Popklassikot 1989

#22 Black Box – Ride on Time

Loleatta Holloway, otaksun? Vai Heather Small? Ei, vaan Katrin Quinol.

”Ooho, ooho, ooho, ooho ooho
Ooho, ooho, ooho
Cause you ride on time
’Cause you ride on time, ride on time
’Cause you ride on time
’Cause you ride on time, ride on time”

Black Boxin Ride on Time oli italohouse-genren isoin hitti, yksi vuoden 1989 suuria myyntimenestyksiä, sekä kertomus siitä kuinka häikäilemättömän huolettomasti levybisneksessä joskus toimittiin… kaikkien maailman discotanssijoiden onneksi!

Kappaleen taustalta löytyy italialainen Groove Groove Melody -ryhmä eli dj-muusikot Daniele Davoli, Mirko Limoni ja Valerio Semplici. Groove Groove Melodyn jäsenet olivat teroittaneet kynsiään jo vuosia klassisen italodiscon tuotannoissa. Ryhmän oma soundi yhdisteli perinteistä italoa, acid-housea ja 1980-luvun lopulla teknologian jo helposti mahdollistavaa sämpläystä.

Pelkästään 1989 Groove Groove Melody tuotti kymmeniä sinkkuja eri pseudonyymeilla Italian tanssilattioille. Black Box olikin alunperin vain yksi projekti muiden joukossa. Brittilistoille nousivat myös Starlightin Numero Uno sekä Wood Allenin Airport 89.

Black Boxissa GGM teki periaatteessa saman minkä aiemminkin: kehitteli biitin, samplasi lauluraidan vanhasta disco-underground-klassikosta (tässä tapauksessa Loleatta Hollowayn Love Sensationista), päälle hieman pianonkilkettä ja – avot; markkinoille vain uudella nimellä… vaikkapa Black Boxina.

Samplattu Love Sensation oli ollut iso klubihitti vuonna 1980 disco-r&b -tähti Loleatta Hollowaylle. Kappaleen tuotti muun muassa Relight My Fire– ja Living in America -hiteistä tuttu Dan Hartman.

Ride on Timella Love Sensationin legopalikat on irrotettu toisistaan, eroteltu parhaat palat, sekoitettu ne, ja yhdistetty uudelleen niin, että se mikä Love Sensationilla on kappaleen säkeistön b-osa, on Ride on Timella kertosäettä. Lopputulos on foneettisesti hyvänkuuloinen kokonaisuus, mutta Ride on Timen lyriikoissa ei tietenkään tämän kaiken leikkaamisen ja liimaamisen jälkeen ole enää juurikaan järkeä.

Hauskinta on, että kun Love Sensationissa lauletaan ”’cos’ you’re right on time”, niin makaronimaan kasvatit ymmärsivät vajavaisella englannin taidollaan, että Loleatta laulaa ”’cos you ride on time” ja ihastuneina nimesivätkin uuden kappaleensa tämän väärinkäsityksen mukaan. Right on, tai ride on, ei niin väliä, hyvä popmusiikki onkin aina vähintään puoliksi illuusiota.

”You just walk right in
Walk walk walk right in
Ooho, ooho, ooho, ooho
Ooho ooho, ooho, ooho”

Oudolla tavalla Ride on Time on enemmän kuin osiensa summa; tohdin jopa väittää, että se on jännittävämpi kuin alkuperäinen Love Sensation. Primitiivisen karjahduksen samplaaminen ja sen messuava toisto muodostuu Ride on Timen koukuksi ja erottaa sen selkeästi alkuperäisestä. Myös kappaleen pianoriffi nostetaan uudella, melkein hypnoottisella tavalla esille. Vaikka elementit ovat samoja, eivät kappaleet ole enää ihan samaa perhettä; Ride on Time on pikemminkin yhdysvaltalaisen Love Sensationin hieman elegantimpi, mutta vähän hullu eurooppalainen serkku.

Ride on Timesta tuli ensin massiivinen hitti Italiassa ja sitten britit innostuvat. Viikoissa seurasi koko loppumaailma. Ja tästä alkoivatkin vaikeudet.

Kappale, jonka laulut on täysin samplattu vanhalta levyltä, on hieman hankala promottava. Kuka laulaa musiikkivideolla? Kuka hoitaa Top of the Popsin? Sama ongelma oli esiintynyt italodiscossa jo vuosia; vokalisti saattoi olla kuka tahansa taitava 120 kiloinen taustalaulaja, mutta levynkansiin ja promoesiintymisiin palkattiin joku vetävän näköinen nuori mies tai nainen. Esimerkiksi kanadalainen disco-yhtye, keski-ikäisestä avioparista koostuva Lime ratkaisi ongelman käyttämällä levyjensä kannessa kuvituksia, keikat hoiti kaksi hommaan palkattua mallia.

Black Boxin keulakuvaksi ja ”laulajaksi” valittiin ranskalainen malli ja tanssija Katrin Quinol.

Groove Groove Melody pyysi luvan Love Sensationin samplaamiseen kappaleen alun perin julkaisseelta Salsoul Recordsilta, mutta ”unohti” kysyä vastaavaa suostumusta itse artistilta tai alkuperäisen äänitteen tuottajalta ja kirjoittajalta. Loleatta Holloway tietenkin haastoi tiimin oikeuteen nanosekunnissa ja saikin sovittua muhkean kertasumman, jolla Black Box pääsi pinteestä. Laulu täytyi nyt kuitenkin äänittää uudestaan. Tehtävään löydettiin vielä tuntematon, M People -bändissä myöhemmin miljoonamenestystä nauttinut laulajatar Heather Small. Lopputulos on melkein identtinen alkuperäisen samplen kanssa, ja tätä versiota on käytetty kuulemma sekä yhtyeen debyyttialbumilla että jatkossa eri remixeillä.

Loleatta Hollowayn ura sai koko jupakasta lisäpotkua ja hän komeilikin jo kahden vuoden päästä jenkkien sinkkulistan ykkösenä vierailevana tähtenä Marky Mark and The Funky Bunchin Good Vibrations –kappaleella.

Outoa kyllä skandaali ei vaikuttanut Black Boxin menestykseen; Katrin Quinolin lipsynkkaus oli todella julkinen salaisuus, mutta siitä huolimatta bändi sai esimerkiksi Isossa-Britanniassa kuusi perättäistä top 20 -hittiä. Samaan aikaan, kun Milli Vanilli joutui palauttamaan Grammy-palkintonsa, jatkoi Black Box porskuttamistaan. Syy tähän lienee musiikkilehdistön ja median suhtautuminen eri genrejen musiikkiin: Black Box oli dance- ja klubimusiikkia, siltä ei odotettu mitään, ja sitä pidettiin jo lähtökohtaisesti jonkinlaisena silmänkääntötemppuna ja vedätyksenä. Milli Vanilli taas oli ottanut vastaan himoitun pystin parhaana uutena pop-tulokkaana ja saattoi naurunalaiseksi koko sille palkinnon luovuttaneen systeemin sekä tietenkin vaikutusvaltaisen mentorinsa Aristan Clive Davisin.

Mitä Black Boxista jäi sitten käteen? Eipä juuri mitään, kuten ei hyvistä popilmiöistä koskaan. Pop on täynnä päiväperhosia ja hyvä niin. Seuraava toukka on jo kuoriutumassa, hurraa!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

Bonus!

Tässä Loleatta Hollowayn alkuperäinen Love Sensation.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!