2000-luvun kotimaiset pophelmet

#26 Kemmuru – Landespede (2006)

Kemmurun jätkien kanssa landella viihtyisi stadilaisinkin.

Jos pop-musiikin genret ottelisivat siitä kuka on urbaanein, olisi rap yksi katutappelun ehdottomista voittajasuosikeista. Se on syntynyt suurkaupungissa, kasvanut suurkaupungissa ja kertoo etupäässä elämästä suurkaupungissa. Pilvenpiirtäjien katveesta se poistuu korkeintaan pikalomalle Barbadokselle miljonääribileisiin tai Alpeille laskettelemaan.

Suomalaisella rap-artistilla on siis ongelma: edes se suurin stadi ei oikein käy suurkaupungista. Kuinka pysyä genrelleen uskollisena ja kertoa kokemuksen äänellä katutarinaa elämästä metropolissa?

Osa kotimaan räppäreistä ratkaisee tilanteen pakenemalla mielikuvitusmaailmoihin. Strategia johtaa valitettavan usein nolostuttaviin tuotoksiin. Silti, jos peliin laitetaan sydäntä ja huumorintajua voidaan näinkin päästä huipputuloksiin. Todisteina vaikkapa Stig Dogg, Eevil Stöö ja Notkea Rotta.

Osa vuorostaan vääntää räpin reilusti suomalaiseen muottiin. Lopputulos ei tietenkään ole aivan samanmuotoinen kuin Ameriikassa. Olari ja Herttoniemi ovat tulleet yhtä tutuiksi kuin Compton ja Bronx, mutta Ruudolf tai MC Taakibörsta eivät suorita murhia, kauppaa kolakiloja tai räppää miljoonista. Gangsteriglamour on kotimaan keskikaljagetoista kaukana.

Ja sitten on Kemmuru, joka myöntää suoraan olevansa landespede.

Yhtyeen Kehumatta paras -kakkosalbumin (2006) hilpeä Landespede kertoo nimensä mukaisesti landesta, eikä häpeile maalaisuuttaan yhtään.

Vaikka Kemmuru syntyi vasta bändin jäsenten tavatessa Helsingissä, on jokaisella juuret syvällä maaseudun mullassa. Tuottajasankari Aksim ponnistaa Tikkakoskelta, Jodarok Joensuusta ja DJ J-Laini Rovaniemeltä. Lappia edustavat myös Landespedellä mukana piipahtavat Hannibal ja Soppa.

Kappaleen ote on kevyen itseironinen. Kertsissä bimbon kuuloinen tyttölapsi kyselee, että ”mistä sä tuut, landespede”. ”Mie tuun maalta bebe, oon grande hefe”, kuuluu vastaus. Vaatteetkin kehotetaan ottamaan veke.

Ja onhan yhtye toki tavallaan olemassaolonsa pääkaupungin sulatusuunille velkaa:

”Ne muutti Helsinkiin ja pommit alko täsmään
AK herra 47 niinku Pirkka-Pekka”

Ainakin valtakunnan keskiöstä tuntuu löytyvän enemmän töitä verbaalikirveelle. Kataisen kavereille varataan useampi roskalava.

Kemmuru ei väitä, että elämä landella olisi pelkkää apilapellossa makoilua. Kuten jokainen böndellä nuoruuttaan viettänyt tietää, on pienellä paikkakunnalla helppo hankkia oudon kaverin maine – esimerkiksi musiikkiharrastukselleen omistautumalla :

”Se on Tikkakosken mannekiini
Ikinä käynny inttii, se on varmaa hintti
Tai muuten pimiäkö vintti
Aika outo lintu omilla huudeilla
Kuin riikinkukko, kummajainen”

Silti maaseutu on Kemmurulle rakas.

Ja näinhän sen pitääkin mennä: räpissä kotiseuturakkaudella on pitkät perinteet. Ylpeys omasta kaupunginosasta kuuluu olennaisena osana myös amerikkalaisen räpin malliin. Jos esikuvat eivät suostu häpeilemään gettoa, niin miksi Kemmuru nolostelisi landea?

Tunturin päältä on hyvä kuikuilla maisemaa avaraa. Kaupunkiin muuttaneelle lande on varaventtiili ja turvallinen kotipesä:

”Niin monta asiaa pielessä
Sen takii lande pysyy meikän mielessä”

2000-luvun puolivälin (toki melko laveasti ymmärrettynä) voisi jo melkein kirjata historiaan Suomi-räpin kultakautena. Kehumatta paras on yksi noiden vuosien hienoimpia albumikokonaisuuksia. Albumin monesta mainiosta biisistä Landespede on yksi rakastettavimpia ja omalaatuisimpia.

Se kertosäkeen mimmi kuulostaa kieltämättä aivan helvetin ärsyttävältä, kuten on kai tarkoituskin, mutta muuten biisi on täyttä timanttia.

Aksimin tuottajantaidot on moneen kertaan todistettu. Landespedestä yksi mitali miehen rintaan lisää. Riimit ovat kauttaaltaan osuvia ja hauskoja. Väliin ölistyt läpätkin luovat rakastettavan kotikutoista autotallitunnelmaa.

Näitten jätkien kanssa viihtyisi landella varmasti stadilaisinkin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

SAMAAN AIKAAN MAAILMALLA

Yhdistyneet kansakunnat nimesi vuoden 2006 kansainväliseksi aavikoiden ja aavikoitumisen vuodeksi.