-opiskelijana Yhdysvalloissa. Hän toi sieltä mukanaan valtavan määrän rap-kasetteja, NWA:ta, Public Enemyä ja niin edespäin. Micon kaverina minäkin tulin kuulleeksi niitä aika tavalla. ”

Izmon (Ismo Heikkilä) ja Kaivon (Tero Kaikkonen) kiinnostuksen kohteet olivat varmaan vähän toiset, mutta tämä oli ikään kuin lopputulos.”

Mistä Raptorin sanoitukset sitten tulivat?

”Niin siis minähän opiskelin rapmusiikkia kolme vuotta, minkä jälkeen pyrin tiivistämään kaiken oppimani. Sanoitukset kirjoitin pergamenteille. Eri versioita tein ainakin 300, kunnes syntyi sellainen, jonka Izmo kelpuutti. ”

Todellisuudessa prosessi oli ilmeisesti nopeampi – toisaalla Izmo on muistellut JuFon rustanneen Oi Beibin sanat vartissa. Muutenkaan sanoituksiin ei suhtauduttu turhan vakavasti: esimerkiksi Tyyris Tyllerö -kappaleen tekemisen JuFo III kertoi tyssänneen tunneiksi, kun mieleen ei juolahtanut riimiä riville ”niin kuoli tyyris”, mutta tarinamme jatkuu.

”Lopulta soitin kaverilleni Juho ’Elzu’ Elorannalle, joka oli hyvä suustaan. Pyysin häntä kertomaan, mikä rimmaisi jatkuu-sanan kanssa. Hän ehdotti pelakuuta.”

Niinpä seuraavaksi riviksi tuli ”huh hah hei ja kukkii pelakuu”. Jolla ei siis itse tarinan kanssa ole mitään tekemistä.

Mutta takaisin yhtyeen nimikkokappaleeseen. Siinä puhutaan käydystä lukiosta – oliko tämä omakohtaista?

”Itse asiassa lukio saattoi olla vielä kesken. Sain jopa ehdot liikunnasta, kun olin Raptorin takia liikaa poissa. Niinpä jouduin suorittamaan kesällä kaikki tunnit”.

Kappaleessa on myös kohta, josta en koskaan ollut saanut selvää. JuFo kuitenkin kertoo ystävällisesti, että kohdan ”eksplisoimme paljon, mutta heikosti” ensimmäinen sana on todella sivistyssana eksplisoida, eli sanoa selvästi.

”Saattoi tosin olla, että äänsin sen tahallaan mahdollisimman huonosti”, JuFo muistelee.

Ja riimi ”joku päivä meille käy Vennamon Veikosti” viittasi ilmeisesti Vennamon kantamiseen ulos eduskuntatalosta?

”Joo-o. Tai sitten saattoi käydä niin, että olin vain onnekas.”

Sanotte laulussa myös olevanne köyhiä. Mutta levythän myivät ja teillä oli kamalasti keikkaa?

”No, kyllähän rahaa tuli hetken aikaa paljon – mun vuosituloni olivat 19-vuotiaana jotain 500 000 markkaa. Mutta se ei kestänyt kauan.”

Mieslaulajien aatelia

Jufo III, todistettavasti Suomen kolmanneksi paras mieslaulaja.

Jufo III, todistettavasti Suomen kolmanneksi paras mieslaulaja.

”Raptori valloittaa kaikki naiset
Jos meitä et diggaa pahalta haiset
Raptori vetää aina pidemmän korren
Joskus myös nykäisemme kanan alta orren”

Omasta erinomaisuudesta kertovat uhobiisit ovat iso osa rapmusiikin perinnettä, mutta Raptori otti asiansa tosissaan. Jo ensimmäisellä levyllä oli kaksi kappaletta yhtyeestä itsestään: Raptori ja levyn avausraita Minä ja ryhmä. Vuoden 1991 Tulevat tänne sotkemaan meidän ajopuuteorian -levyllä samaa jatkoivat Karvanoppaelvis sekä Suomenkielinen Rap-biisi ja comeback-levyltä Ouu-Raisakson! (2000) JuFon nimikkobiisi J3H sekä nostalginen Hiphopmusiikkia.

Miksi teitte noin kamalasti kappaleita, joissa kehutte itseänne?

”Kun me oltiin niin hyviä”, JuFo vastaa itsevarmasti.

Ihan katteettomalta väite ei ainakaan yhtiön suosion perusteella näytä: Moe! myi yli 90 000 kappaletta ja seuraajakin 50 000. JuFoa itseään miellyttää erityisesti hänen sijoittumisensa kolmanneksi parhaaksi mieslaulajaksi Suosikin äänestyksessä 1990.

”Minusta se on hyvä saavutus, etenkin kun en osaa laulaa.”

Mies myös kehuu jatkaneensa samalla linjalla: ensin mainostoimistossa AD:na, vaikkei osannut piirtää, ja nyt keinoäly-yhtiössä, vaikka on matemaattisesti harvinaisen lahjaton.

Mutta se laulu. Näin myöhemmin kuunneltuna Raptorin suoritus on suorastaan raju: JuFo tuntuu karjuvan koko kappaleen suoraa huutoa. Eikö se käynyt äänen päälle?

”Ei se käynyt. Eihän meillä ollut kuin 30 keikkaa kuukaudessa”, JuFo kommentoi, mutta myöntää, etteivät kaikki kappaleet olleet ihan yhtä rankkoja. Välillä ääni sai huilatakin.

Kappaleesta tehtiin myös video, mutta tietojen nyhtäminen siitä ei ole helppoa. Kun kysyn, miten Irwin ja Matti Pellonpää päätyivät videolle, vastaa JuFo yhtyeen pyörineen herrojen kanssa samoissa piireissä.

”Ja pyörimme muuten edelleen. Etenkin Irwinin kanssa.”

Videon laadusta hän sentään suostuu kommentoimaan, ettei maassa ollut tuolloin kuin yksi musiikkivideoita näyttänyt ohjelmaa.

”Sitä kannattaa ehkä verrata muiden aikalaisten videoihin.”

Neljättä tulemista odotellessa

Hui hai ja pelakuu.

Huh hah hei ja kukkii pelakuu.

1990-luvun alussa Raptorin tähdenlento oli kirkas, mutta lyhyt. Menestystä kesti jotakuinkin kaksi vuotta, minkä jälkeen yhtye pakkasi nahkatakkinsa naftaliiniin – yhtyeen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Pelkona oli kuulemma muuttuminen Popedaksi.

”Ajatus oli tehdä jutusta niin iso kuin mahdollista, mutta vain hetkeksi”, JuFo selittää.

Aikoinaan yhtye uhosi tekevänsä comebackin kymmenen vuoden välein. Kaksi comebackia onkin jo nähty vuosina 2000 ja 2010. Seuraava on JuFon mukaan varmasti luvassa vuonna 2020, mutta hän ei vielä osaa sanoa, missä muodossa.

”Ollaan vähän mietitty jotain televisiokanavaa, mutta katsotaan nyt. Ja lisäksi Oi Beibi III on yhä tekemättä – vuonna 2000 jouduimme siirtymään suoraan osaan IV, koska teknologia ei vielä ollut mahdollistanut kolmannen osan toteuttamista. Mutta nyt aletaan olla jo aika lähellä”.

Jufo III Nuorgamin puhe -tilaisuudessa Flow Festivalilla lauantaina 10.8.2013 kello 19.30. Keskustelun aiheena ”singulariteetti, robotit ja Raptori” – tai sitten jotain aivan muuta. Paikkana Lämpö ja muina vieraina Oukkidouppi sekä Panssarijuna.

JuFo III

Juho ”JuFo III” Peltomaa syntyi Hyvinkäällä 1971.

Raptorin perustajajäsen, vokalisti ja sanoittaja. Myöhemmin tehnyt musiikkia yhtyeessä Allekirjoittanut.

Tehnyt Raptorin kanssa comebackit vuosina 2000 ja 2010. Seuraava comeback on luvassa vuonna 2020.

Toiminut musiikkiuransa jälkeen copywriterina ja markkinointijohtajana kännyköiden grafiikkateknologiaa suunnittelevassa yhtiössä.

ZenRobotics-keinoäly-yhtiön markkinointijohtaja ja yksi perustajista.

Kuvaile Raptori-kappaletta viidellä sanalla: ”Innostunut, vailla ennakkoasennetta, sopivassa kontekstissa.”

Toivekappale: ”Laita Finlandia, kun kerran ollaan Porkkalassa.”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!